Externa eSATA-diskar finns inte längre?!

Permalänk

Externa eSATA-diskar finns inte längre?!

Jag behöver en ny extern disk (3-4 TB) till min NAS istället för min gamla eSATA-disk som havererade häromdan. Min NAS (QNAP TS-119) har två USB-portar 2.0 och en eSATA-port. USB 2.0 är rätt långsamt så jag vill helst undvika det gränssnittet. USB 3 är snabbt men stöds inte av min NAS. Jag trodde det skulle vara enkelt att beställa en ny eSATA-disk, men det verkar vara tji. Tillverkas det inga sådana längre!?

Måste jag köpa en intern SATA-disk och ett separart kabinett för att få en eSATA-disk?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Var det en kabinett? Skulle det inte vara möjligt att bara byta ut hårddisken som dött och inte hela enheten?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Var det en kabinett? Skulle det inte vara möjligt att bara byta ut hårddisken som dött och inte hela enheten?

Bra tanke! Det är extern en Seagate FreAgent-disk. Höljet ser tämligen kompakt ut och jag hittar inga skruvar eller clips för att få isär den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmic_108:

Bra tanke! Det är extern en Seagate FreAgent-disk. Höljet ser tämligen kompakt ut och jag hittar inga skruvar eller clips för att få isär den...

Vet ej om det går bra att länka? Men här har du en länk till Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=6VOJU1aLm3c

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Verkar finnas färdiga men inte i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antingen kan du ju göra som @Vzano: säger, eller skaffa ett nytt kabinett som har eSATA ut och sätta i valfri disk.
Finns ju några att välja på: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s420112863

Permalänk

Utmärkt, ubbe1 och stig86! Jag *har* ju redan ett kabinett... Jag kom precis på att man såklart ska kolla på tuben hur man tar isär det.

Det gick bra, så då är det bara att beställa en ny SATA-disk antar jag. Den gamla var en Seagate Barracuda LP 1,5 TB. Jag kan väl stoppa i vilken SATA-disk som helst i det här kabinettet? Jag hade tänkt mig en på 3-4 TB.

Den enda fallgropen är väl att det skulle kunna vara styrelektroniken i kabinettet som har gått åt skogen, och inte disken. När den startar så spinner den först normalt, följt av ett klickande ljud 5-6 gånger och så blir det tyst.

En märklig sak är att nätadaptern dog samtidigt med disken. Orsak och verkan? - vet ej.
Jag kan förstås stoppa in disken i datorn och kolla om den syns i Windows så vet jag säkert.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av cosmic_108:

Utmärkt, ubbe1 och stig86! Jag *har* ju redan ett kabinett... Jag kom precis på att man såklart ska kolla på tuben hur man tar isär det.

Det gick bra, så då är det bara att beställa en ny SATA-disk antar jag. Den gamla var en Seagate Barracuda LP 1,5 TB. Jag kan väl stoppa i vilken SATA-disk som helst i det här kabinettet? Jag hade tänkt mig en på 3-4 TB.

Den enda fallgropen är väl att det skulle kunna vara styrelektroniken i kabinettet som har gått åt skogen, och inte disken. När den startar så spinner den först normalt, följt av ett klickande ljud 5-6 gånger och så blir det tyst.

En märklig sak är att nätadaptern dog samtidigt med disken. Orsak och verkan? - vet ej.
Jag kan förstås stoppa in disken i datorn och kolla om den syns i Windows så vet jag säkert.

Så länge hårddisken inte är för tjock bara

Personer som vet hur de ska kontrollera saker och ting är helt underbara att hjälpa <3

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Så länge hårddisken inte är för tjock bara

Personer som vet hur de ska kontrollera saker och ting är helt underbara att hjälpa <3

Akta dig så att jag inte blir mallgroda
Nåja, _lite_ grann om datorer borde jag väl ha snappat upp under alla år. Nu ska jag testa din/er ålder: min första dator var MicroBee. 1985.

Nu har jag valt disk:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785949

Inte den billigaste av de som är möjliga, men den verkar bra. Och godkänd av QNAP. Och inte för fet om magen heller

Permalänk
Skrivet av cosmic_108:

Nu har jag valt disk:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785949

Inte den billigaste av de som är möjliga, men den verkar bra. Och godkänd av QNAP. Och inte för fet om magen heller

Glömde säga att jag anslöt disken till datorns SATA-anslutning. Datorn hängde sig direkt vid uppstart. Gick inte att ens att komma till BIOS-inställningarna. Samma klickande ljud i disken och sedan tyst. Slutsats: Totalt diskhaveri. Ny disk på väg som sagt.

Permalänk

Uppdatering:
Jag köpte en intern Seagate Barracuda 4TB-disk, monterade den i FreeAgent-kabinettet och anslöt den till datorns eSATA-uttag. Disken syntes inte alls vad jag än gjorde. Monterade disken internt i datorn. Funkade fint.
Jag hade också en ny 1 TB-disk och monterade den i kabinettet istället. Nu funkade det som fö-rväntat. Mao: kabinettets styrelektronik fixade bara upp till 1,5 TB eller så - i alla fall inte 4 TB.

Nå, jag fick användning av den lilla disken som extern disk som ersättning till den interna disken i min LG DVD-inspelare som hade pajat helt. Bränd strömkontakt, brunbränt diskchassi! Kul! Men spelarens moderkortet var OK, och nu funkar den fint med den externa diksken via USB.

4 TB-disken jag hade beställt - från www.computersalg.se - lägg den firman på minnet.
När jag hade packat upp den såg jag att det stod "Recertified product" på den!
Dvs en disk som returnerats till tillverkaren pga något fel, och därefter reparerats/rekonditionerats, och garantitiden reducerats. Utan någon som helst info om det på webbsajten.
Den disken går förstås tillbaka direkt.
Och så behöver jag en annan 4 TB-disk. Och ett 3,5"-kabinett med eSATA, som inte växer på trän precis (jo, det finns ett dussin från tusen spänn och uppåt). Men jag har hittat ett par:

https://www.computersalg.se/i/108611/fantec-db-alu3e-6g-3-5-s...

Just det - Computersalg!
och
https://www.amazon.co.uk/Fantec-1479-DB-ALU-3-5-Inch-eSATA/dp...
(Amazon UK)

Jag återkommer med vidare rapport från diskhelvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmic_108:

Uppdatering:
Jag köpte en intern Seagate Barracuda 4TB-disk, monterade den i FreeAgent-kabinettet och anslöt den till datorns eSATA-uttag. Disken syntes inte alls vad jag än gjorde. Monterade disken internt i datorn. Funkade fint.
Jag hade också en ny 1 TB-disk och monterade den i kabinettet istället. Nu funkade det som fö-rväntat. Mao: kabinettets styrelektronik fixade bara upp till 1,5 TB eller så - i alla fall inte 4 TB.

Nå, jag fick användning av den lilla disken som extern disk som ersättning till den interna disken i min LG DVD-inspelare som hade pajat helt. Bränd strömkontakt, brunbränt diskchassi! Kul! Men spelarens moderkortet var OK, och nu funkar den fint med den externa diksken via USB.

4 TB-disken jag hade beställt - från www.computersalg.se - lägg den firman på minnet.
När jag hade packat upp den såg jag att det stod "Recertified product" på den!
Dvs en disk som returnerats till tillverkaren pga något fel, och därefter reparerats/rekonditionerats, och garantitiden reducerats. Utan någon som helst info om det på webbsajten.
Den disken går förstås tillbaka direkt.
Och så behöver jag en annan 4 TB-disk. Och ett 3,5"-kabinett med eSATA, som inte växer på trän precis (jo, det finns ett dussin från tusen spänn och uppåt). Men jag har hittat ett par:

https://www.computersalg.se/i/108611/fantec-db-alu3e-6g-3-5-s...

Just det - Computersalg!
och
https://www.amazon.co.uk/Fantec-1479-DB-ALU-3-5-Inch-eSATA/dp...
(Amazon UK)

Jag återkommer med vidare rapport från diskhelvetet.

Det mest troliga är att du kört en 4TB disk med ADV format, aka 4k sektorer. Om eSATA kontrollern förväntar sig 512B sektorer så går det inte. Vet inte säkert om HDDs går att få med 512B sektorer längre, men bör gå på Ent diskar iaf.

Permalänk

Det där fattade jag inget av Paddanx. Men nu har jag fått en Seagate Ironwolf 4 TB-disk. Kabinett testat upp till 4 TB är på väg från Danmark. I Sverige finns det knappt att få tag på övh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmic_108:

Det där fattade jag inget av Paddanx.

Varje disk har massvis med sektorer, som är adresserbara. Sektorstorleken förr var alltid 512 Byte, på allt från disketter till hårddiskar. När hårddiskar började bli stora, och SSDer började komma, så gick man succesivt över till 4096 Byte sektorer.

Detta gör att du får 1/8 så många sektorer att hålla reda på, vilket förenklar och förminskar filtabeller, samt du läser alltid 4kB data, oavsett, så prestandan blir högre. De tar även mindre plats på magnetisk disk då du slipper en mellanrum och sync info mellan varje 512B, så du får plats 4k data på 3,5k plats av det gamla systemet.

Detta kallas Advanced Format eller 4k sector. Du kan läsa mer här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Format

Problemet är, vissa äldre styrkontroller stöder inte dessa nya större sektorer. De kan inte läsa denna info och kan därför inte hantera dessa diskar. Det fanns iaf för några år sedan diskar som kom med 512B emulering, så de kunde låtsas vara en sådan disk.
Seagate hade tex denna info i en del datablad:
"Bytes per sector(4K physical emulated at 512-byte sectors)"

Alt så har du Enterprise diskar som dessa Toshiba:
https://toshiba.semicon-storage.com/us/product/storage-produc...
Vissa modeller där har 512B emulering, även upp till 10TB. Står där inget om detta idag, är det normalt alltid 4k sektorer, då det är normen idag.

Skrivet av cosmic_108:

Men nu har jag fått en Seagate Ironwolf 4 TB-disk. Kabinett testat upp till 4 TB är på väg från Danmark. I Sverige finns det knappt att få tag på övh.

Hoppas dock din nya disk lösning fungerar som planerat. Svarade mest ovan så du ev vet vad du kan jaga nästa gång, eller om någon annan hamnar i samma sits.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Varje disk har massvis med sektorer, som är adresserbara. Sektorstorleken förr var alltid 512 Byte, på allt från disketter till hårddiskar. När hårddiskar började bli stora, och SSDer började komma, så gick man succesivt över till 4096 Byte sektorer.

Detta gör att du får 1/8 så många sektorer att hålla reda på, vilket förenklar och förminskar filtabeller, samt du läser alltid 4kB data, oavsett, så prestandan blir högre. De tar även mindre plats på magnetisk disk då du slipper en mellanrum och sync info mellan varje 512B, så du får plats 4k data på 3,5k plats av det gamla systemet.

Detta kallas Advanced Format eller 4k sector. Du kan läsa mer här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Format

Problemet är, vissa äldre styrkontroller stöder inte dessa nya större sektorer. De kan inte läsa denna info och kan därför inte hantera dessa diskar. Det fanns iaf för några år sedan diskar som kom med 512B emulering, så de kunde låtsas vara en sådan disk.
Seagate hade tex denna info i en del datablad:
"Bytes per sector(4K physical emulated at 512-byte sectors)"

Alt så har du Enterprise diskar som dessa Toshiba:
https://toshiba.semicon-storage.com/us/product/storage-produc...
Vissa modeller där har 512B emulering, även upp till 10TB. Står där inget om detta idag, är det normalt alltid 4k sektorer, då det är normen idag.

Hoppas dock din nya disk lösning fungerar som planerat. Svarade mest ovan så du ev vet vad du kan jaga nästa gång, eller om någon annan hamnar i samma sits.

OK, jag tror jag förstår. Fick kabinettet idag från Danmark, och ska kolla om det funkar med min Ironwolf 4 TB ikväll. Kollade på Fantecs sajt och i deras användarforum, men såg inget om sektorer.
https://fantec.com/product/fantec-db-alu3e-6g/

Permalänk
Medlem

Det man skall titta efter i tillverkarens datablad när man köper disk i sådana fall där sektorstorlek misstänks är känsligt så skall det stå 512e som sektorstorlek (512n skulle jag säga är rätt sällsynt idag även om det förekommer på renodlade (äldre) serverdiskar idag)

De flesta diskar idag har 4k sektorer internt och emulerar 512 bytes sektorer i gränssnittet ut (främst SATA-gränssnitt då SATA inte kan hantera annat än 512-bytes sektorer).

Det är lite ironiskt då ingen modern OS eller filsystem skriver eller läser i 512-bytes sektorer längre utan det är alltid 4K-block som minsta enhet både i filsystem men också kopplingen mot RAM-minne och Cache eftersom OS idag mappar in delar av diskens LBA områden som en (virtuell) del i ramminnet (både med och utan cache-hantering), tex. laddas programkroppar in på det sättet, men även swapfiler kan mappas in som en del i RAM-adressområdet.

Om man ser vad som säljs idag så är det flesta SATA-diskar förvånande nog fortfarande 512e medans externa USB-diskar ofta presenterar sig som 4k-sektorstorlek även om disken _i_ denna fortfarande är 512e-sektorer.

Varför man gjort så med just externa USB-diskar är att med 4k-adressering så kan man ha volym upp till 16TB med MBR-partitionering - för bakåtkompatibilitet med tex windows XP som inte förstår GPT-partitioner - annars tar det stopp redan vid 2 TB eftersom de inte kan adressera LBA-adressera mer än 32 bitar i MBR.

Detta måste man tänka på om man skall rädda ur data ur en disk inne i en extern fabriks USB-kabinett (för att tex. USB-delen inte fungerar längre) och kopplar direkt till en SATA-port i en dator, att filsystemet på disken förutsätter fortfarande att det är 4k-sektorer medans datorn ser bara 512-bytes sektorer när den identifierat disken och det blir jättefel i LBA-adressering (då LBA-adresseringen i sig säger inget om sektorstorleken). I linux kan man ofta lura systemet genom att skapa virtuella filsystem av diskens filsystem med losetup och därmed emulera rätt sektorstorlek (4k) även om fysiska diskens sektorstorlek skulle vara mycket mindre (512e)

---

SAS-diskar kan ofta formateras om mellan 512e, 520e och 528e bytes sektorer eller 4096n, 4112n, 4160n, 4224n bytes sektorer vid behov - det är inte hugget i sten vilken sektorstorlek och kan ofta ändras i efterhand även om man i praktiken köper önskad rätt sektor-format redan från början.

De större varianterna än 512e/4096n är utökningar för att kunna skicka med extra hashvärden och kontrollsummor för 'end to end' kontroll för överföringar i stora system och kontrollera att det är oskadat hela vägen då de kan gå över många länkar, expanderkort och rätt långa kablar innan den går in på den egentliga SAS-HBA i en server.

Man anser att CRC32 som kanalskydd i SATA inte är tillräckligt bra för det och kan ge fel då och då i överföring (de räknar med 1.4 oupptäckta bitfel per år vid 500 MB/s i 24/7-drift) vilket inte är acceptabelt i serversammanhang.

Man räknat med 1 fel per 1*10^17 bit överfört kan slinka igenom oupptäckt i SATA-gränssnittet medans med SAS maximala skydd med extra checksummor så räknar man med max 1 fel per 1*10^28 bit överfört. (kör man med SAS utan extra checksumma så gör det steget att man ökar datasäkerheten till 1*10^21 bit överfört per oupptäckt bitfel - SAS kör med CRC-32C vilket har högre skydd (större hammingavstånd och även täcker in 4k sektorer med marginal, vilket inte den 'vanliga' ISO/IEC/IEEE 802-3 som SATA använder gör - därav varför SATA inte kan köra större än 512-bytes paket även om det 'logiskt' är 4K-sektorer en nivå högre).

SATA har ingen sådan utökning med checksummor och det kommer inte att förbättras inom överskådlig tid heller och det är stenhårt fast i 512-bytes sektorer och 600 MB/ som sin toppfart (det innebär att via USB överförda '4K-sektorer' egentligen skickas över i grupper om 8 st 512- bytes sektorer på kabeln och sedan sätts ihop till 4k 'logiska' sektorer efteråt när det skall vidare in i systemet) - vi får se hur SATA står sig om 10 år då både PCIe och SAS jagar vidare i hastighet medans man inte lyfter en finger för att förbättra SATA.

Permalänk

@xxargs: Intressant och lite esoteriskt.
I vilket fall som helst (1) så skriver inte Fantec nånting om sektorstorlek för sina kabinett.
I vilket fall som helst (2) så hittar Windows 7 utan problem disken. Monterade den igår i kabinettet och anslöt med eSATA. Jag har inte kopplat in den på min NAS (Qnap TS-119) ännu - måste nog förlänga strömkabeln först - men jag förutsätter att den hittas där också. Qnap formaterar med sitt eget operativsystem.

Om jag har förstått dig rätt så är det luriga att om man skall rädda ur data ur en disk inne i en extern fabriks USB-kabinett och kopplar direkt till en SATA-port i en dator, så kan det ev vara omöjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmic_108:

@xxargs: Intressant och lite esoteriskt.
I vilket fall som helst (1) så skriver inte Fantec nånting om sektorstorlek för sina kabinett.
I vilket fall som helst (2) så hittar Windows 7 utan problem disken. Monterade den igår i kabinettet och anslöt med eSATA. Jag har inte kopplat in den på min NAS (Qnap TS-119) ännu - måste nog förlänga strömkabeln först - men jag förutsätter att den hittas där också. Qnap formaterar med sitt eget operativsystem.

Om jag har förstått dig rätt så är det luriga att om man skall rädda ur data ur en disk inne i en extern fabriks USB-kabinett och kopplar direkt till en SATA-port i en dator, så kan det ev vara omöjligt?

Det där att man gör 4k-sektorer fast disken är inne i kabinettet bara ha 512e-sektorer ser man främst på hårddisktillverkarnas egna kabinett och det är för att deras kunstjänst inte skall bli totalt nedringt av alla stackars win-XP användare som bara ser 2 TB på sin nyinköpa 8 TB-disk - ungefär - företag måste gardera sig för sådana saker och skit-stormen som annars skulle komma på alla sociala media och på youtube...

Köper man diskdocka eller kabinett utan disk så är ofta dess eSATA/USB-chip full 48-bitars kapabilitet utan konvertering mellan 512e - 4k-sektorer - dvs. alla OS som kan hantera GPT-partitioner bör hantera 48-bitars LBA-adressering, dock MBR-partitionering kan fortfarande bara hantera 2TB storlek som störst om disken presenterar sig som 512e-sektors typ.

---

Det går att 'transformera' till annan sektorstorlek logiskt sett i efterbehandling av havererad extern USB-disk i linux (kanske på en diskimage av disken) med 'losetup' och skapa 'rätt' virtuell filsystem med rätt sektorstorlek presenterad för att sedan kunna montera filsystemet och läsa ut innehållet, och Linux kan läsa NTFS så... - men om det går att göra i windows, ja det är helt annan sak och förmodligen i händerna på en 3'parts program.

Det som är jättesvårt att rädda data ur vid haveri är 2.5" av WD-passport och WD-passport pro då den inbyggda USB/SATA-konvertern på diskkontrollerkortet på disken samtidigt krypterar datat och om nyckel som är lagrad i själva USB/SATA-konvertern förlorats eller att konvertern är död pga en ESD-knäpp via USB-sladden vintertid så är all data på disken - även om man skulle kunna få ut det på något sätt - bara rappakalja...

Permalänk

Finfin information xxargs! Man lär sig alltid nåt mer:-)

Permalänk

Sådär, då var den externa disken inkopplad till NAS:en via eSATA och det funkar galant. Så nu finns det äntligen image-backuperpå plats igen. Vilket är extra välgörande för god sömn