Permalänk

Plex och usenet server

Har under en längre tid planerat att byta ut min Mac Pro (gammal rackare) till en modernare setup.

Komponenter som behövs
Allt utom chassi (har köpt ett fractal node 804, med andra ord så behöver jag m-atx moderkort).

Jag kommer fylla burken med 8st 3.5tums diskar (dessa kommer jag köpa in pö om pö så de behövs inte i komponent valet)
Jag kommer behöva köpa in något enkelt kontrollerkort för de sista två diskarna då det inte verkar krylla av MBs med 8 sata portar.

Användningsområde
Plex server till 4-5 klienter, de flesta av dessa pallar med direct play men inte alla, så den måste palla med transcoding.

Usenet nedladdare, varje dag så laddas det ned en massa rapporter från usenet. Sabnzd används idag och det är lite krävande.

Ibland så används även torrents för att ladda ned olika typer av rapporter

Frågeställningar
Om jag väljer AMD vilket jag hemskt gärna vill, så tror jag R5 3600 alt. r7 2700x är bra alternativ. Dock så kommer jag då behöva köpa en GPU då jag inte vill köra helt headless.

Väljer jag intel så har jag funderat kring 9700k eller icke k, fördelen då är att jag inte behöver köpa gpu och Intels inbyggda GPU verkar ju också rätt bra på att HW decode:a video för Plex.

Övriga krav
Burken skall vara så tyst som möjligt, självklart så kommer diskarna låta en del men det kan jag leva med.

Windows 10 kommer användas då jag inte orkar med nya system.

Budget
Vill så klart komma så lindrigt undan som möjligt, men vill inte tumma på kvaliteten.