Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Permalänk
Melding Plague

Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Åtkomst till NFC-kretsarna i Apples Iphone-telefoner är låst till företagets egna funktioner, något en tysk domstol nu tvingar företaget att öppna upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snälla, gör detta till ett EU beslut.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Avstängd

Så jävla rätt!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Och några 10-tals miljarder böter på det hade suttit fint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker de kan tvinga Apple att även införa USB C på iPhone. Fast det lär ligga mycket vinst i de där usla Lightningkontakterna .

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Snälla, gör detta till ett EU beslut.

Nej, låt varje fritt land ha självbestämmandet att göra detta själva!

Vad får detta för konsekvenser för Apple Pay i Tyskland, rent konkurensmässigt? Vilka är de hetaste betalningslösningarna för NFC på telefoner?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Vilka är de hetaste betalningslösningarna för NFC på telefoner?

Det skulle väl vara apple pay, antar jag

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zipparn: i praktiken innebär det att tredjepartslösningar som Google Pay och olika bankers appar kan använda NFC-delen, om de går med på Apples avgift. Tysklands beslut kan också agera prejudikat för andra länder där banker och olika företag lobbat för att få tillgång till mobila betalningar på Apples produkter, som ändå är den största mobila plattformen i ett flertal länder. Vet att ett flertal australiensiska banker lobbat hårt för detta, och om banker och företag börjar erbjuda betaltjänster på Iphone och Apple Watch i Tyskland kan det användas som verktyg för att driva igenom beslut i andra länder.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AppleMuffin:

Det skulle väl vara apple pay, antar jag

Är inte Samsung mycket större?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Är inte Samsung mycket större?

Även i EU? EU-folket älskar Apple.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 7NM:

Även i EU? EU-folket älskar Apple.

I kno, har inte kollat siffror EU tbh.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bitcoin och andra krypto -betalningar i telefon-pay när? Q('-'Q)

Permalänk
Medlem

Apple kommer antagligen överklaga så långt det går, hela vägen till EU-domstolen. Och förhoppningsvis vinner bankerna där. Det skulle öppna upp för resten av Europas banker att göra samma sak.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara knyta sina kort till wallet appen i telefonen? Eller vad är det för fördel med detta annars? Skulle gärna ta emot en förklaring. Jag råkar gilla apples riktlinjer då det brukar tendera till att saker fungerar bra även om man inte kan göra riktigt som man själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Kan de inte bara knyta sina kort till wallet appen i telefonen? Eller vad är det för fördel med detta annars? Skulle gärna ta emot en förklaring. Jag råkar gilla apples riktlinjer då det brukar tendera till att saker fungerar bra även om man inte kan göra riktigt som man själv vill.

Jag kan inte lägga till mitt kort i wallet appen eftersom apple inte stödjer min bank. Man kan alltså inte koppla det hur som helst.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Koyaanis:

Kan de inte bara knyta sina kort till wallet appen i telefonen? Eller vad är det för fördel med detta annars? Skulle gärna ta emot en förklaring. Jag råkar gilla apples riktlinjer då det brukar tendera till att saker fungerar bra även om man inte kan göra riktigt som man själv vill.

Det blir lätt mer känsligt när man ger sig in på att vara en del av infrastrukturen om man är en stor spelare. Är man med i leken får man leken tåla.
Apple ska väl helt enkelt inte styra över vilken bank man tycker är lämplig att använda.

Aja.
Det här borde inte ställa till det för dig oavsett. Du kan fortsätta använda apples lösning även om andra aktörer nu också kommer kunna göra betalappar i deras lurar. So no worries

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PV52:

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Skickades från m.sweclockers.com

Slippa bära med sig plånbok. Ta bara telefonen och betala med den

Permalänk
Medlem

Bra, Tyskland! Det är inte bara betalningar som varit lidande av apples NFC låsning, även tex tredjepartsparning av blåtandsenheter med NFC har inte funkat (tänk hörlurar).

Permalänk
Medlem

@PV52:
Sjukt smidigt samt säkrare än kort-blipp då man, iaf på Samsung, kan ställa in att det krävs fingeravtryck för köp.
Hoppas att trafikverket/polisen/politikerna kan få tummen ur och godkänna digitalt körkort, så slipper man plånbok helt.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xcm:

Slippa bära med sig plånbok. Ta bara telefonen och betala med den

Exakt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför finner du en lösning med en telefon som har ett lås mer riskfyllt än ett kort som inte behöver låsas upp? All kommunikation utöver "hej, jag identifierar mig konceptuellt som ett Visa-kort" sker iaf mellan terminal och bank.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

@PV52:
Sjukt smidigt samt säkrare än kort-blipp då man, iaf på Samsung, kan ställa in att det krävs fingeravtryck för köp.
Hoppas att trafikverket/polisen/politikerna kan få tummen ur och godkänna digitalt körkort, så slipper man plånbok helt.

Jag hade blivit glad om man kunde lämna allt hemma och klarat sig med endast smartklockan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Varför vill man betala med mobilen via nfc? Tycker det känns lagom riskabelt med att det finns touch betalningar via bankkort, men jag kanske är gammal och mossig av mina 23 år på jorden...

Skickades från m.sweclockers.com

Tokenized payments är den stora fördelen.

https://squareup.com/us/en/townsquare/what-does-tokenization-...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag hade blivit glad om man kunde lämna allt hemma och klarat sig med endast smartklockan.

Instämmer till fullo, vi är på god väg också!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Bitcoin och andra krypto -betalningar i telefon-pay när? Q('-'Q)

Ja precis, bankerna behöver konkurrens.

Angående NFC:
Är det inte risk att någon med portabel läsare kan "blippa" min telefon utan att jag märker det?
Nästan så att jag hellre köper en telefon utan NFC av säkerhetsskäl.
Finns så många sätt att spionera och stjäla data redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Slippa bära med sig plånbok. Ta bara telefonen och betala med den

Nackdelen är ju att denna "plånbok" slutar fungera om du inte bär med dig batteri-bank eller laddare. Har sett och hört tillfällen där folk fått panik när deras "plånbok" får slut på ström.

Så även om jag inte ser det som en nackdel, öht, att ha möjligheten, är det inte bra lösning att lämna ID och någon annan betallösning hemma, oavsett hur "tung" den är. Det gör dock att du kan minska plånboken till något litet som ID + 1 kort, ev.

Fördelen är ju att telefonen är smidigare betalsätt som kan användas i många system, som primär lösning. Men jag hade inte litat på den för 5 öre nog att ha den som enda lösning.

Skrivet av ronnylov:

Angående NFC:
Är det inte risk att någon med portabel läsare kan "blippa" min telefon utan att jag märker det?
Nästan så att jag hellre köper en telefon utan NFC av säkerhetsskäl.
Finns så många sätt att spionera och stjäla data redan.

Om du jämför med ett kort så kan ju modulen stängas av / slås på, så den per automatik har ju inte ditt kort info så enkelt nåbart. Men visst finns det risk med alla trådlösa lösningar. Dock behöver du ju inte göra samma kod varje gång, som ett kort, utan du kan göra en unik för den betalningen, vilket gör det lite säkrare.

Din wifi och BT är såbar nog att NFC inte behövs ändå

Permalänk
Medlem

Det går sakta framåt, Swish stödjer nfc-taggar i senaste iOS-versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag brukar stänga av wifi and blutooth i min mobil så jag antar jag kan göra samma med NFC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nackdelen är ju att denna "plånbok" slutar fungera om du inte bär med dig batteri-bank eller laddare. Har sett och hört tillfällen där folk fått panik när deras "plånbok" får slut på ström.

Så även om jag inte ser det som en nackdel, öht, att ha möjligheten, är det inte bra lösning att lämna ID och någon annan betallösning hemma, oavsett hur "tung" den är. Det gör dock att du kan minska plånboken till något litet som ID + 1 kort, ev.

Fördelen är ju att telefonen är smidigare betalsätt som kan användas i många system, som primär lösning. Men jag hade inte litat på den för 5 öre nog att ha den som enda lösning.

Om du jämför med ett kort så kan ju modulen stängas av / slås på, så den per automatik har ju inte ditt kort info så enkelt nåbart. Men visst finns det risk med alla trådlösa lösningar. Dock behöver du ju inte göra samma kod varje gång, som ett kort, utan du kan göra en unik för den betalningen, vilket gör det lite säkrare.

Din wifi och BT är såbar nog att NFC inte behövs ändå

Jag tror att majoriteten skulle överleva att plånbokens ström tog slut, med det sagt är det väl lite beroende på längden av att inte vara vid sina fysiska kort, ska du springa i löpspåret eller åka till ett annat land? Jag tror nog att de flesta kan avgöra om man överlever med enbart nfc, i annat fall så lär man sig av misstagen.

Själv så använder jag nästan uteslutande Apple Pay via Apple Watch och skulle gärna se ett elektroniskt körkort/id, mina enheter har alltid överlevt en dagsanvändning.

Skickades från m.sweclockers.com