Dator + skärm för surf, stream och (relativt)krävande program, 15k budget

Permalänk
Medlem

Dator + skärm för surf, stream och (relativt)krävande program, 15k budget

Hejsan,

Jag har de senaste åren använt en bärbar dator men nu inför black friday så är det dags att återgå till en stationär dator. Utöver vanlig surf och streaming genom standardtjänsterna som Netflix, HBOnordic etc etc så använder jag lite mer krävande program(på hobbynivå enbart) mer eller mindre dagligen, gärna med lite simultanförmåga.

Jag har en NAS, så storleken på hårddisken är mindre relevant, vill dock ha en SSD.

Skärmen får gärna vara runt 30-32". Jag gissar på att uppdateringsfrekvens och responstid inte spelar lika stor roll då jag inte tänker använda den för spel?

Har en maxbudget på 15.000kr, men om jag kommer undan billigare är jag mer än nöjd!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disparu:

Hejsan,

Jag har de senaste åren använt en bärbar dator men nu inför black friday så är det dags att återgå till en stationär dator. Utöver vanlig surf och streaming genom standardtjänsterna som Netflix, HBOnordic etc etc så använder jag lite mer krävande program(på hobbynivå enbart) mer eller mindre dagligen, gärna med lite simultanförmåga.

Jag har en NAS, så storleken på hårddisken är mindre relevant, vill dock ha en SSD.

Skärmen får gärna vara runt 30-32". Jag gissar på att uppdateringsfrekvens och responstid inte spelar lika stor roll då jag inte tänker använda den för spel?

Har en maxbudget på 15.000kr, men om jag kommer undan billigare är jag mer än nöjd!

Tack på förhand.

Vet inte om du behöver dedikerad grafik om du inte ska spela

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

https://komponentkoll.se/bild/EjXAf.png

Vet inte om du behöver dedikerad grafik om du inte ska spela

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, tack så mycket.

Dedikerad grafik var en bra fråga. Nej, jag kommer inte att spela öht. Nån som kan svara på den frågan?

Permalänk
Medlem

Vilken affär ska du handla på?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Vilken affär ska du handla på?

Inet hade ju definitivt varit smidigast då jag inte känner mig helt säker på att sätta ihop allting själv.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla om dina krävande program har bra skalning med multithreads eftersom det då kan ge mer prestanda för pengarna att köra på AMD system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morndar:

Kan vara värt att kolla om dina krävande program har bra skalning med multithreads eftersom det då kan ge mer prestanda för pengarna att köra på AMD system.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast med AMD måste han köpa ett grafikkort, vilket känns lite onödigt om han inte ska använda det.

Permalänk
Medlem

Ett förslag.
Tyvärr gick det över 15.000kr.
Men det ingår INET montering och Windows 10.
Byggde med DVD-spelare ifall du har CD-skivor.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13036125

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4