Hur bena ut om en TV funkar tillsammans med OSSC?

Permalänk
Medlem

Hur bena ut om en TV funkar tillsammans med OSSC?

Har precis skaffat ny TV till vardagsrummet (Samsung UE65RU8005), och numera är det som kanske bekant inte längre standard med analogingångar. Har en rackarns massa gamla konsoler jag vill koppla in till TVn.

Det har således blivit läge att införskaffa någon slags upscaler. OSSC ser åtminstone på pappret mest attraktiv ut, men givet dess funktionssätt kan upscalingen resultera i lite knepiga bildformat, som det inte är säkert att TVn kan hantera.

Det verkar vara helt hopplöst att hitta någon slags specifikation över exakt vilka insignaler TVn fixar. Min tanke är att man kanske kunde testa sig fram genom att generera motsvarande signaler mha någon av de gamla Raspberry Pi jag har liggandes och skräpandes hemma, innan man beställer en OSSC bara för att konstatera att hälften av konsolerna inte funkar med min TV genom den. Det tycks ju i alla fall gå att fippla med HDMI-interfacet på ganska låg nivå på R-Pi.

Är det någon som har nån slags praktisk erfarenhet att dela med sig av på denna front, eller rent av någon bättre/enklare idé?

Var fram till en episod i början av året helt övertygad om att modern utrustning helt enkelt bojkottar signaler som kan skada den, men med anledning av detta ställer jag också den frågan; är risken att man fördärvar TV:n genom att experimentera loss överhängande? Tänker att datorskärmar i stort brukar kunna hantera fler [exotiska] format, de kanske inte har samma skyddsmekanismer eller nåt, och att risken är mindre med en TV.

Jag är fullt medveten om att Framemeister alltid spottar ur sig en kompatibel HDMI-signal, oavsett input. Den introducerar dock genom sin natur input lag - är grymt känslig mot det - så den ser jag mest som en sista utväg. Kör mycket hellre på OSSC om det går.

När jag ändå är i farten; med NES och C64 är man i princip bunden till komposit respektive S-video, om man inte känner sig manad till en massa svindyra RGB- eller HDMI-mods, som i mitt tycke ändå förändrar originalhårdvaran så mycket att man lika bra kan köra emulation istället. Är det någon som har förslag på en kompositupscaler med så låg inputlag som möjligt till ett rimligt pris att komplettera OSSC med? S-video-support är en bonus, kan leva med komposit från C64:an också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: En RetroTink 2x kanske vore nått om du inte vill RGB-modda ditt NES? Den stödjer komposit, s-video och Komponent. Skulle själv ha skaffat en om jag inte hade moddat mitt NES.

https://www.retrotink.com/product-page/retrotink-2x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

@kaput: En RetroTink 2x kanske vore nått om du inte vill RGB-modda ditt NES? Den stödjer komposit, s-video och Komponent. Skulle själv ha skaffat en om jag inte hade moddat mitt NES.

https://www.retrotink.com/product-page/retrotink-2x

Mjo, har kikat på den, men tänker annars att det kan finnas enkla analogconverters man absolut inte behöver fundera på inputlag med, som kan kopplas in på någon av OSSC:ns portar, som sedan får sköta A/D-omvandlingen

edit:...fast å andra sidan kanske Retrotink kan vara vettigaste möjliga lösning för komposit/S-video. Den blockerar förvisso en HDMI-port till i TVn - har en del shit inkopplat via HDMI också - men å andra sidan lär det vara aids med en nästad adaptersetup när man väl ska använda det. Den är väl värd en tanke till åtminstone.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Mjo, har kikat på den, men tänker annars att det kan finnas enkla analogconverters man absolut inte behöver fundera på inputlag med, som kan kopplas in på någon av OSSC:ns portar, som sedan får sköta A/D-omvandlingen

edit:...fast å andra sidan kanske Retrotink kan vara vettigaste möjliga lösning för komposit/S-video. Den blockerar förvisso en HDMI-port till i TVn - har en del shit inkopplat via HDMI också - men å andra sidan lär det vara aids med en nästad adaptersetup när man väl ska använda det. Den är väl värd en tanke till åtminstone.

Jag kan ha fel men jag har för mig att OSSC'n bara accepterar RGB-signaler, vilket gör det svårt att mata den med t ex en kompositsignal. Möjligt att det kanske finns någon omvandlare som fungerar, men frågan är om du tjänar så mycket på det då det fortfarande är komposit du skickar ut ur konsolen. För konsoler som inte stödjer RGB så är det nog enklare att satsa på t ex en RetroTink.

Undvik de vanliga generiska AV till HDMI-uppskalarna du hittar på nätet. De bara förstör bara bilden då de felaktigt hanterar 240p/288p som 480i/576i, vilket ser inte ser bra ut. En RetroTink dubblar ju bara linjerna precis som en OSSC, vilket gör att du får äkta 480p/576p, som en tv har lättare att hantera korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Jag kan ha fel men jag har för mig att OSSC'n bara accepterar RGB-signaler, vilket gör det svårt att mata den med t ex en kompositsignal. Möjligt att det kanske finns någon omvandlare som fungerar, men frågan är om du tjänar så mycket på det då det fortfarande är komposit du skickar ut ur konsolen. För konsoler som inte stödjer RGB så är det nog enklare att satsa på t ex en RetroTink.

Undvik de vanliga generiska AV till HDMI-uppskalarna du hittar på nätet. De bara förstör bara bilden då de felaktigt hanterar 240p/288p som 480i/576i, vilket ser inte ser bra ut. En RetroTink dubblar ju bara linjerna precis som en OSSC, vilket gör att du får äkta 480p/576p, som en tv har lättare att hantera korrekt.

Fått för mig att man kan trycka in YPbPr i OSSC också? Den har ju dock kommit i en del revisioner, kan vara där skillnaden ligger? Du kanske har koll på nån äldre variant?

Hursom verkar RetroTink mer och mer attraktiv som komplement till OSSC ju mer jag funderar på saken, och då får man komponent gratis den vägen istället om det skulle skita sig med OSSC. Blir nog att plocka hem en sådan också som försök att lösa det sekundära problemet ändå. I absolut sämsta fall slutar det med att jag sponsrat glada hemmameckare utan personlig nytta för mig själv, men det kan jag faktiskt gladeligen leva med. Rätt najs att det finns folk som orkar mecka ihop och marknadsföra såntdär, det bör uppmuntras

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Fått för mig att man kan trycka in YPbPr i OSSC också? Den har ju dock kommit i en del revisioner, kan vara där skillnaden ligger? Du kanske har koll på nån äldre variant?

Hursom verkar RetroTink mer och mer attraktiv som komplement till OSSC ju mer jag funderar på saken, och då får man komponent gratis den vägen istället om det skulle skita sig med OSSC. Blir nog att plocka hem en sådan också som försök att lösa det sekundära problemet ändå. I absolut sämsta fall slutar det med att jag sponsrat glada hemmameckare utan personlig nytta för mig själv, men det kan jag faktiskt gladeligen leva med. Rätt najs att det finns folk som orkar mecka ihop och marknadsföra såntdär, det bör uppmuntras

Skaffade en OSSC 1.6 när jag jag skrotade min CRT, så jag var tvungen att hitta en bra lösning för att spela på min vanliga TV. Stod mellan att köpa en RetroTink eller en köpa OSSC och RGB-modda mitt NES (något jag nästan ångrar i efterhand att jag gjorde med tanke på vad det kostade) Har tyvärr inte testat någon annan lösning än RGB via scart, så jag vet inte om det går att lösa med omvandlare eller inte. Misstänker dock att en omvandlare kan kosta ganska mycket vilket kanske gör att en RetroTink är en bättre investering.

Permalänk
Medlem

Mitt SNES fungerar inte alls via OSSC.
övriga konsoler så som NES, N64, Mega Drive och PS2 går bra.

Har accepterat att SNES får anslutas via framemeister.

Har förhandsbokat RAD2x så skall bli intressant att se hur det kommer att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Fått för mig att man kan trycka in YPbPr i OSSC också? Den har ju dock kommit i en del revisioner, kan vara där skillnaden ligger? Du kanske har koll på nån äldre variant?

Hursom verkar RetroTink mer och mer attraktiv som komplement till OSSC ju mer jag funderar på saken, och då får man komponent gratis den vägen istället om det skulle skita sig med OSSC. Blir nog att plocka hem en sådan också som försök att lösa det sekundära problemet ändå. I absolut sämsta fall slutar det med att jag sponsrat glada hemmameckare utan personlig nytta för mig själv, men det kan jag faktiskt gladeligen leva med. Rätt najs att det finns folk som orkar mecka ihop och marknadsföra såntdär, det bör uppmuntras

Det den inte tar är kompositvideo och S video, det gör ju att en hel del gamla konsoler inte kommer att kunna anslutas.

Inputs
1 X SCART – Supports RGBs (clean csync, cvideo sync, luma sync), RGsB, Ypbpr
1 X Component video – Supports Ypbpr and RGsB signals
1 X D-SUB15 (VGA) – Supports RGBHV, RGBs, RGsB, Ypbpr
2 x 3.5mm analogue audio – Supports all analogue audio. Input 1 can be toggled between output (from AV1/SCART) or input
Composite video and S-Video are NOT supported and require an adapter/transcoder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det den inte tar är kompositvideo och S video, det gör ju att en hel del gamla konsoler inte kommer att kunna anslutas.

Inputs
1 X SCART – Supports RGBs (clean csync, cvideo sync, luma sync), RGsB, Ypbpr
1 X Component video – Supports Ypbpr and RGsB signals
1 X D-SUB15 (VGA) – Supports RGBHV, RGBs, RGsB, Ypbpr
2 x 3.5mm analogue audio – Supports all analogue audio. Input 1 can be toggled between output (from AV1/SCART) or input
Composite video and S-Video are NOT supported and require an adapter/transcoder

Mm precis, därav planen att komplettera med en RetroTINK

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Mitt SNES fungerar inte alls via OSSC.
övriga konsoler så som NES, N64, Mega Drive och PS2 går bra.

Har accepterat att SNES får anslutas via framemeister.

Har förhandsbokat RAD2x så skall bli intressant att se hur det kommer att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Av nyfikenhet, hur ansluter du NES? RGB-moddat den?

Jo, har också förstått att det kan vara lite stök med just SNES, men fick för mig att det var specifikt för NTSC-varianterna i vissa modes. Man får väl testa och se, mycket hänger ju på TVn också, har man tur är den inte så petig med HDMI-signalen. Har dessutom både europeisk och japansk version av SNES att testa loss med

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Av nyfikenhet, hur ansluter du NES? RGB-moddat den?

Jo, har också förstått att det kan vara lite stök med just SNES, men fick för mig att det var specifikt för NTSC-varianterna i vissa modes. Man får väl testa och se, mycket hänger ju på TVn också, har man tur är den inte så petig med HDMI-signalen. Har dessutom både europeisk och japansk version av SNES att testa loss med

jag kör enbart NTSC.

NES är rgb-mod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Såå, kanske ska summera vad som hänt so far, för händelsen att någon annan hamnar i samma sits i framtiden.

Väntade mot bättre vetande när det kommer till att handla från småförsäljare i monopolställning till BF, men se på fan, det lönade sig, VGP satte ner både OSSC och Retrotink litegrann. Inga märkvärdiga rabatter, men ändå

Beställde sagt och gjort hem båda, och fick OSSC:n inkopplad igår. Retrotinken har störigt nog Mini HDMI-utgång, så fick plocka hem en kabel jag fortfarande väntar på. Den lär väl ramla in efter helgen.

Har testat OSSC med följande konsoler:

SNES (RGB)
N64 (RGB, moddad)
GC (RGB)
PS2 (YPbPr)
Xbox (YPbPr)
Wii (YPbPr)
DC (VGA, moddad)

Alla är PAL-konsoler.

Hittills har allt funkat lysande out of the box. Uppdaterade firmwaren till senaste version (0.85a) innan jag satte igång att testa. Fick knixa lite med 240p-konsolerna för att få bilden att fylla ut skärmen helt, men det antar jag hänger på TVn. Med line quintupling och 1080p-output funkar det perfekt med min dumburk iaf. 3x och 4x-lägena resulterar i inkompatibla format.

En reflektion jag gjort är hur otroligt kass upscalingen i min gamla TV måste varit. Skillnaden är verkligen otrolig, inbillar mig att nu ser det verkligen ut som det ska göra. Scanlines förhöjer också helt klart upplevelsen

Riktigt nöjd med detta hittills. Om jag minns återkommer jag när Retrotinken testats också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för återkoppling! Har själv tänkt införskaffa OSSC.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått RetroTINKen uppkopplad och testad också. Den bjöd inte på några som helst överraskningar, var verkligen "plug and play" i den meningen.

Det fanns dock några smärre dumgrejer att åtgärda;

1) Det finns ingen strömbrytare. Enkelt ordnat, kopplade bara in en vanlig sladdbrytare på PSU:ns USB-kabel.

2) Det finns bara en ljudingång, som delas av samtliga videoingångar. Jobbigt om man har mer än en källa. För att slippa skifta kablar eller hålla på med ytterligare switchar, slängde jag ihop en passiv mixer av enklaste möjliga snitt istället. Körde på 2k2Ω-motstånd.

3) Högeligen subjektivt, men är inte överförtjust i originalchassit, eller vad man ska kalla det. Vill ha heltäckande skydd för elektroniken, och gillar inte att man var tvungen att vara och pilla direkt med de ytmonterade brytarna för att ändra lägen. Hade kommit en bra bit i att designa en ny box när jag kom på den lysande idén att googla och kolla om det fanns något färdigt...

Nåja, på sikt tänkte jag ändå integrera RetroTINK, mixer och strömbrytare i samma låda. Kan återanvända det jag hann rita upp då

Testat tre grejer med den:

NES (komposit)
C64 (komposit)
C64 (S-video)

Alla med perfekt resultat.

Det enda jag saknar är scanlines, tycker verkligen det förhöjer retroupplevelsen. I teorin skulle man kunna seriekoppla RetroTINK och OSSC mha en HDMI-VGA-adapter (finns väldigt billiga sådana som inte introducerar någon märkbar lag), och låta den senare fixa scanlines, men det blir i sådana fall ett senare projekt.

Edit: kan också tillägga att jag testat OSSC med ytterligare en konsol, en RGB-moddad japansk N64 (NTSC). Inga som helst problem där heller, funkar finfint.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag fick mina RAD2x för SNES och Playstation förra veckan.

Sämre bild än OSSC och Framemeister. Dock inte mycket skillnad.
Men jag är inte så petig, så många gånger kommer dessa användas istället för det är så lätt att ta fram och ansluta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag fick mina RAD2x för SNES och Playstation förra veckan.

Sämre bild än OSSC och Framemeister. Dock inte mycket skillnad.
Men jag är inte så petig, så många gånger kommer dessa användas istället för det är så lätt att ta fram och ansluta.

Intressant

Hur är bildkvaliteten sämre? Man tycker ju att DA-omvandling och digital överföring bör vara likvärdiga, och att eventuella kvalitetsskillnader i sådana fall borde uppkomma i analogdelarna. Dålig kretskortsdesign lär vara svårt att göra nåt åt, men har du kollat kabeln? Kan man se om RGB- och syncledarna är individuellt skärmade, etc?

Idag är det svårt att få tag i högkvalitativa AV-kablar till retrokonsoler, men oskärmade skräpkablar finns det fortfarande gott om. Visst, vi snackar en enhet som kostar en femhundring, och man tycker ju inte de borde snåla där, men det är väl inte helt orimligt att man skulle ha köpt in vad som finns på marknaden för att komma över kontaktdonen. Att legotillverka sådana speciellt för en enhet som förmodligen inte säljs i några jättevolymer skulle nog bli dyrt.

Det kanske inte är svårare än att byta ut analogkabeln? Har tillverkat egna kablar till fler konsoler med toppenresultat. I princip slaktar jag en VGA-kabel - väldigt tillgängligt 75-ohmskablage med alla ledare som krävs - och flyttar över A/V- och SCART- kontaktdon från en kinakabel, samt justerar eventuellt feldimensionerade filterkondingar och resistorer. I det här fallet skulle det förstås räcka med att flytta över ett kontaktdon och löda fast den andra ändan i kretskortet.

I övrigt läste jag nyss att det är en ny RetroTINK på gång, som ska kunna generera scanlines, och vara uppdateringsbar via USB, till skillnad från den gamla. Crap. Börjar kännas aktuellt att skicka tillbaks RetroTINKen och vänta, man har en månads "no quibble return" när man handlat från VGP...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Intressant

Hur är bildkvaliteten sämre? Man tycker ju att DA-omvandling och digital överföring bör vara likvärdiga, och att eventuella kvalitetsskillnader i sådana fall borde uppkomma i analogdelarna. Dålig kretskortsdesign lär vara svårt att göra nåt åt, men har du kollat kabeln? Kan man se om RGB- och syncledarna är individuellt skärmade, etc?

Idag är det svårt att få tag i högkvalitativa AV-kablar till retrokonsoler, men oskärmade skräpkablar finns det fortfarande gott om. Visst, vi snackar en enhet som kostar en femhundring, och man tycker ju inte de borde snåla där, men det är väl inte helt orimligt att man skulle ha köpt in vad som finns på marknaden för att komma över kontaktdonen. Att legotillverka sådana speciellt för en enhet som förmodligen inte säljs i några jättevolymer skulle nog bli dyrt.

Det kanske inte är svårare än att byta ut analogkabeln? Har tillverkat egna kablar till fler konsoler med toppenresultat. I princip slaktar jag en VGA-kabel - väldigt tillgängligt 75-ohmskablage med alla ledare som krävs - och flyttar över A/V- och SCART- kontaktdon från en kinakabel, samt justerar eventuellt feldimensionerade filterkondingar och resistorer. I det här fallet skulle det förstås räcka med att flytta över ett kontaktdon och löda fast den andra ändan i kretskortet.

I övrigt läste jag nyss att det är en ny RetroTINK på gång, som ska kunna generera scanlines, och vara uppdateringsbar via USB, till skillnad från den gamla. Crap. Börjar kännas aktuellt att skicka tillbaks RetroTINKen och vänta, man har en månads "no quibble return" när man handlat från VGP...

Det är inte dålig bild alls.

Man får ut en lika bra signal som en RetroTink eftersom det är en sådan som sitter i.
Och jag är petig när jag jämför framför TV:n.

Men när man sitter 3-4m ifrån så är det inget man tänker på.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller