Förberedande installation av tvättmaskin vid stambyte(dyrt?)

Permalänk
Medlem

Förberedande installation av tvättmaskin vid stambyte(dyrt?)

Hej.

Bor i en BRF(HSB) som nyligen gjort stambyte, d.v.s helt nytt badrum och lite annat i köket.
Vi valde bort badkar till förmån för en tvättmaskin och bad om installation av tvättmaskin(förberedande installation)
(alltså ingen tvättmaskin är på plats eller installerad, detta får vi ordna själva)

Nu har räkningen kommit på drygt 6700:- ( minus något ROT-avdrag om cirka 800:- )

2740:- är arbete anslutning tvättmaskin
samt 4010:- material anslutning tvättmaskin.
Totalt för oss att betala efter ROT är 5928:-

Jag tycker detta verkar i överkant.
Ni som kan, verkar detta rimligt och riktigt?

Värt att veta:
* Badrummet är helt nytt, d.v.s väggar, tak och golv är helt nykaklat och nyklinkat.
Handdukstork på väggen, ny toalett(vägghängd) samt nytt handfat/badrumsskåp(med 230v uttag) ingick som standard.
* Helt nytt proppskåp, gamla var keramiktypen av säkringar, nu är det jordfelsbrytare och moderna switchar.

Allt ovan har BRF förhandlat och ingick i standard stambyte.

D.v.s framdragning av ström för t.ex handdukstork, lampor i taket samt 230v uttag i badrumsskåp ingick i stambytet.
Så jag undrar hur ett par extra elkablar på cirka 10-15 meter, 230-uttag, samt några extra rör och vattenkoppling kan kosta över 4000:- ?

Även arbetet om 2740:- känns saltat, de håller ju redan på och drar kablar som inkluderas i stambytet.
Tycker det känns kraftigt översaltat, men jag kan ha fel. Därav vill jag ha era åsikter.

Tack!

Permalänk
Medlem

Låter exakt som stambytet jag hade i min lägenhet för några år sen.
Avlopp och El vid tvättmaskin var också inkluderat, men inte vatten dit.
Och det ville dom ha precis som du skrev, 6700kr för att förbereda.

Jag valde därför bort förberedning för tvättmaskin och köpte sedan material själv för 800kr och gjorde jobbet själv.

Så 6700kr verkar vara nått listpris dom har...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hej.

Bor i en BRF(HSB) som nyligen gjort stambyte, d.v.s helt nytt badrum och lite annat i köket.
Vi valde bort badkar till förmån för en tvättmaskin och bad om installation av tvättmaskin(förberedande installation)
(alltså ingen tvättmaskin är på plats eller installerad, detta får vi ordna själva)

Nu har räkningen kommit på drygt 6700:- ( minus något ROT-avdrag om cirka 800:- )

2740:- är arbete anslutning tvättmaskin
samt 4010:- material anslutning tvättmaskin.
Totalt för oss att betala efter ROT är 5928:-

Jag tycker detta verkar i överkant.
Ni som kan, verkar detta rimligt och riktigt?

Värt att veta:
* Badrummet är helt nytt, d.v.s väggar, tak och golv är helt nykaklat och nyklinkat.
Handdukstork på väggen, ny toalett(vägghängd) samt nytt handfat/badrumsskåp(med 230v uttag) ingick som standard.
* Helt nytt proppskåp, gamla var keramiktypen av säkringar, nu är det jordfelsbrytare och moderna switchar.

Allt ovan har BRF förhandlat och ingick i standard stambyte.

D.v.s framdragning av ström för t.ex handdukstork, lampor i taket samt 230v uttag i badrumsskåp ingick i stambytet.
Så jag undrar hur ett par extra elkablar på cirka 10-15 meter, 230-uttag, samt några extra rör och vattenkoppling kan kosta över 4000:- ?

Även arbetet om 2740:- känns saltat, de håller ju redan på och drar kablar som inkluderas i stambytet.
Tycker det känns kraftigt översaltat, men jag kan ha fel. Därav vill jag ha era åsikter.

Tack!

Be dom specificera exakt vilket material de har använt, ska bli spännande att se hur de lyckas få ihop det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Låter exakt som stambytet jag hade i min lägenhet för några år sen.
Avlopp och El vid tvättmaskin var också inkluderat, men inte vatten dit.
Och det ville dom ha precis som du skrev, 6700kr för att förbereda.

Jag valde därför bort förberedning för tvättmaskin och köpte sedan material själv för 800kr och gjorde jobbet själv.
Så 6700kr verkar vara nått listpris dom har...

hmm, spännande...

Skrivet av Litenskit:

Be dom specificera exakt vilket material de har använt, ska bli spännande att se hur de lyckas få ihop det.

Ok, ska göra det.

Men ni tycker också det verkar i överkant?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men ni tycker också det verkar i överkant?

Jag tycker materialet låter dyrt men jag kan tänka mig att jobbet är rimligt.
2700 i arbetskostmad är inte så många timmar

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag tycker materialet låter dyrt men jag kan tänka mig att jobbet är rimligt.
2700 i arbetskostmad är inte så många timmar

De ska dra(redan gjort och avhandlat via BRF) kablar för 230v till badrumsskåpet och lampor i badrumet, inkl. kabellister i taket. (ingår i stambytet)
Detta tycker jag inte man kan räkna som extra arbetskostnad;
men ok, kör på det.
Det är ju fortfarande material för 4000:- som jag inte alls kan hitta något vettigt i.

Vi pratar om ett extra rör, med T-koppling och "vattenkran"
4000:-?

Alltså rören är inte i guld...standard svenskt rostfritt...
Plus då givetvis kablage från nya proppskåpet;

Man kan ju inte hävda att man gjort jobbet två gånger?(dragning av kablar)
Och gör man det två gånger så ska det inte drabba mig...

Permalänk

Beror du helt på hur ditt badrum ser ut. Jobbar med fastigheter och beställer ofta installation av tvättmaskin. Brukar hamna på 4000:- per badrum (Tid och material) utan något avtal med underentreprenörer. Men kan ju alltid vara något special saker dem installerar😅

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

Beror du helt på hur ditt badrum ser ut. Jobbar med fastigheter och beställer ofta installation av tvättmaskin. Brukar hamna på 4000:- per badrum (Tid och material) utan något avtal med underentreprenörer. Men kan ju alltid vara något special saker dem installerar😅

Finns inget "special" här, utom just vår beställning av framdragning för tvättmaskin.
Allt annat ingår i stambytet.

Man ska redan göra ett jobb, nytt proppskåp med kablar från skåpet in till badrummet.
4000:- låter som något jag skulle acceptera.

Men närmare 6000:- ? Material för 4000:- ?

Finns inget rimligt alls i det, tycker jag.
Klart som fan de ska tjäna lite extra pengar på att jag tar det tillvalet, men salta så mycket som totalt 6k verkar helt orimligt.

Rör, T-koppling samt kran är något man hittar på biltema för 300 spänn och vill man ha lite bättre grejer säg 1000:-
Men 4000:-

Men som sagt, jag vill ha input från experter och folk som jobbar med detta.
Verkar det rimligt?

Permalänk
Medlem

Låter lite saltat. Kromade kopparrör(antar att det är det du har, ej rostfritt) kostar väl en 100:-/meter så där har du en 1000-1500:- i kostnad. Med kopplingar, fästen och kran så kanske materialet för vattnet landar på en 2000?
Elen vet jag inte vad det kostar men runt en 500 kanske för kabel och uttag?
Arbetskostnaden är nog rimlig.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hej.

Bor i en BRF(HSB) som nyligen gjort stambyte, d.v.s helt nytt badrum och lite annat i köket.
Vi valde bort badkar till förmån för en tvättmaskin och bad om installation av tvättmaskin(förberedande installation)
(alltså ingen tvättmaskin är på plats eller installerad, detta får vi ordna själva)

Nu har räkningen kommit på drygt 6700:- ( minus något ROT-avdrag om cirka 800:- )

2740:- är arbete anslutning tvättmaskin
samt 4010:- material anslutning tvättmaskin.
Totalt för oss att betala efter ROT är 5928:-

Jag tycker detta verkar i överkant.
Ni som kan, verkar detta rimligt och riktigt?

Värt att veta:
* Badrummet är helt nytt, d.v.s väggar, tak och golv är helt nykaklat och nyklinkat.
Handdukstork på väggen, ny toalett(vägghängd) samt nytt handfat/badrumsskåp(med 230v uttag) ingick som standard.
* Helt nytt proppskåp, gamla var keramiktypen av säkringar, nu är det jordfelsbrytare och moderna switchar.

Allt ovan har BRF förhandlat och ingick i standard stambyte.

D.v.s framdragning av ström för t.ex handdukstork, lampor i taket samt 230v uttag i badrumsskåp ingick i stambytet.
Så jag undrar hur ett par extra elkablar på cirka 10-15 meter, 230-uttag, samt några extra rör och vattenkoppling kan kosta över 4000:- ?

Även arbetet om 2740:- känns saltat, de håller ju redan på och drar kablar som inkluderas i stambytet.
Tycker det känns kraftigt översaltat, men jag kan ha fel. Därav vill jag ha era åsikter.

Tack!

Det som inte helt tydligt framgår här är hur de kommer fram till 800kr i ROT avdrag.
Renovering och ombyggnad av badrum ger rätt till skattereduktion.
Byte av badrumsinredning ger rätt till skattereduktion.

Tycker att det låter för lite. Dessutom är det väl rimligt att få offert på dessa kostnader innan man genomför arbetet, de kunde lika gärna lagt på en nolla till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det som inte helt tydligt framgår här är hur de kommer fram till 800kr i ROT avdrag.
Renovering och ombyggnad av badrum ger rätt till skattereduktion.
Byte av badrumsinredning ger rätt till skattereduktion.

Tycker att det låter för lite. Dessutom är det väl rimligt att få offert på dessa kostnader innan man genomför arbetet, de kunde lika gärna lagt på en nolla till.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte så insatt i ROT- då jag inte har hus just nu.
Vad felar tycker du?
Arb.kostnad faller inte under ROT eller?
4010:- är materialkostnad. Totalt efter ROT 5928:-

Permalänk
Medlem

Vissa saker kostar ju en del pengar, har du t ex en riktig brytare till maskinen kostar denna en rejäl slant. Runt 600 för en Schneider-brytare med ram.

Vår nya inkoppling av tvättmaskin när vi renoverade tvättstugan kostade cirka 1500Kr inkl brytare. Då gjorde rörisarna förberedande rör-jobbet när de ändå var där och installerade den åt mig. Gissar att elen kan kosta några hundra extra om man inte har möjlighet att fixa det.
Men då skulle de ändå dra rör precis vid tvättmaskinen och det fanns redan el dragen, bara ny brytare behövdes... Och den köpte jag själv.

Skrivet av Falcon:

Jag är inte så insatt i ROT- då jag inte har hus just nu.
Vad felar tycker du?
Arb.kostnad faller inte under ROT eller?
4010:- är materialkostnad. Totalt efter ROT 5928:-

ROT utgår med 30% av arbetskostnad, så arbetskostnaden borde ha varit runt 2700kr + 4000 kr arbete = 6700Kr - 800 för rot = 5900 Kr. Så den biten stämmer ju rent matematiskt, men låter lite dyrt. Men då el ingår, och rör ska dras etc så är det inte helt oskäligt... även om det kanske ligger i överkant. Beror ju även lite på materialval och annat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är någon form av garanti/försäkringsgrej som gör att priset trissas upp då?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Om du valt badkar så hade det varit standard och då hade inga kostnader tillkommit? Så där kan jag tycka att det finns lite pengar till godo. Vatten och avlopp finns också framdraget till rummet. Det enda man behöver dra från en central punkt/ledning är ju elen om det är en egen säkring.

Arbetet låter ok, men materialet låter något högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vissa saker kostar ju en del pengar, har du t ex en riktig brytare till maskinen kostar denna en rejäl slant. Runt 600 för en Schneider-brytare med ram.

Vår nya inkoppling av tvättmaskin när vi renoverade tvättstugan kostade cirka 1500Kr inkl brytare. Då gjorde rörisarna förberedande rör-jobbet när de ändå var där och installerade den åt mig. Gissar att elen kan kosta några hundra extra om man inte har möjlighet att fixa det.
Men då skulle de ändå dra rör precis vid tvättmaskinen och det fanns redan el dragen, bara ny brytare behövdes... Och den köpte jag själv.

ROT utgår med 30% av arbetskostnad, så arbetskostnaden borde ha varit runt 2700kr + 4000 kr arbete = 6700Kr - 800 för rot = 5900 Kr. Så den biten stämmer ju rent matematiskt, men låter lite dyrt. Men då el ingår, och rör ska dras etc så är det inte helt oskäligt... även om det kanske ligger i överkant. Beror ju även lite på materialval och annat.

Ok, det var någon i tråden som tyckte ROT-draget var lite lågt, därav frågan.

Jag har inte bett om någon "schneidar brytare", vet inte ens vad det är, antar det är ett bra märke men...
Om du läst mitt första inlägg, så är detta inom ett stambyte, d.v.s i det här fallet nytt proppskåp med jordfelsbryt.
Belysning/230v badrum har en separat särking. Två lampor tak samt ett 230v uttag i badrumsskåpet.

Utöver det har vi beställt "förberedelse för tvättmaskin", även denna har separat säkring med ett extra utanpåliggande 230v.

Man kan inte ta dubbelt betalt för framdragning av kablage? Då man redan gjort det en gång inom stambytet...
Kabel kostar, absolut. Rör och T-koppling + kran kostar, givetvis. Men 4k känns så överdrivet.

Skrivet av Jink:

Det är inte så att det är någon form av garanti/försäkringsgrej som gör att priset trissas upp då?

Inte läst tråden ser jag. Läs igen, stambyte.

Skrivet av jocke92:

Om du valt badkar så hade det varit standard och då hade inga kostnader tillkommit? Så där kan jag tycka att det finns lite pengar till godo. Vatten och avlopp finns också framdraget till rummet. Det enda man behöver dra från en central punkt/ledning är ju elen om det är en egen säkring.

Arbetet låter ok, men materialet låter något högt.

Jag har inte valt badkar, snarare tagit bort det till förmån för en tvättmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, det var någon i tråden som tyckte ROT-draget var lite lågt, därav frågan.

Jag har inte bett om någon "schneidar brytare", vet inte ens vad det är, antar det är ett bra märke men...
Om du läst mitt först inlägg, så är detta inom ett stabyte, d.v.s i det här fallet nytt proppskåp med jordfelsbryt.
Beslysning badrum har en separat särking. Två lampor tak samt ett 230v uttag i badrumsskåpet.
Utöver det har vi beställt "förberedelse för tvättmaskin", även denna har separat säkring med ett extra utanpåliggade 230v.

Man kan inte ta dubbelt betalt för framdragning av kablage? Då man redan gjort det en gång inom stambytet...
Kabel kostar, absolut. Rör och T-koppling + kran kostar, givetvis. Men 4k känns så överdrivet.

Tänkte på vridbrytare för fast installation av tvättmaskin, alternativet är ju uttag och stickkontakt på maskinen... Då behövs ingen brytare.

Jag läste första inlägget, och såg det var stambyte. Men det är svårt att veta hur långt saker ska dras och hur det behöver lösas utan att se utrymmet. Men det brukar bli lite jobb. Men man brukar säga upp till ~6k för normalt förbererande av tvättmaskin förutsatt att elektriker behöver göra sitt... Så du ligger ju där. Frågan är väl materialkostnader, kabeln är ju inte överdrivet dyr, inte uttaget heller om du kör stickis. Rören kan ju dra iväg om det ska dras en bit, och kranen kostar några kronor. Jordfelsbrytare kostar ju pengar, men gissar att de kör in den på badrummets?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok, det var någon i tråden som tyckte ROT-draget var lite lågt, därav frågan.

Jag har inte bett om någon "schneidar brytare", vet inte ens vad det är, antar det är ett bra märke men...
Om du läst mitt första inlägg, så är detta inom ett stambyte, d.v.s i det här fallet nytt proppskåp med jordfelsbryt.
Belysning/230v badrum har en separat särking. Två lampor tak samt ett 230v uttag i badrumsskåpet.

Utöver det har vi beställt "förberedelse för tvättmaskin", även denna har separat säkring med ett extra utanpåliggande 230v.

Man kan inte ta dubbelt betalt för framdragning av kablage? Då man redan gjort det en gång inom stambytet...
Kabel kostar, absolut. Rör och T-koppling + kran kostar, givetvis. Men 4k känns så överdrivet.

Inte läst tråden ser jag. Läs igen, stambyte.

Jag har inte valt badkar, snarare tagit bort det till förmån för en tvättmaskin.

Jag menar att det kanske handlar om någon form av garanti/försäkring som ingår i arbetet.
Jag har absolut ingen aning om det är rimligt, det var bara ett förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Falcon:
När det gäller stora jobb som stambyten i föreningar så får föreningen ofta ganska priser på den standarden som har bestämts. Byggbolagen tjänar mest pengar på det som inte är standard. Ungefär som att butikerna som inte tjänar några pengar på att sälja datorer/tv-apparater så tjänar dom istället pengar på merförsäljning. Det är samma princip här så dom har nog bara kryddat på ordentligt på materialkostnaden. Det finns ju ingenting som säger att du betalar deras inköpspris på materialet.

Antar att du inte fick någon offert innan du beställde tillägget?

Permalänk
Medlem

Drog de kablar från proppskåpet?
Man får nämligen inte dra olika grupper i samma rör...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tänkte på vridbrytare för fast installation av tvättmaskin, alternativet är ju uttag och stickkontakt på maskinen... Då behövs ingen brytare.

Utanpåliggande 230 har de satt, med separat säkring.

Skrivet av roxkz:

Men det är svårt att veta hur långt saker ska dras och hur det behöver lösas utan att se utrymmet.

Hur långt det ska dras; kabel kostar inte många kronor.
I stambytet ingår ju dragning av kablage från nya skåpet till badrumskåpets 230 samt armaturer.
Ska jag behöva betala dubbelt för att de eventuellt gjort det två gånger?

Exkludera proppskåp och jordfelsbrytare, då detta redan ingår i stambytet, d.v.s det är fakturerat min BRF redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Antar att du inte fick någon offert innan du beställde tillägget?

Det är korrekt. Och som sagt känner vi att 4k i material känns åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har inte valt badkar, snarare tagit bort det till förmån för en tvättmaskin.

Ja, jag menar ifall du fick någon rabatt på tvättmaskinsarbetet eftersom föreningen inte behöver köpa badkar och blandare.

Skrivet av Falcon:

Utanpåliggande 230 har de satt, med separat säkring.

Hur långt det ska dras; kabel kostar inte många kronor.
I stambytet ingår ju dragning av kablage från nya skåpet till badrumskåpets 230 samt armaturer.
Ska jag behöva betala dubbelt för att de eventuellt gjort det två gånger?

Det krävs separat slang/rör samt kabel för det uttaget. Så beroende på var proppskåpet sitter i förhållande till badrummet kan det vara en del jobb. Eftersom det är ett nytt uttag, de andra uttagen som badrumsskåp och armaturer har redan befintliga rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja, jag menar ifall du fick någon rabatt på tvättmaskinsarbetet eftersom föreningen inte behöver köpa badkar och blandare.

Det krävs separat slang/rör samt kabel för det uttaget. Så beroende på var proppskåpet sitter i förhållande till badrummet kan det vara en del jobb. Eftersom det är ett nytt uttag, de andra uttagen som badrumsskåp och armaturer har redan befintliga rör.

Ja förstår vad du menar och absolut, men man drar inte detta helt separat.

Tycker du det verkar vettigt med 4k i materialkostnad så står det dig fritt att tycka så.
Men vi bör ha rätt att få specifcerat vad som har kostad vad.

Jag ska försöka få upp bild och markera vad som är extra.

Permalänk
Medlem

Bilder;
https://imgur.com/a/x6VOR35

rött är alltså våra extra tillval som kostar 4k i material + 2740 i arbete.
Sen har vi givetvis extra kablage från proppskåp, cirka 15-20 meter.
Kabellist i taket, men detta ingår ju redan i stambytet i och med lamparmaturerna och 230v uttag i badrumsskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tänkte på vridbrytare för fast installation av tvättmaskin, alternativet är ju uttag och stickkontakt på maskinen... Då behövs ingen brytare.

Nej ingen vridbrytare, varför skulle jag ha det? 400v i en lägenhet idag är väl rätt ovanligt?
Ett vanligt utanpåliggande 230.

Se bilder jag bifogade.

Skrivet av roxkz:

Jag läste första inlägget, och såg det var stambyte. Men det är svårt att veta hur långt saker ska dras och hur det behöver lösas utan att se utrymmet. Men det brukar bli lite jobb. Men man brukar säga upp till ~6k för normalt förbererande av tvättmaskin förutsatt att elektriker behöver göra sitt... Så du ligger ju där. Frågan är väl materialkostnader, kabeln är ju inte överdrivet dyr, inte uttaget heller om du kör stickis. Rören kan ju dra iväg om det ska dras en bit, och kranen kostar några kronor. Jordfelsbrytare kostar ju pengar, men gissar att de kör in den på badrummets?

Du säger du läst tråden. Men jordfelsbrytare ingår i stambytet, liksom helt nytt badrum med lampor och 230v uttag i badrumsskåpet.

Hade jag installerat jordfelsbrytare och nytt proppskåp själv så är 20000 inget att prata om.

Men nu handlar det inte om det;
Se bilderna, ett rör, en t-koppling, kran samt 15-20 meter kabel...
https://imgur.com/a/x6VOR35

Permalänk
Medlem

Jag kanske missar något på bilderna, men var är det tänkt att avloppet från tvättmaskinen ska gå? Slang ner i handfatet? Slang till golvbrunn i dusch?

Förra ägaren till min bostadsrätt gjorde samma sak, beställde förberedelse för tvättmaskin vid stambyte. Här finns i alla fall en förberedd inkoppling som går till handfatets avlopp. Men ingen stickkontakt förberedd trots att el finns i närheten, så skulle jag skaffa tvättmaskin så får jag likt förbannat ta hit en elektriker. Klåpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nej ingen vridbrytare, varför skulle jag ha det? 400v i en lägenhet idag är väl rätt ovanligt?
Ett vanligt utanpåliggande 230.

Se bilder jag bifogade.

Du säger du läst tråden. Men jordfelsbrytare ingår i stambytet, liksom helt nytt badrum med lampor och 230v uttag i badrumsskåpet.

Hade jag installerat jordfelsbrytare och nytt proppskåp själv så är 20000 inget att prata om.

Men nu handlar det inte om det;
Se bilderna, ett rör, en t-koppling, kran samt 15-20 meter kabel...
https://imgur.com/a/x6VOR35

Vridbrytare brukar vara det man använder när man gör en fast installation av tvättmaskin, istället för att använda den ordinarie stickkontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag kanske missar något på bilderna, men var är det tänkt att avloppet från tvättmaskinen ska gå? Slang ner i handfatet? Slang till golvbrunn i dusch?

Förra ägaren till min bostadsrätt gjorde samma sak, beställde förberedelse för tvättmaskin vid stambyte. Här finns i alla fall en förberedd inkoppling som går till handfatets avlopp. Men ingen stickkontakt förberedd trots att el finns i närheten, så skulle jag skaffa tvättmaskin så får jag likt förbannat ta hit en elektriker. Klåpare.

Jag förstår att det eventuellt, mest troligt, finns saker som inte alls syns.
Men det mesta av det ingår redan i stambytet. Därav ska de specificera vad som har kostat över 4000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vridbrytare brukar vara det man använder när man gör en fast installation av tvättmaskin, istället för att använda den ordinarie stickkontakten.

Ok, jag som missförstod då. Sorry. Är bara svetsare så kan väldigt lite om el/vvs.
Men du ser ju på bilderna att vi pratar om ett vanligt, utanpåliggande, 230.