Windows 10 Watermark!

Permalänk

Windows 10 Watermark!

Hej! Nu är det så att jag har bytt från Windows 7 till Windows 10 för att Windows 7 kraschade. Och jag undrar om någon vet hur man får bort den irriterande watermarken. Det skulle varit okej om watermarken bara var där på skrivbordet. Men när den följer med i spel. Det blir ju väldigt irriterande. Jag har testat att gå in i "regedit" och ändrat lite siffror i vissa filer. Men då har bara watermarken varit borta i typ en timma och sedan kommer den fram igen. Så vet någon hur man löser detta så skulle jag vara väldigt tacksam om du ville dela med dig.

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

@Macluc123: har du provat att köpa Windows?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vilken watermark?
Att windows inte är aktiverad? den försvinner när man aktiverar windows med en Legit nyckel.
har du en nyckel inlagd och det inte funkar så får du ringa till MS och be om hjälp med aktiveringsproblem, de brukar kunna fixa det över telefonen.

Permalänk

@LudvigLindell: Nope. Problemet är bara watermarken. Jag bryr mig faktiskt inte om dom andra funktionerrna du kan ha på windows 10 när man har köpt det.

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk

@holo: Jag har bara laddat ner trial version. Men det ska väl gå att få bort watermarken ändå?

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@holo: Jag har bara laddat ner trial version. Men det ska väl gå att få bort watermarken ändå?

Är det en vanligt ISO eller är det specifikt en Trail? Isf så kan det vara så att vattenstämpeln inte går att få bort. Dock så bör du kunna aktivera Windows10 med din gamla Windows7 Nyckel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det tror jag hamnar under piratkopieringsreglerna här om man diskuterar hur man kringgår.
enklare att köpa en licens på ebay för 20 spänn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@holo: Jag har bara laddat ner trial version. Men det ska väl gå att få bort watermarken ändå?

Det går, genom att köpa en produktnyckel och aktivera Windows.

Sen om du bryr dig om andra funktioner eller inte är irrelevant, är ett litet pris att betala för att köra gratis.

Klart allting går men det är inget som diskuteras på dessa forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@holo: Jag har bara laddat ner trial version. Men det ska väl gå att få bort watermarken ändå?

Inte på något lagligt vis, mer än att köpa det, nej.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@BM-Mods: Problemet är att datorn var begagnad med Windows 7. Så jag har inte nyckeln

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@BM-Mods: Problemet är att datorn var begagnad med Windows 7. Så jag har inte nyckeln

Om du hade kört en vanlig uppgradering till win 10 så hade nyckeln följt med. Jobbigt läge. Alternativt hade du kunna extrahera nyckeln innan du blåste den, finns flera program för sånt. Värt att tänka på nästa gång.

Nu har du inget annat val än att köpa en licens.

Permalänk

@dlq84: Fast jag tror att jag ändå inte skulle kunna ha gjort det. Eftersom Windows 7 kraschade och jag kom bara in på startreparation

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@BM-Mods: Problemet är att datorn var begagnad med Windows 7. Så jag har inte nyckeln

köp en på ebay kostar max 50:- om du inte vill köpa en "sverige äkta" på inet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag har haft en icke-aktiverad version i flera år, jag lägger inte märke till watermarken längre.

Spelar mestadels i VR ändå, och där syns det inte alls.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@BM-Mods: Problemet är att datorn var begagnad med Windows 7. Så jag har inte nyckeln

DÅ blir det värre. Det sitter ingen lapp på datorn med nyckeln?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@dlq84: Fast jag tror att jag ändå inte skulle kunna ha gjort det. Eftersom Windows 7 kraschade och jag kom bara in på startreparation

Jo då, så länge Windows-mappen fanns kvar hade det gått att läsa ut produktnyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macluc123:

@BM-Mods: Problemet är att datorn var begagnad med Windows 7. Så jag har inte nyckeln

You got mail. Skickade en Windows 7 PRO nyckel. Prova med den så bör det fungera.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vänta lite, kan någon förklara för en som har noll koll, menar ni att om man installerar Win 10 och har produkt nyckel till Win 7 (i mitt fall Win 7 64 Ultimate), så kommer den att aktivera Win10? Vilken version av Win 10 i så fall, även Pro?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Vänta lite, kan någon förklara för en som har noll koll, menar ni att om man installerar Win 10 och har produkt nyckel till Win 7 (i mitt fall Win 7 64 Ultimate), så kommer den att aktivera Win10? Vilken version av Win 10 i så fall, även Pro?

Ja det stämmer bra.
W7-nyckeln går att skriva in i W10. Gör detta rätt ofta, har inte varit med om att det nekas.
Ultimate skulle väl då bli Pro.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

@BM-Mods: Jag vet inte om jag kan använda den när som helst. För jag är inte hemma frens 11 ikväll

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem

Jaha, då får man kanske göra ett försök nu till helgen, då jag hade mycket strul med den där gratis uppdateringen och gick tillbaka till W7. Sen vet jag att min dator är urgammal, men enligt krav på Win10 så borde mina komponenter vara kompatibla...ska se om jag kan hitta etiketten i källaren någonstans:) eller man får kanske googla sig till något program som kan ta fram min nyckel...Tack som fan SirMacke!

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jaha, då får man kanske göra ett försök nu till helgen, då jag hade mycket strul med den där gratis uppdateringen och gick tillbaka till W7. Sen vet jag att min dator är urgammal, men enligt krav på Win10 så borde mina komponenter vara kompatibla...ska se om jag kan hitta etiketten i källaren någonstans:) eller man får kanske googla sig till något program som kan ta fram min nyckel...Tack som fan SirMacke!

https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

att öppna notepad och
skriva in
--------------------------------------
@echo off

#This command will terminate the explorer.exe
taskkill /f /IM explorer.exe

#startar explorer.exe
%windir%\explorer.exe

#stänger ner cmd/kommandotolken efter man trycker enter eller eller körs i .bat fil
exit
--------------------------------------
när du sparar filen spara som valfritt namn men ändra .ifrån txt till Alla filer (*.*)
och lägg till .bat i slutet av namnet exempelvis fil.bat

"Note: This workaround will only remove the “Activate Windows” watermark from Windows 10 desktop and not activate the Windows 10 features."

--------------------------------------

att öppna notepad och
skriva in

[EditionID]
[Channel]
OEM# Skriv här Retail eller OEM detta är beroende på vilken licens du använder dig av då detta är standard hos Microsoft
[VL]
0# 1 om du har volym licens och 0 om du inte har volym licens

när du sparar filen spara som valfritt namn men ändra .ifrån txt till Alla filer (*.*)
och lägg till .bat i slutet av namnet exempelvis ei.cfg

citerar MS "Save the files into the \Sources folder on the installation media. Windows Setup will use these files automatically during installation."

#tar bort tidigare sparad information ifrån ändrar alltså SID-ID nog mera vanlig för företag användare
"%WINDIR%\system32\sysprep\sysprep.exe /generalize /shutdown /oobe"

URL källa https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

vad baserad du din information på det blir liksom som ett slag i luften då du missade att använda någon som helst källa för ditt påstående

behövde göra några ändringar
Permalänk

@sweanisse: Då säger Windows att det är virus XD

Visa signatur

Dator 1: 16gb ddr4 ram, MSi GTX 1070ti 8gb, AMD Ryzen 5 3600XT
Dator 2: 8gb ddr3 ram, ASUS GTX 1050ti 4gb, Intel I5 3570k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du hade kört en vanlig uppgradering till win 10 så hade nyckeln följt med. Jobbigt läge. Alternativt hade du kunna extrahera nyckeln innan du blåste den, finns flera program för sånt. Värt att tänka på nästa gång.

Nu har du inget annat val än att köpa en licens.

så du har inte råd o köpa legit licens nyckel på ebay för 20 lapp eller så ? hur enkelt som helst

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

så du har inte råd o köpa legit licens nyckel på ebay för 20 lapp eller så ? hur enkelt som helst

Den är inte "legit".

Permalänk
Medlem

20.000 för en win-lisens verkar lite mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jaha, då får man kanske göra ett försök nu till helgen, då jag hade mycket strul med den där gratis uppdateringen och gick tillbaka till W7. Sen vet jag att min dator är urgammal, men enligt krav på Win10 så borde mina komponenter vara kompatibla...ska se om jag kan hitta etiketten i källaren någonstans:) eller man får kanske googla sig till något program som kan ta fram min nyckel...Tack som fan SirMacke!

Strul efter uppdatering från äldre Windows har folk fixat genom att efteråt göra en ren installation.

Microsoft kommer ihåg om Win 10 har varit aktiverad på datorn. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln så aktiveras 10 efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Funkar även om man köper ny disk, gör ren installation och bara har använt lokalt konto på datorn.

Om man har en gammal Win 10 USB/DVD så kan det löna sig att skapa en ny för man får med många uppdateringar. I vissa fall har nya fixat fel som inte gamla klarade av.

Edit:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Nedre blå länken laddar ned Microsoft verktyg som i sin tur laddar ned 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm.