Red Dead Redemption 2 – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

CPU för mig ligger på runt 20-50% beroende på. Ligger ganska jämnt fördelat på alla 8 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

4770k, ca 50-60%
Kör med ett 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Ja spelet släpptes alldeles för tidigt på pc om du frågar mig. Massor med folk och även jag har haft krascher och synliga muspekare . Sen finns det dom som fortfarande inte kommit in i spelet. Den senaste patchen pajade dessutom spelet för många som inte hade haft problem tidigare. Man kan se på reddit hur det positiva till spelet har vänt till mkt mer negativt, för att inte tala om deras användarscore på metacritic :-/.

https://www.metacritic.com/game/pc/red-dead-redemption-2/user...

Själv har jag avinstallerat och kommer vänta till steam releasen i förhoppning att dom fixat det mesta tills dess.
Där vill dom ha bra betyg och det kommer dom aldrig få när spelet är i det här usla skicket.

Bara för att det hamnar på steam så innebär det att det fungerar hundra procent eller?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Bara för att det hamnar på steam så innebär det att det fungerar hundra procent eller?

Förhoppningsvis betydligt bättre ivf, iom att det är en stor studio och på steam kan alla köpare betygsätta spelen.
Känns som försläppet på epic och rockstar fungerar mest som betatestare för att hitta alla buggar.
Men den stora frågan är hur dom ska lösa det här, i falout fick dom låsa fps till 60.

https://www.pcgamer.com/au/red-dead-redemption-2s-pc-port-may...
https://www.reddit.com/r/PCRedDead/comments/dwjp1t/i_think_iv...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Någon annan som har betydligt sämre prestanda efter patchen än innan? Sitter på 2070 samt 2600x

Permalänk
Medlem

Är jag den enda spelet fungerar utmärkt för? Iallafall efter patchen, sjukt bättre prestenda fick jag. Hade inga problem innan patchen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är jag den enda spelet fungerar utmärkt för? Iallafall efter patchen, sjukt bättre prestenda fick jag. Hade inga problem innan patchen heller.

Spelet sätter dina grafik inställningar på low efter patchen. Sorry to break it to you

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Spelet sätter dina grafik inställningar på low efter patchen. Sorry to break it to you

Jo jag vet det, men går att ändra tillbaks, vilket jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är jag den enda spelet fungerar utmärkt för? Iallafall efter patchen, sjukt bättre prestenda fick jag. Hade inga problem innan patchen heller.

Spelet har funkat alldeles utmärkt från början för mig också 😆 och efter patchen fick jag ytterligare god fps även efter jag ändrat tillbaka till de inställningar jag kört på 🙂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

CPU för mig ligger på runt 20-50% beroende på. Ligger ganska jämnt fördelat på alla 8 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av LemurenSwe:

4770k, ca 50-60%
Kör med ett 1080Ti

Skrivet av Don_Tool:

Spelet har funkat alldeles utmärkt från början för mig också 😆 och efter patchen fick jag ytterligare god fps även efter jag ändrat tillbaka till de inställningar jag kört på 🙂

Frågade därför att jag tycker INTE att en snabbare processor gav något överhuvudtaget för spelet. Körde exakt samma inställningar som jag gjorde på en 2600k (om jag inte klantat mig), å fick exakt samma resultat i benchmarken med en 9900ks.
Testade GTA V och där var det markant skillnad, typ runt 20 FPS mer och då kunde jag ändå maxa spelet utan att det märktes speciellt mycket.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är jag den enda spelet fungerar utmärkt för? Iallafall efter patchen, sjukt bättre prestenda fick jag. Hade inga problem innan patchen heller.

Fungerar helt perfect hær. Har spelat drygt 60 timmar æn så længe. Helt fantasstiskt spel!
Sitter på intel 7700k & gtx 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Är jag den enda spelet fungerar utmärkt för? Iallafall efter patchen, sjukt bättre prestenda fick jag. Hade inga problem innan patchen heller.

Fungerar förhållandevis bra här oxå. Snittar på drygt en krash var 3:e timma. Krashar direkt till desktop. Application crash på rdr2.exe enligt event viewer. Kör på Win10 v1909, i7 6700k/16Gb + GTX1080, Vulkan.

Permalänk
Medlem

@LaZ76: Vi sitter på ganska lika setup du och jag.

Win 10 1909, i7 6700k, 32Gb + GTX1080, Vulkan

Enda skillnaden är 32gb.

Vilka settings kör du?
Mina blev inte bra efter update.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

@LaZ76: Vi sitter på ganska lika setup du och jag.

Win 10 1909, i7 6700k, 32Gb + GTX1080, Vulkan

Enda skillnaden är 32gb.

Vilka settings kör du?
Mina blev inte bra efter update.

Liknande setup och jag kör det mesta på high-ultra. Har haft en krasch efter att ha spelat drygt 40% in i spelet. Inte kollat exat hur många timmar men gissar på 40-50 timmar.
Har inte koll på fps men allt flyter bra och inget lagg eller annat. Kan ha lite artefakter eller blinkande skärm i nedre delen när jag är i menyn men stör inte något alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en exakt setup som jag kan kopiera och ställa in detalj för detalj.

Är nöjd med 60fps, men vill ändå få det att se så bra ut som det bara går.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Drasteroid:
Följa denna guiden som någon länkade ovan tidigare. funkade skitbra för mig. Nöjd med resultat där. Det är två dela

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Fungerar helt perfect hær. Har spelat drygt 60 timmar æn så længe. Helt fantasstiskt spel!
Sitter på intel 7700k & gtx 1080.

Fungerar ypperligt här också efter senaste patcherna.
Inga problem alls och flyter till och med riktigt bra i 3440x1440 med mycket på ultra.
7700k, GTX1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Tapperswe:

Det här ska tydligen fixa muspekarproblemet på riktigt, det är tydligen knutet till epic games launcher.

https://www.reddit.com/r/PCRedDead/comments/dwimas/epic_store...

Glömde bort att svara på detta, men tack, detta hjälpte!

Nu slipper man det problemet men jag hsr fortfarande random crasher, hade säkert 4-5st bara igårkväll, självklart i slutet på vissa questar man hållt på med en stund så man fpr göra om allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

@LaZ76: Vi sitter på ganska lika setup du och jag.

Win 10 1909, i7 6700k, 32Gb + GTX1080, Vulkan

Enda skillnaden är 32gb.

Vilka settings kör du?
Mina blev inte bra efter update.

Mina settings är såhär (sorry för dåliga bilder, det var sent och jag orkade inte mecka:p)

'Settings'

Jag har inte kört nån benchmark så vet ej exakt vad frames snittar på. Men jag är sjukligt allergisk mot allt under 60fps. Och det har aldrig dippat under 60fps nånstans, inklusive Saint Denis.

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

Glömde bort att svara på detta, men tack, detta hjälpte!

Nu slipper man det problemet men jag hsr fortfarande random crasher, hade säkert 4-5st bara igårkväll, självklart i slutet på vissa questar man hållt på med en stund så man fpr göra om allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen orsak.
Ja det känns igen, själv avinstallerade jag spelet efter fjärde kraschen på andra uppdraget. Jag har precis spelat ut både rage 2 och Borderlands 3 med endast 1 ynka krasch.
Jag väntar tills dom patchat det värsta innan jag kör igång igen. Den senaste patch filen var ju en mil lång, det säger ganska mycket om skicket det släpptes i.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Ännu en gång överraskar Rockstar med att göra kaos med mina inställningar ... detaljnivåer i lite omrimliga kombinationer och gärna någon av de udda 4K-varianterna till min 1440p-skärm. Nåja, jag har inte haft några som helst problem med krascher.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Vad är det för lustigt dem har gjort nu då?

Mitt spel har crashat gång på gång nu i 2h (inte kommit in i spelet). Fått validera filerna gång på gång å den har laddat ner ngt litet å försökt starta...
Sedan är det nedställt från borderless window mode till typ ett litet 720p fönster...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Vad är det för lustigt dem har gjort nu då?

Mitt spel har crashat gång på gång nu i 2h (inte kommit in i spelet). Fått validera filerna gång på gång å den har laddat ner ngt litet å försökt starta...
Sedan är det nedställt från borderless window mode till typ ett litet 720p fönster...

Kan du launcha online eller crashar det bara när du laddar story-mode?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Kan du launcha online eller crashar det bara när du laddar story-mode?

Skickades från m.sweclockers.com

crashade innan jag ens kommit in i spelet, bara förloadingen, fick inte ens shotgunnen. Kommit in nu men verkar väldigt ostabilt jämfört med igår. Kollade graphics också å då vart ju massa uppställt till ultra, drog ner typ allt till medium samt ändra upplösningen till 1080 istället för 720 som den vart ställd på.

Dock är spelet väldigt ostabilt för mig idag. Igår funkade det ok, hade kanske 1 crash. Innan updaten iförgår så har spelet funkat väldigt bra. Nu idag så har jag nu lyckats komma in men mappen loadar inte, ser igenom mappen (blått under gräset), freezelaggar, har problem att få upp vapenhjulet på tab och mappen på m. Får nog lägga ner det för idag å se om de blir en patch till imorgon...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mm, de ändrar versionsnummer på settingsfilen och inställningarna blir helt muppade.
Pre-patch:
<version value="36" />
Post-patch:
<version value="37" />

Med lite editing går det att behålla inställningarna men det förutsätter att man har en kopia på den gamla filen.

Btw:
"This Hotfix driver addresses the following:
Red Dead Redemption 2 Vulkan: Stalling on some systems with 4-core and 6-core CPUs
Shadow of the Tomb Raider: Game may crash when launched in DX12 mode."
https://www.guru3d.com/files-details/geforce-441-34-hotfix-dr...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Efter senaste patchen så tappade jag minst 20fps.
Detta gäller DirectX. Kör jag vulkan så har jag samma fps som innan patchen, kanske något bättre.

Jag upplever också stor skillnad i grafikkvalitet mellan DirectX och vulkan. Vulkan ser allting lite grötigt och oskarpt ut, medans det är riktigt skarpt och mycket snyggare med DirectX (med samma grafikinställningar).
Någon som upplever samma?

Nog för att det kan skilja något mellan de båda APIerna, men inte 20+fps och framförallt inte helt olika utseenden, eller? Någon som kan testa som sitter på liknande hårdvara?

Rtx 2080
8600k
32gb ram

Senaste drivarna med ”hotfix”.

Skrivet av Extremaz:

crashade innan jag ens kommit in i spelet, bara förloadingen, fick inte ens shotgunnen. Kommit in nu men verkar väldigt ostabilt jämfört med igår. Kollade graphics också å då vart ju massa uppställt till ultra, drog ner typ allt till medium samt ändra upplösningen till 1080 istället för 720 som den vart ställd på.

Dock är spelet väldigt ostabilt för mig idag. Igår funkade det ok, hade kanske 1 crash. Innan updaten iförgår så har spelet funkat väldigt bra. Nu idag så har jag nu lyckats komma in men mappen loadar inte, ser igenom mappen (blått under gräset), freezelaggar, har problem att få upp vapenhjulet på tab och mappen på m. Får nog lägga ner det för idag å se om de blir en patch till imorgon...

Har du några argument i launchern?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Tycker jag fått grafikartefakter med senaste patchen, men det kan ju bero på något annat också, typ drivrutinen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Jag tycker det är rätt häftigt att en PC, med 8700k, och ett 2080ti. Inte kan maxa grafiken i 1440p ens. Här är ett klipp mot 1080ti. Och då är MSAA helt av. Med 8xMSAA vore det helt ospelbart t.o.m, med ett 2080ti.

https://www.youtube.com/watch?v=Xi2hX6ADdbg

Verkar knappt funka i 1080p heller. Här är allt på max, utom water physics. (9900k, 2080ti) 60-70fps. Och då bara på ett ställe i spelet. Finns nog ställen som är svettigare

https://www.youtube.com/watch?v=1Ct46dj7xGk

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Vart är det bäst att köpa spelet. Är intresserad av basversionen av spelet. Kollar man på de stora som Elgiganten Media Markt och liknande så finns det inte till försäljning, vad jag sett. Det är typ bara komplett av de kända som säljer spelet. Och Rockstar games. Varför är det så?
Vilket ställe är bäst att handla av. duger med en e kod.

Permalänk
Skrivet av Kancora:

Någon annan som har betydligt sämre prestanda efter patchen än innan? Sitter på 2070 samt 2600x

För mig, ändrade patchen grafik inställningarna. När jag ändrade tillbaka, till dom avfotade. Så var det nada skillnad. Kan det vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Jag upplever problem när jag ändrar "Output Adapter".
Maskinen har flera olika grafikkort (VFIO) och även om Windows (i det här fallet på ren metall) visar att det snabbaste grafikkortet är GPU 0 så har RDR2 fått för sig att det skall använda en långsammare GPU och när jag försöker byta i "Settings -> Graphics -> Video : Output Adapter" så strular det rejält.
Även om spelet efter tvingad avstängning har rätt GPU vald så blir skärmen svart efter att grafikinställningarna justerats med endast "Run Benchmark Tests", "Restore All", "Restore Default", "Apply Changes", och "Back" som inte ger något när man klickar på dem, förutom ljudeffekten att man har tryckt.

Jag måste säga att jag är lite förvånad över somligas hyllning över att Windows är det som gäller om man skall spela, för dessa problem får jag inte när jag kör spelet i VFIO-miljön.
Men det är väl så, jag och min uppsättning tillhör med största sannolikhet en minioritet av användarna där ute och det är lättare att få saker och fungera för kreti & pleti.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX