Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Nu får snart oljebytet var gjort. Hur gick det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Farsan tycker att jag ska börja med att byta till halvsyntet och sen till våren byta till helsyntet då det kan göras rent för mycket om jag byter från mineral till helsyntet direkt. Detta skulle då vara dåligt då alla avlagringar som släpper kan sätta igen oljekanalerna i motorn vilket gör att oljan skapar ett övertryck som kan förstöra ventiler och packningar i motorn enligt han. Vad tror ni om den teorin?

Skickades från m.sweclockers.com

Ovanstående gör mig tveksam till hela tråden, TS har mek far med färdigheter och kunskap, TS sköter trots detta sin bil som om den skulle till skrot imorgon, på eget bevåg eller inrådan från far? Vid enkel operation behövs allt inhandlas istället för att lånas eller lösas billigt. Kan inte far din lyfta på huven och se om en drivrem ev kamrem är på väg.

TS- tror inte du tänker göra så många oljebyten i ditt liv har du snålt tidigare på filter för en hundring årligen så lämna tillbaks hjälpmedlen, domkraft hade du ju i bilen , pallbockar behövs ej, många pluggar kommer man åt ändå och ett reservhjul kan slängas under eller köras upp eller utnyttja närmsta trottoarkant, uppsamlingskärl behövs ej går lika bra med uppskuren tom förpackning du har ju kontinuerligt köpt och fyllt på olja eller ta den nya förpackning häll över i något annat och skär upp. Men köp ett filter!!!!! Och handla ingen sae 20 olja! viskostalen har att göra med två punkter förenklat: det lägre talet köld egenskap och det övre värme.
En fråga varför köpte du dyrare 20-50 olja från början? Detta kör jag i diesel turbos, vanligt i 20 oljor är tillsatser som inte katen gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Ovanstående gör mig tveksam till hela tråden, TS har mek far med färdigheter och kunskap, TS sköter trots detta sin bil som om den skulle till skrot imorgon, på eget bevåg eller inrådan från far? Vid enkel operation behövs allt inhandlas istället för att lånas eller lösas billigt. Kan inte far din lyfta på huven och se om en drivrem ev kamrem är på väg.

TS- tror inte du tänker göra så många oljebyten i ditt liv har du snålt tidigare på filter för en hundring årligen så lämna tillbaks hjälpmedlen, domkraft hade du ju i bilen , pallbockar behövs ej, många pluggar kommer man åt ändå och ett reservhjul kan slängas under eller köras upp eller utnyttja närmsta trottoarkant, uppsamlingskärl behövs ej går lika bra med uppskuren tom förpackning du har ju kontinuerligt köpt och fyllt på olja eller ta den nya förpackning häll över i något annat och skär upp. Men köp ett filter!!!!! Och handla ingen sae 20 olja! viskostalen har att göra med två punkter förenklat: det lägre talet köld egenskap och det övre värme.
En fråga varför köpte du dyrare 20-50 olja från början? Detta kör jag i diesel turbos, vanligt i 20 oljor är tillsatser som inte katen gillar.

Bilen är farsans gamla som jag fick ta över när jag tog körkortet. Det stämmer att farsan kan en del om bilar även om han inte är någon bilmekaniker direkt. Varför har då bilen blivit så misskött undrar du? Därför att jag själv kan väldigt lite om bilar, jag har bara tutat och kört så att säga Farsan har aldrig berättat för mig vikten av att byta olja och filter, utan lämnade bara över nycklarna. Fast jag tar ändå åt mig skulden då jag själv borde ha tagit reda på nödvändig service genom att tex läsa manualen till bilen. Men nog om det, gjort är gjort.

Jag har inte snålat på filter tidigare, det beror som sagt på okunskap. Jag betalar gärna en hundring för ett filter, det är billigare än ett motorras vet jag nu... Pallbockarna och övrig utrustning behåller jag nog med då oljan och filter från och med nu ska bytas varje år.

Jag köpte 20w50 mineral tidigare då det var det farsan rekommenderade sist jag behövde fylla på. Jag trot han använt den typen av olja sedan han köpte bilen 2008.

Vad för olja hade du rekommenderat? Folk har tidigare i tråden skrivit att jag ska använda 5w40 syntet, men det kanske är lite väl tunt? Jag ska ta och kika själv i instruktionsboken med och se vad den säger, det är väl säkrast.

En sista fråga: kan motorn gå sönder om jag byter till helsyntet efter att den körts på mineral i flera år? Eller borde det inte vara några problem sålänge jag snabbt byter olja igen så att allt gammalt skit åker ut ur motorn innan det hinner täppa igen någon oljekanal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Bilen är farsans gamla som jag fick ta över när jag tog körkortet. Det stämmer att farsan kan en del om bilar även om han inte är någon bilmekaniker direkt. Varför har då bilen blivit så misskött undrar du? Därför att jag själv kan väldigt lite om bilar, jag har bara tutat och kört så att säga Farsan har aldrig berättat för mig vikten av att byta olja och filter, utan lämnade bara över nycklarna. Fast jag tar ändå åt mig skulden då jag själv borde ha tagit reda på nödvändig service genom att tex läsa manualen till bilen. Men nog om det, gjort är gjort.

Jag har inte snålat på filter tidigare, det beror som sagt på okunskap. Jag betalar gärna en hundring för ett filter, det är billigare än ett motorras vet jag nu... Pallbockarna och övrig utrustning behåller jag nog med då oljan och filter från och med nu ska bytas varje år.

Jag köpte 20w50 mineral tidigare då det var det farsan rekommenderade sist jag behövde fylla på. Jag trot han använt den typen av olja sedan han köpte bilen 2008.

Vad för olja hade du rekommenderat? Folk har tidigare i tråden skrivit att jag ska använda 5w40 syntet, men det kanske är lite väl tunt? Jag ska ta och kika själv i instruktionsboken med och se vad den säger, det är väl säkrast.

En sista fråga: kan motorn gå sönder om jag byter till helsyntet efter att den körts på mineral i flera år? Eller borde det inte vara några problem sålänge jag snabbt byter olja igen så att allt gammalt skit åker ut ur motorn innan det hinner täppa igen någon oljekanal?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju prova att göra en invändig motortvätt och se om det hjälper, du häller i tvättolja och låter motorn gå några minuter och gör sedan ett normalt oljebyte.
https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/mineraloljor/rengor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju prova att göra en invändig motortvätt och se om det hjälper, du häller i tvättolja och låter motorn gå några minuter och gör sedan ett normalt oljebyte.
https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/mineraloljor/rengor...

Tack! Det verkar vara precis det jag behöver Billigare dessutom än att köpa en lika stor dunk helsyntetolja som jag ändå måste tömma ut snart efter.

Ska jag då blanda i tvättoljan med min nuvarande olja eller tömma motorn på olja först och sen bara ha i tvättoljan?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Tack! Det verkar vara precis det jag behöver Billigare dessutom än att köpa en lika stor dunk helsyntetolja som jag ändå måste tömma ut snart efter.

Ska jag då blanda i tvättoljan med min nuvarande olja eller tömma motorn på olja först och sen bara ha i tvättoljan?

Beror på vilken du använder så läs manualen.
Jag gissar att Biltemas är nått som man använder separat eftersom förpackningen är ungefär ett oljebyte men det finns även sorter i små förpackningar som ska tillsättas i den vanliga oljan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Tack! Det verkar vara precis det jag behöver Billigare dessutom än att köpa en lika stor dunk helsyntetolja som jag ändå måste tömma ut snart efter.

Ska jag då blanda i tvättoljan med min nuvarande olja eller tömma motorn på olja först och sen bara ha i tvättoljan?

Töm ut gamla oljan och BYT FILTER

Troligen kommer tvättoljan lösa opp en del skit och då vill du ha ett nytt filter i så inte skiten cirkulerar i motorn.

Efter tvätten tömmer du tvättoljan och byter filter igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Töm ut gamla oljan och BYT FILTER

Troligen kommer tvättoljan lösa opp en del skit och då vill du ha ett nytt filter i så inte skiten cirkulerar i motorn.

Efter tvätten tömmer du tvättoljan och byter filter igen

Följ bruksanvisningen. Om du hade tvättat med högkvalitativ Mobil/Castrol fullsyntet 0-30/40 olja så fyller man inte fullt utan till låg märket (kan vara lite under) och kör motorn varm på tomgång och observerar oljenivå och skick (så att kylfläkten går igång) samt lite extra varv då och då om man har turbo, repeterar några gånger och om oljan nu är becksvart så byter man till samma eller normalare viskositet (~10-40) enligt biltillverkarens rekommendation plus filter. Blir den bara sådär gyllenbrun kan man toppa upp och köra med den.

Det blir alltid lite olja kvar i motorn om du dränerar via pluggen och om det är hälsosamt att ha rester av ”tvättolja” i motorn kan man fundera lite på, kanske inga problem (aldrig använt sådant).

Men vad vet jag som utbildad bilmekaniker, fartygsmekaniker och flygmekaniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker folk överanalyserar det hela litegrann...
Nu har jag inte lyssnat på klippet men ”knackande” lyftare är ju inte ovanligt på dessa motorer, speciellt inte om man kört med fel olja.

Byt olja och filter till en som uppfyller specifikationerna. Kör som vanligt men byt oljan lite tidigare än föreskriven intervall denna gång. Vill du gå längre så tippa i en burk ”engine flush” och följ anvisningarna innan du byter oljan.

Att köra i vanlig olja och brumma runt i en halvtimme gör ingen nytta. Kanske om man kör i endast diesel i stället för olja (nej, gör det inte!) så, kanske, man får den effekten.

Det är lixom en 99a med 40k på mätaren. Man behöver ju inte lägga mer på oljan än vad hela bilen är värd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Farsan tycker att jag ska börja med att byta till halvsyntet och sen till våren byta till helsyntet då det kan göras rent för mycket om jag byter från mineral till helsyntet direkt. Detta skulle då vara dåligt då alla avlagringar som släpper kan sätta igen oljekanalerna i motorn vilket gör att oljan skapar ett övertryck som kan förstöra ventiler och packningar i motorn enligt han. Vad tror ni om den teorin?

Skickades från m.sweclockers.com

Gammal myt, när jag hörde under värnplikten så var det att ny fin superolja kunde göra att en gammal traktor kan börja läcka olja som ett såll för att alla avlagringar löstes upp. Men har du bytt olja nån gång under de senaste 30 åren i fordonet så är risken för det runt noll. Så du kan hälla i helsyntet direkt utan risk.

Källa: Bro, trust me! (Samt polaren som när han jobbade på Scania pratade med nån form av "olje-ingenjör" om just detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Vad för olja hade du rekommenderat? Folk har tidigare i tråden skrivit att jag ska använda 5w40 syntet, men det kanske är lite väl tunt? Jag ska ta och kika själv i instruktionsboken med och se vad den säger, det är väl säkrast.

En sista fråga: kan motorn gå sönder om jag byter till helsyntet efter att den körts på mineral i flera år? Eller borde det inte vara några problem sålänge jag snabbt byter olja igen så att allt gammalt skit åker ut ur motorn innan det hinner täppa igen någon oljekanal?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker nog att det är lite för mycket krut på fel saker just nu - det viktiga är att ta reda på ticket/knacket som definitivt har en längre intervall än som kan förklaras med kammar, lyftare eller ramlagerproblem och det luktar mer åt kedja/rem för kamdrev, oljepump.

Är det kamrem så vill du definitivt inte ha en kamrem som är halvvägs av och fransar och slår emot kåpa eller annat varvet runt och när den smäller av så är det en ny motor och hela oljediskussionen tämligen obsolet.

Det kan också vara problem med aggregatrem eller delar som drivs av det som generator, AC, servopump - och inte att glömma dess remspännares hjul och lagring. somliga volvomodeller så är havererad aggregat-rem en katastrof då den fransa sig och börja slå pga AC-kompressorns lager skär, slår igenom plåtkåpan för kamremmen och trasslar in sig och kamremmen börja rappa och man får ventilsallat i en händelse på bara sekunder från när remmen ger sig.

en erfaren volvomek bör ganska snabbt kunna utesluta de saker jag nämnt ovan utan överdriven felsökning och är kamremmen okänd gammal eller väldigt gammal - byt!

som sagt jaga ljudet först så man vet orsaken och om det är något som ger problem nu och i framtiden

sedan kan man börja diskutera oljor och filter

Permalänk
Medlem

Generellt:
Mycket "tunt" knack - problem med ventilspel.
Lite distinktare, hårdare - kolvbultknack
Tungt, dovt knack - vev- eller ramlagerproblem..

Med tanke på att du inte "aktivt" byter olja så lär ditt problem vara självförvållat - och dyrt...
Är det vev/ramlager så kan man kanske, eventuellt använda STP som nödhjälp.
Funkar excellent på gamla bilar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Ovanstående gör mig tveksam till hela tråden, TS har mek far med färdigheter och kunskap, TS sköter trots detta sin bil som om den skulle till skrot imorgon, på eget bevåg eller inrådan från far? Vid enkel operation behövs allt inhandlas istället för att lånas eller lösas billigt. Kan inte far din lyfta på huven och se om en drivrem ev kamrem är på väg.

TS- tror inte du tänker göra så många oljebyten i ditt liv har du snålt tidigare på filter för en hundring årligen så lämna tillbaks hjälpmedlen, domkraft hade du ju i bilen , pallbockar behövs ej, många pluggar kommer man åt ändå och ett reservhjul kan slängas under eller köras upp eller utnyttja närmsta trottoarkant, uppsamlingskärl behövs ej går lika bra med uppskuren tom förpackning du har ju kontinuerligt köpt och fyllt på olja eller ta den nya förpackning häll över i något annat och skär upp. Men köp ett filter!!!!! Och handla ingen sae 20 olja! viskostalen har att göra med två punkter förenklat: det lägre talet köld egenskap och det övre värme.
En fråga varför köpte du dyrare 20-50 olja från början? Detta kör jag i diesel turbos, vanligt i 20 oljor är tillsatser som inte katen gillar.

Du kan ju på allvar inte påstå att snåla på pallbockar är en bra rekommendation. En v70 kommer man inte så lätt in under utan upphissning, och fuska med pallningen är ju mer korkat än att snåla med oljefilter. Särskilt med tanke på att biltema tar 80kr för 2st pallbockar.

Den här tråden ger mig ärligt talat mardrömmar. Bilägare som inte bör ha bil och rekommendationer som är åt skogen.

Permalänk
Avstängd

@Skrotnisse92:Lämna tillbaks rådet var mest menat lite ironiskt med tanke på tidigare underhåll.

Men han hade ju domkraft, lyft upp ena sidan där pluggen sitter släng under reservhjulet under hjulet, eller kör upp ett hjul på trottoarkant gör tidigare med det andra eller kör upp båda vid en garageportskant eller trottoarkant ger dig säkert 15 cm lyft. Trots att jag har vad jag behöver i verkstad gjorde jag senaste oljebytet med att bara rulla fram till port kant och sträcka in nyckel och lossa. Kan dock erkänna att just v70 är en bil jag aldrig ägt eller gjort något jobb på kan hända pluggen sitter mer illa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Skrotnisse92:Lämna tillbaks rådet var mest menat lite ironiskt med tanke på tidigare underhåll.

Men han hade ju domkraft, lyft upp ena sidan där pluggen sitter släng under reservhjulet under hjulet, eller kör upp ett hjul på trottoarkant gör tidigare med det andra eller kör upp båda vid en garageportskant eller trottoarkant ger dig säkert 15 cm lyft. Trots att jag har vad jag behöver i verkstad gjorde jag senaste oljebytet med att bara rulla fram till port kant och sträcka in nyckel och lossa. Kan dock erkänna att just v70 är en bil jag aldrig ägt eller gjort något jobb på kan hända pluggen sitter mer illa till.

Ironiskt eller inte, fortfarande korkat.

Oljepluggen brukar sitta relativt nära mitten, vilket brukar kräva att man för in någon kroppsdel mer än armen under bilen. Om jag minns rätt så sitter oljefiltret under på v70/850, samt pluggen är på sidan(bakåt) av oljetråget, och inte under. Sen så lär ju TS knappast hitta oljepluggen genom att sträcka in en arm, som nybörjare. Att bara ställa bilen på domkraft endast är inget bra val. Och att använda ett hjul som pallning är bara en nödlösning, eller möjligen som extra skydd. Trottoarkanten funkar däremot okej, men det beror på bilen.

Permalänk
Medlem

Om det är den medföljande domkraften som avses är det en vevhistoria som lyften hela ena sidan av bilen, förutsatt att vi antar att inte därför avsett fäste är i presentabelt skick. Jag hade en S70 och förvisso har jag bytt däck med den varianten och kastat in ett under bilen ifall den skulle ge sig, men jag gjorde aldrig någon form av annat arbete utan att använda en "riktig" domkraft och pallbockar.

Ska man bara byta olja och ser till att ha alla saker i ordning kan man alltid åka till en GDS-hall, men man vill ju inte att det tar för lång tid då eftersom pengarna tickar iväg vartefter. Så gjorde jag för att det var mycket enklare när jag hade ramponerat en hare som sträckte på sig lägligt på motorvägen och tog med sig lite plastdetaljer och en tempgivare. Betydligt enklare än att ligga på golvet och svära, om än marginellt dyrare.

Jo, om jag minns rätt ser man oljefiltret under om man böjer sig ned framför bilen och tittar in under motorn. Undrar just om det inte finns en tabell i bruksen över temperatur kontra oljeviskositet. Jag har ett vagt minne av det, men ska inte ta gift på det. Någonstans har jag en mapp kvar med lite papper där det nog framgår vad Volvo själva körde i. Jag har för mig att det var Castrol-någonting, och det kan ha varit 5W-40, men jag är inte säker. Just nu minns jag inte var jag har gjort av mappen. Ett tag låg den framme och sedan tröttnade jag och lade undan den på något "bra" ställe.

Permalänk
Avstängd

Ett förtydligande: Eftersom flera hänger upp sig och samtidigt ev feltolkar så, klar gör jag det åter. "Men han hade ju domkraft, lyft upp ena sidan där pluggen sitter släng under reservhjulet under hjulet"
Kan nämna att jag kör ofta upp både suven och tgb på gamla hjul eller dylikt om jag bara behöver ett snabb lyft på 20cm extra.

Att lyfta en personbil med skräpdomkraften som medföljer och sen när den är lagom högt slänga under reservhjulet under hjulet som är i luften och sen sänka ner gör att den står minst lika säkert som på pallbock.

@TS google har ju allt här är bilder hur du gör. http://www.volvosweden.se/print.php?type=A&item_id=326

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Ett förtydligande: Eftersom flera hänger upp sig och samtidigt ev feltolkar så, klar gör jag det åter. "Men han hade ju domkraft, lyft upp ena sidan där pluggen sitter släng under reservhjulet under hjulet"
Kan nämna att jag kör ofta upp både suven och tgb på gamla hjul eller dylikt om jag bara behöver ett snabb lyft på 20cm extra.

Att lyfta en personbil med skräpdomkraften som medföljer och sen när den är lagom högt slänga under reservhjulet under hjulet som är i luften och sen sänka ner gör att den står minst lika säkert som på pallbock.

@TS google har ju allt här är bilder hur du gör. http://www.volvosweden.se/print.php?type=A&item_id=326

Fortfarande inte ett bra sätt. Finns risk att bilen rullar/rör på sig. Tanken bakom att palla upp en bil är att man inte ska ha alla hjul på marken. Absolut inte lika säkert som att använda pallbock! Men kör du med din metod, det är ju trots allt bara någon ibland som dör pga klämd under bil.

Visst, det är väl okej att slarva med säkerheten om man gör det själv. Men att rekommendera andra att slarva med säkerheten, särskilt nybörjare, är ju respektlöst utav helvete. Det är ju inte direkt som att rekommendera någon att trycka in en intelprocessor i ett amd moderkort, där konsekvenserna är endast ekonomiska.

Permalänk
Avstängd

@Skrotnisse92: Tack för infon bra med säkerhetstänk. Men jag saknar nog inte helt säkerhetstänk, svetsat bilar sen 70-talet och lever fortfarande, men jag känner även till fd bekanta numera ihjälklämda så visst händer olyckor bilar glider av pallbockar mm. Förstår dock inte hur en bil uppkörd eller upphissad och sen nersänkt på ett hjul skulle trilla ner av sig själv. Hjulet är inte stående under bilen utan ligger platt på marken med bilens hjul ställs i fälgen fördjupning vid bultcirkeln. Har gjort många mek längs vägen när man bilade runt med att köra upp ena sidans hjul på en trottoarkant, aldrig har någon bil hoppat bort eller trottoarkanten plötsligt gett vika.

Hittade denna gamla bild på nätet från 80 talet en rasad m41 od låda urplockad och renoverad på plats vid gränsövergången mot Egypten , bilen uppkörd på trottoarkant inget jag skulle göra idag men på resande fot runt världen hade man inget annat val. http://migrated.ifokus.se/uploads/ba0/ba070995c84aff0ab998b0b...

TS ska ju bara in med handen höger fram lossa ett filter och en plugg inte behöver TS lyfta bilen onödigt högt för detta.
Tid att lämna det åt sidan nu eller ska ni snöa in mer på det.
Hur låter motorn nu efter ev rembyte, olje, filterbyte?

Permalänk
Medlem

Om folk hade lyssnat på ljudet så verkar det inte vara ventilknack eller oljud ifrån själva motorn.
Låt någon lyssna på ljudet med stetoskop innan oljebyten m.m .

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

De volvobilar jag haft (850, 960 och S70) har alltid tickat, antog att det var lyftarna. Hade aldrig något märkbart ont av det.

(Alltid tagit väl hand om mina bilar, bytat filter, olja regelbundet och reservdelar vid behov)

Skrivet av Dunde:

OT:Ventilknack är inte samma sak som spikning/knackning.
OnT: inget smart att köra en för tjock olja. Du måste använda den olja som Volvo specar.

Skickades från m.sweclockers.com

Volvo bilar klarar lite olika, men enligt deras manual borde 5W/30 funka fint i sverige och kanske 5W/40 om man ska ner till Italien på sommaren.

http://new.volvocars.com/ownersdocs/1998/1998_sv70/98sv70_133...

Permalänk
Medlem

Nu är oljebytet gjort!

Så ser bilen ut.

Pallbockarna är på plats och det är dags att åla in under bilen. Det kändes lite obehagligt att ligga där under med över 1,5 ton vikt över mig trots all säkerhet.

Oljekärl, filter, olja och lite bränsle till mig själv

Rengöringsoljan jag använde från Biltema.

Motoroljan jag hällde i (+1L) också från Biltema.

Så här såg oljan ut efter att den blivit bytt efter två år.

Skitigt blev det... Jag ställde uppsamlingskärlen precis under pluggen, med det blev en ganska kraftig stråle som sköt ut över kanten på kärlet. Tur man var förutsende och la ut en plastmatta iaf.

Så här såg rengöringsoljan ut efter att bilen körts på tomgång i 10 minuter med den i. Lika svart som den gamla oljan, så den fick nog med en hel del skit.

En fråga: Jag köpte även ett nytt bränslefilter som jag tänkte montera dit, men vågade mig inte på det då jag inte ville riskera att det skulle börja rinna ut en massa bensin. Behöver jag stoppa bränsletillförseln på något sätt innan jag tar bort det gamla bränslefiltret?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton: https://www.youtube.com/watch?v=soG0jIt9znI

Spara kanalen för den lär komma till hands i framtiden. Den har allt du behöver veta om din bil. Har själv en V70 från -97.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Xeraton: https://www.youtube.com/watch?v=soG0jIt9znI

Spara kanalen för den lär komma till hands i framtiden. Den har allt du behöver veta om din bil. Har själv en V70 från -97.

Han har sparat mig många tusenlappar! Kan även vara värt att skaffa Haynes, lättare att använda än telefonen när man meckar. Tex byta kamrem var bekvämare med en utskriven bild på vilka hjul den skulle runt och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Farligt att säga "alla", tillverkas fortfarande bilar med stötstångsmotorer (LS, hemi etc) men alla dessa använder rullyftare och är designade för moderna oljor, trots stötstänger....

Bränsleförbrukningen komme öka typ 0,01L/mil, annars händer inget.

Att din bror använder moderna oljor i sin 50-tals bil säger inget i samanhanget, beror ju helt på vad det är för bil och hur den är konstruerad hur kritiskt just zinc är för den motorn. Generellt så är det högvarviga motorer med hårda ventilfjädrar och "flat tappet" lyftare som kan få problem. Men nej zinc'et har inte blivit ersatt av nåt bättre då det helt enkelt inte behövs i en nyare motor.

Jaha där ser man. Är en gammal coronet 440 men orginal motorn är lite ombyggd för mer effekt så då behövs zinc nog inte alls. Men den kördes helt orginal i många år. Vet inte om dom motorerna vill ha zinc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

En fråga: Jag köpte även ett nytt bränslefilter som jag tänkte montera dit, men vågade mig inte på det då jag inte ville riskera att det skulle börja rinna ut en massa bensin. Behöver jag stoppa bränsletillförseln på något sätt innan jag tar bort det gamla bränslefiltret?

Om filtret är monterat under bilen kan det vara bra att ha ett uppsamlingskärl till hands, kan också minska dropp med ett par lämpliga klämmor för anslutnings-slangarna, filtret kan vara flödes bestämt mot en riktning så kolla efter pilar på den. Oavsett oljebytet löser dina knackningsljud så var det nog behövlig service för din bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Gäller att vara väl införstådd om man ska använda en annan klassning på oljan då högre inte är samma som bättre.
En typisk sån fallgrop är ACEA A5.

Står det att bilen ska ha ACEA A3 så måste väl A5 vara ännu bättre right?

A5 är avsedd för lågfriktionsmotorer designade just för A5, den har tunnare och svagare oljefilm än A3 och bör absolut inte användas i en motor avsedd för ACEA A3 (eller lägre).

Så enkla rådet att ge någon annan är alltid "använd det boken säger"

Detta är i regel fel, ACEA A5/B5 är ett av undantagen då man i efter revisionen av klassningen 2010 satte HTHS viskositeten till max 3,5cP vilket kan vara olämpligt för vissa motorer.

Skrivet av Xeraton:

En sista fråga: kan motorn gå sönder om jag byter till helsyntet efter att den körts på mineral i flera år? Eller borde det inte vara några problem sålänge jag snabbt byter olja igen så att allt gammalt skit åker ut ur motorn innan det hinner täppa igen någon oljekanal?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är additiven som står för oljans renande egenskaper, inte valet av basolja. Fördelen med en bättre basolja är huvudsakligen att oljan består av stabilare kolväte-molekyler vilka är mindre reaktiva och inte oxiderar lika lätt samt att viskositeten påverkas mindre av skillnader i temperatur. De flesta oljor som säljs som "helsyntetiska" är baserade på mineraloljor i API grupp III (hårt vätebehandlade mineraloljor, oljor från GTL-vätskor eller slack wax).

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jaha där ser man. Är en gammal coronet 440 men orginal motorn är lite ombyggd för mer effekt så då behövs zinc nog inte alls. Men den kördes helt orginal i många år. Vet inte om dom motorerna vill ha zinc?

Skickades från m.sweclockers.com

Zinkalkylditiofosfat (ZDP) är i högsta grad aktuell som tillsats i motoroljor, dock med något lägre inblandning numera då fosfor tenderar att orsaka beläggningar i katalysatorn. ZDP är en kombinerad anti-oxidant/anti-wear tillsats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Nu är oljebytet gjort!

Så ser bilen ut.
https://i.imgur.com/gLZaMuN.jpg
Pallbockarna är på plats och det är dags att åla in under bilen. Det kändes lite obehagligt att ligga där under med över 1,5 ton vikt över mig trots all säkerhet.
https://i.imgur.com/rnE7oRY.jpg
Oljekärl, filter, olja och lite bränsle till mig själv
https://i.imgur.com/U0LN116.jpg
Rengöringsoljan jag använde från Biltema.
https://i.imgur.com/sVEmcae.jpg
Motoroljan jag hällde i (+1L) också från Biltema.
https://i.imgur.com/rxz3qcP.jpg
Så här såg oljan ut efter att den blivit bytt efter två år.
https://i.imgur.com/Yf3FJzq.jpg
Skitigt blev det... Jag ställde uppsamlingskärlen precis under pluggen, med det blev en ganska kraftig stråle som sköt ut över kanten på kärlet. Tur man var förutsende och la ut en plastmatta iaf.
https://i.imgur.com/bzHYW5D.jpg
Så här såg rengöringsoljan ut efter att bilen körts på tomgång i 10 minuter med den i. Lika svart som den gamla oljan, så den fick nog med en hel del skit.
https://i.imgur.com/cVV2jTW.jpg

En fråga: Jag köpte även ett nytt bränslefilter som jag tänkte montera dit, men vågade mig inte på det då jag inte ville riskera att det skulle börja rinna ut en massa bensin. Behöver jag stoppa bränsletillförseln på något sätt innan jag tar bort det gamla bränslefiltret?

Du kan klämma åt slangarna med peanger eller svetstänger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

En fråga: Jag köpte även ett nytt bränslefilter som jag tänkte montera dit, men vågade mig inte på det då jag inte ville riskera att det skulle börja rinna ut en massa bensin. Behöver jag stoppa bränsletillförseln på något sätt innan jag tar bort det gamla bränslefiltret?

Dra säkringen till bränslepumpen när bilen är igång och låt den självdö. Så lär det rinna mindre.
Var också noga med flödesriktningen.

Permalänk
Avstängd

Tystnade missljudet?