Nikka om vad du ska tänka vid val och konfiguration av NAS

Permalänk
Melding Plague

Nikka om vad du ska tänka vid val och konfiguration av NAS

NAS-enheten borde ha blivit årets julklapp menar Nikka, som i detta avsnitt förklarar varför en NAS är bra att ha och hur den bör konfigureras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Börjar bli lite tröttsamt med dessa sponsrade icke guider

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon246659:

Börjar bli lite tröttsamt med dessa sponsrade icke guider

Ingen som tvingar dig att kolla på dom eller läsa dom?

(psst, blinka 4 gånger snabbt om du är under pistolhot(!))

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Alltid lika bra och pedagogisk genomgång som alltid.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på att skaffa en NAS för att hålla mina gamla rippade film/musikbibliotek så att dom är åtkomliga på alla enheter i hemmet. Har dock än så länge inte lyckats övertyga mig själv om att det är värt kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Ingen som tvingar dig att kolla på dom eller läsa dom?

(psst, blinka 4 gånger snabbt om du är under pistolhot(!))

Nej det är sant. Men det inser man efter man läst ett par rader (mobil). Jag är inget fan av clickbait.

Vad var det med sista kommentaren? Humor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv hade jag ingen aning om just precis hur lite jag behövde ha en NAS innan jag skaffade en.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

För mig känns konceptet NAS lite passé faktiskt. Fram tills för kanske 5-10 år sedan så växte mitt lagringsbehov exponentiellt för varje år. Men nu? Jag klarar mig på två st 500GBs SSDer.

Film och musik lagrar jag inte alls längre, det har jag på strömningstjänster. Det enda på diskarna är ju spel samt familjefoton och videos. Sen har man såklart en del dokument också, men dokument tar ju så lite plats att det knappt märks. Det kör jag på backup mot en USB-disk kopplad till routern samt en månadsvis kopiering till molntjänst. Mycket billigare och smidigare än att hålla på med egen NAS

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ta din gamla burk och installera FreeNas. Enkelt och billigt att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha lyssnat på många avsnitt av deras pod blir man ju lite småkär i Nikka. Flinten är gullig också, no homo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Nej det är sant. Men det inser man efter man läst ett par rader (mobil). Jag är inget fan av clickbait.

Vad var det med sista kommentaren? Humor?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står "i samarbete med qnap" på Sweclockers framsida där den länkas till och med, man behöver inte klicka på den för att läsa sig till det ens. Det är inget clickbait heller, bara en simpel genomgång och 'lätt' guide kring NAS-lösningar.

Skrivet av Xyborg:

För mig känns konceptet NAS lite passé faktiskt. Fram tills för kanske 5-10 år sedan så växte mitt lagringsbehov exponentiellt för varje år. Men nu? Jag klarar mig på två st 500GBs SSDer.

Film och musik lagrar jag inte alls längre, det har jag på strömningstjänster. Det enda på diskarna är ju spel samt familjefoton och videos. Sen har man såklart en del dokument också, men dokument tar ju så lite plats att det knappt märks. Det kör jag på backup mot en USB-disk kopplad till routern samt en månadsvis kopiering till molntjänst. Mycket billigare och smidigare än att hålla på med egen NAS

Jag skulle faktiskt behöva skaffa en NAS för att centralisera min lagring i hemmet lite ärligt talat... Har 14TB i min vanliga dator och ytterligare 6TB löst i USB-disk för backup.. Så är på hög tid att jag flyttar lagringen från datorn till.. ja, nåt annat?

För mycket foton och dokument skyller jag på.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roxkz:

Det står "i samarbete med qnap" på Sweclockers framsida där den länkas till och med, man behöver inte klicka på den för att läsa sig till det ens. Det är inget clickbait heller, bara en simpel genomgång och 'lätt' guide kring NAS-lösningar.

Jag skulle faktiskt behöva skaffa en NAS för att centralisera min lagring i hemmet lite ärligt talat... Har 14TB i min vanliga dator och ytterligare 6TB löst i USB-disk för backup.. Så är på hög tid att jag flyttar lagringen från datorn till.. ja, nåt annat?

För mycket foton och dokument skyller jag på.

Ja i minimal text som jag knappt ser på mobilen. Det är clickbait då hela guiden går ut på att göra reklam för QNAP.
Men jag löser mitt problem med att sluta läsa SweClockers nyhetsfeed och gå direkt till forumet. Alt läsa utländska sidor. /s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja i minimal text som jag knappt ser på mobilen. Det är clickbait då hela guiden går ut på att göra reklam för QNAP.
Men jag löser mitt problem med att sluta läsa SweClockers nyhetsfeed och gå direkt till forumet. Alt läsa utländska sidor.

Ja, du får ju tycka vad du vill, jag håller inte med dig i frågan, jag såg då tydligt vad det stod i alla fall.
Ser inte problemet riktigt heller ärligt talat, själva innehållet i guiden är tillverkar-neutralt och inget pitchas mot qnaps fördel, förutom faktumet att det står "i samarbete med qnap". Informationen är korrekt och hjälpsam för de som inte har koll på läget.

Men eftersom du lyckats lösa ditt problem så är ju lugnt nu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roxkz:

Ja, du får ju tycka vad du vill, jag håller inte med dig i frågan, jag såg då tydligt vad det stod i alla fall.
Ser inte problemet riktigt heller ärligt talat, själva innehållet i guiden är tillverkar-neutralt och inget pitchas mot qnaps fördel, förutom faktumet att det står "i samarbete med qnap". Informationen är korrekt och hjälpsam för de som inte har koll på läget.

Men eftersom du lyckats lösa ditt problem så är ju lugnt nu.

Läs om så får du se att det endast är QNAP som nämns. Tänker inte ödsla mer tid på att diskutera detta. SweClockers har blivit techvärldens Aftonbladet.. Snart kommer rubriker som "ni anar inte vad ASUS har för någon ny produkt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som stör mig på "en NAS"? Network Attached Storage. En lagringsserver eller en NAS-server, eller lagring eller NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bara jag som stör mig på "en NAS"? Network Attached Storage. En lagringsserver eller en NAS-server, eller lagring eller NAS.

Fick mig att fundera på om det kan vara en akronym... De kan bli lite intressant med dem.
Men ja, jag håller med dig.

Samtidigt.. Krysslaser.
Kryss-Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation? xD

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Haha... jo, det är klart QNAP gillar idén med NAS som årets julklapp. Fast Nintendo tycker säkert TV-spel vore ännu bättre.

Proffsigt producerad video och bra information. Jag tyckte inte alls QNAPs sponsring störde, så länge det håller sig på den här nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

SweClockers har blivit techvärldens Aftonbladet.. Snart kommer rubriker som "ni anar inte vad ASUS har för någon ny produkt"

lol, överdrivarN

Permalänk
Testpilot
Skrivet av m4gnify:

lol, överdrivarN

Ähh, Berran' har bara inte fått i sig sitt kaffe än!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För mig känns konceptet NAS lite passé faktiskt. Fram tills för kanske 5-10 år sedan så växte mitt lagringsbehov exponentiellt för varje år. Men nu? Jag klarar mig på två st 500GBs SSDer.

Film och musik lagrar jag inte alls längre, det har jag på strömningstjänster. Det enda på diskarna är ju spel samt familjefoton och videos. Sen har man såklart en del dokument också, men dokument tar ju så lite plats att det knappt märks. Det kör jag på backup mot en USB-disk kopplad till routern samt en månadsvis kopiering till molntjänst. Mycket billigare och smidigare än att hålla på med egen NAS

Och här sitter vi på SweClockers, ett forum där de flesta inte sitter med standardlösningar rakt igenom, med servrar och allt möjligt som behöver central lagring som alltid är tillgänglig. Varför lagra saker i molnet när man kan lagra det själv?

NAS är lika passé som stationära datorer.

Permalänk

Jag blev glad och hoppades det handlade om att bygga en nas medans man drack Nikka...
mmmm..... Nikka..... dom som har så många varianter på den goda gyllene drycken

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

lul vem köper en dyr raid nas när man kan köra unraid i ett mini itx chassi?

förstår inte riktigt poängen med en dyr raid nas längre, vem behöver raid performance storage när allt man gör är att titta på film osv? unraid kan du använda alla diskar och du du kan utöka arrayen när du känner för det och du har mer säkerhet för dina filer då det inte är raid men du har fortfarande paritetsdiskar etc.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av CymbalCrasher:

Och här sitter vi på SweClockers, ett forum där de flesta inte sitter med standardlösningar rakt igenom, med servrar och allt möjligt som behöver central lagring som alltid är tillgänglig. Varför lagra saker i molnet när man kan lagra det själv?

NAS är lika passé som stationära datorer.

Som sagt, konceptet är passé för mig . Tro mig, jag sitter inte med samma grejer som gemene svensson, då hade jag inte varit aktiv här. Men om du tror att de flesta på Swec sitter med egna servrar eller liknande är du nog duktigt ute och cyklar! Hårdvaruentusiasm kan ta många former. Det är inte nödvändigtvis så att alla av dem innefattar samma lagringskrav som din

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Som sagt, konceptet är passé för mig . Tro mig, jag sitter inte med samma grejer som gemene svensson, då hade jag inte varit aktiv här. Men om du tror att de flesta på Swec sitter med egna servrar eller liknande är du nog duktigt ute och cyklar! Hårdvaruentusiasm kan ta många former. Det är inte nödvändigtvis så att alla av dem innefattar samma lagringsgrav som din

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, kul felstavning eftersom NAS är dött för dig

Personligen är jag mycket nöjd med min NAS. Jag köper filmer och rippar dem, så tillgång från samtliga enheter i huset är ett stort plus.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Klarspråkarn:

Hehe, kul felstavning eftersom NAS är dött för dig

Personligen är jag mycket nöjd med min NAS. Jag köper filmer och rippar dem, så tillgång från samtliga enheter i huset är ett stort plus.

Haha, hoppsan! Jäkla auto-correct Sen är jag helt med på att det finns massa användningsområden där en NAS är klockren, du har uppenbarligen ett av dem.

Däremot tror jag att användandet av NAS-enheter har krympt på senare år just på grund av den lätt åtkomliga molnlagringen samt streamingtjänsternas ökade spridning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Problemet med NAS är att de ser enheterna riktade mot företag och sätter priserna därefter.

Den tillverkare som kommer på att det finns ett stort behov bland privatpersoner och prissätter därefter kommer öka volymen väldigt mycket. För ser man vad det är för prylar i en nas så är det ju inga exotiska prylar som sitter i, standard-cpu, standar-nätverkskrets etc.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Problemet med NAS är att de ser enheterna riktade mot företag och sätter priserna därefter.

Den tillverkare som kommer på att det finns ett stort behov bland privatpersoner och prissätter därefter kommer öka volymen väldigt mycket. För ser man vad det är för prylar i en nas så är det ju inga exotiska prylar som sitter i, standard-cpu, standar-nätverkskrets etc.

Vilka priser syftar du på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macki_b:

Ta din gamla burk och installera FreeNas. Enkelt och billigt att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

FreeNas är inte så enkelt! Alla som skriver det har inte testat det!!
Det kräver många timmars inkörning för en nybörjare. Unraid däremot, är både enkelt o bra. T o m linus tech tips använder sig av unraid.

Skrivet av dakke:

lul vem köper en dyr raid nas när man kan köra unraid i ett mini itx chassi?

förstår inte riktigt poängen med en dyr raid nas längre, vem behöver raid performance storage när allt man gör är att titta på film osv? unraid kan du använda alla diskar och du du kan utöka arrayen när du känner för det och du har mer säkerhet för dina filer då det inte är raid men du har fortfarande paritetsdiskar etc.

Håller så mycket med!

Varför köpa en NAS för flera tusen, när man kan köpa en HP MicroServer N54L begagnad för typ 600 -700Kr köra in unraid = klart

Och HP Microserver Gen8 som är en Gen nyare, och än bättre hade varit det självklara valet för mig idag.
Eller som du skriver, bygga ett mini itx chassi själv.

Vad kostar t e x en Synology DiskStation 4-Bay idag (?) utan hårddiskar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

FreeNas är inte så enkelt! Alla som skriver det har inte testat det!!
Det kräver många timmars inkörning för en nybörjare. Unraid däremot, är både enkelt o bra. T o m linus tech tips använder sig av unraid.

Håller så mycket med!

Varför köpa en NAS för flera tusen, när man kan köpa en HP MicroServer N54L begagnad för typ 600 -700Kr köra in unraid = klart

Och HP Microserver Gen8 som är en Gen nyare, och än bättre hade varit det självklara valet för mig idag.
Eller som du skriver, bygga ett mini itx chassi själv.

Vad kostar t e x en Synology DiskStation 4-Bay idag (?) utan hårddiskar

Jag har en Synology Diskstation DS1515+ och två utökningsenheter, DX513 och DX213. Efter något år så gick den inte att starta vilket berodde på en bugg i CPUn, jag kontaktade supporten och fick en ny enhet som jag flyttade över diskarna i och det fungerade som förväntat.

Går det lika lätt att rädda saker i ditt scenario med begagnat och unraid?

Min NAS-lösning var inte billig, det sitter 10 2TB HDD och två 256GB SSD i den, men jag tycker det var/är värt det med tanke på vad lagrar där. Enkelheten/supporten är det jag betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har en Synology Diskstation DS1515+ och två utökningsenheter, DX513 och DX213. Efter något år så gick den inte att starta vilket berodde på en bugg i CPUn, jag kontaktade supporten och fick en ny enhet som jag flyttade över diskarna i och det fungerade som förväntat.

Går det lika lätt att rädda saker i ditt scenario med begagnat och unraid?

Min NAS-lösning var inte billig, det sitter 10 2TB HDD och två 256GB SSD i den, men jag tycker det var/är värt det med tanke på vad lagrar där. Enkelheten/supporten är det jag betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att jag tror att det går både enklare och billigare.

Om vi tar t e x HP Microserver Gen8 så har den funktionalitet att man kan uppgradera processorn. Och alla som stöds finns i länken ovan, lite scrollande krävs.

Från Pentium 350 1.2 GHz till Xeon E3-1230 3.2 GHz

Och all hårdvara finns att köpa på nätet
tar mig 2 - 3 dagar, sen är det klart.

Och jag slipper att prata med någon dryg support.

Och då unraid kör med paritetsdiskar, släck ner, ta ut den dåliga. Tryck in den nya disken, starta upp, parity check, klart!
Och så finns det ett riktigt bra stöd för plugins i unraid.

Forumet här på Swec när det gäller unRAID och hp-microserver, är på flera tusen sidor...

Så nej aldrig en "fabriksnas" för mig igen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]