Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Någon som kom med i Alpha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag behöver en joystick till detta och annat. Vad ska jag önska mig av mig själv i julklapp? Max 1000kr känner jag, vet inte om jag kommer fastna för det.

Denna är klart under din budget men jag har bra erfarenhet av den. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=136265

Men vill du verkligen ha joystick då? Flight yoke ryms inte inom din budget men Logitech har en för 1500 kr. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=517243

Det trevliga med Logitechs lösning är att det är modulärt och går att bygga ut med paneler och instrument som man fäster i varandra vartefter man köper fler moduler.
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3927076&view=b

Jag kommer vänta med stora inköp tills spelet har fått ett datum och t.ex. Logitech har sagt att man stödjer spelet men sina gamla produkter.

Skrivet av CloX:

Någon som kom med i Alpha?

Kom inte med i alphan.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk

Jag kom med i alphan. Väntar med spänning på att få tag på bygget som ska släppas i närtiden.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Jag kom med i alphan. Väntar med spänning på att få tag på bygget som ska släppas i närtiden.

Grattis! Har du mycket RAM? Hörde att de flesta som kom med hade 32GB eller åtminstone 16GB.

Nya bilder idag, satan vad läckert:

Sist men inte minst, GÖTEBORG!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag behöver en joystick till detta och annat. Vad ska jag önska mig av mig själv i julklapp? Max 1000kr känner jag, vet inte om jag kommer fastna för det.

Jag köpte en Thrustmaster T.16000M FCS för lite sedan. Jag har inte hunnit testa den jättemycket ännu men hittils är jag nöjd.
Ska jag säga något negativt så är det kanske att mittläget är lite "hårt" eller hur man ska säga, men det innebär ju även att den verkligen blir centrerad när man släpper spaken, vilket inte alla stickor jag haft innan har blivit. Kanske den mjuknar lite med tiden.
En fördel med denna är att den han Hall effect-sensorer istället för potentiometrar. Alla mina tidigare stickor har dött "potentiometerdöden", dvs att det blir glapp/oxid/slitna banor i potentiometrarna, så att joysticken blir helt oanvändbar.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4044909

Jag köpte i kombo med gasreglage, men då hamnar man ju över din tänkta budget. Skulle du fastna finns ju både gasreglage och även pedaler att köpa till i samma serie. (Inte för att det är ett måste att det är samma serie men...)

Det är ju inte något som kan jämföras med Thrustmaster Hotas Warthog men jag tycker det verkar vara vettiga grejer som inte kostar en arm och ett ben...

Permalänk

@naikon:

Tack! Dräggel ang bilderna. Mycket taggad på att få flyga över västkusten med riktigt väder (och över resten av jorden för den delen Kul med Göteborg, hoppas mitt hus är modellerat

Min dator enligt följande spec: i7-6660k, 32GB RAM, 1080Ti, 3440x1440 skärm.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Jag kom med i alphan. Väntar med spänning på att få tag på bygget som ska släppas i närtiden.

Har du fått någon information om vad du får dela med dig ? Tänker på videos och skärmbilder och om du får rapportera hur du upplever alphan.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Skrivet av EMMHMMS:

Har du fått någon information om vad du får dela med dig ? Tänker på videos och skärmbilder och om du får rapportera hur du upplever alphan.

Ingen info om NDA eller dylikt än. Återkommer när jag vet mer. Man vill ju gärna dela med sig men återstår som sagt att se vad avtalet säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk

Fick en liten status update gällande TA1.

Release Candidate Testing - The team is prepping for testing our updated release candidate for Tech Alpha 1 this week. At this time, we are still tracking to schedule.

Expect another email update on 2019.11.18.

Verkar dröja en vecka eller två till iaf innan något bygge är tillgängligt för test

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk

@Subzero299:

1000 spänn är lite skralt om du ska ha det du behöver (i min mening)
Köp en hotas setup med både joystick med twist roder samt ett separat gasreglage.
Sen är TrackIR nästan ett måste.. känns som att flyga med skygglappar annars.

Inte vad du tänkte dig kanske men det lönar sig i längden.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3772439 (prisvärt)

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Förbered er på att tappa hakan (igen):

Första skymten av jetplan, A320NEO och 747-800. Jag vill så gärna kasta mina pengar på detta spel tillsammans med en ny dator.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av naikon:

Förbered er på att tappa hakan (igen):

https://www.youtube.com/watch?v=BCBgO6St9ug

Första skymten av jetplan, A320NEO och 747-800. Jag vill så gärna kasta mina pengar på detta spel tillsammans med en ny dator.

Så otroligt snyggt! <3

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag fick mail av MS att förvänta mig ett nytt mail den 18e Nov.. Jag förväntade mig ett mail men fick inget...

edit: mailet kom den 19:e. Dom jobbart fortfarande på alpha-bygget och är Soon(TM) klara.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Hittade denna videon där någon kopierat FS2020-trailern och gjort om den i FSX

Ikväll kommer ett nytt avsnitt Feature Discovery Series som handlar om aerodynamics, SUPERTAGGAD!

Permalänk
Medlem

@naikon:

Det var mig en sorglig sten i Australien

Nu kan väl FSX se lite snyggare ut och tycker väl inte jämförelsen är riktigt rättvis.

Men jäklar vilket jobb de lagt ner på MS. Spelet ser helt magiskt ut! Jäkligt roligt, mindre kul för plånboken om man inte planerat att uppdatera

Permalänk
Medlem

@Henkepenke: Tack för rekommendationen!

För en total novis som aldrig flygit innan så är jag sugen att inhandla lite prylar till Flight Simulator 2020.
Skulle du säga att X56 räcker för att komma igång eller krävs något mer?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

@naikon:

Det var mig en sorglig sten i Australien

Nu kan väl FSX se lite snyggare ut och tycker väl inte jämförelsen är riktigt rättvis.

Men jäklar vilket jobb de lagt ner på MS. Spelet ser helt magiskt ut! Jäkligt roligt, mindre kul för plånboken om man inte planerat att uppdatera

Precis, egentligen ingen rättvis jämförelse, mest en kul grej som man får ta med en nypa salt

Permalänk
Medlem

Har precis köpt "nya" delar till min far och hoppas att dom kan driva spelet i 1080p.

Gick från en 3570k till en 4790k och ett GTX 1060 3gb.

För dom har inte släppt systemkraven än förmodar jag?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@N0tepad:

Har du pengar att använda så rekomenderar jag STARKT TrackIR. Det möjligör att du kan vrida på huvudet, luta dig frammåt och bakåt i cockpit (och i 100tals andra spel) utan att behöva använda en POV hat på din joystick. När du väl vant dig är det i praktiken omöjligt att njuta av en simulator igen.
Funkar genom att belysa tre IR Reflektorer man bär på sitt headset/keps etc. Kolla lite Youtube så får du humm hur det fungerar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=trackir&p=448862

Ser att den har blivit ruggigt dyr med åren, tror jag betalde under 1500 spänn en gång i tiden, den är dock värd pengarna!
Kombinerade TIR5 med Delanclip från https://delanengineering.com/shop/DELANCLiP-Starter-p49740923
TrackIRs egna trackClip man sätter på en keps är inte helt optimal i längden, funkar bra men det är skönt att slippa ha keps.
TrackIRs egna trackpryl i plast går sönder lätt.

Det klokare valet är nog att börja med X56 och vara nöjd med det ett par veckor. Du kanske inser att det inte är din grej i slutändan och då har du dumpat pengar i sjön på hårdvara. Finns dock få spel som håller en så engagerad som när man flyger ett flygplan och håller händer fötter och huvud fullt aktivt Gillar du flygspel rekommenderar jag att du tar en titt på DCS (digital combat simulator)

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Har precis köpt "nya" delar till min far och hoppas att dom kan driva spelet i 1080p.

Gick från en 3570k till en 4790k och ett GTX 1060 3gb.

För dom har inte släppt systemkraven än förmodar jag?

Nej inget officiellt än. Det enda info i sammanhanget är att demon de visat rullat i 4k 60FPS med ett 2080Ti och 32GB Ram.
Det borde betyda att lägre upplösningar med hyfsad detaljrikedom borde gå att driva med klenare hårdvara.
Är ju aningen oklart hur mycket ens egna PC behöver rendera och belysa då man (vid online) streamar merparten av datan.

Hoppas på access snart så jag kan svara på lite fler frågor.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Nya Insider-videon är ute:

Permalänk
Medlem

@Subzero299:

Man klarar sig väldigt långt med en bra joystick, roderpedaler är trevliga att ha men har man bara en joystick med twist (man får då sidroder genom att vrida i sidled) så har man lika bra kontroll. Själv flyger jag med en gammal Microsoft sidewinder force feedback 2 och har slitit ut en del joysticks genom åren.

Just den modellen går ej att få tag på längre men jag har flugit 5-siffrigt antal timmar med detta exemplar så den verkar rätt outslitlig.

Däremot är det värdelöst att ha joystick utan sidroderfunktion (twist) såvida man ej har pedaler till då, det går visserligen hjälpligt att flyga då jag kör en Xboxkontroll till bärbara datorn men samma realistiska kontroll får man inte.

Men Thrustmaster T.16000M FCS är ett vettigt val med sidroderkontroll twist som ligger under 1000 lappen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4044909

Det speciella med den är att den har magnetsensorer istället för potentiometrar vilket ska öka precisionen enligt Thrustmaster.
Den skulle jag kunna tänka mig att prova faktiskt om min nuvarande lägger av.

Jag gillar joystick bättre än flygratt då den tar mindre plats och ger mer kontroll.
Kan dessutom användas i en mängd mer spel och simulatorer så är mer mångsidig än en klumpig flygratt och roderpedaler.

Thrustmaster har möjligheten att bygga ut den med extra gasreglage och pedaler i deras ecosystem om man blir sugen på mera, det går även att ha två joystick som kan vara bra i rymdsimulatorer, ja självklart flyger jag sådana också fast med en joystick då och kan rekommendera gratissimulatorn Orbiter med riktigt kompetent fysiksimulering. Laddar man ned hires texturer och flyger och dockar med ISS rymdstationen så känns det nästan som att ha varit där i verkligheten. Lite inlärningströskel men riktigt häftigt när man behärskar den.

Jag kan förstå dem som vill ha ratt och pedaler men jag hade inga som helst problem att manövrera ett riktigt flygplan med koordinerade roder i verkligheten med ratt och pedaler när jag gjort det, så har man väl fått tillräcklig vana och känsla för flygandet så går det fort att anpassa sig åtminstone gjorde det det för mig.

Flygläraren satt bara och gapade när jag gjorde en helt perfekt koordinerad sväng med hög bankningsvinkel och att jag automatiskt följde med och korrigerade kytten utan att överkorrigera för att behålla kurs och höjd som om jag hade många tusentals flygtimmar. (viket jag faktiskt har om än i simulatorer då, så något har väl fastnat av alla timmar jag lagt ned) Klarar att starta och landa i verkligheten med då jag har gjort det också liksom att handflyga instrumentflygning i moln med bibehållen kontroll även om det inte var vid just detta tillfället.

Hans kommentar var hur har du lyckats lära dig flyga så där pass bra utan att ha gått utbildning.

Permalänk

...

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Hur går det? Får du inte ens nämna att du kommit igång?

Permalänk
Skrivet av naikon:

Hur går det? Får du inte ens nämna att du kommit igång?

Det verkar råda lite oklarheter kring vad som innefattar NDA och inte. Men nej, inte igång än. Hoppas på ett förtydligande av NDA när man väl får access.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Nu ska alphan tydligen vara igång, för er som blivit inbjudna:

Permalänk
Medlem

@henkepenke

Får man lov att fråga vilka komponenter du har i datorn och hur det är med flytet i spelet?

Byta de precis ut farsans 3570k not en 4790k och hoppas på bra frames i 1080p med ett 1060 (3gb)

Vet inte om du får svara på frågor enligt NDA kom jag att tänka på nu -_-

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av naikon:

Hur går det? Får du inte ens nämna att du kommit igång?

Ja ungefär så. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

@henkepenke

Får man lov att fråga vilka komponenter du har i datorn och hur det är med flytet i spelet?

Byta de precis ut farsans 3570k not en 4790k och hoppas på bra frames i 1080p med ett 1060 (3gb)

Vet inte om du får svara på frågor enligt NDA kom jag att tänka på nu -_-

Min dator enligt följande spec: i7-6660k, 32GB RAM, 1080Ti, 3440x1440 skärm.
Återkommer med svar när tillfälle ges!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Skrivet av N0tepad:

@Henkepenke: Tack för rekommendationen!

För en total novis som aldrig flygit innan så är jag sugen att inhandla lite prylar till Flight Simulator 2020.
Skulle du säga att X56 räcker för att komma igång eller krävs något mer?

Sikta på en joystick med analog throttle och twist roder som första spak. Alternativt en hotas (hands on throttle and stick) dvs separat gas och joystick)

Bäst känsla får du med ett par separata roderpedaler. Spiken i kistan är TrackIR vilket gör att du kan röra på huvudet för att titta runt i cockpit! Otroligt bra. Kan inte spela utan det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Your ad here"