Half-Life: Alyx släpps mars 2020 – får stöd för samtliga VR-headset

Permalänk
Avstängd

Detta får mig att vilja investera i ett VR-headset! För precis som Valve en gång revolutionerade spel-berättandet i både första och andra Half-Life-spelen, och sedan immersionen inte bara genom grafik och ljud utan även mer realistisk fysik i andra spelet, verkar de nu på allvar lyfta VR-spelet till en helt ny nivå! Så otroligt pepp på detta. Spelåret 2020 inleds otroligt starkt alltså!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut
Hoppas trådlös Index kommer innan eller samtidigt. Tills dess får Vive duga, men kanske blir Index kontrollerna snart då dom ser intressanta ut med.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag trodde först att du med ovanstående försvarade Valve och refererade till platta spel! Jag trodde inte att det fortfarande fanns folk som kallade VR dött (eller jämförde med 3D-TV, etc). Antalet VR-användare växer stadigt, och det kommer fler och fler ambitiösa högbudgetspel:

https://thumbor.forbes.com/thumbor/960x0/https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fsolrogers%2Ffiles%2F2019%2F06%2FScreen-Shot-2019-06-20-at-14.26.45.jpg

Värt att tillägga att det där inte täcker in Oculus-användare som inte använder Steam, både Rift och Quest.

För övrigt är det lustigt (?) att det klagas på att VR saknar AAA-spel (vilket inte stämmer längre) samtidigt som det klagas på när någon faktiskt storsatsar på det, just för att det är VR. Vissa blir aldrig nöjda...

Permalänk
Medlem

Besviken att det är VR. Finns det några prisvärdiga VR set där ute som är trevliga att använda?
Vill ju såklart testa detta spel, men vad jag har förstått är VR fortfarande rätt dyrt.

Permalänk
Medlem

Virtual Reality - Finns inget bättre media för upplevelser. Att äntligen kunna få gå runt i City 17. Att få vara med om den här berättelsen kan inte bli annat än magiskt. Utvecklarna själva har sagt att detta spel inte går porta till desktop. För vissa moment skulle man behöva mappa varenda knapp på tangentbordet för att göra något som man gör med sina händer helt naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Besviken att det är VR. Finns det några prisvärdiga VR set där ute som är trevliga att använda?
Vill ju såklart testa detta spel, men vad jag har förstått är VR fortfarande rätt dyrt.

I USA säljs Windows Mixed Reality-headset billigt ($150, ibland), men deras tracking och handkontroller är sådär. I Sverige är nog det mest prisvärda alternativet en Oculus Rift S (€449 inkl frakt från oculus.com).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Besviken att det är VR. Finns det några prisvärdiga VR set där ute som är trevliga att använda?
Vill ju såklart testa detta spel, men vad jag har förstått är VR fortfarande rätt dyrt.

Det går inte att få något mer prisvärt än Rift S och Quest just nu (~4800kr från www.oculus.com), men kan vara värt att spana runt under Black Friday. Oculus headset kostar mindre och är enklare att komma igång med eftersom dom kör inside-out tracking (bra sådan!), men vill du ha högre uppdateringsfrekvens och större FOV så är det Index och Pimax som gäller.

Kör du med Quest så får du ett hybridheadset som kan användas trådlöst och fristående, alternativt kopplas till PC (tänk Nintendo Switch). Men räkna med att lägga till lite pengar för att göra den bekvämare och för att få en bra kabel till PC:n.

Permalänk
Medlem

Så det som krävdes efter alla år folk har väntat på något i half-life universumet är att valve vill kränga sina vr headset? Känns ganska patetiskt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

I USA säljs Windows Mixed Reality-headset billigt ($150, ibland), men deras tracking och handkontroller är sådär. I Sverige är nog det mest prisvärda alternativet en Oculus Rift S (€449 inkl frakt från oculus.com).

Skrivet av Halldin:

Det går inte att få något mer prisvärt än Rift S och Quest just nu (~4800kr från www.oculus.com), men kan vara värt att spana runt under Black Friday. Oculus headset kostar mindre och är enklare att komma igång med eftersom dom kör inside-out tracking (bra sådan!), men vill du ha högre uppdateringsfrekvens och större FOV så är det Index och Pimax som gäller.

Kör du med Quest så får du ett hybridheadset som kan användas trådlöst och fristående, alternativt kopplas till PC (tänk Nintendo Switch). Men räkna med att lägga till lite pengar för att göra den bekvämare och för att få en bra kabel till PC:n.

Tack för snabba svar, ska kolla in detta. Väldigt dyrt dock, med tanke på att det köps för att spela ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Värt att tillägga att det där inte täcker in Oculus-användare som inte använder Steam, både Rift och Quest.

För övrigt är det lustigt (?) att det klagas på att VR saknar AAA-spel (vilket inte stämmer längre) samtidigt som det klagas på när någon faktiskt storsatsar på det, just för att det är VR. Vissa blir aldrig nöjda...

Visserligen finns det AAA spel till vr men det är ju närmare en eftertanke än byggt från grunden till vr. Tycker det blir intressant att se om HL:A blir det som får gemene man att köpa headsets.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Visserligen finns det AAA spel till vr men det är ju närmare en eftertanke än byggt från grunden till vr. Tycker det blir intressant att se om HL:A blir det som får gemene man att köpa headsets.

Asgards Wrath och Stormland är två sådana som släppts nyligen, Medal of Honor är också på gång. Även Lone Echo ska hålla AAA-klass, även om jag inte testat det själv än.
Själv kör jag oftast spel i stil med Beat Saber, Thrill of the Fight och Pistol Whip men vill man ha de större upplevelserna så finns det en del och mer kommer hela tiden.

Permalänk
Medlem

Förutom spelet, vad kommer jag behöva för att kunna spela detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Har dom inte fattat att VR är dött redan? Ge oss ett PC spel som är värdigt eller iaf liknande HL2 era bastarder..

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Oculus håller på att dra iväg med sina superschyssta VR-titlar. Valve måste leverera mer till VR än bara hårdvara med några techdemo, så detta är på tiden!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av zymax:

Trailern väckte inget ha-behov. Högst ordinär och grafiken ser ungefär likadan ut som den gjorde när HL 2 släpptes 2004. Ställer ingen högre krav i dag?

Den grafiska stilen liknar definitivt HL2 men tittar man noggrant så känns det definitivt som ett stort steg upp. Visst, alla texturer var inte högupplösta men alla models och animationer verkar riktigt bra. Man ser soft shadows och volumetric light osv. Personligen tycker jag att det är ett stort steg upp från 2004 iaf. Släpps en hel del spel som ser fulare ut än detta (tex Outer Worlds).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tror dock inte på VR alls, mycket konstig ide av Valve efter all väntan av fans.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Många ölflaskor och nån vinflaska. Måste vara Östeuropa.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det kommer bli försenat, jag röstar på hösten 2020.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sebban84:

Mänsklighetens största fail är alla bakåtsträvare. Fan va nice det kommer bli! Välkommen till framtiden.

Haha, jag håller med i 90% av fallen, bakåtsträvare är vad de är.

Men jag anser inte att man är bakåtsträvare för:
*Man har inte platsen
*Man har inte ett extra rum
*Man har ingen plats
*Man klarar inte av känslan av VR

Som exempel.

Jag själv? Hade klart haft ett om plats/ekonomi/värde var uppfyllda på en och samma gång.

Jag skulle vilja spela detta i VR.
Det är också det enda VR spel jag sett som är intressant.
Köpa allt detta för en titel? Nej. Inte sannolikt.

Permalänk
Medlem

Absolut inte vad Valve borde levererat till "folket" för många år sedan. Men... damn, detta ser intressant ut. Min Vive kommer definitivt komma till användning

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Letat efter en ursäkt att skaffa en index efter att jag sålt min vive, hoppas jag har hittat den. Jag kanske är naiv, men jag tyckte det såg ashäftigt ut. Hoppas bara det har en rejäl speltid också, inte bara en "upplevelse" som många andra VR spel.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Yes...är det redan JUL-NYÅR-FÖDELSEDAG? Eller kort o gott bästa-dagen-på-länge, en mer efterlängtad spelserie har nog inte funnits, så som Half-Life serien blivit.

Tack Valve

#längtar #half-life-alyx

Permalänk
Medlem
Skrivet av zymax:

Trailern väckte inget ha-behov. Högst ordinär och grafiken ser ungefär likadan ut som den gjorde när HL 2 släpptes 2004. Ställer ingen högre krav i dag?

Inget som lockar, framförallt inte att behöva införskaffa ett VR headset för åtskilliga tusenlappar.

CDPR är nog den enda utvecklaren som kan få mig att ens överväga att köpa ett VR headset.

Man vill ju kunna köra stabilt med >90fps med även medel hårdvara. Så illa ser det inte ut. Mycket mera objekt och högre upplösta texturer. Sedan vill de ju att man känner igen sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Har dom inte fattat att VR är dött redan? Ge oss ett PC spel som är värdigt eller iaf liknande HL2 era bastarder..

Haha, långt ifrån. Det har bara börjat. Fyfan vad glad jag blev att detta kommer till VR, kommer bli fruktansvärt bra, helt säker på det.

Permalänk
Medlem

Men fortfarande inte HL3

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Herre jävlar vad hype jag blev. Trodde inte att HL kunde väcka dom känslorna igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag ger det 30 dagar efter release på sin höjd sedan finns det fullt spelbart utan VR headset på valfri moddsida.
Första testversionen utan VR-force lär finnas inom 30 minuter.

Har du faktriskt prövat något "riktigt" vr spel, som är designat från grunden upp för vr?

Citat rakt från utvecklarna, "vi skulle behöva binda nästan alla tangenter bara för att kunna hantera alla interaktioner med en dörr".

Riktigt bra intervju med teamet bakom HL:Alyx

https://www.youtube.com/watch?v=-9K0eJEmMEw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Hoppas bara det har en rejäl speltid också, inte bara en "upplevelse" som många andra VR spel.

Hittade detta citat: "Geoff said he played through it all and its 15 hours long."

Permalänk
Medlem

@Ureet:
Värt att notera, samtliga begagnade headsets som sålts och aktiverats på Steam är med i den statistiken. Frågan är hur många som är dubbletter där.

Permalänk

Kul för alla som gillar VR. Sämre för oss som inte gillar det men älskar spelserien. Lirade HL2 för ett par veckor sen senast (17e gången 😂) Att dom inte släpper en ”vanlig” version också? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com