Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så gör jag med alla funktioner jag inte behöver heller. Har BT på pga bilens trådlösa system, men Wifi är sällan på, då jag har data nog att slippa det.

Jag har både haft problem när mobilen varit urladdad för bio biljett och för rabatt app. Och jag har normalt 2-3 dagar på en laddning. Redan där var det mindre kul, så jag skulle inte vilja hamna här när jag står i affären eller liknande också. Inget emot att använda det som primär sätt, men jag vill ha iaf 1 kort man kan plocka upp och sedan använda som reserv, om något hänt mobilen.

Räcker ju med litet plåt etui med ID + 1 kort egentligen. Detta är ju mindre jobb att bära med vs nödladdare-powerbank/vägg-laddare. Du kan se det lite som el-scoter vs cykel. Det är skönt så länge elen räcker, men tar den slut så tvingas du gå. Så att istället ha en el-cykel så kan du ju cykla vidare manuellt, även när elen ta slut.

Och som du säger ovan förutsätter du att du kan ladda 1 gång om dan. Det räcker mao med att något går fel, en enda dag, så är du till råttorna. Du är mao extremt beroende av att du kan följa din vardag och inte har något oväntat (tex du tappade den så du inte kan använda den räcker).

Hade vi haft mobiler med 1 veckas laddning skulle jag kunna tänka mig detta, men 1 dag är på tok för lite. 2-3 är tom för lite, då jag har missat ladda den en kväll och missat viktiga SMS på morgonen efter. Hade ca 4-5 dagar ur min Samsung S2 för länge sedan + pebble hade 5-7 dagar. På den nivån kunde det fungerat.

Jag förstår vad du säger, men det spelar ju ingen roll hur långt batteriet räcker egentligen, om man utgår från att det kan bli fel på telefonen. Sen är det ju som jag sa tidigare, beroende på situation, hur långt bort ska du, hur länge och hur viktigt är det att kunna betala, i min vardag klarar jag mig med telefon/klocka, det vart ännu bättre för ett tag sedan när ICA-kortet kunde läggas till i Wallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Som pansjis gillar jag inte pay funktionen, har en Garmin med funktionen, men eftersom köpen inte registreras på mej försvinner möjligheten att ta del av rabatter knutna till de olika kedjorna.
Har förstått det som en säkerhets grej att man får en ny "identitet" av Garmin som inte går att koppla till mej.

Vissa butiker kan koppla kortet (alltså även den identitet den får från t.ex Google Pay, Garmin mm) till din bonus. Jag kan göra det på Hemköp och då får man fortfarande rabatt mm även fast man använder Google Pay

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vissa butiker kan koppla kortet (alltså även den identitet den får från t.ex Google Pay, Garmin mm) till din bonus. Jag kan göra det på Hemköp och då får man fortfarande rabatt mm även fast man använder Google Pay

O tusan sist jag fråga gick det inte, men är osäker på om det var Hemköp som gav det svaret. Ska förhöra mej igen TACK för återkopplingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

I kno, har inte kollat siffror EU tbh.

https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide

Här finns lite data. Android 73% ish vid en snabb koll på EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är snabbare och smidigare.

Som en 30-åring som arbetat på bank med just implementeringen av NFC (dock till/för Samsung Pay, men w/e) så kan jag säga att jag är mer orolig över att ha ett kort med NFC ("blipp") än mobilen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Jag kan inte lägga till mitt kort i wallet appen eftersom apple inte stödjer min bank. Man kan alltså inte koppla det hur som helst.

Det är inte Apple som saknar stöd.
Det är de svenska bankerna som inte vill stöda Apple då de vill skydda Swish som eget betalmedel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av myusername:

Det är inte Apple som saknar stöd.
Det är de svenska bankerna som inte vill stöda Apple då de vill skydda Swish som eget betalmedel.

Men det är väl så att Apple vill ha en bit av kakan om bankerna stöder Apple-funktionaliteten? Det kan man ju förstå att det inte är så attraktivt.

Permalänk
Medlem

"Till en rimlig avgift" lär väl i sann Apple-anda innebära att de tar 30% av transaktionsvärdet för besväret?

För övrigt låter det bra att någon trycker lite på Apple för deras slutna system och inte bara jagar MS och Google.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

"Till en rimlig avgift" lär väl i sann Apple-anda innebära att de tar 30% av transaktionsvärdet för besväret?

För övrigt låter det bra att någon trycker lite på Apple för deras slutna system och inte bara jagar MS och Google.

Du är väl lite naiv, de vill helst få 50% av intäkterna om de ska bidra någonting till ens business!

https://www.theverge.com/2019/2/12/18222281/apple-news-subscr...

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

O tusan sist jag fråga gick det inte, men är osäker på om det var Hemköp som gav det svaret. Ska förhöra mej igen TACK för återkopplingen

Säg bara att du vill koppla ditt kort till Hemköps bonusprogram (om det är Hemköp) och sen betalar du med telefonen, då kommer den koppla ditt "virtuella" alltså det nummer som Google Pay/Apple Pay/Samsung Pay/Garmin ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jag kan inte lägga till mitt kort i wallet appen eftersom apple inte stödjer min bank. Man kan alltså inte koppla det hur som helst.

Tror det bara är Nordea och Klarna som stödjer Apple Pay än så länge. Jag skaffade Klarna kort (är ju dessutom gratis) för typ 1år sedan när det började funka med Apple Pay då jag har LF som bank och betalar med NFC med både min iPhone och Apple Watch, sjukt smidigt. Ibland har jag bara min klocka med mig när jag handlar

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizard:

Tror det bara är Nordea och Klarna som stödjer Apple Pay än så länge. Jag skaffade Klarna kort (är ju dessutom gratis) för typ 1år sedan när det började funka med Apple Pay då jag har LF som bank och betalar med NFC med både min iPhone och Apple Watch, sjukt smidigt. Ibland har jag bara min klocka med mig när jag handlar

Apple Pay i Sverige enligt nedan:

American Express
Danske Bank
Edenred Lunchförmån
Klarna
Komplett Bank
Monese
N26
Nordea
Revolut
Sodexo
St1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Apple Pay i Sverige enligt nedan:
American Express
Danske Bank
Edenred Lunchförmån
Klarna
Komplett Bank
Monese
N26
Nordea
Revolut
Sodexo
St1

oj, kanske dags att flytta sina tillgångar till Edenred Lunchförmån

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Apple Pay i Sverige enligt nedan:

American Express
Danske Bank
Edenred Lunchförmån
Klarna
Komplett Bank
Monese
N26
Nordea
Revolut
Sodexo
St1

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska klent, och Google Pay är inte mycket bättre. Bäst stöd hos svenska banker verkar Samsung Pay ha, men då måste man ju ha en Samsung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ganska klent, och Google Pay är inte mycket bättre. Bäst stöd hos svenska banker verkar Samsung Pay ha, men då måste man ju ha en Samsung...

Ja absolut, Sveriges största banker borde ingå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ganska klent, och Google Pay är inte mycket bättre. Bäst stöd hos svenska banker verkar Samsung Pay ha, men då måste man ju ha en Samsung...

Swedbank och Sparbankerna ingår from idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en överdyr samsung med NFC och dyrt batteri för att trådlös laddning skulle funka. Fick aldrig nytta av NFC och appar stöds inte av min dumma felköpta mobil. Snart funkar inte ens BankID.

Skickades från m.sweclockers.com