Nybörjarguide första datorn pensionär

Permalänk
Medlem

Nybörjarguide första datorn pensionär

Hej!
Ska ge farsan på 75 en dator. Han behöver lära sig allt, från att starta till att stänga ner. Jag google men hittade inget aktuellt, finns det någon som har en bra aktuell guide?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd

Är det inte enklare för honom med en Ipad?
Tyvärr saknas liknande guider på nätet, när jag tog datakörkortet på 90-talet så hade vi en väldigt bra bok som tog allt från början. Det var givetvis för Win 3.1 och DOS. Nu finns det endast böcker som kräver att man ska kunna grunderna redan. De går genom nyheterna och hur man gör med alla olika gadgets och annat mög.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

iPad eller chromebook känns väl lättast att komma igång med.

Permalänk
Inaktiv

Ett tips, installera Ubuntu och lär honom det. Jag gjorde så hos gamlingen och har inte fått några supportsamtal på 5 år.

Sen håller jag nog med om att en Ipad är bättre.

Permalänk
Medlem

Har jobbat mycket med äldre och kan säga att det bästa du kan göra är att visa honom själv hur man gör saker, alternativt referera honom till kurser för pensionärer. Som Stefflo säger är Ipad ett bra val pga enkelheten, android-plattor är okej men de har en del egenheter som kanske inte passar så bra för äldre förstagångsanvändare.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Vad är det han skall gör?
Är det typ att kunna surfa och betala räkningar, så handlar det typ om 5-10 screenshots för att han skall ha en lathund.

Har du bara lärt honom hur han kommer till google, så kan man ställa de flesta enkla frågorna rak i sök fältet och få upp svar, och oftast även video.

Finns även kurser för äldre där de får lära sig att hantera en dator. Lär han känna någon som går på kursen samtidig så kan de även hjälpa varandra.

Permalänk
Medlem

Han ska bara kolla gratistv och läsa nyheterna. Men eftersom han inte vet hur man startar en dator, hur musen fungerar eller hur man få stor bokstav, så är det grundläggande kunskap han behöver.
- Nej, han ska inte gå en kurs. När morsan fick en dator så skickade jag henne på en datorkurs för pensionärer. Hon gick tre gånger sen slutade hon. Hon förstod inte varför hon skulle lära sig skriva brev när hon inte ens starta internet...
- Nej, han ska inte ha en Ipad, eftersom han fått en gammal bärbar.
- Nej, han ska inte ha Ubuntu eftersom jag själv inte kan det och bor trettio mil bort.
Han har redan en Androidplatta.
Jag hittade lite gamla Pdf'er som han får läsa.
Tack i alla fall.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Du ska ge farsan en dator och sen be oss att hjälpa honom använda den?

Jag tror det bästa är att du sitter ned med honom och visar hur han ska göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Du ska ge farsan en dator och sen be oss att hjälpa honom använda den?

Jag tror det bästa är att du sitter ned med honom och visar hur han ska göra.

Nej!
Jag ber inte er om att hjälpa honom, hur läser du egentligen??
Jag frågade efter en guide, och det har jag hittat.
Som jag skrev så bor jag trettio mil bort. Och han behöver en guide att läsa när han han kör fast.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nej!
Jag ber inte er om att hjälpa honom, hur läser du egentligen??
Jag frågade efter en guide, och det har jag hittat.
Som jag skrev så bor jag trettio mil bort. Och han behöver en guide att läsa när han han kör fast.

Installera teamviwer på hans dator så kan du fjärrstyra hans dator om problem uppstår. OBS! gratisversionen tillåter fjärrstyrning endast en viss tid.... tror det är 10 min, men kan ha fel. Det ända du behöver lära honom är hur han hittar sitt id och lösenord. Lösenordet ändras hela tiden.