Eftermarknadskylare rx 5700

Permalänk

Eftermarknadskylare rx 5700

Hej!

Jag köpte för en vecka sen en RX 5700 för en väldigt billig peng!

Kruxet är att detta kort är referenskortet. När jag pluggade in det så märkte jag att det var mycket högljutt. Jag undrar därför om det är värt att installera eftermarknadskylare?

Jag vill det helst för ljudnivån!

Kollade på Acceleros serie. Är det enkelt att göra själv? (är inte jättevan att pilla i datorn längre) eller är det bäst att försöka hitta någon som kan göra det åt en, med mer vana?

Mvh Masse

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hej!

Jag köpte för en vecka sen en RX 5700 för en väldigt billig peng!

Kruxet är att detta kort är referenskortet. När jag pluggade in det så märkte jag att det var mycket högljutt. Jag undrar därför om det är värt att installera eftermarknadskylare?

Jag vill det helst för ljudnivån!

Kollade på Acceleros serie. Är det enkelt att göra själv? (är inte jättevan att pilla i datorn längre) eller är det bäst att försöka hitta någon som kan göra det åt en, med mer vana?

Mvh Masse

Tjena!

Dom extra slantarna som du lägger på Accelero kan du istället lägga på att få ett ordentligt eftermarkandskort. Personligen skulle jag invänta black friday och kika på någon av dessa:
https://www.webhallen.com/se/product/307563-PowerColor-Radeon...
https://www.webhallen.com/se/product/307565-PowerColor-Radeon...
https://www.webhallen.com/se/product/306954-MSI-Radeon-RX-570...
https://www.webhallen.com/se/product/305116-SAPPHIRE-Radeon-P...

Jag kör med den i signatur och tycker att kylningen räcker och blir över. Knäpptyst kort också.

Mvh
Mackan

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Tror inte det blir så. Köpte referenskortet för typ 3500kr. Tror du att priset går ner så pass under black friday?

Har ju redan öppnat och har kortet i. Går det ens att byta då?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Tror inte det blir så. Köpte referenskortet för typ 3500kr. Tror du att priset går ner så pass under black friday?

Har ju redan öppnat och har kortet i. Går det ens att byta då?

Ingen aning, men black friday är nästa vecka och det kanske kan vara värt att hålla koll på om de rear ut något kort
När och var köpte du kortet? Kolla om du har öppet köp. Jag bytte mitt kort på Webhallen efter cirka 3 veckor, gick hur bra som helst (de har 60 dagars öppet köp).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

Ingen aning, men black friday är nästa vecka och det kanske kan vara värt att hålla koll på om de rear ut något kort
När och var köpte du kortet? Kolla om du har öppet köp. Jag bytte mitt kort på Webhallen efter cirka 3 veckor, gick hur bra som helst.

Inet, köpte det 11/11, borde ju vara lugnt?

EDIT: Eller aah, kruxet är ju att jag har stoppat in kortet i datorn och använt det nu under någon timma.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

@Cropsgrinder: Köpte du det i butik eller via internet? Om det är det senare har du 14 dagars ångerrätt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Internet! Då borde det gå... jag kände på mig det imorse att jag gjorde nåt dumt -_-

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

@Cropsgrinder: Köpte du det i butik eller via internet? Om det är det senare har du 14 dagars ångerrätt.

Hmm lämnade tillbaka det nu och på Inet (fysiska butiken på ringön) sa dom att jag kommer få pröjsa för förpackningen. För insidan va ett jävla pussel att öppna. Stämmer det att jag ska behöva pröjsa för detta? Snubben sa 7% typ 250kr.

På olika sidor på nätet så står det att förpackningen är inget som kunden ska betala vid ångerrätt. Men minskat värde kan det hända att man får stå för. Det låter ju lite motsägelsefullt? Förpackningen är ju en del av värdet av produkten?

Vet ni hur det är?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

@Cropsgrinder: Jag har aldrig personligen blivit "utsatt", men jag har å andra sidan inte handlat av Inet på grund av just den anledningen. De av alla elektronikkedjor brukar vara striktast med sånt här utifrån jämförelse med vänners erfarenheter. Om nu killen i kassan sa att du blir tvungen att betala blir det förmodligen så, vilket är surt, inte ditt fel att förpackningen är åt helvete att fixa till..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hmm lämnade tillbaka det nu och på Inet (fysiska butiken på ringön) sa dom att jag kommer få pröjsa för förpackningen. För insidan va ett jävla pussel att öppna. Stämmer det att jag ska behöva pröjsa för detta? Snubben sa 7% typ 250kr.

På olika sidor på nätet så står det att förpackningen är inget som kunden ska betala vid ångerrätt. Men minskat värde kan det hända att man får stå för. Det låter ju lite motsägelsefullt? Förpackningen är ju en del av värdet av produkten?

Vet ni hur det är?

Anledningen till att man får betala är nog för att det inte länge kan säljas som nytt då just förpackningen är förstörd. Hade den varit hel hade det nog inte varit några problem.

Får man fråga exakt vad för kort det handlar om?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Hmm lämnade tillbaka det nu och på Inet (fysiska butiken på ringön) sa dom att jag kommer få pröjsa för förpackningen. För insidan va ett jävla pussel att öppna. Stämmer det att jag ska behöva pröjsa för detta? Snubben sa 7% typ 250kr.

På olika sidor på nätet så står det att förpackningen är inget som kunden ska betala vid ångerrätt. Men minskat värde kan det hända att man får stå för. Det låter ju lite motsägelsefullt? Förpackningen är ju en del av värdet av produkten?

Vet ni hur det är?

Det är väl bra att dom motiverar varför det är minskat värde, och att de tar emot även öppnade testade prylar, de lär ju sälja vidare den billigare i fyndhörnan.

Å andra sidan går det ju att argumentera att du verkligen tänkt behålla det men att det lät helt onormalt mycket....

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

@Cropsgrinder: Jag har aldrig personligen blivit "utsatt", men jag har å andra sidan inte handlat av Inet på grund av just den anledningen. De av alla elektronikkedjor brukar vara striktast med sånt här utifrån jämförelse med vänners erfarenheter. Om nu killen i kassan sa att du blir tvungen att betala blir det förmodligen så, vilket är surt, inte ditt fel att förpackningen är åt helvete att fixa till..

Nä det har jag lärt mig nu... Nu blir det black friday på webhallen istället...

Skrivet av BM-Mods:

Anledningen till att man får betala är nog för att det inte länge kan säljas som nytt då just förpackningen är förstörd. Hade den varit hel hade det nog inte varit några problem.

Får man fråga exakt vad för kort det handlar om?

Jo jag förstår det. Och jag förstår också hur dom kan med att ta betalt för kartongen. Eftersom det är formulerat på ett sådant sätt i lagen att det är produkten i sig liksom... Det kan ju innebära kartongen med. För den är ju "förbrukad" nu... Nu slet jag inte sönder hela skiten. Men insidan av paketet är ju designat så att det inte går att ta isär den utan att förbruka den...

Ett RX 5700 referenskort. Asus har jag för mig.

Skrivet av pacc:

Det är väl bra att dom motiverar varför det är minskat värde, och att de tar emot även öppnade testade prylar, de lär ju sälja vidare den billigare i fyndhörnan.

Å andra sidan går det ju att argumentera att du verkligen tänkt behålla det men att det lät helt onormalt mycket....

Joo precis.. Men det spelar ingen roll i bytesrätt, om jag tänkt behålla eller inte. De ska ju ta tillbaka kortet utan massa frågor o bös... Men jag förstår också hur de kan ta betalt för kartongen...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.