Permalänk
Medlem

Problem med 780 TI

Hej, har ett 780ti som har börjat krångla sista veckan. felet uppstår när dottern spelar fortnite, skärmen blir svart och man måste starta om datorn för att få bild igen. i Windows logg står det att grafikdrivrutin slutat fungera varje gång datorn kraschar. När detta händer är datorn fortfarande "igång" alla fläktar snurrar för fullt. ibland kan man spela 1 minut och ibland 15 minuter innan den kraschar. när man bara surfar och kikar runt på youtube kraschar det aldrig. När jag körde furmark i ca 20 min så kom kortet upp i max 77°c under den tiden, sen kraschade grafikkortet igen. körde en clean install av windows och drivrutiner men felet kvarstod. När jag plockade över kortet till en annan dator beter sig kortet på samma sätt, kraschar inom några minuter av spelade. Antar att kortet är skrot ? eller någon som har annan idé ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskmauz:

Hej, har ett 780ti som har börjat krångla sista veckan. felet uppstår när dottern spelar fortnite, skärmen blir svart och man måste starta om datorn för att få bild igen. i Windows logg står det att grafikdrivrutin slutat fungera varje gång datorn kraschar. När detta händer är datorn fortfarande "igång" alla fläktar snurrar för fullt. ibland kan man spela 1 minut och ibland 15 minuter innan den kraschar. när man bara surfar och kikar runt på youtube kraschar det aldrig. När jag körde furmark i ca 20 min så kom kortet upp i max 77°c under den tiden, sen kraschade grafikkortet igen. körde en clean install av windows och drivrutiner men felet kvarstod. När jag plockade över kortet till en annan dator beter sig kortet på samma sätt, kraschar inom några minuter av spelade. Antar att kortet är skrot ? eller någon som har annan idé ?

Mitt ena 780Ti gör likadant, drivrutiner som kraschar och spel som kraschar samt ibland kan jag inte installera drivrutinerna.
Så jag antar att kortet gör så för det är på väg att ge sig.

Permalänk
Medlem

Testa att baka det i ugnen. Sök på google hur man gör.

Permalänk
Medlem

Prova att backa drivrutin till någon äldre version.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan även testa att dra ner frekvenserna lite. Det kan du göra med msi afterburner.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

tack för alla tips, har bara provat att köra gammal drivrutin och det funkade ej tyvärr. Så får nog bli ett nytt kort till henne, orakr inte krångla nått

Permalänk

Perfekt tillfälle för uppgradering.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Fiskmauz: gav bort mitt gtx 780ti till min syster för ca 2 år sedan när jag uppgraderade grafikkort, det gav upp för ca 3 veckor sedan. Detta kort gjorde att Windows ej kunde starta utan att gå in i startreparation, utan drivrutiner kunde man komma in i Windows dock med artefakter och när man åter försökte installera grafikdrivrutiner orsakade kortet blåskärm för att sedan åter få windows att boota till startreparation. Bara att acceptera att ett välanvänt kort inte håller längre än till 5-6års trogen tjänst

Min syster köpte detta kort på NoN efter min rekommendation. Detta kort presterar ca dubbelt så bra som 780ti kortet och detta ligger även bra till i pris/prestanda kontra övriga kort hos svenska återförsäljare då det nyligen prissänkts på NoN och ligger ca 600-800kr under likvärdiga kort i pris https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... notera att NoN har fel bild på sin sida, det är detta kort som är modellen över den de visar https://www.guru3d.com/articles-pages/galax-geforce-rtx-2060-... (galax och kfa2 är samma fabrikat på olika marknader)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear