Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men jag har ett 5700 xt red dragon dual fan.

Core (1160 volt) ligger på 2100mhz och minne 1900mhz (950)

Rullar på utan problem. Värmen på full throttle ligger runt 65c

Kortet går på 5k typ.. Bara som referens till att det finns bra kort till lägre pris

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@_Merc_: Får ett helt nytt 2070S för 5700:- idag. Du kanske kommer ner 500:- på ett 5700XT men varför är det då ett bättre köp?
Tycker du helt katastrofala drivrutiner där man måste starta om datorn för att få bild igen är bra? Ett 2070S som överklockas är runt 10-15% bättre än ett 5700XT maxklockat ändå.

Har faktiskt väldigt svårt att se hur man kan motivera ett Navikort idag med drivrutiner som är värdelösa och att alla tredjepartskort förutom powercolour red devil verkar ha problem med sin kylning. Utomlands då korten är 1000:- billigare än Sverige ja då är det nog bättre köp men när vi pratar under 500:-?

Är det något jag missar?

skitsnack ifrån dig en enkel prisjakt sökning ger 4700 för 5700xt och 5700 för 2070s

Drivrutinerna har jag inte koll på för navi korten. Men nvidia har lika många problem om inte fler.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hopps på ett icke referens 5700 på BF för 3500 och sedan flasha XT BIOS på det. Det hade varit bang for the buck.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon298854:

Har redaktionens exemplar vrm kontakt med kylaren som vi tar upp i denna tråd?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574743-rog-strix-rade...

Bilder samt film:
https://m.imgur.com/a/NdTRPDk

Kikade med vårat exemplar och den har kontakt med VRM. Eftersom vi fick vårat kort för några veckor sen så hoppas jag att Asus har fixat problemet i senare revisioner. Ett problem som inte borde finnas från början kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

skitsnack ifrån dig en enkel prisjakt sökning ger 4700 för 5700xt och 5700 för 2070s

Drivrutinerna har jag inte koll på för navi korten. Men nvidia har lika många problem om inte fler.

Alltså jag vill påpeka att jag inte är fanboy av varken RTX eller Navi , men mitt första resultat när man skriver 2070 Super vs 5700 XT säger såhär:
"The RTX 2070 Super provided 11% more frames on average at 1440p, though we do see identical 1% low performance. ... Nvidia has slightly improved performance in Strange Brigade and now the 2070 Super is a good bit faster than the 5700 XT, offering 12% more performance at 1440p and a 23% stronger 1% low result.28 aug. 2019"

Lägger man till ray tracing (om man nu tänker på vilket kort kommer att bli omodern på kortare tid) oavsett hur aktuell ray-tracing är just nu, så vill jag ändå påstå att 2070 Super är mer framtidssäker, sen fattar jag också att det kan vara dumt att prata om framtidssäkert inom datorkomponenter, men jag inbillar mig att man skulle kunna behålla 2070 Super ett år längre innan man byter nästa gång och då är det kanske värt 1000 :- mer i inköpspris?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Så du jämför blowerkort mot tredjepartskort? Du kan väl vara lite seriös ändå eller är du så oinsatt/okunnig så att du tycker referens blowerkort från AMD är lika bra som triplefankort från Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ExcZist: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-19...

Nu har known issues haft dessa rader nedan sen release praktiskt taget. Nu vet jag inte om du tycker det är okej men om du vill försöka säga att det inte är några problem alls så får det väl stå för dig. När AMD själv säger att det är problem tycker jag det är mer relevant än din erfarenhet. Jag har själv aldrig haft några problem med AMD eller Nvidia drivrutiner men det är fakta att Navikorten har otroliga problem just nu.

  • Radeon RX 5700 series graphics products may intermittently experience loss of display or video signal during gameplay.

  • Radeon RX 5700 series graphics products may experience stutter in some games at 1080p and low game settings.

Säger inte att det inte är fel men alla har ju inte de felen samma gäller ju nvidia

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Du får gärna hitta en drivrutin från Nvidia där dom säger att om du har den här produkten förvänta dig att din output kommer dö lite regelbundet. Tycker du verkligen att det är rimligt att en GPU misslyckas med sitt mest grundläggande jobb att ge bild?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Alltså jag vill påpeka att jag inte är fanboy av varken RTX eller Navi , men mitt första resultat när man skriver 2070 Super vs 5700 XT säger såhär:
"The RTX 2070 Super provided 11% more frames on average at 1440p, though we do see identical 1% low performance. ... Nvidia has slightly improved performance in Strange Brigade and now the 2070 Super is a good bit faster than the 5700 XT, offering 12% more performance at 1440p and a 23% stronger 1% low result.28 aug. 2019"

Lägger man till ray tracing (om man nu tänker på vilket kort kommer att bli omodern på kortare tid) oavsett hur aktuell ray-tracing är just nu, så vill jag ändå påstå att 2070 Super är mer framtidssäker, sen fattar jag också att det kan vara dumt att prata om framtidssäkert inom datorkomponenter, men jag inbillar mig att man skulle kunna behålla 2070 Super ett år längre innan man byter nästa gång och då är det kanske värt 1000 :- mer i inköpspris?

att argumentera för första generationens ray tracing som framtids säker är helt bortom logiken.
Förutom att dem måste använda dlss som ger sämre bildkvalitet så dör framerates för att kunna drivarunt en liten del raytracing som är antingen, skuggor, reflektion eller ljus.
Nästa gen konsoler kommer sätta standarden för raytracing och det är inte nvidia som tar fram tekniken där.

Så nej rtx är ett misslyckande på alla nivåer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så Strix är återigen dyrare och varmare än något annat AIB-kort?

Detta är en trend både på Nvidia/AMD-kort under senaste åren.

Edit:

Skrivet av Kenneth:

Kikade med vårat exemplar och den har kontakt med VRM. Eftersom vi fick vårat kort för några veckor sen så hoppas jag att Asus har fixat problemet i senare revisioner. Ett problem som inte borde finnas från början kan man tycka.

Var samma problem med Strix-korten i Vega-serien så det är inte helt oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ExcZist: Du får gärna hitta en drivrutin från Nvidia där dom säger att om du har den här produkten förvänta dig att din output kommer dö lite regelbundet. Tycker du verkligen att det är rimligt att en GPU misslyckas med sitt mest grundläggande jobb att ge bild?

Nene folket ska göra som de gjorde när fx och r9 200 serien kom. Köp nvidia det är ju världens bästa grejer och krånglar aldrig. Vill någon absolut köpa ett amd kort trotts felet så får dem väl göra det. Mitt funkar och om andra har problemet så är det ju tråkigt men det är inga dåliga grafikkort som amd släppte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

... är du så oinsatt/okunnig så att du tycker referens blowerkort från AMD är lika bra som triplefankort från Nvidia?

Självklart är de inte lika bra. Referensen är förstås bättre!
Fläktar som bara viftar runt varmluft inne i datorlådan och värmer upp moderkortet är ju ingen höjdare. Ut med värmen ur lådan snabbast möjligt!

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Säger inget om att kortet i sig är dåligt. Hårdvaran är bra, mjukvaran och priset gör det däremot svårt att motivera nu när Nvidia Superkorten finns.

@Olle P: Det är väl trevligt att det finns folk som fått för sig att referens är bättre men jag tror de flesta föredrar ett svalare och tystare kort över ett skrikande och varmt kort. Går det ens köpa ett chassi utan en hel del fläktar idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Alltså jag vill påpeka att jag inte är fanboy av varken RTX eller Navi , men mitt första resultat när man skriver 2070 Super vs 5700 XT säger såhär:
"The RTX 2070 Super provided 11% more frames on average at 1440p, though we do see identical 1% low performance. ... Nvidia has slightly improved performance in Strange Brigade and now the 2070 Super is a good bit faster than the 5700 XT, offering 12% more performance at 1440p and a 23% stronger 1% low result.28 aug. 2019"

Lägger man till ray tracing (om man nu tänker på vilket kort kommer att bli omodern på kortare tid) oavsett hur aktuell ray-tracing är just nu, så vill jag ändå påstå att 2070 Super är mer framtidssäker, sen fattar jag också att det kan vara dumt att prata om framtidssäkert inom datorkomponenter, men jag inbillar mig att man skulle kunna behålla 2070 Super ett år längre innan man byter nästa gång och då är det kanske värt 1000 :- mer i inköpspris?

Om vi ska prata "framtidsäkra" (jag antar att du tänker ha kortet i några år då) så bör man se i backspegeln också. Om jag inte minns fel så spöade gtx 780ti skiten ur ett r9 290x när det kom. Nu gjorde Sweclockers tester på samma kort igen för nåt år sedan sedan och då smiskade tydligen r9 290x skiten ur 780ti och detta verkar vara nåt som återkommer. Antingen så gör amd skitdrivrutiner i början av kortens livstid men fixar till dom efter hand, eller så underhåller helt enkelt amd sina grafikkort längre än nvidia.

Här är testet iaf.

https://m.sweclockers.com/test/26175-amd-radeon-r9-290x-mot-n...

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Nja, skillnaden där är DirectX 12, men visst kan Navi komma med bättre drivrutiner i framtiden. Dock så är det klen tröst, när man just köpt ett dyrt kort och så tappar den video signal osv...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Tråden verkar inflammerad och lite off-topic. Gällande kortet så finns betydligt bättre och billigare alternativ än det Asus lyckeas prestera. Brister i drivrutiner ska man givetvis inte acceptera, iaf inte under längre perioder, men att säga att nVidia alltid fungerar som någon i tråden dristar sig till är ganska magstarkt med tanke på den mängd 2080ti kort som uppvisade artifakter och/eller krashade vid launch. Minnet verkar vara det första som sviker i den här typen av diskussioner. Tillverkning av produkter för entusiasm marknaden kommer alltid att gå hand i hand med mindre lyckade släpp, tilverkarna har lägre marginaler på entusiastprodukter än de har på proffsprodukter och då kommer givetvis kvaliten i kläm titt som tätt, inget nytt under solen, tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@_Merc_: Fast ett 2070S presterar ju bättre än ett 5700XT och kostar samma? Known issues på senaste drivrutinerna för AMD är också att man regelbundet tappar bild och det har varit likadant sen korten släpptes. Känns ju inte direkt bra.

Kostar samma? Är ju 1000 kr skillnad på Prisjakt? Nedan är bland de billigaste från båda och motsvarande modeller från samma tillverkare, närmast äpple-äpple jag kan åstadkomma.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156518

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5173057

Permalänk
Medlem

@takeoninja: Existerar inte det här? KFA 2070S

Sen är mech kylaren högljudd och dålig, vill vi bara titta prestanda fine men ska vi titta hela paketet blir det tråkigare.

Ironiskt nog med tanke på hur negativt inställt jag är till 5700 korten just nu så lyckades jag beställa ett 5700XT pulse för 4300 igår så får väl se om det strular något, för det priset tycker jag det börjar bli ett bra köp men strular det betalar jag hellre bort problemen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@takeoninja: Existerar inte det här? KFA 2070S

Sen är mech kylaren högljudd och dålig, vill vi bara titta prestanda fine men ska vi titta hela paketet blir det tråkigare.

Ironiskt nog med tanke på hur negativt inställt jag är till 5700 korten just nu så lyckades jag beställa ett 5700XT pulse för 4300 igår så får väl se om det strular något, för det priset tycker jag det börjar bli ett bra köp men strular det betalar jag hellre bort problemen.

@Gainsgoblin

Är det det från non fyndvara är det mitt gamla och du kommer bli besviken.
Jag behöll mitt Strix 5700xt istället då det va tystare och svalare lätt värt 4990kr som jag gav för Strix kortet.

Permalänk
Medlem

Det är det kanske. Men har så nära NoN så tänkte jag kan testa och se hur mycket drivrutinerna bråkar, har en konfiguration som inte verkar vara lätt att ha fungera korrekt just nu för Navi tyvärr så lutar fortfarande åt att jag kommer köpa ett 2070S på BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@takeoninja: Existerar inte det här? KFA 2070S

Sen är mech kylaren högljudd och dålig, vill vi bara titta prestanda fine men ska vi titta hela paketet blir det tråkigare.

Ironiskt nog med tanke på hur negativt inställt jag är till 5700 korten just nu så lyckades jag beställa ett 5700XT pulse för 4300 igår så får väl se om det strular något, för det priset tycker jag det börjar bli ett bra köp men strular det betalar jag hellre bort problemen.

Tror du helt ignorerade att jag försökte hitta paritet mellan 5700XT och 2070S kort, så jag ställde inte billigaste mot billigaste som fortfarande är 1000:- till fördel för 5700XT. Men det centrala här är att de inte kostar samma och prisskillnaden väger inte upp för den lilla edge 2070S har i snitt. Som andra sagt i tråden så har folk problem med kort från båda läger, jag äger själv inget av dem (köpte ett Vega 56 för 3000:- innan sommaren och väntar på mer konkurrens i 2080S nivån eftersom det är det jag vill ha men inte till det priset) så kan inte flika in där annat än med att jag rekommenderat 5700XT till vänner och bekanta som alla sluppit strul, anekdoter har ju dock problem med sample size i sin natur. Så jag vet inte om 5700XT strular mer än 2070S.

Permalänk
Medlem

Kortet finns nu för 4899 på Komplett.
Asus har även släppt en bios till kortet då det drog rätt så mycket kräm samt blev varmt.
https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GA...
Version -
2019/11/19 2.98 MBytes
Update BIOS Tool For STRIX-RX5700XT
ROG-STRIX-RX5700XT-GAMING WINFLASH BIOS TOOL
Efficiency mode BIOS for users would like more power efficiency and better temperature or acoustic
Guide:
1.Swith BIOS to the secondary BIOS (Q mode) under PC is shut down
2.Boot PC into Windows
3.Unzip the file
4.Click the tool to update VBIOS
5.The system will reboot automatically, and the secondary BIOS would become E mode (Efficiency mode).
6.Repeat the procedure then the secondary BIOS would flash back to Q mode.
7.You can repeat the procedure to flash between Q mode and E mode

Permalänk
Medlem

Någon som testat att uppdatera bios?
Vad jag förstår så får man ingen prestandaökning?

Permalänk
Medlem

Verkar som att QC har varigt lite dåliga, vissa modeller så sitter inte kylaren riktigt fast på kretskortet.