Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

I min mening innebär det en större säkerhetsrisk om man bländar förare stup i kvarten.
Men what the hey, om det är så viktigt så kanske alla skulle köra runt med helljus på alltid?!

Men man bländar inte om man slår på helljuset två billängder innan mötet, det är det som är grejen. Men jag gissar att man ändrat det i utbildningen för att många inte kan bedöma avstånd i trafiken.

De som bländar slår alltså på helljuset för tidigt och det är ju inte bra. Två billängder innan är dock helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men man bländar inte om man slår på helljuset två billängder innan mötet, det är det som är grejen. Men jag gissar att man ändrat det i utbildningen för att många inte kan bedöma avstånd i trafiken.

De som bländar slår alltså på helljuset för tidigt och det är ju inte bra. Två billängder innan är dock helt ok.

Jag vet inte vad du kör för gammal bil, men de bilar jag har kört lyser iaf rejält ut åt sidorna med sitt helljus. Har man så dåligt syn att man inte kan vänta 10m med att slå på sitt helljus kanske man skulle fundera på att sluta köra bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag vet inte vad du kör för gammal bil, men de bilar jag har kört lyser iaf rejält ut åt sidorna med sitt helljus. Har man så dåligt syn att man inte kan vänta 10m med att slå på sitt helljus kanske man skulle fundera på att sluta köra bil.

Ah, du har 180 graders spridning från dina lyktor. Det kan jag lugnt säga att det har inte jag.

Dålig syn säger du; tror nog att allas syn försämras i mörker när man får mötande trafik och det innebär att ju tidigare helljuset slås på desto större chans att upptäcka eventuella faror längre fram.

Om jag slår på helljuset tio meter innan jag möter din bil (fronterna passerar varandra) så bländar det inte dig. Vad är då problemet? Kanske skall man fundera på att sluta köra bil om man lider av inbillad bländning.

Permalänk
Avstängd

Varför har alla (ja, nästan alla här sedan något år tillbaka) butiker här enbart dedär förbannade jädra "eko bananerna" dyra som fasen är de ju och jag har aldrig vågat äta av dem, då är jag avgjort hellre utan, trots att det annars är den frukt jag tycker bäst om, men det är en principfråga.
Slår vad om att det enbart är för att de kan kränga dem mycket dyrare, hade jag ägt butiken hade de åkt ut ur hela sortimentet åt fanders med omedelbar verkan!

Sådär, det var min icke politiskt korrekta vardags I lands problem irritation...

(Kanske överflödigt att påpeka att det blev ett nät med, förmodligen tungt besprutade, spanska apelsiner i stället...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Varför har alla (ja, nästan alla här sedan något år tillbaka) butiker här enbart dedär förbannade jädra "eko bananerna" dyra som fasen är de ju och jag har aldrig vågat äta av dem, då är jag avgjort hellre utan, trots att det annars är den frukt jag tycker bäst om, men det är en principfråga.
Slår vad om att det enbart är för att de kan kränga dem mycket dyrare, hade jag ägt butiken hade de åkt ut ur hela sortimentet åt fanders med omedelbar verkan!

Sådär, det var min icke politiskt korrekta vardags I lands problem irritation...

(Kanske överflödigt att påpeka att det blev ett nät med, förmodligen tungt besprutade, apelsiner i stället...)

För att folk är snåla och tar eko bananer istället för vanliga och tar sedan bort klistermärket så att dem i kassan inte vet att det är eko

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Varför har alla (ja, nästan alla här sedan något år tillbaka) butiker här enbart dedär förbannade jädra "eko bananerna" dyra som fasen är de ju och jag har aldrig vågat äta av dem, då är jag avgjort hellre utan, trots att det annars är den frukt jag tycker bäst om, men det är en principfråga.
Slår vad om att det enbart är för att de kan kränga dem mycket dyrare, hade jag ägt butiken hade de åkt ut ur hela sortimentet åt fanders med omedelbar verkan!

Sådär, det var min icke politiskt korrekta vardags I lands problem irritation...

(Kanske överflödigt att påpeka att det blev ett nät med, förmodligen tungt besprutade, spanska apelsiner i stället...)

De brukar bli lite högre svin på ekologiska varor eftersom de ofta håller lite kortare tid. Jag tänker som så att det som är enkelare att bryta ner för naturen förmodligen också är enklare att bryta ner av ens kropp och förmodligen då lite snällare mot kroppen. Sen brukar det väl ofta vara lite godare smak på ekologisk frukt?

När jag jobbade i butik för något år sedan så sålde vi iaf både ekologisk och "vanliga". Men det kan ju också vara av etniska frågor som de har slutat köpa in en produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ibland är eco bananer faktiskt billigare eller samma pris som vanliga...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd

Frånta mig nu inte det enda nöje jag har kvar, att kunna klaga på bananer, när jag inte ens kan p---a på elstängslet längre...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Varför har alla (ja, nästan alla här sedan något år tillbaka) butiker här enbart dedär förbannade jädra "eko bananerna" dyra som fasen är de ju och jag har aldrig vågat äta av dem, då är jag avgjort hellre utan, trots att det annars är den frukt jag tycker bäst om, men det är en principfråga.
Slår vad om att det enbart är för att de kan kränga dem mycket dyrare, hade jag ägt butiken hade de åkt ut ur hela sortimentet åt fanders med omedelbar verkan!

Sådär, det var min icke politiskt korrekta vardags I lands problem irritation...

(Kanske överflödigt att påpeka att det blev ett nät med, förmodligen tungt besprutade, spanska apelsiner i stället...)

I den butik där vi brukar handla så har de tre sorter; vanliga, eko och rättvisemärkta. Det intressanta är att de rättvisemärkta är förpackade i plastpåsar (små klasar). De är ju både eko- och rättvisemärkta. Är det så bra, blir ju en massa plastpåsar helt i onödan.

Vad är det annars med ekobananer som gör att du inte vågar äta av dem? Det är väl mest hållbarheten som påverkas av ekotramset... samt att det borde bli större svinn i producentledet.

Permalänk
Medlem

Håller på att renovera köket och håller på bli galen, det tar ju aldrig slut! Börjar komma ner på det där finliret där man måste tänka till med allt. Typ borra hål för handtag, och hitta på en bra lösning för att montera eluttag som går att komma åt utan att de syns till de Hue Lightstrips jag tänkte sätta under överskåpen ovanför bänken.

Och då har vi inte ens beställt kyl, frys eller ugn eftersom vi inte hittar nåt vi är riktigt nöjda med eftersom jag är överdrivet petig på detaljer. Börjar dessutom tvivla på att hällen vi köpte var bra trots att jag ägnade ändlöst många timmar på att leta fakta och jämföra, och lyckades hitta en på utförsäljning 13 mil hemifrån som jag lyckades nypa.

Vill bara få koppla av, laga mat som vanligt, gå runt i huset utan massa kaos, kunna lägga mig normal tid, vara pigg på jobbet så man slipper stressa ihjäl sig över det också. Men på söndag blir det tapetsering, yay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Håller på att renovera köket och håller på bli galen, det tar ju aldrig slut! Börjar komma ner på det där finliret där man måste tänka till med allt. Typ borra hål för handtag, och hitta på en bra lösning för att montera eluttag som går att komma åt utan att de syns till de Hue Lightstrips jag tänkte sätta under överskåpen ovanför bänken.

Och då har vi inte ens beställt kyl, frys eller ugn eftersom vi inte hittar nåt vi är riktigt nöjda med eftersom jag är överdrivet petig på detaljer. Börjar dessutom tvivla på att hällen vi köpte var bra trots att jag ägnade ändlöst många timmar på att leta fakta och jämföra, och lyckades hitta en på utförsäljning 13 mil hemifrån som jag lyckades nypa.

Vill bara få koppla av, laga mat som vanligt, gå runt i huset utan massa kaos, kunna lägga mig normal tid, vara pigg på jobbet så man slipper stressa ihjäl sig över det också. Men på söndag blir det tapetsering, yay!

Inte för att vara sån, men du låter lite som min fru.
Stressar upp sig själv helt i onödan, sen blir ännu mer stressad för att hon stressar så mycket.
Sen blir hon ännu mer stressad för hon vill återgå till tillvaron innan hon blev stressad, vilket hon frångick eftersom hon bestämde sig för att stressa upp sig själv. The logic.

Det är väl bara att lista saker som ni måste ha med de nya prylarna, och saker som är nice to have.
Sen bestämmer du dig för att "idag kl 19-20 ska jag beställa en kyl och frys".
Kolla igenom vad du får mest för pengarna sen köper du det bästa du hittar efter en timme.

Till renovering i allmänhet är mitt tips, gör det "good enough".
Annars blir du aldrig färdig.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Håller på att renovera köket och håller på bli galen, det tar ju aldrig slut! Börjar komma ner på det där finliret där man måste tänka till med allt. Typ borra hål för handtag, och hitta på en bra lösning för att montera eluttag som går att komma åt utan att de syns till de Hue Lightstrips jag tänkte sätta under överskåpen ovanför bänken.

Och då har vi inte ens beställt kyl, frys eller ugn eftersom vi inte hittar nåt vi är riktigt nöjda med eftersom jag är överdrivet petig på detaljer. Börjar dessutom tvivla på att hällen vi köpte var bra trots att jag ägnade ändlöst många timmar på att leta fakta och jämföra, och lyckades hitta en på utförsäljning 13 mil hemifrån som jag lyckades nypa.

Vill bara få koppla av, laga mat som vanligt, gå runt i huset utan massa kaos, kunna lägga mig normal tid, vara pigg på jobbet så man slipper stressa ihjäl sig över det också. Men på söndag blir det tapetsering, yay!

I feel you, även fast du verkar ha det stökigare. Har haft visning/omvisning på lägenheten senaste månaden och har behövt rensa ut massvis med prylar, så känns som att man inte kan slappna av alls och vill bara att det ska vara över. Bara att tänka att det i slutändan är mödan värt och inse att det tar den tid det tar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Inte för att vara sån, men du låter lite som min fru.
Stressar upp sig själv helt i onödan, sen blir ännu mer stressad för att hon stressar så mycket.
Sen blir hon ännu mer stressad för hon vill återgå till tillvaron innan hon blev stressad, vilket hon frångick eftersom hon bestämde sig för att stressa upp sig själv. The logic.

Det är väl bara att lista saker som ni måste ha med de nya prylarna, och saker som är nice to have.
Sen bestämmer du dig för att "idag kl 19-20 ska jag beställa en kyl och frys".
Kolla igenom vad du får mest för pengarna sen köper du det bästa du hittar efter en timme.

Till renovering i allmänhet är mitt tips, gör det "good enough".
Annars blir du aldrig färdig.

Jo jag har försökt med det när det gäller vitvarorna och kyl/frys börjar vi landa i. Ugn är desto svårare då de krav vi ställer ofta bara finns som antingen/eller (dubbla vred för inställning, stektermometer, pyrolys, lång garanti och kvalitétsmärke). Vi trodde vi hade hittat den perfekta modellen men då fick vi prova den och blev vansinniga då man fick stå och huka sig och vrida 100 varv på en ratt för att få in rätt temperatur, och då fick vi utesluta 70% av ugnarna på marknaden.

Vi är inte ute efter mest för pengarna, vi är ute efter nåt som uppfyller våra krav och tyvärr gäller det nu att bestämma sig för vilka kompromisser man får göra. Är det värt att offra 5 års garanti och istället få 1 års garanti, men få dubbla vred t.ex.

Lutar dock nästan mot att jag tvingas ge mig och köpa en Husqvarna, så får man se vad marknaden erbjuder om 5 år då den pajar för första gången utanför garantitiden.

Permalänk
Avstängd

Det blir aldrig helt färdigt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

I den butik där vi brukar handla så har de tre sorter; vanliga, eko och rättvisemärkta. Det intressanta är att de rättvisemärkta är förpackade i plastpåsar (små klasar). De är ju både eko- och rättvisemärkta. Är det så bra, blir ju en massa plastpåsar helt i onödan.

Vad är det annars med ekobananer som gör att du inte vågar äta av dem? Det är väl mest hållbarheten som påverkas av ekotramset... samt att det borde bli större svinn i producentledet.

Främst därför att:

Dels genomgår de fortfarande exakt samma procedur med doppbekämpning och felaktiga skördetider.

Dels ger det hela starka associationer till diverse program här på 80-90 talet med olika märken som till slut eskallerade till att bli kontrapåroduktivt med fina ettiketter folk såg och blev lurade av medan det för mindre producenter som faktiskt använde hållbara metoder och odlade utan bekämpningsmedel blev ställda utanför certifieringsmärkningarna, dels av rent ekonomiska skäl för de mindre odlarna, dels av väldigt underliga regler som gjorde det omöjligt av andra skäl att använda certifieringsmärkningarna, slutsumman blev således att dessa till slut blev förbehållna storkoncerner som använde metoder som belastade miljön, medan de som använde hållbara och miljövänliga odlingsmetoder fortsatte att försvinna. På importerade varor är det dessutom i praktiken omöjligt att revidera "ekologisk hållbarhet".

Om jag skulle stödja sådant så skulle det vara sammanhang där man verkligen kan hålla vad man lovar, men det förekommer knappast i den typ av storproduktion som exporterar till hela varuhuskedjor.

Är det tex på Madeira eller Azorerna skulle jag så klart mer än gärna betala 40:- kg för bananer om jag visste att jag då både stödjer någon som faktiskt behöver litet fickpengar att handla importvaror för såsom mat och kryddor tex samt att jag också bidrar till att främja odlingen av inhemska eller mycket gamla sorter som odlats i hundratals år och jag vet fungerar ihop med ekosystemet på platsen i fråga utan artificiella kemikalier eller dåliga arbetsförhållanden.

Kort sagt så känns det ju nu mest som ett stort lurendrejeri med syfte att kunna ta ut mer pengar för i grund och botten exakt samma vara, eller till och med en försämring av villkoren för seriösa odlare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Wooooooooo!

Fick nyss ett (inte behövt, men bra att ha) ok från frugan att köpa ny cpu/moderkort/ram/nätagg!
bara att sitta och invänta 3950 och black friday nu
Blir en fin uppgradering att gå från:
4C/8T 16GB RAM
till
16C/32T 64GB RAM

Me so happy!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nauie:

Wooooooooo!

Fick nyss ett (inte behövt, men bra att ha) ok från frugan att köpa ny cpu/moderkort/ram/nätagg!
bara att sitta och invänta 3950 och black friday nu
Blir en fin uppgradering att gå från:
4C/8T 16GB RAM
till
16C/32T 64GB RAM

Me so happy!

Grattis!

Det var ju vänligt av henne att låta dig, som jag antar är en vuxen man köpa saker!

Du borde skämma bort henne med något spännande, som en resa, jättelångt bort!
Sånt går alltid hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Wooooooooo!

Fick nyss ett (inte behövt, men bra att ha) ok från frugan att köpa ny cpu/moderkort/ram/nätagg!
bara att sitta och invänta 3950 och black friday nu
Blir en fin uppgradering att gå från:
4C/8T 16GB RAM
till
16C/32T 64GB RAM

Me so happy!

"Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!"

Hörru fel tråd, här är man inte glad

Permalänk
Medlem

Nu har denna årstids i-landsproblem börjat på riktigt! Folk som cyklar med högt riktade cykellysen i strålkastarklassen, som blinkar rätt i ögonen på den man möter. Störigt! Som tur är dröjer det bara några veckor till, så slutar de flesta cykla.

PS
Givetvis är jag perfekt i trafiken själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ledsen och besviken nu...
Slog näven i skrivbordet och kaffekoppen välte. Mus och tangentbord döda och kanske moderkortets USB kontroller skadat. Alla portar funkar, men jag får upp ett meddelande som säger att USB-enheten inte känns igen. Irriterande som fan när den ploppar upp hela tiden nu.
De va inte mus, tangentbord och moderkort jag skulle köpa på Black Friday 😭

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

"Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!"

Hörru fel tråd, här är man inte glad

Efter att ha väntat på att uppgradera i fem års tid, med motivationen det jag har duger. Bara för att nu se 3950x och bryta ihop totalt och satsa på att över fyrdubbla prestandan får mig att känna mig lite galen

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Grattis!

Det var ju vänligt av henne att låta dig, som jag antar är en vuxen man köpa saker!

Du borde skämma bort henne med något spännande, som en resa, jättelångt bort!
Sånt går alltid hem!

Inte bara vuxen, utan även den i hushållet som drar in alla alla pengar
Har faktiskt planerat en fyra veckors semester till usa nästa år, från florida till kalifornien

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Känner mig paranoid idag !
Ute på promenad. Först en som kollar misstänkt på en. Senare en som pratar i telefon och plötsligt ologiskt byter riktning i sin gång och går efter mig. Han försökte kanske hitta till en adress eller något så förmodligen därför. För en som mig boende i området var det en ologisk sväng.

Sista biten hem kom det en bil (enda bilen som körde just då) som krypkörde förbi mig i typ 10km/h för att stanna 100m längre fram vid sidan av vägen precis där jag ska vika av för att komma hem. När jag närmar mig vänder den och kör tillbaka förbi mig.

Allt är såklart i huvet men i vissa dagar känns allt så skumt
Typ ologiskt att bilen skulle stanna precis vid mig gata. Det finns massor med gator.
Hur stor % chans hehe.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Myllerman:

Känner mig paranoid idag !
Ute på promenad. Först en som kollar misstänkt på en. Senare en som pratar i telefon och plötsligt ologiskt byter riktning i sin gång och går efter mig. Han försökte kanske hitta till en adress eller något så förmodligen därför. För en som mig boende i området var det en ologisk sväng.

Sista biten hem kom det en bil (enda bilen som körde just då) som krypkörde förbi mig i typ 10km/h för att stanna 100m längre fram vid sidan av vägen precis där jag ska vika av för att komma hem. När jag närmar mig vänder den och kör tillbaka förbi mig.

Allt är såklart i huvet men i vissa dagar känns allt så skumt
Typ ologiskt att bilen skulle stanna precis vid mig gata. Det finns massor med gator.
Hur stor % chans hehe.

Hände mig något liknande för ett par år sen. Gick igenom stan runt 03, det var helt dött ute och jag var rejält ensam.

Jag ser en snubbe på ett hörn som utan tvekan uppmärksammar mig och jag ser att han plockar upp en telefon och slår någon en signal. Jag knatar vidare. Vägen jag går är lite av ett zick-zack mönster då jag inte kan röra mig diagonalt.

Ungefär 3-4 minuter senare så kör den BMW förbi mig, inget konstigt med det. Sedan kör den tillbaka, på samma väg, förbi mig och jag ser en person i bilen, telefonen i handen och tittar emot mig. Jag tänker direkt att 3-4 minuter + att jag zick zackade, det kan vara tiden det tog att hitta mig.

Han vänder bilen en sista gång emot min riktigtnin och jag lägger benen på ryggen rakt in på vad som tur är en cykelväg.

Är generellt aldrig eller väldigt sällan paranoid, men ute mitt i natten, ensam och med en bil som cirklar en. Inte mycket jag hade kunnat göra.

Permalänk
Medlem

Man lär sig aldrig att man inte ska dricka vid datorn. Spillde ett stort glas med julmust över hela datorbordet och en del på tangentbordet. Hade dock tur att inget gick sönder/blev kortslutet

Får ge mig 10 piskrapp som straff

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ibland vet jag inte om jag blir mer arg på att folk utnyttjar en när man visar hövlighet mot dem eller på mig själv för att jag fortsätter visa hövlighet trots att det gör att folk utnyttjar en.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Ibland vet jag inte om jag blir mer arg på att folk utnyttjar en när man visar hövlighet mot dem eller på mig själv för att jag fortsätter visa hövlighet trots att det gör att folk utnyttjar en.

Antagligen både och..Vet inte specifikt vad det handlar om i ditt fall. Man får lära sig att behandla folk så som de förtjänar även om man själv är uppväxt med att man alltid ska vara snäll. Det har jag lärt mig för länge sen och folk behandlar mig heeelt annorlunda när det vet att jag biter ifrån. Ett exempel även om det är en småsak - Jag jobbar på ett större företag som trots sin storlek har ganska familjär miljö där t ex alla hälsar på varandra oavsett om man är VD, CAD-ingenjör, maskinoperatör eller mekaniker. Då och då dyker det upp folk som typ ser dig i ögonen när man hälsar och bara går vidare, mycket jobbigt att säga hej, hehe. Jag älskar att sätta dom på plats. En sån skulle gå runt med några från sin avdelning typ studiebesök och han kom tillsammans med sina arbetskompisar och bad mig att visa runt dom på marknadsavdelningen. Då låtsades jag vara helt chockad och sa : Jasså pratar du, herregud jag var helt hundra på att du är döv stum. Både han och de andra stod som ett frågetecken och då sa jag: Jo, jag har sagt till dig både hej eller god morgon någon gång och du hälsar aldrig tillbaka trots att du tittar på mig, så jag tog för givet att du inte hörde mig. Detta har hänt för säkert 10-12år sen, men jag minns fortfarande att jag aldrig har sett en människa så röd i ansiktet någonsin, medan hans kamrater flinade. Jag har stött på samma människa ett flertal gånger efter det och han hejjar alltid först.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

@Allexz:
I ditt fall skulle jag nog också gjort det. Läskigt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Antagligen både och..Vet inte specifikt vad det handlar om i ditt fall. Man får lära sig att behandla folk så som de förtjänar även om man själv är uppväxt med att man alltid ska vara snäll. Det har jag lärt mig för länge sen och folk behandlar mig heeelt annorlunda när det vet att jag biter ifrån. Ett exempel även om det är en småsak - Jag jobbar på ett större företag som trots sin storlek har ganska familjär miljö där t ex alla hälsar på varandra oavsett om man är VD, CAD-ingenjör, maskinoperatör eller mekaniker. Då och då dyker det upp folk som typ ser dig i ögonen när man hälsar och bara går vidare, mycket jobbigt att säga hej, hehe. Jag älskar att sätta dom på plats. En sån skulle gå runt med några från sin avdelning typ studiebesök och han kom tillsammans med sina arbetskompisar och bad mig att visa runt dom på marknadsavdelningen. Då låtsades jag vara helt chockad och sa : Jasså pratar du, herregud jag var helt hundra på att du är döv stum. Både han och de andra stod som ett frågetecken och då sa jag: Jo, jag har sagt till dig både hej eller god morgon någon gång och du hälsar aldrig tillbaka trots att du tittar på mig, så jag tog för givet att du inte hörde mig. Detta har hänt för säkert 10-12år sen, men jag minns fortfarande att jag aldrig har sett en människa så röd i ansiktet någonsin, medan hans kamrater flinade. Jag har stött på samma människa ett flertal gånger efter det och han hejjar alltid först.

Intressant att du nämner det där med att inte hälsa, kan också bli förbannad över folk som inte hälsar tillbaka när man är vänlig och hälsar på dem. Kul för dig att du i serverades (på silverfat, som det verkar haha) en chans att sätta en sådan person på plats, inte ofta man får det dock.

Men för att återgå till ämnet, jo jag är nog också uppväxt med det i någon mening. Att "bita ifrån" som du kallar det - det har jag gjort ibland, ett problem där är dock att jag ibland har "bitit för hårt" så att säga, på ett sätt som inte anses är socialt accepterat. Det är svårt att hitta balansen där, tycker jag.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Jo. risken finns att man överdriver, men man lär sig med tiden. Sen finns det alltid folk som vet exakt vilka knappar de ska trycka på för att få någon ur balans (min före detta t ex )...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200