Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Det är inte självklart eller ett måste att värme ingår. Här i Falun tar det kommunala bostadsbolaget även betalt av varje hyresgäst separat för varm- och kallvatten.

Jo, många hyresvärdar har börjat ta betalt för varmvatten. Tanken (eller vad som kommuniceras utåt i alla fall) är att få folk att inte slösa på vattnet, men jag tror mer det handlar om att ta in mer pengar helt enkelt. Jag är absolut för att tänka på miljön men vattenförbrukningen för ett hushåll är (bildligt och bokstavligt) en piss i havet.

Värmen är svårare att ta betalt för då energiåtgången beror på vart man bor i huset, isolering, ventilation och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Elkostnaderna lär skjuta i höjden framöver för utsikterna från svenska kraftnät ser mörka ut.
Vi har inte den kapacitet vi behöver i framtiden om många byter till elbilar och det var väll något datacenter som blev stoppat nu för det fanns inte kapacitet i nätet för det och det skulle ta 10 år att lösa det.

var väll något bageri i skåne där de sa stopp också PGA elen inte räckte till eller de uråldriga kablarna eller båda.

själv betalade jag 2300kr denna månad och jag bor i hus. med 2 värmepumpar och direkt verkande elpanna till element om det blir riktigt kallt. förra året betalade jag 4000kr som max en månad. räknar kallt med 5000-6000 kr detta år.
brorsan kör disel som värme till huset kanske är mer lönsamt? får höra med han sen.

kom ihåg för ca 10 år sedan när jag bodde i en större etta(48kvm) och hade en månads elräkning på max 300kr. verkar här i tråden som det stigit rejält för ni med lägenheter också.

elnätet är eftersatt och att dom stänger av massor av olika elverk eller belägger dom med skatt så dom inte finner det lönsamt att ha dom öppna hjälper inte direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, många hyresvärdar har börjat ta betalt för varmvatten. Tanken (eller vad som kommuniceras utåt i alla fall) är att få folk att inte slösa på vattnet, men jag tror mer det handlar om att ta in mer pengar helt enkelt. Jag är absolut för att tänka på miljön men vattenförbrukningen för ett hushåll är (bildligt och bokstavligt) en piss i havet.

Värmen är svårare att ta betalt för då energiåtgången beror på vart man bor i huset, isolering, ventilation och så.

Håller med, man ser ju inte att hyresvärdarna sänker hyran när de börjar fakturera separat för varm- och kallvatten. Det är en smyghöjning av hyran med flera procent.

Är det golvvärme i lägenheten går det att mäta hur mycket effekt som går till din lägenhet, hyr man en kåk är det ofta kallhyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Elnätsabonnemang 85kr.
Elöverföring 89,05 öre per kWh.
Energiskatt 43,38 öre per kWh.
405kWh förbrukat.

621kr från EON.

Från Göta energi.
El Förbrukning 209,10kr
El övrigt? 109,40.
Moms 25% 69,88kr

Summa 388

Fan 1009kr i månaden för en 3a på 74kvm shit..

Jäklar! Bor lika stort, och vi förbrukar i snitt 230 kWh på två personer. Mycket lampor, två datorer, stor tv/ljudanläggning, 24/7 nas/plex-server. Då måste fasen kämpa på för att lyckas med den siffran!

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

2965,74kr - 1609kwh Oktober räkningen
Elhandel 1077,84kr
Elnät 1887,90kr
25A abonnemang från vattenfall

beräknad års förbrukning drygt 20000kwh...

Detta är på 74kvm hus (byggt 1974) med 40kvm garage (byggde jag 2016-2017), garaget har vattenburen golvvärme och jag märker knappt av den på elräkningen, våran luft luft värme pump däremot är från tidigt 2000tal (tror 2001), och är förutom värme golv i badrum och hall den ända uppvärmning vi har.

Hade gärna bytt El räkning med er andra, att tillägga är också att det har varit + grader ute för det mesta, förra årets värsta elräkning var på ungefär 5800kr...

2 vuxna och en dotter på 2år, bor strax Söder om Sthlm (Nynäshamns komun).

Permalänk
Medlem

Brukar tycka min är dyr när den kommer upp över 400kr. Men jag bor dock i lägenhet.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst varenda inlägg nu men det känns som att många har höga räkningar trots att man bor i lgh.

Jag har lgh på knappt 60 kvm
golvvärme på i badrummet
släcker sällan alla lampor när jag är på jobbet
Dator och tv står alltid på när jag är hemma

Jag har högsta räkningen för året nu när golvvärmen vart igång sedan det blev kallt och den ligger på 325kr. Detta är 155kWh förbrukning.

Jag har fått för mig att man betalar extra om man har leverantör som inte äger nätet, typ fast avgift till leverantören + nätavgifter till nätägaren?

Har antagligen fel. Det brukar jag ha.

Permalänk
Medlem

Villa Göteborg 170kvm, 2 vuxna + 2 barn (0-3år)

Oktober 2019 (förbrukade ~1027kWh)
Elhandel: 599:-
Elnät (20A): 1075:-

Edit: Huset värms med Luft/Vatten-värmepump

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Jag har något gruppavtal via BRF:en och betalar 1.6kr/kWh. Bor i en nybyggd 2:a på 53kvm och betalar 160-200kr i månaden för en förbrukning mellan 100-125kWh.

@Schwalan: Man betalar inte extra genom att handla från ett annat elbolag men man kan få till paketpris om man handlar från nätägaren.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Villa mittskåne drygt 200kvm 2 vuxna
Oktober förbrukning: 976kWh
Solpaneler: Överskott 142kWh sålt till Kraftringen. (Kass månad, mulet)
Räkning:1597:- (16A)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyka:

Villa mittskåne drygt 200kvm 2 vuxna
Oktober förbrukning: 976kWh
Solpaneler: Överskott 142kWh sålt till Kraftringen. (Kass månad, mulet)
Räkning:1597:- (16A)

Nu är jag extremt okunnig inom detta område men har en fråga angående det fetade.

Om du har solpaneler varför använder du inte den elen själv för att sänka elkostnaden? Eller är att sälja överskottet samma sak?
Jag trodde att folk som har solpaneler i förstahand använde "sin egna" el för att sedan köpa till den el som solpanelerna inte kan tillföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Nu är jag extremt okunnig inom detta område men har en fråga angående det fetade.

Om du har solpaneler varför använder du inte den elen själv för att sänka elkostnaden? Eller är att sälja överskottet samma sak?
Jag trodde att folk som har solpaneler i förstahand använde "sin egna" el för att sedan köpa till den el som solpanelerna inte kan tillföra.

I första hand använder man elen själv som produceras. Men då panelerna kan ge upp till 7,5kWh (52kvm panelyta, vid optimalt tillstånd).
Om vi inte använder så pass mycket vid det tillfället måste elen ta vägen någonstans.
Man kan ha batterier som lagrar överskottsenergi, men det är extremt dyrt i inköp.
Så det du inte utnyttjar säljs till det elbolag du har avtal med.

Permalänk
Avstängd

Statistik från en vanlig månad i somras hos mig:

Elhandel ca 170:-

Samlade avgifter, skatter relaterade till överföring, mm: ca 600:-/månad...
(observra då att detta inte inkluderade själva elströmmen)

Edit, som synes hade jag stängt av nästan allt då, mest för att få tyst i huset och att jag inte använder nästan några apparater hemma på sommaren.

Nu ligger det på ca 1500:-/månad + elförbrukningen...
och då har jag ändå svinkallt inne (eldar med en kamin tills vidare dock tills det blir genomförbart med bättre värmesystem), använder inte torktumlare, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

1800 i månaden ungefär, bor i villa, har 24 grader varmt hemma och stänger aldrig av elektronik. Datorer står på dygnet runt året om etc. Laddar även en elhybrid varje natt.

Byter elleverantör varje år och går på den billigaste kampanjen för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Statistik för lägenheten jag hyrde i ett billigt område där jag jobbade låg på runt 400:-/månad för hushålls el till en liten varmvattenberedare, frys samt en spishäll jag använde att laga mat på kanske en gång om dagen där.

Men då var det ganska många lägenheter i samma komplex där som delade.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyka:

I första hand använder man elen själv som produceras. Men då panelerna kan ge upp till 7,5kWh (52kvm panelyta, vid optimalt tillstånd).
Om vi inte använder så pass mycket vid det tillfället måste elen ta vägen någonstans.
Man kan ha batterier som lagrar överskottsenergi, men det är extremt dyrt i inköp.
Så det du inte utnyttjar säljs till det elbolag du har avtal med.

Ah okey då jag är jag med!

Beroende på hur bra batterierna är så låter det ju dock som en rätt okey investering inför eventuellt strömavbrott.
Men det kanske händer sällan hos dig, själv boendes i en lägenhet så är det strömavbrott relativt ofta vilket är extremt irriterande. Däremot så är dom inte så långa, men tillräckligt för att förstöra ens dag när det väl inträffar.

Permalänk
Medlem

El var billigt tidigare när näten var kommunala. Nu har "vi" dessutom kostat på forbindelser med kontinenten (Statliga SVK). De betyder att elbolagen säljer till Tyskland där kol ock kärnkraft avvecklas!
I praktiken importerar vi EU:s dyraste priser!
Jag anser att infrastruktur skall vara statlig och att vi borde tillåta import av rysk naturgas!

Permalänk
Medlem

Främst dyrare pga fler och fler skatter som läggs på. Nedläggning av Kärnkraften kommer dock bli enormt dyr för landet pga förlorade jobb osv. Mycket av vår basindustri som skog & mineral är väldigt energiberoende och låga energipriserna är en av anledningarna till att de går så bra som de gör. I Tyskland har energiintensiv industri helt enkelt vägrat investera i landet efter "Energiwende".

Tror dock att nedmonteringen i Sverige kommer brytas när första forcerade nedsläckningen sker, då vaknar nog folket till liv. Sedan får vi se hur lång tid det tar. Att billig energi är en förutsättning för att förbättra klimatet verkar gått många förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jag bor i villa och har egentligen aldrig brytt mig om och kollat närmare på specefikationerna på elräkningarna jag får, jag har liksom bara betalat dom. Men jag tittade lite närmare idag. Tycker att det verkar lite väl dyrt eller är det som sig bör?... Alltså en energiskatt på 278kr när jag har förbrukat "74,89 öre/kwh 480kr alltså typ 50% skatt? så här sr det ut typ varje månad..

Elnät
---------
Nättaxa 215kr
Energiskatt 279kr
Överföringsavgift 133,30kr

Elhandel
...................................
480kr

Alltså den el jag har förbrukar under 1 måndag..Obs att det är 2 olika separata fakturor..

Totalt att betala denna månad cirka 1100:-

Jag bor i hus på 140 kvadrat, källare och vind, betalar drygt 900kr/mån.

Använder alltid viloläge när det finns, timers etc. Kyl&frys är dock 40 år gamla så det är troligen vår största elbov. Vill inte slänga dem förrän de går sönder. Frysen är dock en frysbox (inte skåp) så det är ju inte så mycket kyla som åker ut när man öppnar den, dessutom står den i källaren. Tvättmaskin och tumlare är desto nyare men vi tvättar bara 1-3 gånger i månaden. Spisen är relativt modern och vi lagar mat nästan varenda dag eller använder mikron.

Uppvärmning kostar inte så mycket, har vedpanna med vattenburna element så det är främst pumpen och fläkten i pannan som går en del.

Permalänk
Medlem

Uppvärmning kostar brukar ligga på 3-4 k under vintermånaderna har bergvärme.

Permalänk
Medlem

Bor i hus på runt 80kvm, är endast oljefyllda element idag (ska installera luft luft nästa år)
Har en beräknad årsförbrukning på 12 283KWH och då beräknas det vara lågt då många hus i motsvarande storlek eller något större ligger på närmare eller över 15 000 kwh.

Har inga datorer som står på dygnet runt och nya vitvaror och alla lampor är led.

Baserat på det blir det 10 000kr i elnäts kostnad och 8000 i elhandelskostnad så totalt 18 000 med ett snitt på 1500kr i månaden.

Tror även det pratats mycket om att kostnaderna har ökat en hel del senaste 10åren, detta kan vara värt att läsa:
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/elhandelspriserna-ha...

Lite roligt när folk som inte bott eller ägt hus och kommer in med lägenheter och undrar hur folk kan förbruka så mycket, men uppvärmning kostar mer än vad man tror betydligt mer, hade man inte haft den inkluderad i elräkningen och eventuellt tvättmaskin torktumlare osv så hade elen varit jämförbar med samma kvm yta.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Bor i hus på runt 80kvm, är endast oljefyllda element idag (ska installera luft luft nästa år)
Har en beräknad årsförbrukning på 12 283KWH och då beräknas det vara lågt då många hus i motsvarande storlek eller något större ligger på närmare eller över 15 000 kwh.

Har inga datorer som står på dygnet runt och nya vitvaror och alla lampor är led.

Baserat på det blir det 10 000kr i elnäts kostnad och 8000 i elhandelskostnad så totalt 18 000 med ett snitt på 1500kr i månaden.

Tror även det pratats mycket om att kostnaderna har ökat en hel del senaste 10åren, detta kan vara värt att läsa:
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/elhandelspriserna-ha...

Lite roligt när folk som inte bott eller ägt hus och kommer in med lägenheter och undrar hur folk kan förbruka så mycket, men uppvärmning kostar mer än vad man tror betydligt mer, hade man inte haft den inkluderad i elräkningen och eventuellt tvättmaskin torktumlare osv så hade elen varit jämförbar med samma kvm yta.

Vi bor på 103kvm villa en tio mil norr om Gävle, vi ligger på runt ~12 200kWh per år beräknad. Då har vi ~22 grader inne på vintern och är inte överdrivet sparsamma med att stänga av saker alla gånger. Det märks dock att priserna har gått upp, men ändå är vi ganska energieffektiva mot många andra på våra breddgrader.

Vi kör vattenburen värme från frånluftsvärmepump och kompletterar med vedkamin när vi känner för det, överväger att installera en väldimensionerad luft-luft för att hjälpa till lite.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus06:

Elnät 1887,90kr
25A abonnemang från vattenfall

blir det inte billigare med tex 20A abbonemang? jag kör vattenfall i tullinge(botkyrka kommun i sthlm) och vet inte hur mkt jag betalar exakt för mitt 20A abonnemang men under tusenlappen iallafall. på somrarna när man knappt använder någon el så ligger jag ofta precis runt tusen lappen.
behöver du verkligen 20A undrar jag. jag har 2 värmempumpar en är från 2009 den andra från 2014. har sedan direkt verkande elpanna till vattenburen värme till element i hela huset som jag endast använder när det blir riktigt kallt då pumparna får kämpa för glatta livet (huset är från 1957 )
men den gamla pumpen sjunger nog på sista versen då kompressorn börjat låta lite illa så jag stressar den inte så hårt och den får hjälp mer av elementen nu.

när det är 25 minus ute så kan de 3st 20A säkringarna bli lite varma så jag klarar mig på det rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jag bor i villa och har egentligen aldrig brytt mig om och kollat närmare på specefikationerna på elräkningarna jag får, jag har liksom bara betalat dom. Men jag tittade lite närmare idag. Tycker att det verkar lite väl dyrt eller är det som sig bör?... Alltså en energiskatt på 278kr när jag har förbrukat "74,89 öre/kwh 480kr alltså typ 50% skatt? så här sr det ut typ varje månad..

Elnät
---------
Nättaxa 215kr
Energiskatt 279kr
Överföringsavgift 133,30kr

Elhandel
...................................
480kr

Alltså den el jag har förbrukar under 1 måndag..Obs att det är 2 olika separata fakturor..

Totalt att betala denna månad cirka 1100:-

Hur mycket förbrukar du under 1 tisdag då? Sorry, kunde inte låta bli..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Dyrt? Jadu.. jag betalar 2066 riksdaler för mitt hus och som ovanstående säger så är det 58% skatt på el

Samma här. Vi håller Sverie rullande!

Permalänk

Villa i Jämtland, 78+79kvm (inredd källare)
Bergvärme

Oktober 2019
Elhandel - 448kr
Elnät 16A - 895kr

Juli 2019
Elhandel - 182kr
Elnät 16A - 757kr

Permalänk
Medlem

1066SEK var senaste, juli-augusti-september. 43m2 Lgh i Etuna, använder mest starka e27-leds till mina chilis numer.

Ungefär 50% skatt och ska höjas via indexering, "pengarna behövs till välfärden". Elbil är fra-..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

blir det inte billigare med tex 20A abbonemang? jag kör vattenfall i tullinge(botkyrka kommun i sthlm) och vet inte hur mkt jag betalar exakt för mitt 20A abonnemang men under tusenlappen iallafall. på somrarna när man knappt använder någon el så ligger jag ofta precis runt tusen lappen.
behöver du verkligen 20A undrar jag. jag har 2 värmempumpar en är från 2009 den andra från 2014. har sedan direkt verkande elpanna till vattenburen värme till element i hela huset som jag endast använder när det blir riktigt kallt då pumparna får kämpa för glatta livet (huset är från 1957 )
men den gamla pumpen sjunger nog på sista versen då kompressorn börjat låta lite illa så jag stressar den inte så hårt och den får hjälp mer av elementen nu.

när det är 25 minus ute så kan de 3st 20A säkringarna bli lite varma så jag klarar mig på det rätt bra.

Vi bytte upp oss från 20A till 25A när vi byggde garaget eftersom vi lyckats smälla 20A säkringen 3 gånger innan garaget byggts...
jag ska ta ett snack med min elektriker och se om det går att ändra, problemet är att i garaget vill jag kunna köra min stora kompressor, svetsen och lyften samtidigt om det nu skulle behövas, känns dumt att snåla och behöva byta säkringar titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag bor i hus på 140 kvadrat, källare och vind, betalar drygt 900kr/mån.

Använder alltid viloläge när det finns, timers etc. Kyl&frys är dock 40 år gamla så det är troligen vår största elbov. Vill inte slänga dem förrän de går sönder. Frysen är dock en frysbox (inte skåp) så det är ju inte så mycket kyla som åker ut när man öppnar den, dessutom står den i källaren. Tvättmaskin och tumlare är desto nyare men vi tvättar bara 1-3 gånger i månaden. Spisen är relativt modern och vi lagar mat nästan varenda dag eller använder mikron.

Uppvärmning kostar inte så mycket, har vedpanna med vattenburna element så det är främst pumpen och fläkten i pannan som går en del.

Va i hela.. Hur i hela friden lyckas ni tvätta 1-3 gånger veckan? Besitter ni någon av kardashian's klädkammare?

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus06:

Vi bytte upp oss från 20A till 25A när vi byggde garaget eftersom vi lyckats smälla 20A säkringen 3 gånger innan garaget byggts...
jag ska ta ett snack med min elektriker och se om det går att ändra, problemet är att i garaget vill jag kunna köra min stora kompressor, svetsen och lyften samtidigt om det nu skulle behövas, känns dumt att snåla och behöva byta säkringar titt som tätt.

jaha ajdå. jag har enbart pangat en huvudsäkring en gång när det var riktigt kallt och jag körde en 2kw värmare till bilen.

problemet hos mig som jag ska ändra är att båda värme pumparna går på 1 huvudsäkring vilket är lite dumt, den säkringen kan bli rätt het.

jag ska fixa till det när jag byggt mitt garage som nog kommer ske i vår men jag ska försöka klara mig på 3 st 20A säkringar då, med lite "last balansering" ska det nog gå. sen behöver nog inte pannan gå på max effekt heller, den går nu på 13kw men den kan även gå på 9,5 och 3 så där kan jag nog spara lite på strömmen eftersom pannan installerades och ställdes in efter huset när det inte hade några värmepumpar alls av den förre ägaren.

dumt att snåla men även dumt att betala för mycket om det inte behövs. kanske kan du trixa till det så du klarar dig på mindre som min framtida plan är?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.