Ubiquiti lanserar utomjordiskt snabba routern Amplifi Alien

Permalänk
Melding Plague

Ubiquiti lanserar utomjordiskt snabba routern Amplifi Alien

Med Ubiquitis senaste router erbjuds senaste Wifi 6, fyra Gigabit Ethernet-portar och interaktion via en tryckkänslig skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"en total teoretisk bandbredd på 7 685 Mbps"

Känns rejält onödigt när de snålat och bara stoppat in 1 Gbit/s WAN-portar.
Hade hellre sett 10 Gbit/s, alternativt 2.5 Gbit/s om det förstnämnda är för dyrt att implementera.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vill ha faktorn är riktigt hög. Men jag har inte råd med 3-4 sådana här =\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Liknande som den här om man vill köra unifi serien antar jag.
https://store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara intressant som trådlös brygga (om man köper två alltså), och köra 100% dedikerat 8x8 för backbonekommunikationen mellan dem. Då kanske jag kan få 100 Mb/s stabilt. Men värt pengarna? Haha. Nej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"en total teoretisk bandbredd på 7 685 Mbps"

Känns rejält onödigt när de snålat och bara stoppat in 1 Gbit/s WAN-portar.
Hade hellre sett 10 Gbit/s, alternativt 2.5 Gbit/s om det förstnämnda är för dyrt att implementera.

Fast det syftar ju om man kollar på produktsidan till den kombinerade kapaciteten för wifi6, AC samt b/g/n. Kan ju finnas viss nytta i det med många klienter, även om det mest känns som säljsnack.

Permalänk
Medlem

Äsch. Tänkte köpa ny router (Men som sedan löstes via att jag slängde in advanced tomato istället för dd-wrt som strulade) så kollat på de här, men tänkte jag väntar på wifi6. Men touchdisplay å grejjer? Nä, så kul tycker jag inte det är att slösa pengar på lull lull. Så får väl hoppas de släpper någon ny för rackmontering med wifi6 istället. Någon som har något förslag på lite mer small business/pro variant, helst rack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Liknande som den här om man vill köra unifi serien antar jag.
https://store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Synd att den inte har wifi6.

Undra om denna klarar av WoL paketen utanför nätverket, min Amplifi HD gör tydligen inte det, fick jag lära mig igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Snusfri

Blev nästan sugen ett tag där att byta ut min pfsense-router, unify ap lite och linksys swirre mot en sådan här.

Men sedan så såg man priset och var tvungen att kolla så att det verkligen stod rätt, sen har den inte ens 10 Gbit-portar för det priset.

Skäms på er Ubiquity.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Men sedan så såg man priset och var tvungen att kolla så att det verkligen stod rätt, sen har den inte ens 10 Gbit-portar för det priset.

Törs man gissa på att det hade varit svårt att få till en vettig konfiguration utan att priset sprang iväg väldigt mycket? Dedikerade 10Gb-kretsar börjar bli mer överkomliga, men att dedikerad hårdvara för detta finns behöver inte betyda att det varit speciellt enkelt att koppla på ett 802.11ax-chip. Sedan är det ju även så att det knappt finns några klienter med ax-stöd. Så förmodligen ansåg de att det var smartare att för de som verkligen behövde prestandan så kunde de köpa en vanlig 10Gb-switch och på en av dess portar ansluta routern.

Att sedan routern har en teoretisk trådlös överföringshastighet som vida överstiger dess fysiska anslutning kanske inte betyder så mycket eftersom så fort som vi talar om mer realistiska scenarier så kommer de vara relativt välanpassade till varandra då även en ax-anslutning har problem att komma upp i mer än 100 MB/s vid avstånd längre än några få meter.

För att sätta allt i lite perspektiv. Låt oss se på en Samsung Galaxy S10 som har ax-stöd. Att fylla upp dess 128 GB med 100 MB/s skulle bara ta 20 minuter. Att kopiera en nedladdad film i HD-upplösning på säg 10 GB skulle ta lite under två minuter. Datamängderna är helt enkelt så små och hastigheten så hög så det är inget nämnvärt bekymmer. Om man istället sitter med en stationär dator där vi istället för några tiotal GB kan tala om flera TB bör istället lösningen vara en dedikerad 10Gb-switch.

Permalänk
Medlem

Tar hellre en uppdaterad USG, tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Skulle kunna vara intressant som trådlös brygga (om man köper två alltså), och köra 100% dedikerat 8x8 för backbonekommunikationen mellan dem. Då kanske jag kan få 100 Mb/s stabilt. Men värt pengarna? Haha. Nej.

Trådlösa nätverk är endast lika snabba som den svagaste länken, kör man en liten USB-wifi dongel får man leva med överhettning och instabilitet. Kör med 3x3 Instickskort och kör 100 mbit/s 24/7 aldrig haft latensproblem eller instabilitet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Trådlösa nätverk är endast lika snabba som den svagaste länken, kör man en liten USB-wifi dongel får man leva med överhettning och instabilitet. Kör med 3x3 Instickskort och kör 100 mbit/s 24/7 aldrig haft latensproblem eller instabilitet.

Jag kör 100% dedikerat 4x4 Wifi 5 på 5 GHz-bandet (på kanaler som ingen annan i området använder) mellan två likadana stationer (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462156) ca 15 meter ifrån varandra utan nämnvärt hinder emellan, men ett enkelt test med Jellyfish Video Bitrate Test Files visar att det är svårt att komma upp i ens 50-60 Mb/s kontinuerligt hackfritt (mellan min filserver och min Apple TV 4K).

Maxhastigheten är betydligt högre, men det är just det kontinuerliga hackfria jag är ute efter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade den faktiskt sett ut som ett alienägg, så hade jag ju köpt den direkt...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kör 100% dedikerat 4x4 Wifi 5 på 5 GHz-bandet (på kanaler som ingen annan i området använder) mellan två likadana stationer (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462156) ca 15 meter ifrån varandra utan nämnvärt hinder emellan, men ett enkelt test med Jellyfish Video Bitrate Test Files visar att det är svårt att komma upp i ens 50-60 Mb/s kontinuerligt hackfritt (mellan min filserver och min Apple TV 4K).

Maxhastigheten är betydligt högre, men det är just det kontinuerliga hackfria jag är ute efter.

Vad använder du för att spela upp filerna på Apple TV? Själv använder jag Infuse på Apple TV som streamar filerna från min NAS över NFS och upplever aldrig hack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Hade den faktiskt sett ut som ett alienägg, så hade jag ju köpt den direkt...

Hur vet du att den inte gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cyberz: Har inte lusläst allt om den men det vore underligt om det inte kommer någon uppdaterad mjukvara som möjliggör detta.
Läste om detta angående Unifi ac Pro och Nano någonstans.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

skulle behöva uppgradera routern hemma, detta verkar väldigt intressant, dyrt dock, men tillverkaren har ju tidigare gjort bra grejer å jag kör deras AP´s hemma i huset. Så de blir nog en sådan

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

När kommer de med APs med wifi 6! ifos behöver jag det inte men det är coolt

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Håller med om 10gbit ethernet-portarna :I

Permalänk
Keeper of Traditions

Ändrar folk inställningar/kollar status så ofta att en dedikerad skärm på routern är användbart?

Eller är det mest för att öka ha-begäret?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

1gbit portar för nästan 5000kr?
Display på en router varför? Finns appar och web interface för allt ändå ?

Ne, stort pass typ.
Frågan är väl hur pass bra räckvidden är också i denna lilla kuben, om den ens är mycket bättre än andra routers.

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt lite besviken... display bidrar mest till att den ser ut som en ren leksak.
Gör om och gör rätt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Fungerar den tillsammans med Amplifi HD? Kanske inte blir Wifi 6, men kan ju vara bra om de passar med varandra.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på att deras AP och den föråldrade USG ska uppgraderas för wifi6 stöd och bättre CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Vad använder du för att spela upp filerna på Apple TV? Själv använder jag Infuse på Apple TV som streamar filerna från min NAS över NFS och upplever aldrig hack.

Infuse, men har testat ett par andra också (t.ex. VLC). Det blir samma sak med min bärbara Lenovo med Windows. Jag kör inte NFS dock utan CIFS (SMB 3.0), från min Windowsbaserade server.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag blev våldsamt sugen på en Alien-router, tur för plånboken att den inte kan köpas här än. Jag håller med er som skriver att det är en konstig brist att inte stöda 10 Gigabit Ethernet i en produkt i den här prisklassen, men då jag inte har behov av det hemma är det inget som avskräcker från köp för min del. Min router där hemma ger riktigt bra trådlös prestanda, vilket jag använder till en hel hög devices (PS4 Pro, HTPC, Nintendo Switch(ar), 3DS(er), PS Vita(s?), Google Stadia och mer därtill).

Routerns 5 GHz-nätverk kan dock gå ner då och då, inte särskilt ofta men när det väl händer måste jag starta om routern för att det ska kicka in igen. En router med stabilt Wifi 6 och mesh-funktion är vad jag letar efter i ersättaren i hemmanätverket.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Infuse, men har testat ett par andra också (t.ex. VLC). Det blir samma sak med min bärbara Lenovo med Windows. Jag kör inte NFS dock utan CIFS (SMB 3.0), från min Windowsbaserade server.

Hade samma problem som du när jag körde SMB. Trots att jag hade bra throughput vid filöverföringar. Lyckades aldrig lösa problemet utan bytte till NFS och har inte haft några problem sedan dess. Vore intressant att se om det skulle lösa även dina problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jag kör 100% dedikerat 4x4 Wifi 5 på 5 GHz-bandet (på kanaler som ingen annan i området använder) mellan två likadana stationer (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462156) ca 15 meter ifrån varandra utan nämnvärt hinder emellan, men ett enkelt test med Jellyfish Video Bitrate Test Files visar att det är svårt att komma upp i ens 50-60 Mb/s kontinuerligt hackfritt (mellan min filserver och min Apple TV 4K).

Maxhastigheten är betydligt högre, men det är just det kontinuerliga hackfria jag är ute efter.

Har du kollat att kanalen du använder inte är full? Grannarna kan annars störa din WiFi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hur vet du att den inte gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

En del kanske tycker att en headcrab ser ut som en facehugger? Eller vad menar du? Helt klar har ju Ubiquiti hämtat inspiration från en Science Fiction-klassiker i det här fallet, istället för som t.ex. Netgear som hämtat från en känd Fantasy-serie med sin Nighthawk AX12. Vilken tycker du blev mest lyckad?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"