Måste jag köpa Bahnhof router? Eller kan jag köpa en asus Router?

Permalänk
Medlem

Måste jag köpa Bahnhof router? Eller kan jag köpa en asus Router?

Sa precis upp mitt Telia Fiber för det har blivet så dyrt! 400kr per månad för bara internet, Bahnhof ger mig samma sak för 269kr/mån
Men deras Router kostar 1000 kr

Kan jag skippa den och köpa något annat? typ https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

har statsnät upp till 1000mbit

Permalänk
Medlem

Funkar fint med Asus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@downup: Ja, det kan du. Finns inga begränsningar som gör skillnad. Även om din bredbandsleverantör säger det. Möjligen antalet portar beroende på vad du ska ha inkopplat, så räkna på det så din router inte har för få portar. En extern bluray + tv + tv-box + dator är redan 4 portar.

Själv rekommenderar jag Linksys routers då dom har ett väldigt användarvänligt system där man kan sätta upp alla regler manuellt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan din IPS (internet leverantör) gå in i den router som de själva har sålt för att leta efter fel mm.
Har du en egen router kan de inte göra en felsökning på avstånd.

Skulle fel inträffa kan du naturligtvis ringa din IPS, och om de inte kan fixa på distans så skickar de ut en tekniker.
Skulle tekniker upptäcka ett fel som de annars hade kunnat fixa på avstånd får du sannolikt betala för teknikerns tid.

OBS jag kan ha fel, men så hade det funkat tidigare när jag hade Comhem. (never again)))

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Fast det problemet löses ganska enkel med datorn direkt i väggen under samtalet, finns felet ändå är det ganska stor sannolikhet att att felet är datorn eller kabeln. Dessutom går det att se om en kabel är korrekt eller inte både från leverantören och datorn, man får oftast frågor som avslöjar sådant. Dessutom är allt utanför väggdosan ändå kundens ansvar och väggdosan är hyresvärd eller bostadsrätts ansvar fram till någon kopplingspunkt i källare eller ute på gatan.

Det enklaste sättet att avgöra sådant är att prova med dator direkt i väggen / byta port i router eller prova en annan dator man har eller prova sin dator hos en granne / släkting alternativt prova deras maskiner hos en själv. Om ens egna utrustning fungerar i hos andra men inte deras utrustning hos en själv så är det med största sannolikhet ett fel bakom väggen, men ett sådan fel borde en ISP sett genom att inte se någon aktivitet alls.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon