Gå från konsol till PC. Speldator för 25k

Permalänk

Gå från konsol till PC. Speldator för 25k

Hallå,

Jag har tänkt gå från konsol till PC och behöver lite råd. Har förstått att det är billigare att bygga sin egen dator och tänkte därför beställa en från inet då de erbjuder byggnation.

Vill köpa en kraftfull dator och budgeten ligger på runt 25k. Datorn ska klara av de senaste spelen i 1440p med 60fps. Ray tracing hade också varit trevligt. Kommer att göras en del videoredigering på datorn också, men den ska främst agera som speldator.

Jag har aldrig tidigare ägt en speldator då jag alltid lirat på konsol. Men har gjort ett försök att slänga ihop en dator på inet där prislappen hamnade på 27k.

Https://www.inet.se/kundvagn/bild/13014616

Tror ni denna datorn kommer att klara av kommande spel som Cyber Punk, Dying Light 2 och Death Stranding? Samt existerande titlar som AC Odyssey, Gears 5 och RDR2?

Hade ni bytt ut några av komponenterna? Kommer datorn ha tillräckligt bra kylning? Är datorn onödigt dyr?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Canyonero:

Mina åsikter
https://www.youtube.com/watch?time_continue=0&v=LiVjbyqW8C4&f...
- CPU: AMD 3000 serien i det övre segmentet (3950x tycker jag är lite i dyraste laget så 3700/800/900x) har pci-e 4, 7nm okej kylare (optional att bytas ut) , vs intel pci-e gen3, 12nm skräp kylare (måste bytas ut)
- GPU: Tror att raytracing kräver en hel del, delvis 2080 ti vill du inte ha det fetaste alt pynta 15k för en GPU ta det mest prisvärda från amd (7nm) eller nvidia , ryktet säger att rtx aktiveras på mjukvaru nivå för amd 5000 serien.
- RAM: Kör du AMD 3000 serien, se över ram (eventuellt snabbare ram)
- Lagring: Om prisläget är rätt kolla efter PCI-e 4 priset avgör och om du vill ha det senaste. Inget måste, speciellt inte för spel.
- Mobo : Det dyrare X570 om du vill köra PCI-e 4

Alternativt
Intel om du ska köra i 1080p eller lägre med ett 2080ti och vill klämma ur några extra FPS i vissa spel då pratar vi över 60fps och 100% spel dator ingenting annat.

Permalänk
Medlem

sen har du lite pengar över till tangentbord, mus. Skärm kan vara en dyr historia.. Okej skärm för spelande 1440p kan kosta runt 5000kr. Grym skärm för spelande i 4k kan kosta 10-15tkr.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

PS datorn jag har i min signatur klarar av dagens spel i 1440p 60+fps utan ray tracing. Funkar hur bra som helst. Ser ingen nytta med ray tracing idag. Effekterna är knappt synliga, spel med raytracing är få, men kräver många tusenlappar extra.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1114965/zohxyi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Savage_Gray: Tack för att du tog dig tiden att slänga ihop ett bygge. Betydligt billigare vilken är mycket trevligt. Jag tänkte ha datorn inkopplad i min OLED C9 TV och främst spela med Xbox One kontroll. Så tänkte köpa ett väldigt enkelt tangentbord och enkel mus som båda är trådlösa. Ser att ni är två som byggt med Ryzen istället för Intel. Är det några fördelar med Ryzen?

Permalänk

@lappen81: Ska absolut kolla in AMD också. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canyonero:

@Savage_Gray: Tack för att du tog dig tiden att slänga ihop ett bygge. Betydligt billigare vilken är mycket trevligt. Jag tänkte ha datorn inkopplad i min OLED C9 TV och främst spela med Xbox One kontroll. Så tänkte köpa ett väldigt enkelt tangentbord och enkel mus som båda är trådlösa. Ser att ni är två som byggt med Ryzen istället för Intel. Är det några fördelar med Ryzen?

Oj, nu kan jag faktiskt inte svara hur spelandet skulle vara på en tv med en handkontroll. Har aldrig testat detta och vet inte vad som krävs.
Eventuellt behöver du ett moderkort med wifi och blåtand stöd. Osäker.

Billiga trådlösa mus/tangentbord brukar dock ha en fördröjning som KAN (inte nödvändigtvis) märkas i skjutspel.
Ryzen ger mest prestanda för pengarna.
Intels vissa processorer är marginellt snabbare än ryzen i spel. men Ryzen är nästa lika bra, har flera kärnor/trådar, billigare, och ryzen moderkort kan vara billigare än intels också.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB