Permalänk
Medlem

DAB/DAB+ eller inte?

Använder just nu min mobil som alarm på morgonen men har funderat lite på en klockradio istället. Såg att Komplett har rea på Intono DAB+ och blev lite intresserad då DAB ska vara framtiden.

https://www.komplett.se/product/905895/tv-ljud-bild/radio/int...

Hittar inte så många recensioner på den, men de jag hittar verkar tycka den är OK förutom att man inte kan ha en låg volym på larmet utan bara medel till hög.

Men hur är det med DAB/DAB+ nu för tiden? Speciellt utanför storstäderna och Luleå, t.ex mot Uppsala?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre, ja. DAB fanns från 95, efter 2002 så var bara Sveriges radio kvar, och nu tydligen ingen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack! Kan förklara varför jag inte hittar så mycket info om det fråm senaste året.

Permalänk
Medlem

Antagligen är det inte direkt på "tapeten" nu och ingen talar om det osv, det är väl som mycket gammalt som har funnits på internet försvinner förr eller senare är nog enda förklarigen jag kan ge.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Lite OT: Jag köpte klockradio för ett tag sen, och gillar det. Men modellen jag köpte kräver rätt många knapptryckningar för att ändra alarmet vilket blir ett irritationsmoment tycker jag, så kan vara värt att kolla upp hur man ställer alarmet innan du köper. Det skönaste med en vanlig väckarklocka är att man bara behöver vrida lite på en ratt sen är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Mer eller mindre, ja. DAB fanns från 95, efter 2002 så var bara Sveriges radio kvar, och nu tydligen ingen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som finns nu är dessutom centrerat kring Stockholm, Göteborg (och kanske Malmö?). Själv bor jag nära Norska gränsen och i Norge är DAB+ fullt uppe. Tycker det är synd att DAB/DAB+ aldrig blev infört annat än på prov. Det var på tapeten vid två tillfällen i riksdagen egentligen, senast röstades det ner stora satsningar på DAB+ på grund av att det skulle medföra nedsläckning av analoga radionätet och det skulle medföra en säkerhetsrisk enligt MSB då VMA sänds via lokalkanaler och måste gå att lyssna på med "enkel utrustning".

Vem har idag ens en radio för att lyssna på analog radio annat än av sentimentala skäl eller bara för att det är inbyggt i bilen (och bilbranschen inte heller infört DAB+ på grund av att sändningarna inte existerar). Skulle tro att då väl 5G är igång så är det dödsstöten för både DAB och i viss del linjär radio som vi är vana vid det, med radiotablå. Mobil internet är däremot snart en standard i bilar och det är också av säkerhet från biltillverkare som system för detta över IOT används till allt möjligt (med möjliga mycket större säkerhetsrisker??). Säg till exempel att Fiat vill veta hur din katalysator mår eller om Kia behöver kolla om du gjort din service enligt plan... Detta är möjligt utan att du vet om det i en snar framtid. Då kommer detta naturligtvis medföra strömmande musiktjänster och uppkopplade GPStjänster med trafikinfo med mera som standard i bilarna. Varför bygga på marksänt föråldrat och DYRT sustem för digital radio över egna master om det går bättre och billigare och enklare mobilt över 5G?

Jag har själv ett par tre DAB+ radio, varav en i bilen. Inget funkar där jag bor, men närmare gränsen, eller i tyskland och andra ställen som inte processade länge utan bara införde systemen så är det uppe och rullar. Det gick lyssna på DAB hel europasemestern tills vi kom tillbaks hem igen...

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem

Ja i Sverige finns det bara på några få, framför allt storstadsområden även om det finns lite på några övriga orter också.

Här i Skåne så får man in Danska DAB/DAB+ stationer och faktiskt finns det en Dansk slavsändare uppsatt i Helsingborg så där får man in en hel del.

Så framför allt är det vid resor till grannländerna och i gränstrakterna man har glädje av det, bortsett från SR numera rejält bantande utbud kring storstäderna Stockholm,Göteborg och Malmö då.

Hur det blir framöver vet ingen, just nu körs väl det som är igång men ingen utbyggnad är planerad.

Tänker man köra bil i Norge så är NRK FM nätet nedlagt, i Danmark sänds fortfarande FM men har man DAB/DAB+ så får man in många fler stationer.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett stort problem och viktig orsak till att dab inte blivit nått är att det främst verkar ha använts vör att få in fler kanaler, i de länder dab används på riktigt har antalet kanaler ökat och ljudkvaliten blivit bedrövligt dålig och när dab+ kom så användes inte de förbättrade komprimeringsalgoritmerna för att öka ljudkvaliten utan gör att sänka bandbredden ännu mer och dab låter på de flesta ställen det verkligen används helt bedrövligt illa jämfört med hur fm låter.

Det är inte direkt en övergång som hyllats i Storbritannien, många stationer sänder med bedrövligt låga bitrates i mono, sämre än de sämsta av de sämsta internetradiostaionerna.

De är också oerhört energikrävande jämfört med fm radio vilket kan vara en viktig egenskap ur ett säkerhetsperpektiv, det här kan bli bättre om kretsarna utvecklas men då kommer priserna att skena om inte volymerna på dem blir gigantiska.

Jag tror tekniken är ganska död i nuvarande tappning, den skulle kanske behöva integreras i telefoner och helst då via internationellt tvingande lagstiftning för att få upp volymen på kretsarna så de blir billiga och spridda, då kanske någon kan göra nån version på en ren dab med låg energiförbrukning och så måste det till nån reglering av lägsta tillåtna ljudkvalitet som åtminstone matchar fm i stället för att vara låta extremt mycket sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av redant71:

Det som finns nu är dessutom centrerat kring Stockholm, Göteborg (och kanske Malmö?). Själv bor jag nära Norska gränsen och i Norge är DAB+ fullt uppe. Tycker det är synd att DAB/DAB+ aldrig blev infört annat än på prov. Det var på tapeten vid två tillfällen i riksdagen egentligen, senast röstades det ner stora satsningar på DAB+ på grund av att det skulle medföra nedsläckning av analoga radionätet och det skulle medföra en säkerhetsrisk enligt MSB då VMA sänds via lokalkanaler och måste gå att lyssna på med "enkel utrustning".

Vem har idag ens en radio för att lyssna på analog radio annat än av sentimentala skäl eller bara för att det är inbyggt i bilen (och bilbranschen inte heller infört DAB+ på grund av att sändningarna inte existerar). Skulle tro att då väl 5G är igång så är det dödsstöten för både DAB och i viss del linjär radio som vi är vana vid det, med radiotablå. Mobil internet är däremot snart en standard i bilar och det är också av säkerhet från biltillverkare som system för detta över IOT används till allt möjligt (med möjliga mycket större säkerhetsrisker??). Säg till exempel att Fiat vill veta hur din katalysator mår eller om Kia behöver kolla om du gjort din service enligt plan... Detta är möjligt utan att du vet om det i en snar framtid. Då kommer detta naturligtvis medföra strömmande musiktjänster och uppkopplade GPStjänster med trafikinfo med mera som standard i bilarna. Varför bygga på marksänt föråldrat och DYRT sustem för digital radio över egna master om det går bättre och billigare och enklare mobilt över 5G?

Jag har själv ett par tre DAB+ radio, varav en i bilen. Inget funkar där jag bor, men närmare gränsen, eller i tyskland och andra ställen som inte processade länge utan bara införde systemen så är det uppe och rullar. Det gick lyssna på DAB hel europasemestern tills vi kom tillbaks hem igen...

Det är ganska trevligt med uppkoppling i bilen, dock måste biltillverkarna fixa sina priser för att det ska slå igenom. Min bil är uppkopplad, kan uppdatera en del saker automatiskt och jag kan komma åt en del saker från en mobilapp, lås, position, navigering och så. Men Spotify, som finns som app till bilen, går ändå över BT på något sätt, dock mycket långsammare på att koppla upp än vanlig BT-uppkoppling (som jag också kan använda förstås, dock med mindre funktionalitet). Men ska jag komma åt internet via bilens uppkoppling och dess inbyggda accesspunkt så kostar det 99 i månaden för 1GB, i 3G-hastigheter.

Permalänk
Avstängd

Använder en Google Nest Hub som väckarklocka, fungerar utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Det är ganska trevligt med uppkoppling i bilen, dock måste biltillverkarna fixa sina priser för att det ska slå igenom. Min bil är uppkopplad, kan uppdatera en del saker automatiskt och jag kan komma åt en del saker från en mobilapp, lås, position, navigering och så. Men Spotify, som finns som app till bilen, går ändå över BT på något sätt, dock mycket långsammare på att koppla upp än vanlig BT-uppkoppling (som jag också kan använda förstås, dock med mindre funktionalitet). Men ska jag komma åt internet via bilens uppkoppling och dess inbyggda accesspunkt så kostar det 99 i månaden för 1GB, i 3G-hastigheter.

Alla bilar som säljs nya inom EU (och i princip hela norra halvklotet + Brazilien) har i dag internetuppkoppling och gps oavsett om du ser det eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min bror har dab+ tror jag. Han visade och bit-hastigheten var låg, till och med på klassiskt musik! Det lät bättre med en bra FM-radio!

Permalänk
Medlem

Köpte en Bluesound högtalare för ett tag sen, den har alarm från web-radio, vaknar till lokala radiostationen nu. Skulle tro att Sonos och alla liknande högtalare har samma funktion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av redant71:

Det var på tapeten vid två tillfällen i riksdagen egentligen, senast röstades det ner stora satsningar på DAB+ på grund av att det skulle medföra nedsläckning av analoga radionätet och det skulle medföra en säkerhetsrisk enligt MSB då VMA sänds via lokalkanaler och måste gå att lyssna på med "enkel utrustning". Vem har idag ens en radio för att lyssna på analog radio annat än av sentimentala skäl eller bara för att det är inbyggt i bilen (och bilbranschen inte heller infört DAB+ på grund av att sändningarna inte existerar).

Skulle tro att då väl 5G är igång så är det dödsstöten för både DAB och i viss del linjär radio som vi är vana vid det, med radiotablå. Mobil internet är däremot snart en standard i bilar och det är också av säkerhet från biltillverkare som system för detta över IOT används till allt möjligt (med möjliga mycket större säkerhetsrisker??). Säg till exempel att Fiat vill veta hur din katalysator mår eller om Kia behöver kolla om du gjort din service enligt plan... Detta är möjligt utan att du vet om det i en snar framtid. Då kommer detta naturligtvis medföra strömmande musiktjänster och uppkopplade GPStjänster med trafikinfo med mera som standard i bilarna. Varför bygga på marksänt föråldrat och DYRT sustem för digital radio över egna master om det går bättre och billigare och enklare mobilt över 5G?

Även om "ingen" lyssnar på radio idag så har nog de flesta fortfarande minst en som skräpar någonstans. Många mobiler har också radio fortfarande. Även om just dessa ev inte kommer vara användbara i alla situationer.*

En av grundpelarna med de flesta nödlägesystem är att de ska vara robusta. Så ett system där både sändare och mottagare är utslagna av den första magnetpulsen* eller bara av panik i serverhallen är inte ens användbart. Säkerheten med analog radio har i över seklet nu varit att nästan vem som helst på några timmar kan bygga en mottagare av typ 10 ganska lätthittade komponenter från allt annat som havererat, tex vid just ett sånt tillfälle. Medan en DAB-mottagare troligen tar 10 hyfsat kompetenta ingenjörer 10 år att sno ihop, till sannolikt ingen praktiskt nytta ändå.

Fast 5G måste väll ändå betalas på ett eller annat vis? Jag kan inte tänka mig att specialavtalen (som liknande tex redan används för vissa ljudboksstjänster) i bilarna bara kommer gå att även använda för annat. Såvida inte biltillverkaren bjuder på multimediatjänsten de har paket för de första 1-3 åren eller så.

Inget av detta är såklart den verkliga förklaringen till varför DAB skrotades. Det berodde troligen på samma sak som mycket annat vid tiden. Utvecklingen av andra lyssnarmönster och krav (folk mest bryr sig i realiteten inte så mycket om den lite bättre ljudkvalitén) samtidigt med en raskt utvecklad kompressionsteknik. Så DAB försvann lite av samma orsak och i samma veva som DCC, MD, CD. Även ett raskt införande av tekniken hade varit att införa föråldrad teknik, medan att börja om när den mognat hade blivit ett ännu större konsumenthinder än första försöket av begripliga skäl.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Jo, möjligen var jag lite raljerande och naivistisk.... 5G kommer nog bakas in i tjänster från serviceavtal och försäkringsbolag i fordonsindustrins fall tror jag. Jag hade gärna haft den bättre teckningen DAB kunnat erbjuda (under förutsättning att den radiostation man vill lyssna på finns med i det som sänds ut, ta till exemepel P4 Värmland... Det skulle gå att lyssna på denna kanal från Örebro till Malmö om man ville. Isag kör jag från miten av dalsland och nästan fram till karlstad och den P4 kanal som går in hjälpligt analogt är Radio Skaraborg (på andra sidan Vänern). 5G för med sig ett tätare nät och överlämningsförfarande mellan master/ celler som innebär fler signaler samtidigt med ökad bandbredd eller flera samtidiga tjänster.

Vad gäller 10år, 10 tekniker har du nog rätt med DAB, men jag tror inte att vem som helst kan sätta ihop en analog radio av tio lätt funna komponenter idag väl? Jag menar att på 40-talet så kunde de flesta teknikintresserade snickra ihop en kristallmottagare av en kiselkristall lite koppartråd och en hink typ, men för att bygga en radio av komponenter behöver du nog vara prenummerat av Elfakatalogen och ha lödkolv i din mancave. Inte "vem som heslt" som passar in på detta skulle jag säga, då är jag ändå lärare på ett elprogram (inte i radioteknik eller elektronik dock) och har flera teknikintresserade kollegor så jag BORDE känna någon som byggt sin egen radio, den enda jag kan komma på är min tre år äldre bror...

Därutöver funderar jag på om steget från långvåg (AM) till FM är så enkelt att göra utan färdiga transistormoduler och de borde skadas de med av en stark EMP? /Bara fundering.

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem

@Airborne: Precis, i Sverige är DAB-kanalutbudet knapert på grund av ett antal politiska beslut och där med följande upphandlingar som ingen haft råd att vara med i eller om man vunnit upphandling så har tidsfristen för att utnyttja den ofta gått ut innan finansiärer slutit upp på grund av att det är en för lite marknad för reklamintäkter. TROTS detta skulle jag gärna haft bättre radiotäckning i Dalsland och södra värmland, antar att det finns fler områden som bara får in P3 och någon reklamstation riktigt bra och ingen av dessa är att föredra för egen del. JAg lyssnar gärna på P4, P1 och den lokala stationen Radio 45 (i mitt område gär E45:an genom, därav namnet). Med DAB nationellt hade det förmodligen inte blivit bättre täckning men möjligen kunde man följa en satation istället för att få scanna och RDShoppa hela tiden, eller byta till diverse konstiga lokalstationer för att inte lyssna på brus och sprak.

JAG tror lösningen ändå är 5G jag. Ett nät som måste få bra täckning på grund av tätheten mellan masterna för att inte ge "vita fläckar" på täckningskartan. Med bra surfkvot och internetradio eller spotify osv så blir bilresandet mycket trevligare och man slipper föra över MP3:or till USB för att stå ut. (CD:skivor går bara sönder då de fått ligga i bilen i solsken, vibrationer, värme och frysgrader om vart annat...)

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av redant71:

@AndreaX: Jo, möjligen var jag lite raljerande och naivistisk.... 5G kommer nog bakas in i tjänster från serviceavtal och försäkringsbolag i fordonsindustrins fall tror jag. Jag hade gärna haft den bättre teckningen DAB kunnat erbjuda (under förutsättning att den radiostation man vill lyssna på finns med i det som sänds ut, ta till exemepel P4 Värmland... Det skulle gå att lyssna på denna kanal från Örebro till Malmö om man ville. Isag kör jag från miten av dalsland och nästan fram till karlstad och den P4 kanal som går in hjälpligt analogt är Radio Skaraborg (på andra sidan Vänern). 5G för med sig ett tätare nät och överlämningsförfarande mellan master/ celler som innebär fler signaler samtidigt med ökad bandbredd eller flera samtidiga tjänster.

Vad gäller 10år, 10 tekniker har du nog rätt med DAB, men jag tror inte att vem som helst kan sätta ihop en analog radio av tio lätt funna komponenter idag väl? Jag menar att på 40-talet så kunde de flesta teknikintresserade snickra ihop en kristallmottagare av en kiselkristall lite koppartråd och en hink typ, men för att bygga en radio av komponenter behöver du nog vara prenummerat av Elfakatalogen och ha lödkolv i din mancave. Inte "vem som heslt" som passar in på detta skulle jag säga, då är jag ändå lärare på ett elprogram (inte i radioteknik eller elektronik dock) och har flera teknikintresserade kollegor så jag BORDE känna någon som byggt sin egen radio, den enda jag kan komma på är min tre år äldre bror...

Därutöver funderar jag på om steget från långvåg (AM) till FM är så enkelt att göra utan färdiga transistormoduler och de borde skadas de med av en stark EMP? /Bara fundering.

Det är inte orimligt att kunna få ihop en enkel radio av 10 delar om man har kunskapen i en nödsituation, rör är ju dessutom i princip empsäkra så >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att satsa på DAB eller inte som land, hur gör andra länder?

Skrivet av Elghinnarisa:

Mer eller mindre, ja. DAB fanns från 95, efter 2002 så var bara Sveriges radio kvar, och nu tydligen ingen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade en wikipediaartikel som visar hur stor del av befolkningen i olika länder som har tillgång till DAB/ DAB+ och här är vad det står: Norge 99,7%, Schweiz 99,5%, Danmark 98%, Storbritannien 97,3%, Tyskland 97%, Belgien och Nederländerna vardera 95%, Italien 84%, Checkien 73%, Österike 65%, sedan Sverige 41%, Frankrike 21,3% och Spanien 20%

Jag drar slutsatsen att de sistnämndaländerna alla har satsat lokalt i en eller ett par storstadsregioner där det finns möjlighet att marknadsföra sina reklambudskap och ge vinst åt sändarbolaget. Eller mest testat systemet men inte gått vidare med införandet som i Sverige. De med 95+% har förmodligen satsat stora pengar tidigt på detta system och vill förmodligen hålla kvar i det -vilket innebär att systemet som sådant inte kommer dö på ett tag. MEn i Sverige kommer det inte införas på fler ställen, det är en politiskt död fråga och tekniken har kommit förbi detta system.

Om VMA är bra anledningnig eller ej att behålla analog radio blir en ickefråga då länge inte frekvenserna som detta sänds över behövs till annat. MEn med mobilutbyggnad och Statens satsning på krypterat kommunikationssystem för säkerhets och blåljustjänster (RAKEL) så kan det kanske bli fråga om fler frekvenser för mobil data och kommunikation som går från små lokala stationer till ett nationellt sammanknutet sytem på något sätt med ökande befolkning och ökat teknikanvändande som allt ska kopplas upp via Internet of Things (kylskåp, bilar, smartklockor med inbyggd mobil, drönare och annat som kommer bli mer av frammöver) MEd minskat bandbreddsutrymme behövs komprimering och seriella sändningsmetoder för att få plats i etern.

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Wow! Tack...
Jag printar den till mina kollegor, kanske en labb för våra elelever framöver (som jag kan lära mig av med)

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av redant71:

@mrqaffe: Wow! Tack...
Jag printar den till mina kollegor, kanske en labb för våra elelever framöver (som jag kan lära mig av med)

Det finns en del gammaldags konstruktioner på http://makearadio.com/index.php
De första radioapparaterna hade ju ingen "elektronik" alls för det fanns inte ens rör, sändarna är mer lika ett kraftverk eller elmotor, har du inte besökt Sveriges tekniska världsarv Grimeton så kan det nog intressera dig, det är världens enda bevarade fungerande elektromekaniska radiostation och klassat som värlsaarv.

Väldigt långt ifrån DAB men väl så intressant och är man teknikintresserad så är det nåt man måste besöka, har du din fru med dig så skickar du henne vidare till Ullared så slipper hon störa när man kollar på allt.

Gamla mottagare är i princip bara en massa kabel och några metallplattor, 10-20 talets yttersta hightech ...

https://grimeton.org

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Den radion *) har positiv återkoppling! På så sätt kunde man lura "röret" att förstärka signalen mer än möjligt! Lite svårinställt, blev återkopplingen för stor så omvandlades radion till en tjutande oscillator!

Edit: *) Alltså radion med den vridbara spolen. Glödspänningen drevs ofta av ett extremt stort 1,5V-batteri. Och anoden av et dyrt 22,5 V batteri. Jag märker att jag är gammal...
Synd att nästan alla AM-sändare försvunnit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av redant71:

@AndreaX: Jo, möjligen var jag lite raljerande och naivistisk.... 5G kommer nog bakas in i tjänster från serviceavtal och försäkringsbolag i fordonsindustrins fall tror jag. Jag hade gärna haft den bättre teckningen DAB kunnat erbjuda (under förutsättning att den radiostation man vill lyssna på finns med i det som sänds ut, ta till exemepel P4 Värmland... Det skulle gå att lyssna på denna kanal från Örebro till Malmö om man ville. Isag kör jag från miten av dalsland och nästan fram till karlstad och den P4 kanal som går in hjälpligt analogt är Radio Skaraborg (på andra sidan Vänern). 5G för med sig ett tätare nät och överlämningsförfarande mellan master/ celler som innebär fler signaler samtidigt med ökad bandbredd eller flera samtidiga tjänster.

Vad gäller 10år, 10 tekniker har du nog rätt med DAB, men jag tror inte att vem som helst kan sätta ihop en analog radio av tio lätt funna komponenter idag väl? Jag menar att på 40-talet så kunde de flesta teknikintresserade snickra ihop en kristallmottagare av en kiselkristall lite koppartråd och en hink typ, men för att bygga en radio av komponenter behöver du nog vara prenummerat av Elfakatalogen och ha lödkolv i din mancave. Inte "vem som heslt" som passar in på detta skulle jag säga, då är jag ändå lärare på ett elprogram (inte i radioteknik eller elektronik dock) och har flera teknikintresserade kollegor så jag BORDE känna någon som byggt sin egen radio, den enda jag kan komma på är min tre år äldre bror...

Därutöver funderar jag på om steget från långvåg (AM) till FM är så enkelt att göra utan färdiga transistormoduler och de borde skadas de med av en stark EMP? /Bara fundering.

Det behöver inte nödvändigtvis byggas tätare, både 4G och 5G kan användas på lägre frekvenser med längre räckvidd som följd

https://hothardware.com/news/t-mobile-demos-5g-data-transmiss...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Inte hunnit dit ännu, väl värt ett studiebesök med elever i kursen "kommunikationsnät 1a"... Hört om den dock, inte hunnittitta närmare på Ringhals heller med eleverna i energitekniken. Tack för tips dock!

(vi kommer kolla på Olidan vattenkraftverk i Trollhättan dock (inplanerat) -deras generatorer är påfallande lika sändarutrustningen på din bild).

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem

@Aphex: Jo, kanske det. Fast tappar man inte finessen med att dra nytta av fler antenner för mer bandbredd eller samtidiga tjänster i fullfart som var stor nyhet med 5G -som till viss del omvandlar cell-teknikens överlämning för att spara kanalutrymme och ge en sömlös anslutning under färd? med längre avstånd borde denna synergieffekt vara mer kortvarig, antar jag. Med ett tätare nät borde det vara enklare att undvika radioskugga och vissa störningskällor också.

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...