Permalänk
Medlem

villa

Enkeltariff E4
Abonnemangsavgift 6 050 kr/år
Överföringsavgift 34,00 öre/kWh
Energiskatt 43,38 öre/kWh
total årskostnad 30 910‬kronor

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Va i hela.. Hur i hela friden lyckas ni tvätta 1-3 gånger veckan? Besitter ni någon av kardashian's klädkammare?

Slår vad om att min fru tvättar 4ggr i veckan, hon har tvättmani tror jag.
Men saker och ting är rena jämt i alla fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Va i hela.. Hur i hela friden lyckas ni tvätta 1-3 gånger veckan? Besitter ni någon av kardashian's klädkammare?

Vi är bara två stycken och fyller alltid tvättmaskinen till max. Sen behöver man inte tvätta kläderna efter en användning. Vi har varsin klädstege där vi hänger upp använda kläder. Sedan har vi stora arsenaler med underkläder och strumpor så om det krisar klarar vi nog oss 3 månader utan att tvätta. 😂 Förra året köpte jag 100 svarta strumpor och slängde mina gamla i olika modeller, var så trött på att sortera strumpor. Här vill kan vara effektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Billigt om du bor i hus, jag har ungefär lika mycket och bor i lägenhet.
Betalar nog mer i avgifter och skatter än elen jag förbrukar. Sjukt!

EDIT:

Kollade upp mer noggrant nu bara för jag vart nyfiken.

Elnätsabonnemang 85kr.
Elöverföring 89,05 öre per kWh.
Energiskatt 43,38 öre per kWh.
405kWh förbrukat.

621kr från EON.

Från Göta energi.
El Förbrukning 209,10kr
El övrigt? 109,40.
Moms 25% 69,88kr

Summa 388

Fan 1009kr i månaden för en 3a på 74kvm shit..

Du har högre än snittförbrukningen för lägenheter, om du sedan kollar över dit elavtal så borde du kunna hitta något som är lite billigare.
Du slösar nog lite el, om du drog ner din förbrukning med 135 kWh så skulle du kunna minska kostnaden med ~250 kr.

Permalänk
Inaktiv

Vi betalar strax över 400kr månaden ca för el i en radhus lägenhet 2 våningar på ca 120 kvadrat + källare som inte räknas in så 3 våningar. Tvättar en gång om dagen ca och diskmaskin 1-2 ggr dagen samt 3 tv apparater och 6 datorer, terrarium med värme mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi är bara två stycken och fyller alltid tvättmaskinen till max. Sen behöver man inte tvätta kläderna efter en användning. Vi har varsin klädstege där vi hänger upp använda kläder. Sedan har vi stora arsenaler med underkläder och strumpor så om det krisar klarar vi nog oss 3 månader utan att tvätta. 😂 Förra året köpte jag 100 svarta strumpor och slängde mina gamla i olika modeller, var så trött på att sortera strumpor. Här vill kan vara effektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright då är jag med. Inser så här i efterhand att jag ligger lågt med 8 par strumpor. xD Men det måste väl ändå bli flera maskiner i rad? Det höjer ju antalet tvättar en aning om man tänker 1 maskin per tvätt. Tvättar runt 1 gång i veckan med 3 byxor, 6 t-shirts, 7 kallingar, 8 par strumpor och runt 15 badlakan. Använder visserligen 2 badlakan per dusch då jag har långt hår.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Sedan elnätets avreglering har det blivit kalasdyrt (igen). Vattenfall höjde med nästan 50 %.

Nu är det ju ingen riktig avreglering, eftersom det råder fullständigt monopol på elnät. Därför beslutar Energimarknadsinspektionen om ett maxtak som elbolagen får ta ut (för elnätet) under en fyraårsperiod. Den första perioden går ut nu 2019, och jag hoppas verkligen att maxtaket ses över för kommande period...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jaha ajdå. jag har enbart pangat en huvudsäkring en gång när det var riktigt kallt och jag körde en 2kw värmare till bilen.

problemet hos mig som jag ska ändra är att båda värme pumparna går på 1 huvudsäkring vilket är lite dumt, den säkringen kan bli rätt het.

jag ska fixa till det när jag byggt mitt garage som nog kommer ske i vår men jag ska försöka klara mig på 3 st 20A säkringar då, med lite "last balansering" ska det nog gå. sen behöver nog inte pannan gå på max effekt heller, den går nu på 13kw men den kan även gå på 9,5 och 3 så där kan jag nog spara lite på strömmen eftersom pannan installerades och ställdes in efter huset när det inte hade några värmepumpar alls av den förre ägaren.

dumt att snåla men även dumt att betala för mycket om det inte behövs. kanske kan du trixa till det så du klarar dig på mindre som min framtida plan är?

absolut värt att kolla upp det iallafall, ska höra med min elektriker !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Alright då är jag med. Inser så här i efterhand att jag ligger lågt med 8 par strumpor. xD Men det måste väl ändå bli flera maskiner i rad? Det höjer ju antalet tvättar en aning om man tänker 1 maskin per tvätt. Tvättar runt 1 gång i veckan med 3 byxor, 6 t-shirts, 7 kallingar, 8 par strumpor och runt 15 badlakan. Använder visserligen 2 badlakan per dusch då jag har långt hår.

Så du tvättar handdukar efter en användning? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu när ni ändå går igenom era elpriser så passa även på att kolla om ni har ett elavtal med månadsavgift på förbrukningsdelen. Ser att en del av er som lagt upp räkningar har just detta.

Ni betalar alltså en extra, fast avgift per månad utöver priset per kWh, varför?
Har ni en extra fast avgift på 30-40kr per månad så blir ert verkliga elpris per kWh högre än vad som står på fakturan. Har ni dessutom låg förbrukning innebär dessa 30-40kr i fast avgift en ganska kraftig smyghöjning av ert elpris.

Exempel:
Elpris 0,75 kr/kWh Förbrukning 300 kWh
Rörlig avgft 225kr Fast avgift 30kr
Verkligt pris per kWh (225kr + 30kr) / 300kWh = 0,85 kr/kWh

Så in med er på Elpriskollen som drivs av Energimarknadsinspektion och jämför de verkliga prisera, de tar nämligen hänsyn till fasta månadsavgifter i sin prisjämförelse.

https://www.ei.se/elpriskollen/

Ett tips är väl att sedan inte alltid gå på det lägsta priset utan att först kolla upp bolaget så att det inte är en oseriös aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jaha ajdå. jag har enbart pangat en huvudsäkring en gång när det var riktigt kallt och jag körde en 2kw värmare till bilen.

problemet hos mig som jag ska ändra är att båda värme pumparna går på 1 huvudsäkring vilket är lite dumt, den säkringen kan bli rätt het.

jag ska fixa till det när jag byggt mitt garage som nog kommer ske i vår men jag ska försöka klara mig på 3 st 20A säkringar då, med lite "last balansering" ska det nog gå. sen behöver nog inte pannan gå på max effekt heller, den går nu på 13kw men den kan även gå på 9,5 och 3 så där kan jag nog spara lite på strömmen eftersom pannan installerades och ställdes in efter huset när det inte hade några värmepumpar alls av den förre ägaren.

dumt att snåla men även dumt att betala för mycket om det inte behövs. kanske kan du trixa till det så du klarar dig på mindre som min framtida plan är?

Steget från 20 till 25 A är dyrt. Bättre är att installera en effektvakt som tillfälligt kan slå av exempelvis värme när man slår på bastun!

Permalänk
Inaktiv

Tur man har fast pris via hyran.

Permalänk

Svårt att få ner EL-kostnaden nämnvärt. Du sparar inte särskilt mycket på att snåla pga stolpavgiften.

Duscha med kallvatten, släck lampor, ha kallt i huset hjälper en del men knappast värt det då du ändå får betala nästan lika mycket.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Elkostnaderna lär skjuta i höjden framöver för utsikterna från svenska kraftnät ser mörka ut.
Vi har inte den kapacitet vi behöver i framtiden om många byter till elbilar och det var väll något datacenter som blev stoppat nu för det fanns inte kapacitet i nätet för det och det skulle ta 10 år att lösa det.

Det är mååååååååånga datacenter/lager/fabriker/etc som nekats/ej kunnat bygga ut.
Första datacentret jag vet om var väl 5-6år sedan som var Amazon som skulle bygga ett MASSIVT kombinerat lager/datacenter i utkanten av Eskilstuna men trots långt gångna planer ej kunde få en garanti om leverans om EL.
Detta är troligen en av heller den största anledningen till att Amazon.se aldrig blev av.

Sen nu senast https://samnytt.se/microsofts-svenska-storsatsning-hotad-krav...

Och nåt år sedan så var Google på gång med ett massivt datacenter (gick till island istället om jag minns rätt) men backade ganska snabbt då dom insåg att EL skulle/kunde bli ett allvarligt problem framöver.

Sen har vi ju alla andra företag som tex Pågen som ej kan bygga ut för dom kan ej få tillgång till mer EL, och vad jag läst/sett det senaste året så har det säkert handlat om 30+ företag som hamnat i samma sits, väldigt många funderar troligen på att slå igen o flytta utomlands där det FINNS EL.
Och det är ju då bara det som synts i media (och min EXTREMT lilla socialmedia användning/läsning, handlar om min per år) mörkertalet är troligen rätt stort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Elnätsavtal - Enkeltariff E4 - 3a på 78kvm (2 vuxna)
Vattenfall äger nätet så de skickar en räkning
Överföringsavgift - 34,00 öre/kWh
Energiskatt - 43,38 öre/kWh

Sen har jag Telinet i dagsläget där är kostnaden enligt följande
64,38 öre/kWh (inkl. moms och elcertifikat samt månadskostnad)
Snittar ungefär 175-190 kWh per månad

Betalar ungefär 450 i månaden(utslaget hos både Telinet och Vattenfall).

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Taskman:

Elnätsavtal - Enkeltariff E4 - 3a på 78kvm (2 vuxna)
Vattenfall äger nätet så de skickar en räkning
Överföringsavgift - 34,00 öre/kWh
Energiskatt - 43,38 öre/kWh

Sen har jag Telinet i dagsläget där är kostnaden enligt följande
64,38 öre/kWh (inkl. moms och elcertifikat samt månadskostnad)
Snittar ungefär 175-190 kWh per månad

Betalar ungefär 450 i månaden(utslaget hos både Telinet och Vattenfall).

Betalar 260 kr via hyran och de är perfekt, man behöver inte tänka på strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Steget från 20 till 25 A är dyrt. Bättre är att installera en effektvakt som tillfälligt kan slå av exempelvis värme när man slår på bastun!

Det var faktiskt riktigt smart, visste inte att sådant fanns till "hem el".
Det kan vara väldigt användbart i flera situationer. Hade ström avbrott en hel dag förra vintern och med vattenburen värme så får inte det bli minus grader inne så då blev det ett billigt bensin aggregat och ett par element som höll ca 15 grader inne iallafall.
När elen kom tillbaka så ville pannan ha sina 13kw = alla patroner på fullt drag och båda värme pumparna ville ha mycket effekt för att få upp tempen. Fick då stänga av en pump för att säkringen skulle hålla. Där skulle en effekt vakt nog räddat en säkring.
Lät även el aggregatet köra slut på bensin samtidigt som jag maxade ut det med element under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bolagen hittar på många fancy namn som Elcertifikat, Nättaxa, Energiskatt, Överföringsavgift och massa BS bara för att höja priset. Vad det handlar om är att ta up betalt så mycket det bara går.
I Sverige gnäller folk på allt men är det någon som går ut på gator och demonstrerar som man gör i Frankrike, Italien och andra länder? nej vi bara gnäller här på forum och hemma.

Inte för att jag själv är bra på det men så länge vi alla går ihop och visar vårt missnöje på ett sätt som tas upp av media och orsakar lite kaos så händer det inget (tyvärr).
Själv ska jag köpa solpaneler som tar ner kostnaden lite i taget för varje år jag betalar av lånet.
Med den utvecklingen som jag sett (många bullshit avgifter och högre priser) så känns det som en bra affär att skaffa solpaneler.

Permalänk
Medlem

Som kontrast.
Då jag började jobba för ca 50 år sen kostade elen i väggen ca 10 öre / kWh.
För ca 10 år sen var priset en bit under 1 kr / kWh.
Idag drabbas jag av en i väggenkostnad på ca 1.60 kr/kWh. Det är skatterna som är en av de stora bovarna i priset och den tillfälliga momsen har blivit väldigt otillfällig.

Min senaste elräkning ligger på 3.732 kr för 2 månader. Har då elvärme och en yta på 160 kvm som ska värmas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Som kontrast.
Då jag började jobba för ca 50 år sen kostade elen i väggen ca 10 öre / kWh.
För ca 10 år sen var priset en bit under 1 kr / kWh.
Idag drabbas jag av en i väggenkostnad på ca 1.60 kr/kWh. Det är skatterna som är en av de stora bovarna i priset och den tillfälliga momsen har blivit väldigt otillfällig.

Min senaste elräkning ligger på 3.732 kr för 2 månader. Har då elvärme och en yta på 160 kvm som ska värmas.

Tja, skatterna har ju ett syfte som är ganska tydligt, och mer så i ditt fall förstås. Investerar du i energisnålare uppvärmning så tjänar du igen pengarna relativt fort jämfört med om du hade betalat en krona eller tio öre per kWh. Sen har väl avregleringen av elmarknaden bidragit ganska rejält till de ökade kostnaderna för el också.

Permalänk
Inaktiv

Villa 140 kvadrat

November 1600 kWh totalpris Elhandel och Elnät 2354 kr
December 2100 kWh totalpris Elhandel och Elnät 2850 kr

Tur man bor i SE2 och har ett modernt hus med värmepump och golvvärme samt kamin när det kryper under -15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Villa 140 kvadrat

November 1600 kWh totalpris Elhandel och Elnät 2354 kr
December 2100 kWh totalpris Elhandel och Elnät 2850 kr

Tur man bor i SE2 och har ett modernt hus med värmepump och golvvärme samt kamin när det kryper under -15.

Det finns en väldigt aktiv tråd redan faktiskt. Om du vill ha lite mer uppdaterade siffror att kolla på.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625532-vad-betalar-ni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

Elkostnaderna lär skjuta i höjden framöver för utsikterna från svenska kraftnät ser mörka ut.
Vi har inte den kapacitet vi behöver i framtiden om många byter till elbilar och det var väll något datacenter som blev stoppat nu för det fanns inte kapacitet i nätet för det och det skulle ta 10 år att lösa det.

För 3 år sedan kunde du väl inte ens anat att priset skulle hoppa till över 8kr/kWh denna vintern, men fan så rätt du hade då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

För 3 år sedan kunde du väl inte ens anat att priset skulle hoppa till över 8kr/kWh denna vintern, men fan så rätt du hade då.

Haha, jag ska inte ta åt mig äran för det.
Det var en jag kände som jobbade på svenska kraftnät vid tillfället och vi pratade mycket om framtida kapacitet.
Generera el är ju en sak men infrastrukturen för detta har vi ju inte gjort mycket åt på senaste tiden