Userbenchmarks visar vilseledande resultat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Ni som är så duktiga, finns det någon sida där jag kan jämföra min gamla i7 970 med en threadripper och få ut ett resultat på ett smidigt och jämförbart sätt, på samma sätt som userbenchmark?

Geekbench är rätt OK, men man kan inte enbart gå på slutpoängen utan scrolla lite och se vad den ena CPU'n är snabbare i och hur mycket skillnad det gör.
se typ här https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/623843?baseline=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ni som är så duktiga, finns det någon sida där jag kan jämföra min gamla i7 970 med en threadripper och få ut ett resultat på ett smidigt och jämförbart sätt, på samma sätt som userbenchmark?

Game Debates generiska verktyg brukar ge ganska trovärdiga resultat.

3950x vs i7 970

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Game Debates generiska verktyg brukar ge ganska trovärdiga resultat.

3950x vs i7 970

Intressant att de har en grafikdel i sin 3950X...
EDIT: där var så grova fel om features/specs på 3950X att jag aldrig skulle använda den hemsidan...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr behöver man fortfarande använda hjärnan,tyvärr så räcker det inte att gå in på userbenchmark och testa en fyrkärnig cpu mot en 32 kärnig processor och sedan ta köpbesult baserat på första bästa siffran som dyker upp.

Jämför hellre likvärdigt, dvs lika antal kärnor mot lika antal kärnor. För det är när man jämför processorer med olika antal kärnor och trådar som det blir extremt svårt att publicera ett rättvist resultat, för datorn vet tyvärr inte ifall du har tänkt att nytta processorn för rendering eller internetsurfande.

Userbenchmark är bra för vad den är och det finns mycket användbara scenarion man kan nyttja sidan till. Däremot att visa hur mycket bättre sin nya flerkärniga processor är över kompisens fåtrådade är tyvärr inte ett av dessa, där kan man istället med fördel nyttja Cinebench istället.

Däremot skulle det ju inte skada om det la till lite mer information, som det är nu så är 8-Core det sista resultatet som syns, de borde lägga till ytterligare en som presenterar den totala prestandan över alla kärnor oavsett hur många kärnor det är, så att det iaf framgår att en mångkärnig cpu kan prestera bättre i vissa scenarion även om detta resultat för den skull inte behöver påverka totalbetyget men då finns det iaf med. Så blir de som vill jämföra 32 kärnor vs 4 kärnor också nöjda.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Temperatur är så länge cpu'n inte skadas, trottlar eller får sämre livslängd irrelevant och beror på väldigt mycket yttre faktorer, helt meningslöst att ha med i en benchmark och snarare vilseledande då vissa cpuér kan ta skada vid 70C medans andra klarar 90C hela veckan

och @anon132576:
Men då kan det ju vara bra när man testar en ny processormodell att tala om riktvärdena för vad en okej arbetstemperatur är, så man vet vad man bör hålla sig under/inom. För hög temperatur klockar ju ner processorn tills datorn startas om vilket har med prestanda att göra.

Skrivet av philipborg:

Temperaturer är bara jämförbart med samma modell eller möjligen arkitektur/grundchip och för att se om saker är helt off, annars är det effektförbrukning du ska kolla på. Anledningen till att det är rätt meningslöst är att var sensorn sitter är mer avgörande än något annat. De är även inte kalibrerade för 5 öre på varken intel eller AMD för att deras mål är att justera boost och thermal protection. Det enda tillfället mer råa temperaturvärden är användbara är vid seriösare OC och även då inom samma arkitektur.

Sedan kan det vara kul för dig att veta att AMD faktiskt har gått historiskt svalare. Innan Ryzen drog de mer ström, men en kombination av sensorns placering, tillverkningsteknik med lägre effektdensitet och fastlödd IHS på Bulldozer och dess avkomma gjorde att uppmätta temperaturer var rätt mycket lägre. Är det relevant i jämförelsen mellan dem? Nepp, då Bulldozer hade mycket lägre thermal limit medans i princip alla Core arkitekturerna har varit bekväma upp till 95c. Det visar om något varför det är rätt meningslöst att bara kolla på temperatur så länge vi inte pratar extrema värden.

Vad har det med ämnet på hand att göra?

Hur hjälper userbenchmarks compare funktion dem med något av detta? Det vi pratar om är att vikten av de olika mätningarna när de sammanställs till poäng inte är representativ av verkligheten.

Återigen, vi pratar om deras compare funktion och score system. Vi pratar inte om att använda det som ett felsökningsverktyg vid strul. Det är lite som att vi pratar om Volkswagens fusk med bränsleförbrukning och du pratar om hur bra deras service stationer är.

En kontinuerlig arbetstemperatur? Vid val av processor är det hur svårkyld den är på luft då jag inte monterar vattenkylning som kan kyla bättre jämfört med luft även om det börjar jämna ut sig. Vad är normal temperatur då(idle/load), för om arbetstemperaturen visar 80 grader i HW Monitor så känns det inte riktigt rätt va? Så om man nu väljer att köpa en ny processor, så säger inte effektförbrukningen något för mig om jag har monterat kylaren fel och temperaturen är helt åt skogen.
9700k vs 9900k samma effektmätning men nog går väl en 9900k varmare?

9700k, ja det handlar ju lite om testresultaten på UB. De flesta säger ju att en Ryzen 7 3700X är betydligt bättre eller kanske mer prisvärd och förut fanns en "multi-core" mätare på userbenchmark som visade att den var betydligt bättre än exempelvis 9700k på den punkten. Men som det ser ut i spel idag så levererar 9700k bättre i just spel som jag fokuserar på och när det kommer till mätresultat var jag än ser det så är UB bara en i mängden innan jag bestämmer sig.

Uppenbarligen så har utvecklingen gått om mätverktygen de har på userbenchmark och som jag nämnde tidigare, inget testverktyg är perfekt.
Exempelvis: Kan man ens jämföra resultatet 5 år tillbaka på en i7 4820k med en från i år?
https://www.userbenchmark.com/UserRun/6666
https://www.userbenchmark.com/UserRun/13847029

Jag är iaf glad att sidan finns, för testprogrammet är litet, smidigt, går fort och man får en överblick i ens uppsättning.
Jag tycker att det är bra att man tar upp att resultaten är helt förkastliga och hoppas på en förbättring och ser det mer som ett komplement till alla andra test
Men måste man då skrota en hel del test eller sortera vissa årgångar efter testmetod osv...

@Shiprat
Ja jag funderade på att göra en egen tråd men av någon anledning tyckte jag att det det var perfekt trådtitel, så det blev som det blev. Sedan blev jag tipsad om Tradera just efteråt så det ordnade upp sig.

Skrivet av Ratatosk:

Kompetens finns, men det är inte alltid man fångar deras uppmärksamhet.
De hjälper ju människor gratis på sin fritid, i mån av tid och intresse, man kan inte se forumet som en supportfunktion.
Få man hjälp gratis skall man vara glad, får man det inte skall man inte bli arg för den skull, det är som sagt ett forum inget mer.
Din fråga var en sådan som krävde en hel del luskande, glad att det löste sig alla fall.
Jag stötte aldrig på din fråga.

Hur man löser ett sådant problem, läs om det intresserar dig, strunta i det om du är ointresserad.
Problemet är ju redan löst, så detta är ett hypotetiskt fall.
Hade jag försökt lösa det, hade jag först letat reda på originalminnena.
De känns dock vara ganska dyra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3760744

Då hade jag valt att kolla upp.

  • Typ; DDR3 SO-DIMM.

  • Hastighet; 1600MHz

  • Spänning; 1,35 Volt

  • Latens (CL); 11.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3760744
Dessa uppfyller kraven och kostar betydligt mindre, Kingston är ett välkänt märke med gott rykte.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1882783
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1882783

Hade nog förslagit ett sådant.

Således en del jobb att kolla upp, men nu vet du hur, nästa gång.
Jag tycker faktiskt, din lösning att beställa från Amazon, är en bättre lösning än min, där ser man.

Kan tillägga att mer än hälften av gångerna man hjälper någon, får man vare sig feedback eller tack för hjälpen.
Många som frågar efter hjälp, tenderar också att ignorera många svar, de kör sitt eget race.
Tillkommer dåligt med upplysningar, de ids inte ens skriva ned vad de har för grejer och specificera problemet, ändå kräver de hjälp.
Det gör att jag tröttnar mer och mer.

Dold text

Det är nog därför jag blir lite irriterad när folk här säger att userbenchmark är en skitsida(allt eller inget ), då det kan hjälpa till en att felsöka, att hjälpa till går fortare när man kan överblicka vad man ska hjälpa till med.
Jag frågade en person som är helt ointresserad av datorer om vad han tror att temperaturen på en processor kan bli, han svarade 150 grader. När sådana personer söker hjälp här vet inte de vad experterna här menar med cpu-z, cpu throttlar, "live linux-cd/dvd/usb" eller så enkelt som vad en flaskhals är.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!