Fiberinblåsning, en blåsning?

Permalänk
Medlem

Fiberinblåsning, en blåsning?

Hej!

Jag flyttade nyligen in ett hus. Jag hade redan innan köpet planerat att få in fiber i huset, är ju en bra grej då jag har tusen huelampor 😄

Vid inflytt så sa säljarn "vill du ha in fiber så är det smidigt. Kommun har redan dratt in röret i samband med fjärrvärme så allt dom behöver göra är att blåsa in fibern och koppla in dosan" mäklaren höll med och sa att "det kostar nästan ingenting"

I källaren så var det mycket riktigt ett fiberrör indraget. Grymt tänkte jag!

Jag ringer kommun. Dom säger "Ja det är bara inblåsning där ja, tar ca 30 minuter, vi kan komma nästa vecka"

Dom kom hit, blåste in fibern, kopplade dosan. 28 minuter senare var allt klart och dom åkte vidare, kanon!

En vecka senare dimper fakturan ner i brevlådan. 12 000kr!!! Jag hade räknat med att det skulle kosta lite, men 12 000kr för att blåsa in en kabel?

Kommunens svar var bara att "det är fast pris oavsett jobb (grävning osv)

Förra ägaren har ju redan betalt för grävning och dom har ju uppenbarligen dragit in fibern då också, så förra ägaren lär ju betalt endel för fibern han med. (Det sa han till mig att dom tog betalt för)

Det roligaste utav allt är att, hade jag beställt ett komplett jobb med grävning och alltihop så hade det fortfarande kostat 12 000kr, då blir det helt plötsligt billigt?

Tycker sånt är rövigt när man inte har några andra företag att välja på och bara måste acceptera.

Någon i liknande sits? Jag sväljer självklart min heder och betalar fakturan för 100/100 bahnhof, men ändå 😄

Permalänk
Medlem

Kan man inte be om en specificerad faktura...

Permalänk
Medlem

här i stan:

Anslutningsavgift för villa
Anslutningsavgiften är 19 900 kr.
I priset ingår fiber in i fastigheten och kundutrustning på önskad plats. Grävning på din tomt ingår i priset.
Om du väljer att själv gräva på din tomt är anslutningsavgiften istället 15 900 kr.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Fick du inte reda på vad det skulle kosta innan jobbet utfördes? Låter extra märkligt om de nu har fastpris.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men jag tror inte att den förra ägaren betalat ett dugg för fibern. Jag tror snarare att kommunen dragit in en tomslang i samband med fjärrvärmen utan att ta extra betalt för den delen. Men vill du sen ha fiber i slangen, då får du lov att betala för det.

Permalänk
Medlem

Du lär ju frågat om pris innan?
Att det kostar 20kkr som en slags standard är för att det är subventionerat och att flera gräver samtidigt.
Du kan ju även kolla ifall föregående ägare betalt något, hur mycket och till vem.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

kollade lite hos päronens kommun:

ALL INCLUSIVE 26 900:-
(inkl. moms)
SplitVision gräver på tomten, och gör håltagning in i fastigheten.

GRÄV SJÄLV 24 900:-
(inkl. moms)
Fastighetsägaren hämtar skyddsrör och ombesörjer själv nedgrävning av dessa enligt instruktion på den egna tomten. SplitVision gör håltagning in i fastigheten.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inget underligt alls för du ska ju inte betala bara för arbetstiden "just då" utan även för stamnätet, dessutom kan det ju mycket väl vara samma taxa för alla bara för att politikerna bestämt det.
Priset borde inte heller kommit som en överraskning i efterhand för alla avgifter är ju nått som du kan få reda på innan och ska man klaga är det väl snarare att du inte fick info om taxan innan du beställde.
Du betalade dessutom mindre än genomsnittskostnaden som är kring 19 000 kr för en separatanslutning av fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@jeppegra: Knappast någon blåsning, du har fått fiber billigt. Men hur var det nu, var det bara ett rör eller fanns det "uppenbarligen" redan fiber? Tvivlar på att Kommunen tar betalt två gånger för samma jobb.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vi råkade ut för i princip samma sak.
Allt var förberett till elskåpen till alla hus i föreningen.
Det vara "bara att blåsa in" det tog ingen tid alls!
Vissa i föreningen trodde detta att det skulle bli billigt, men alla fick betala samma standardavgift på 18.900.
Alltså lika mycket som de på landet fick betala med grävning och annat.
Bolaget menade att det var samma för alla för "att de vinner på vissa installationer och går back på andra". På våra 22 hus kan man säga att de vann. Alla valde inte att installera, men på 17 hus så drog de in 320.000 -material, på två gubbar på två dagar.

Visst kan man tycka det är "rövigt" särkilt när det inte finns någon annan att välja på. Men just nu så är det ju lite som med vatten och avlopp eller elanslutning, det finns ju bara en att vända sig till.

Inte helt sant dock. Vi hade IP-Only bara några meter från föreningen ett år innan. De skulle ha tagit mindre betalt men installationen hade blivit sämre då de inte skulle ha använt sig av de befintliga rören.
Att de sedan strular med allt och alla som gör avtal med dem så är vi glada att vi inte gjorde någon deal med dem. I värsta fall hade vi fortfarande inte haft något fiber....

Skrivet av jeppegra:

Hej!

Jag flyttade nyligen in ett hus. Jag hade redan innan köpet planerat att få in fiber i huset, är ju en bra grej då jag har tusen huelampor 😄

Vid inflytt så sa säljarn "vill du ha in fiber så är det smidigt. Kommun har redan dratt in röret i samband med fjärrvärme så allt dom behöver göra är att blåsa in fibern och koppla in dosan" mäklaren höll med och sa att "det kostar nästan ingenting"

I källaren så var det mycket riktigt ett fiberrör indraget. Grymt tänkte jag!

Jag ringer kommun. Dom säger "Ja det är bara inblåsning där ja, tar ca 30 minuter, vi kan komma nästa vecka"

Dom kom hit, blåste in fibern, kopplade dosan. 28 minuter senare var allt klart och dom åkte vidare, kanon!

En vecka senare dimper fakturan ner i brevlådan. 12 000kr!!! Jag hade räknat med att det skulle kosta lite, men 12 000kr för att blåsa in en kabel?

Kommunens svar var bara att "det är fast pris oavsett jobb (grävning osv)

Förra ägaren har ju redan betalt för grävning och dom har ju uppenbarligen dragit in fibern då också, så förra ägaren lär ju betalt endel för fibern han med. (Det sa han till mig att dom tog betalt för)

Det roligaste utav allt är att, hade jag beställt ett komplett jobb med grävning och alltihop så hade det fortfarande kostat 12 000kr, då blir det helt plötsligt billigt?

Tycker sånt är rövigt när man inte har några andra företag att välja på och bara måste acceptera.

Någon i liknande sits? Jag sväljer självklart min heder och betalar fakturan för 100/100 bahnhof, men ändå 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

Hej!

Jag flyttade nyligen in ett hus. Jag hade redan innan köpet planerat att få in fiber i huset, är ju en bra grej då jag har tusen huelampor 😄

Vid inflytt så sa säljarn "vill du ha in fiber så är det smidigt. Kommun har redan dratt in röret i samband med fjärrvärme så allt dom behöver göra är att blåsa in fibern och koppla in dosan" mäklaren höll med och sa att "det kostar nästan ingenting"

I källaren så var det mycket riktigt ett fiberrör indraget. Grymt tänkte jag!

Jag ringer kommun. Dom säger "Ja det är bara inblåsning där ja, tar ca 30 minuter, vi kan komma nästa vecka"

Dom kom hit, blåste in fibern, kopplade dosan. 28 minuter senare var allt klart och dom åkte vidare, kanon!

En vecka senare dimper fakturan ner i brevlådan. 12 000kr!!! Jag hade räknat med att det skulle kosta lite, men 12 000kr för att blåsa in en kabel?

Kommunens svar var bara att "det är fast pris oavsett jobb (grävning osv)

Förra ägaren har ju redan betalt för grävning och dom har ju uppenbarligen dragit in fibern då också, så förra ägaren lär ju betalt endel för fibern han med. (Det sa han till mig att dom tog betalt för)

Det roligaste utav allt är att, hade jag beställt ett komplett jobb med grävning och alltihop så hade det fortfarande kostat 12 000kr, då blir det helt plötsligt billigt?

Tycker sånt är rövigt när man inte har några andra företag att välja på och bara måste acceptera.

Någon i liknande sits? Jag sväljer självklart min heder och betalar fakturan för 100/100 bahnhof, men ändå 😄

Fattar jag rätt att grävning och kablar/optik var framdraget, in i huset?
Vad har de gjort då? Be de specificera vad som kostar vad!

Helt orimligt i mina ögon/öron att du ska betala 12k även utan grävningen, detta har ju någon redan tagit betalt för? Kommunen?

Permalänk
Avstängd

Där jag bor går det att applicera på nästan alla kommunala avgifter, senast slamtömning som kostade näranog samma summa som det skulle kosta att hyra in en egen bil enkom till denna fastighet ensam -per hushåll...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Där jag bor går det att applicera på nästan alla kommunala avgifter, senast slamtömning som kostade näranog samma summa som det skulle kosta att hyra in en egen bil enkom till denna fastighet ensam -per hushåll...

Slamtömning behöver ju inte skötas kommunalt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fattar jag rätt att grävning och kablar/optik var framdraget, in i huset?
Vad har de gjort då? Be de specificera vad som kostar vad!

Helt orimligt i mina ögon/öron att du ska betala 12k även utan grävningen, detta har ju någon redan tagit betalt för? Kommunen?

Ja orimligt kan man tycka.
Men det är inte bara själva arbetet du betalar för.
Det är också att bli ansluten.
För mig så tog det ca 30 minuter för två gubbar att installera fibern.
Kostade ändå 18.900:-

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Fattar jag rätt att grävning och kablar/optik var framdraget, in i huset?
Vad har de gjort då? Be de specificera vad som kostar vad!

Helt orimligt i mina ögon/öron att du ska betala 12k även utan grävningen, detta har ju någon redan tagit betalt för? Kommunen?

jag fattade det som att det bara var röret som var framdraget så det han betalade för var iblåsningen och svetsningen av fibern på hans tomt.

svetsa fiber är inte direkt gratis.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kan ha fel men jag tror inte att den förra ägaren betalat ett dugg för fibern. Jag tror snarare att kommunen dragit in en tomslang i samband med fjärrvärmen utan att ta extra betalt för den delen. Men vill du sen ha fiber i slangen, då får du lov att betala för det.

Se ovan, I Piteå där jag bor har de ett fast pris på fiberinkoppling. Grävning och rördragning är något helt separat som man kan göra själv eller betala vemsomhelst för att göra. Det betyder att en del betalar mycket då de är väldigt nära kopplings plintar och sådant, andra mindre då det är längre kablar och liknande. Poängen är att alla betalar lika mycket spelar ingen roll om det är 500m eller 10m.

Dock är det avsevärt mycket billigare att få det indraget i Piteå....ca 10k

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

svetsa fiber är inte direkt gratis.

Nej svets kostar, absolut.
Men verkar orimligt högt ändå när hans grannar betalar 12k, inkl grävning.

Skrivet av jeppegra:

Det roligaste utav allt är att, hade jag beställt ett komplett jobb med grävning och alltihop så hade det fortfarande kostat 12 000kr, då blir det helt plötsligt billigt?

Här var det ju redan grävt? Och ändå ska han betala samma som de andra?
Grävning kostar ju också en hel del...

Som sagt, be de specificera exakt vad som har kostar vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nej svets kostar, absolut.
Men verkar orimligt högt ändå när hans grannar betalar 12k, inkl grävning.

Här var det ju redan grävt? Och ändå ska han betala samma som de andra?
Grävning kostar ju också en hel del...

Som sagt, be de specificera exakt vad som har kostar vad.

Har du läst några av inläggen?

Det behövs ingen specificering!
Jag kan annars ge en specificering: Installation av fiber.

Det spelar ingen roll om man får gräva eller inte.
12.000:- var billigt för att få fiber installerat.

För oss kostade det 18.900:- Utan grävning. Det tog 2 gubbar 30 minuter att blåsa i fibern och skruva upp en dosa på vår hallvägg!
Installationspriserna för fiber är ofta enhetliga, med eller utan grävning. På vissa ställen är det en lite skillnad om man gräver delen på sin egen tomt själv.

Permalänk
Medlem

Skillnad på om ett helt område görs samtidigt mot att en fastighet ska anslutas, även utan grävning. Inte alls konstigt att kostnaden är högre för en efteranslutning jämfört med vad det kostade att ansluta sig från början. I vårt område räknade kommunen att det skulle bli minst 50% dyrare att ansluta fastigheten i efterhand. Tror vi betalade 16k för att få in fiber (då grävde jag själv från där fibern kom in över tomtgränsen till huset, en sträcka på kanske 7 meter).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Ja verkligen skillnad i pris.
I kommunen som jag bor i så lade man slang för fiber för 10+ år sen i samband med att man grävde för fjärrvärme.
Kommunalt bolag för fjärrvärme och fiber nätet.
På området jag bor på skedde det är 2005.
Jag vet folk som bara för nått år sen anslöt sig men behövde bara betala 1500kr för att få sin fiber inkopplad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Har du läst några av inläggen?

Det behövs ingen specificering!
Jag kan annars ge en specificering: Installation av fiber.

Det spelar ingen roll om man får gräva eller inte.
12.000:- var billigt för att få fiber installerat.

För oss kostade det 18.900:- Utan grävning. Det tog 2 gubbar 30 minuter att blåsa i fibern och skruva upp en dosa på vår hallvägg!
Installationspriserna för fiber är ofta enhetliga, med eller utan grävning. På vissa ställen är det en lite skillnad om man gräver delen på sin egen tomt själv.

Vad snackar du om?
Läst några av inläggen? Jag har läst alla inlägg.

Varför skulle man inte kunna få specificerat vad som är i gjort i antal arbetstimmar och material?

"Behövs inte"? Nänä, sug och svälj då. Men ge inte dåliga råd. Klart som fan de ska kunna specca vad som kostar.

Helt irrelevant vad dina föräldrar betalade. Vi diskuterar TS problematik och jag tycker det verkar saltat.
Hade TS gjort jobbet med grävning och allt 12k.

Nu är grävning redan utfört, fortfarande 12k. Verkar det vettigt någonstans tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad snackar du om?
Läst några av inläggen? Jag har läst alla inlägg.

Varför skulle man inte kunna få specificerat vad som är i gjort i antal arbetstimmar och material?

"Behövs inte"? Nänä, sug och svälj då. Men ge inte dåliga råd. Klart som fan de ska kunna specca vad som kostar.

Helt irrelevant vad dina föräldrar betalade. Vi diskuterar TS problematik och jag tycker det verkar saltat.
Hade TS gjort jobbet med grävning och allt 12k.

Nu är grävning redan utfört, fortfarande 12k. Verkar det vettigt någonstans tycker du?

Du argumenterar fortfarande som att du inte läst och förstått hur det fungerar!

TS problematik är ju samma som för oss andra som skrivit i tråden.
Det är inget som är "saltat"
Han har fått betala ett fast pris för installation av fiber.
Vilket är så det fungerar på de flesta ställena.
Det skulle underlätta om TS skrev ut vilken kommun han bor i, då hade man säkert kunna hitta information om detta.

Det här handlar inte om att suga och svälja på något sätt.
Visst kändes det surt att betala 18.900 för något som gick väldigt fort.
Om det kändes vettigt, precis som för TS, nej inte sett till arbetskostnaden.
Men, det var det det kostade att få fiber.
Det ser jag också som en investering i mitt hus.

Så igen, det handlar inte om hur många timmar som lagts ned.
Det handlar om att man betalar för att få fiber.
Det finns flera som skulle behövs betala mer än det fasta priser om man ska se till det faktiska jobb som behövs för att få fiber installerat.

Vart har du fått ifrån att det skulle vara mina föräldrar som installerat fiber?
Det var jag, i mitt hus.
Men ditt resonemang tyder på att du är ung och kanske själv bor hos dina föräldrar.
Det ger mig lite mer förståelse för din förmåga att ta in den information som går att få genom att läsa inläggen i tråden.

Det framgår av flera inlägg på vilket sätt det fungerar att få fiber indraget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Du argumenterar fortfarande som att du inte läst och förstått hur det fungerar!

Ok. Argumenterar bara för att man ska få saker och ting specificerat.
När du går till ICA/Coop får du ett kvitto, för vad du har handlat.

Varför skulle det vara annorlunda här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok. Argumenterar bara för att man ska få saker och ting specificerat.
När du går till ICA/Coop får du ett kvitto, för vad du har handlat.

Varför skulle det vara annorlunda här?

Som jag, och andra, skrev tidigare.
Det handlar inte om att betala för utfört arbete.
Det handlar om att betala för att bli ansluten till fibernätet.
Det framgår säkert på fakturan att det är det han betalat för.
Vad är det du menar att han ska ha specificerat?

Jag håller med dig i att det är dyrt i förhållande till utförda arbetstimmar.
Innan du fortsätter att argumentera för ditt resonemang kring detta så läs igenom tråden en gång till.

Och så noterar jag att du inte alls verkar vara så ung som jag trodde, så ursäktar jag och tar tillbaka den (lite i efterhand konstaterar jag ) syrliga ålderskommentaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja verkligen skillnad i pris.
I kommunen som jag bor i så lade man slang för fiber för 10+ år sen i samband med att man grävde för fjärrvärme.
Kommunalt bolag för fjärrvärme och fiber nätet.
På området jag bor på skedde det är 2005.
Jag vet folk som bara för nått år sen anslöt sig men behövde bara betala 1500kr för att få sin fiber inkopplad

Skickades från m.sweclockers.com

Tillvägagångssättet vart likadant på mitt hus.
Men inte sättet det kommunala bolaget hanterade kostnaden.
De menade att man då fick betala solidariskt, för att bolaget tjänade inget alls eller tom gick back på installationer till fast pris.

Permalänk
Medlem

Material och två män som skall ha lön kostar.
Pengarna går säkerligen till en underentreprenör och mannen skall ha betalt vare sig de ansluter fiber i 10 hushåll eller ett enda.

Priset är korrekt på en efteranslutning fastän röret redan ligger där och det handlar om inblåsning.

Kan ju fråga tidigare ägare av bostad för att se vad denne betalat som nu hävdas.
Totalsumman misstänker jag hamnar på runt 19-24 tusen kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Verkar som moderatorer bara tar bort inlägg utan att hänvisa till felaktigheter.
Så jag avstår från vidare kommentarer, tråkigt, i ett forum....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Slamtömning behöver ju inte skötas kommunalt dock.

Nä, jag har faktiskt också funderat på att gå ihop några och ta in bättre offerter om detta fortgår.
Kan dock svårligen klandra entreprenören i fråga då jag tror de flesta skulle ha gjort likadant...

Undrar om man kan göra det i grupper på samma vis för att ordna fiber hit tro?
Vore ju faktiskt värt att undersöka.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag skulle gladeligen betala 1200 € för en fiberanslutning om så vore möjligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Visst kan TS få en specad faktura. Det lär stå, anslutningsavgift 12000kr.
Mer än så lär de inte speca fakturan eftersom den lilla arbetstiden som gått åt knappt påverkar fakturan.

12000kr i anslutningsavgift är väl ungefär där det brukar ligga.

Visa signatur

"?"