Valve avslöjar Half-Life: Alyx för VR-headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Håller inte med, vissa personer kan absolut vara känsliga för låg fps i VR så att 72Hz på Oculus Quest t.ex känns obehagligt, men min erfarenhet av det är att de flesta som testat Quest/Rift/Vive hos mig inte märkt någon skillnad.

Högre FOV inne i headsettet lär göra dig mer illamående dock när det gäller dåligt designade/mer utmanande locomotion där du rör dig/accelererar i VR utan att du gör det i verkliga livet.

Det är rätt mycket som påverkas av prestandan, bättre kvalite på bilden är mindre jobbigt för hjärnan att bearbeta.
Högre upplösning och högre FPS/Hz ger skarpare bild T.Ex. vilket hjärnan lär uppskatta.
Latensen blir lägre vilket också lär hjälpa till när du rör dig i VR.

Det är flera som har nämt att dom får en betydligt bekvämare upplevelse med Valve index på grund av kvaliten.
Bl.A. Linus tech tips nämner i sin recension att hans fru inte klarar av några längre stunder i Beat Saber innan hon provade Index.

Jag är i alla fall övertygad om att index är den nivån som är lagom för längre sessioner i VR och jag tror inte att man kommer att känna samma behov att uppgradera efter Index, alltså så tror jag att den duger att använda i kanske 6år, så det blir inte så farligt dyrt per år ifall man delar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är flera som har nämt att dom får en betydligt bekvämare upplevelse med Valve index på grund av kvaliten.
Bl.A. Linus tech tips nämner i sin recension att hans fru inte klarar av några längre stunder i Beat Saber innan hon provade Index.

Jag är i alla fall övertygad om att index är den nivån som är lagom för längre sessioner i VR och jag tror inte att man kommer att känna samma behov att uppgradera efter Index, alltså så tror jag att den duger att använda i kanske 6år, så det blir inte så farligt dyrt per år ifall man delar upp det.

Precis som jag skrev, det finns dom som är känsligare än andra och kanske behöver >90Hz i VR.

VR/AR är fortfarande väldigt nytt med extremt små volymer, om ett headset håller i 6år så innebär nog det snarare att tekniken fortfarande inte fått någon speciell genomslagning under den tiden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Finns inga recensioner på deras egen plattform? Vad dillar du om?

Förlåt, måste ha missat delen i ditt inlägg där det stod att du specifikt menade att de inte har recensioner på Steam.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Logisk slutsats, inte så svårt att se.
Eller du förväntar dig att det blir 2020 PC grafik med bra flyt, animationer, kontroll osv? Drömma går ju alltid

Sure HL1 grafik kanske var att överdriva, men jag har verkligen noll förväntningar på detta, som de flesta VR spelen.
Sen får man inte glömma att Valve knappast har gjort mycket spel senaste åren/decenniet etc.

Om man tänker på att spel som släpptes till första generationens vr såg betydligt bättre ut än hf1 så känns det en aniiing överdrivet. Lägg därtill att det här är en titel från ett snuskigt rikt företag vars primära syfte är att locka fler att köpa vr. Borde inte förvåna någon ifall det blir ett snyggt spel.

Och varför skulle kontroller och animationer bli lidande bara för att det är vr?

Skrivet av HazZarD:

Problemet är ju occulus rift eller HTC vive, båda kostar runt 10k. samt du behöver en pc för minst 20k för att klara VR..

En Rift kostar inte ens hälften... Jag vet inte vad en Vive kostar men de har i och för sig alltid varit betydligt dyrare utan att egentligen erbjuda så mycket mer.

Och en dator för 20.000 kr behövs inte det heller

Permalänk
Testpilot

Ja lite ska man väl peppa ändå!

Sedan så kanske man får användning för sin VIVE/RIFT till mer än BeatSaber och Elite Dangerous nu med, vilket alltid är ett plus - Dock är jag grymt nyfiken på Stormland också som nyligen kom, verkar vara en riktig flaggskepstitel det med som även fått goda reviews.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Börja med att tillverka ett vr kit för max 3000 så kanske folk skulle vara intresserad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Lika lättledda som för spel med hög bildkvalitet och avancerade rendreringar. Usch och fy för utveckling!

Känner du dig träffad?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Känner du dig träffad?

Inte direkt bara kommenterade på en sjukt optimistisk syn på livet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Tackar för tipset. Antar att det är den inkl 2 basstationer man behöver? Vad det nu är..
Portal VR är något jag verkligen skulle vilja ha!

Om du inte redan har sånna från ett tidigare steamvr headset, ja. Det de gör är att agera som landmarks för kontrollerna och headsetet att hålla koll på var de befinner sig i rummet, tänk triangulering-ish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Problemet är ju occulus rift eller HTC vive, båda kostar runt 10k. samt du behöver en pc för minst 20k för att klara VR..

Det är nog dags för dig att kolla upp priserna och prestandakraven på nytt

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Har aldrig ens funderat på VR innan...
Vad ska man ha för VR headset?

Valve Index är ett som jag funderar på. Det verkar vara det bästa vanliga VR headset för spel just nu och är även bättre ifall man har lätt för att bli lite illamående av VR vad jag hört, så det är ett stort plus också då det inte är allt för ovanligt. Samt att det förstås lär fungera ypperligt med nya Half-Life eftersom Vavle gjort båda och har möjlighet att optimera där det går så att de fungerar fint tillsammans. Mitt nuvarande (Lenovo Explorer) fungerar t.ex. inte klockrent med alla spel och framförallt inte kontrollerna.

Kul att det satsas mer och mer både på VR headsets och spel! Det går inte jättefort framåt på spelsidan, men dyker ändå upp bra titlar nu och då.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Skönt att Valve satsar på ny spelteknik och flyttar fram gränserna för spelande än en gång! Längtar till att få uppleva Half-Life universumet personligen och inte bara via en platt skärm.

För de som vill köpa headsett rekommenderar jag Oculus Quest, om man vill lägga lite mindre, och Index eller Pimax 8K X om man vill lägga mer. Själv kör jag på ett Quest samt ett wireless Vive + DAS.

Edit: lagt till rekommendationer
Permalänk
Medlem

Happ, kommer få samla ihop 40 papp på några månader då. Till Release måste jag ha byggt en dator som fixar VR, HL:Alyx och CP2077 samt införskaffa Index eller bättre. Kommer bli ett dyrt 2020.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Problemet är ju occulus rift eller HTC vive, båda kostar runt 10k. samt du behöver en pc för minst 20k för att klara VR..

Nej, bra VR behöver inte den kraften och Rift/Vive kostar inte i närheten av det.

Skrivet av leffo1:

En grej som jag funderar på när jag läser den här tråden och även andra forum som Road to VR. Varför finns så mycket skepticism och missnöje kring VR? Det var exempelvis någon i denna tråd som vars första antagande - utan att ha sett spelet - var att spelet måste vara dåligt på olika sätt.

Folk är alltid rädda för ny teknik, rädda för förändring. Och - det *kostar* ju! Hu, vad hemskt!
Så tråkigt. Men jag har hört samma visa innan, om datorer, internet, bredband, mobiler, innan de slog igenom. lol Många är patetiska.

Skrivet av Fearnox:

Jovisst, men vill du ha upplevelser där du inte sitter fastspänd eller teleporteras för att kunna röra på dig så behöver du high-end VR.

Det enda som hjälper i free locomotion-spel är att ha VR-legs, men visst kan det underlätta med 144 FPS.

Skrivet av Dinkefing:

Problemet är att det inte bara är att sätta sig och spela när man känner för det man måste ta på sig en stor klumpig headset

Så himla stort är det inte, men visst, det är något du måste sätta på dig. Men den timmen i VR du pratar om, slår ju allt annat.

Skrivet av Drenmi:

Efter Blizzards katastrof-fiasko-reveal av Diablo Immortal tänker jag att Valve borde veta bättre än att släppa en produkt ingen bett om i en spelserie med en långt efterlängtad uppföljare. :-/

Öh? Ingen bett om? Half-Life VR har varit hett efterlängtat.

Skrivet av llxt:

Kommer alldrig att köpa ett VR headset oavsett hur många lockande spel som släpps till det. Vill ha kontroll på min omgivning xD

Det gör du rätt i. VR är ju för inlevelse.

Skrivet av ramlösa:

Tyckte HTC Vive var dyr när jag betalade 6k

Betalade >9k men skulle gladeligen lagt det femdubbla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk har väl spekulerat tidigare om att Valve kommer släppa ett nytt half life I VR? Och när det väl kommer låter folk som riktiga grinollar. Som sagr, Half-Life är dragplåstret som VR behöver. Half-Life för VR kan bli som super Mario för Nintendo. Jag har inte spelat ordentligt på riktigt länge pga att jag är vuxen nu och helt enkelt har viktigare saker för mig, men nu funtar jag på att köpa ett VR set bara för att kunna spela nya half life.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

SteamVR requirements:
Minimum
OS: Windows 10, SteamOS, Linux
Processor: Dual Core with Hyper-Threading
Memory: 8 GB RAM
Graphics: Nvidia GeForce GTX 970 / AMD RX480

Recommended
Processor: Quad Core+
Graphics: Nvidia GeForce GTX 1070 or better

Skrivet av Mithras:

Happ, kommer få samla ihop 40 papp på några månader då. Till Release måste jag ha byggt en dator som fixar VR, HL:Alyx och CP2077 samt införskaffa Index eller bättre. Kommer bli ett dyrt 2020.

40 lök???? Hej, jag vill sälja gamla datordelar till dig, MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

40 lök???? Hej, jag vill sälja gamla datordelar till dig, MVH

Index kostar idag 1079 euro, så över för datorn blir väl ca 25 000 kr

Har siktet inställt på att få till 9900K/3900X + 2080Ti. Vet inte vilka reqs du har luskat fram där, men tänker då fan inte köra på något annat än 2080Ti för HL:Alyx och CP2077

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Det enda som hjälper i free locomotion-spel är att ha VR-legs, men visst kan det underlätta med 144 FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att det är en populär åsikt, men jag tror verkligen inte att det är det som är problemet.
Och sen att folk tydligen upplever mindre illamående med Index är ett tecken på att det inte behöver vara så.

Jag har mest sett det som ett försäljningsknep för att kränga undermålig maskinvara.

Jag kan såklart ha fel och om det inte släpps några free locomotion spel med tiden nu när det börjar komma lite högre kvalite på upplevelsen så har du väl antagligen rätt, men jag tror som sagt att teleportering är ett problem för hårdvaran och inte att hjärnan får för sig att man borde röra på sig.

Mycket jag:p

Permalänk

Säger som vanligt: VR-exklusiva titlar är trolliga och bortkastade pengar eftersom ingen har VR. Gör ett bra spel och släpp det på så många plattformar som möjligt istället, inklusive bra VR-anpassning.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag vet att det är en populär åsikt, men jag tror verkligen inte att det är det som är problemet.

Jag önskar det vore så lätt. Då skulle ett stort problem för VR-nybörjare vara löst.
Men jag tror inte lite mer FPS (skriver lite eftersom det ibland är svårt att se skillnad mellan 90 o 144) skulle hjälpt mig första gången jag upplevde free locomotion (90 Hz). Hemskt var det (jag tillhör de >50% som inte är födda med VR-legs). Jag har dock lärt mig någorlunda nu, men jag kan inte spela i timmar, som vissa kan.
Hemskt var det också för min fru när jag lät henne testa Pistol Whip (72 Hz).
Men 144 Hz ger säkert skillnad. När jag rör mig (room scale) i spel (90 Hz) blir texturer suddiga, men blir skarpa när man stannar upp. Tror den "motion-blur"en blir mindre med skärmar som uppdaterar snabbare (så fattade jag det i en artikel - hoppas på det!). Att texturerna inte ändrar sig skulle nog få VR-upplevelsen kännas mindre konstig för mig (älskar VR, men känner mig ibland lite konstig (även i ren room scale), vilket säkert beror på FOV, SDE, headsettets vikt o passform, Hz, m.m.).
Så - 144 Hz kan nog göra viss skillnad i spel som Space Pirate Trainer, men tror inte det tar bort problemet med free locomotion.
OffTopic: Varenda VR-tillbehör nu förtiden uppger som en av sina fördelar att det också minskar VR-sjuka. Såg en vanlig matta nyss som också påstod sig göra det. lol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Folk har väl spekulerat tidigare om att Valve kommer släppa ett nytt half life I VR? Och när det väl kommer låter folk som riktiga grinollar. Som sagr, Half-Life är dragplåstret som VR behöver. Half-Life för VR kan bli som super Mario för Nintendo. Jag har inte spelat ordentligt på riktigt länge pga att jag är vuxen nu och helt enkelt har viktigare saker för mig, men nu funtar jag på att köpa ett VR set bara för att kunna spela nya half life.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjeee håller inte med, folk är väl inte gnälliga för att de ger kritik eller du tycker alla ska tycka samma om alla produkter som släpps?

Förresten jag är med vuxen och har viktiga saker för mig, tror faktiskt det är en stor del vuxna människor på detta forum med jobb, andra intressen och familj men det finns alltid utrymme för att klämma in något spel man gillar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Säger som vanligt: VR-exklusiva titlar är trolliga och bortkastade pengar eftersom ingen har VR. Gör ett bra spel och släpp det på så många plattformar som möjligt istället, inklusive bra VR-anpassning.

Håller med, det alternativet är det bästa.
Det är dumt att forcera något som fortfarande inte är moget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Säger som vanligt: VR-exklusiva titlar är trolliga och bortkastade pengar eftersom ingen har VR. Gör ett bra spel och släpp det på så många plattformar som möjligt istället, inklusive bra VR-anpassning.

Skrivet av kozmos:

Håller med, det alternativet är det bästa.
Det är dumt att forcera något som fortfarande inte är moget.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr skulle det leda till att VR-delen blir så himla undermålig - om det nu inte är nån typ av asymetriskt spel. Vet inte om ni har kört så värst mycket VR men det är en otrolig skillnad på portade spel som är najs i pancake men som är en riktig besvikelse i VR just för att allt är så statiskt och spel som är byggda från grunden med VR i åtanke.

Jämför till exempel spelmekaniken i Skyrim VR och Blade & Sorcery, Battlefield och Onward eller Half-life och Boneworks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Jag önskar det vore så lätt. Då skulle ett stort problem för VR-nybörjare vara löst.
Men jag tror inte lite mer FPS (skriver lite eftersom det ibland är svårt att se skillnad mellan 90 o 144) skulle hjälpt mig första gången jag upplevde free locomotion (90 Hz). Hemskt var det (jag tillhör de >50% som inte är födda med VR-legs). Jag har dock lärt mig någorlunda nu, men jag kan inte spela i timmar, som vissa kan.
Hemskt var det också för min fru när jag lät henne testa Pistol Whip (72 Hz).
Men 144 Hz ger säkert skillnad. När jag rör mig (room scale) i spel (90 Hz) blir texturer suddiga, men blir skarpa när man stannar upp. Tror den "motion-blur"en blir mindre med skärmar som uppdaterar snabbare (så fattade jag det i en artikel - hoppas på det!). Att texturerna inte ändrar sig skulle nog få VR-upplevelsen kännas mindre konstig för mig (älskar VR, men känner mig ibland lite konstig (även i ren room scale), vilket säkert beror på FOV, SDE, headsettets vikt o passform, Hz, m.m.).
Så - 144 Hz kan nog göra viss skillnad i spel som Space Pirate Trainer, men tror inte det tar bort problemet med free locomotion.
OffTopic: Varenda VR-tillbehör nu förtiden uppger som en av sina fördelar att det också minskar VR-sjuka. Såg en vanlig matta nyss som också påstod sig göra det. lol

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, va? Lagom confirmation bias här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Index kostar idag 1079 euro, så över för datorn blir väl ca 25 000 kr

Har siktet inställt på att få till 9900K/3900X + 2080Ti. Vet inte vilka reqs du har luskat fram där, men tänker då fan inte köra på något annat än 2080Ti för HL:Alyx och CP2077

Trodde du tillhörde kören som konstant gnäller om att VR är så dyrt när de flesta redan har en VR kapabel dator och man kan köpa ett headset för några tusenlappar.
Specarna jag post'ade är rekomenderat av Valve för steamVR, alla VR spel jag känner till följer dem (eller har lägre krav), så även om specarna för just HL inte är kända än så kommer de sannolikt följa sina egna rekomendationer.

Vill du punga ut för att få en maxad upplevelse med högsta grafiksettings så kör hårt! Men då kostar det alltid, VR eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Håller med, det alternativet är det bästa.
Det är dumt att forcera något som fortfarande inte är moget.

Alla plattformar har exklusiviteter, på gott och ont. Men VR får inte ha det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Eh, va? Lagom confirmation bias här?

Du tänkte på ... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Förresten jag är med vuxen och har viktiga saker för mig, tror faktiskt det är en stor del vuxna människor på detta forum med jobb, andra intressen och familj men det finns alltid utrymme för att klämma in något spel man gillar

Många har tröttnat på spel och prioriterar dem inte (klämmer därför inte in dem), de vill ha något nytt. För mig känns det nästintill meningslöst att spela pannkaksspel numer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Index kostar idag 1079 euro, så över för datorn blir väl ca 25 000 kr

Har siktet inställt på att få till 9900K/3900X + 2080Ti. Vet inte vilka reqs du har luskat fram där, men tänker då fan inte köra på något annat än 2080Ti för HL:Alyx och CP2077

I envy you !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av duked:

Alla plattformar har exklusiviteter, på gott och ont. Men VR får inte ha det?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr många som klagat på att Oculus har exklusiva titlar. I de flesta fall är anledningen också uppenbar, Oculus förstod tidigt att mjukvaran driver på försäljningen av hårdvaran och de är själva djupt inblandad i utvecklingen.

Utan Oculus hade vi kanske inte kommit så här långt denna gång med VR så oavsett vad man tycker om Facebook. Jag hör till de som ogillar FB men samtidigt inser att FB så här långt inte skadat Oculus eller VR utan snarare hjälpt den på vägen.

Sjukt taggad inför just Boneworks men saknar VR utrymme i dagsläget. Blir antingen att spela på Quest när dess utgåva kommer ut eller när jag väl fått tag i bättre bostad. Lanseringen av både Stormlands och det där vikingaspelet som släpptes nyligen är något frustrerande.