Bilen är farsans gamla som jag fick ta över när jag tog körkortet. Det stämmer att farsan kan en del om bilar även om han inte är någon bilmekaniker direkt. Varför har då bilen blivit så misskött undrar du? Därför att jag själv kan väldigt lite om bilar, jag har bara tutat och kört så att säga Farsan har aldrig berättat för mig vikten av att byta olja och filter, utan lämnade bara över nycklarna. Fast jag tar ändå åt mig skulden då jag själv borde ha tagit reda på nödvändig service genom att tex läsa manualen till bilen. Men nog om det, gjort är gjort.
Jag har inte snålat på filter tidigare, det beror som sagt på okunskap. Jag betalar gärna en hundring för ett filter, det är billigare än ett motorras vet jag nu... Pallbockarna och övrig utrustning behåller jag nog med då oljan och filter från och med nu ska bytas varje år.
Jag köpte 20w50 mineral tidigare då det var det farsan rekommenderade sist jag behövde fylla på. Jag trot han använt den typen av olja sedan han köpte bilen 2008.
Vad för olja hade du rekommenderat? Folk har tidigare i tråden skrivit att jag ska använda 5w40 syntet, men det kanske är lite väl tunt? Jag ska ta och kika själv i instruktionsboken med och se vad den säger, det är väl säkrast.
En sista fråga: kan motorn gå sönder om jag byter till helsyntet efter att den körts på mineral i flera år? Eller borde det inte vara några problem sålänge jag snabbt byter olja igen så att allt gammalt skit åker ut ur motorn innan det hinner täppa igen någon oljekanal?
Skickades från m.sweclockers.com