Permalänk
Medlem

Köpråd TV 11.990 kr Elgiganten

Hejsan

Våran 65" från LG (650UJ701V) som nu är exakt 2 år som hade back bleeding, dom bytte panelen 2 ggr och vi blev aldrig nöjda. Nu 3:e gången ska LG byta ut den.

Vi får ett tillgodo kvitto till Elgiganten där vi köpte den för 11.990 kr (650UJ701V)

Vad ska vi ta för TV för att få minst lika bra prestanda/krona? Vi får välja vad vi vill, så inte låst till LG (men vi vill nog ha en LG igen och den ska vara minst 65")

Men lite tips på vad vi ska kika på för samma peng då helst (11.990 kr)

//hzn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade väntat tills elgiganten sätter LG OLED 55 B8 till 11990:- på black friday och slagit till på en sån

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag hade väntat tills elgiganten sätter LG OLED 55 B8 till 11990:- på black friday och slagit till på en sån

Hur vet du detta?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag hade väntat tills elgiganten sätter LG OLED 55 B8 till 11990:- på black friday och slagit till på en sån

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED65B8/lg-65-4...

Denna du menar?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Bildexpert 📺

@hznn: UJ7 – UK7 och 2019:ns UM7 är enkla mellanklass/budgetklass där problemen som du haft hör till de vanliga problemen för den typen av apparater. Samma skrot och korn år efter år. Är du mer kräsen på kvaliteten behöver du antagligen sikta dig högre eller riskera fortsätta dra nitlotter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Rätt modell typ, men den du länkade är 65" och kommer nog inte landa på 12K under black friday. Men B8 55 kommer nog kunna göra det. Tur att herr Ytterberg kom in och stödjer mig här; gå ner lite i storlek med kör OLED. Du kommer inte vilja gå tillbaka

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Det vet du ju inte, Kanske har de på TV;n hela dagen och kvällen med linjär TV och då tror jag inte OLED är det bästa. Ångrar själv inte en sekund att jag gick till OLED men tror inte att det passar alla. Den TV som står på mest, och min sambo kollar på, är en Samsung Q-Dot (numera kallad för QLED).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Som Laxpudding säger så kommer du fortsatt uppleva samma problem om du räknar med att köpa en 65" för ca 12k. Det finns inga genvägar. Fläska på mer eller gå ner i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Rätt modell typ, men den du länkade är 65" och kommer nog inte landa på 12K under black friday. Men B8 55 kommer nog kunna göra det. Tur att herr Ytterberg kom in och stödjer mig här; gå ner lite i storlek med kör OLED. Du kommer inte vilja gå tillbaka

Jo jag förstår att OLED är lite mer drömmen mot LCD, men vi får 12 tusen att köpa en ny för och min sambo vill inte lägga till pengar för en TV, kanske nån tusenlapp men då får vi inte OLED 65" kan ja tänka mig. LG lockar väl igen, men det är vilken modell man ska sikta sig in på?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hznn: UJ7 – UK7 och 2019:ns UM7 är enkla mellanklass/budgetklass där problemen som du haft hör till de vanliga problemen för den typen av apparater. Samma skrot och korn år efter år. Är du mer kräsen på kvaliteten behöver du antagligen sikta dig högre eller riskera fortsätta dra nitlotter.

Misstänkte det, hur är S serien då från LG? Samma skit där med som kan lida av blackbleeding?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Rätt modell typ, men den du länkade är 65" och kommer nog inte landa på 12K under black friday. Men B8 55 kommer nog kunna göra det. Tur att herr Ytterberg kom in och stödjer mig här; gå ner lite i storlek med kör OLED. Du kommer inte vilja gå tillbaka

Ne jag förstår detta med OLED, men allt handlar om pris. Sen vet jag inte om 55" blir för litet tyvärr. Får se vad elgiganten kan erbjuda

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hznn:

Misstänkte det, hur är S serien då från LG? Samma skit där med som kan lida av blackbleeding?

SM8-serien kliver upp i panelkvalitet ordentligt med LG:s egna "Nanocell"-paneler och SM9 tillför local dimming. Blödningar och liknande förblir en nitlott hos LCD:er överlag. Risken minskar dock ju högre upp i modellklassen man går.

Permalänk
Medlem

@hznn: Verkar dock som att den inte är köpbar på elgiganten längre, och syns inte i lager hos någon butik alls på prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hejsan

Våran 65" från LG (650UJ701V) som nu är exakt 2 år som hade back bleeding, dom bytte panelen 2 ggr och vi blev aldrig nöjda. Nu 3:e gången ska LG byta ut den.

Vi får ett tillgodo kvitto till Elgiganten där vi köpte den för 11.990 kr (650UJ701V)

Vad ska vi ta för TV för att få minst lika bra prestanda/krona? Vi får välja vad vi vill, så inte låst till LG (men vi vill nog ha en LG igen och den ska vara minst 65")

Men lite tips på vad vi ska kika på för samma peng då helst (11.990 kr)

//hzn

Kollade Elgigantens hemsida med kraven minst 65" Tv och LG som krav för max 11 990 kr så finns det enbart 1 tv som klarar dessa kraven.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24389/lg-nanocel...

LG nanocell 65sm8200 för 10 990 kr med så tydliga krav så har du inte någon annan tv som uppfyller dina krav

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Om du stör dig på backlight bleeding är det bara Oled som gäller idag.

Permalänk
Avstängd

Slå näven i bordet och se till att lägga de extra pengarna på att få en bra TV. Det är ju bara att förklara att risken är stor att historien upprepar sig med den nya TV:n om ni inte satsar mer på kvalitet. Sedan kan jag ju säga att jag tar hellre en 55"-TV av bra kvalitet än en 65"-TV med tvivelaktig kvalitet.

Sambon får i sådant fall acceptera att storleken inte har så stor betydelse Eller pynta upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

SM8-serien kliver upp i panelkvalitet ordentligt med LG:s egna "Nanocell"-paneler och SM9 tillför local dimming. Blödningar och liknande förblir en nitlott hos LCD:er överlag. Risken minskar dock ju högre upp i modellklassen man går.

LG nanocell 65sm8200 för 10 990 kr är OK?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Nöjd.

@hznn:

Oled är det bästa att köpa idag. Jag gjorde dock inte det. Jag valde att köpa en vanlig smart tv. 55 tum för 5999. Prisvärt och jag är fortfarande mer än nöjd än idag.

Permalänk
Medlem

@hznn: NOP

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Alldeles oavsett, vänta till black friday och få mer för pengarna. Nu håller ju handlarna på med att höja priserna för att kunna sänka sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Alldeles oavsett, vänta till black friday och få mer för pengarna. Nu håller ju handlarna på med att höja priserna för att kunna sänka sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja klart vi drar på BF och lägger undan nåt vettigt, frågan är bara vad vi ska kika på extra på Elgiganten?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

SM8-serien kliver upp i panelkvalitet ordentligt med LG:s egna "Nanocell"-paneler och SM9 tillför local dimming. Blödningar och liknande förblir en nitlott hos LCD:er överlag. Risken minskar dock ju högre upp i modellklassen man går.

Skrivet av billiek:

@hznn: Verkar dock som att den inte är köpbar på elgiganten längre, och syns inte i lager hos någon butik alls på prisjakt

Skrivet av Mordekai:

Om du stör dig på backlight bleeding är det bara Oled som gäller idag.

Skrivet av videopac:

Slå näven i bordet och se till att lägga de extra pengarna på att få en bra TV. Det är ju bara att förklara att risken är stor att historien upprepar sig med den nya TV:n om ni inte satsar mer på kvalitet. Sedan kan jag ju säga att jag tar hellre en 55"-TV av bra kvalitet än en 65"-TV med tvivelaktig kvalitet.

Sambon får i sådant fall acceptera att storleken inte har så stor betydelse Eller pynta upp!

Skrivet av Joeyahoo123:

@hznn:

Oled är det bästa att köpa idag. Jag gjorde dock inte det. Jag valde att köpa en vanlig smart tv. 55 tum för 5999. Prisvärt och jag är fortfarande mer än nöjd än idag.

Skrivet av Uslingen:
Skrivet av Sneaky:

Alldeles oavsett, vänta till black friday och få mer för pengarna. Nu håller ju handlarna på med att höja priserna för att kunna sänka sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hznn:

Ja klart vi drar på BF och lägger undan nåt vettigt, frågan är bara vad vi ska kika på extra på Elgiganten?

Samsung 65" Q60R 4K UHD QLED Smart-TV QE65Q60RAT (2019)
10990:-

eller

LG NanoCell TV 65" - 65SM8600
10990:-

eller annat ? Tips tas gärna emot!

Som sagt, vi kommer få en kreditering på 12000:- för en LG U-serie 65" som vi får pengarna tillbaka för.
Så vi är låsta att hitta något nytt och helst bättre för samma peng på Elgiganten.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Samsung 65" Q60R 4K UHD QLED Smart-TV QE65Q60RAT (2019)
10990:-

eller

LG NanoCell TV 65" - 65SM8600
10990:-

eller annat ? Tips tas gärna emot!

Som sagt, vi kommer få en kreditering på 12000:- för en LG U-serie 65" som vi får pengarna tillbaka för.
Så vi är låsta att hitta något nytt och helst bättre för samma peng på Elgiganten.

Hur ser det ut med möjligheten att lägga på lite extra för det från er sida?

Finns det möjlighet så bör du till 100% övergå till OLED, då de problemen du beskriver försvinner helt (även om OLED kan få andra problem).

Kan inte titta på Elgigantens hemsida nu då man hamnar i någon jävla kö, men skulle de kunna erbjuda en 65B9 för 18 000 som mediamarkt har just nu (https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled65b9pla-65-lg-ol...) så hade jag definitivt kört på det. Lägga på extra 6 000 och få OLED, what a wonderful thing.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hur ser det ut med möjligheten att lägga på lite extra för det från er sida?

Finns det möjlighet så bör du till 100% övergå till OLED, då de problemen du beskriver försvinner helt (även om OLED kan få andra problem).

Kan inte titta på Elgigantens hemsida nu då man hamnar i någon jävla kö, men skulle de kunna erbjuda en 65B9 för 18 000 som mediamarkt har just nu (https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled65b9pla-65-lg-ol...) så hade jag definitivt kört på det. Lägga på extra 6 000 och få OLED, what a wonderful thing.

Har bollat lite med sambon (hennes TV egentligen) Men hon vill inte lägga till, kanske nån 1000:- lapp isf.

Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

"Buy once, cry once"! Spara en månad till och köp kvalité i stället = OLED!
Ni lär ha TVn i minst 3-5år, right? Inget att ens fundera på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

"Buy once, cry once"! Spara en månad till och köp kvalité i stället = OLED!
Ni lär ha TVn i minst 3-5år, right? Inget att ens fundera på!

Vet, men men damen vill inte lägga till extra. Så får bli runt 12k eller 13k. Visst vi får 55" OLED då, men vi måste ha 65" för vårat rum och då skenar OLED i pris.

Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |