Handelsbanken inför avgift för konton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Nej. Jag har haft Sparbanken/ Föreningssparbanken/ Swedbank sedan mitt första bankkort så det har blivit så bara. Fram till och med ett par år sedan kostade det inget. Jag föredrar att ha allt utom sparandet på ett och samma ställe så att jag slipper krångla med 3-4 olika konton, men vilket det stället är spelar mig ingen roll så länge det inte tar tid och pengar att byta.

Komplett skulle jag inte använda av etiska skäl.

Vad är det för fel på Komplett?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det för fel på Komplett?

Komplett Bank har (edit: nästan) ingenting med Komplett att göra.

Edit: Som i att de är avknoppade och drivs fristående.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Komplett Bank har ingenting med Komplett att göra.

Direkt från Komplett banks hemsida:

Citat:

Komplett Bank är en norsk bank som erbjuder konsumentkredit- och refinansieringstjänster utan säkerhet och på gynnsamma villkor. Komplett Bank grundades 2014 med koncession från finansinspektionen.

Komplett Bank samarbetar med Komplett Group som står bakom flera ledande nätbutiker i Norge och Skandinavien, såsom Komplett.se, Komplett.no och Webhallen. Komplett Banks största delägare är Canica Invest som förövrigt äger majoriteten av Komplett Group.

Vi strävar efter att erbjuda den mest flexibla konsumentkrediten på marknaden med gynnsamma villkor. Nöjda kunder är en viktig del av vår verksamhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det för fel på Komplett?

Jag gillar inte deras sätt att prissätta sina Komplett-PC paket, det är vilseledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

nordea tog 40 kr eller liknande per månad. men inte om man var förmånskund (endast dom som bank), men det funkade inte utan man var tvungen in varje år och klaga och få tillbaka pengar

Känner inte igen det där, jag och frugan har noll avgift hos Nordea och prutat ner räntan, rabatten läggs in på nytt varje år automatiskt.
Men det finns säkert en miljon olika dealar, alla har olika förutsättningar, finns säkert något minimum de går efter för att det ska vara gratis. Synd bara att räntan inte är det. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Direkt från Komplett banks hemsida:

Kanske bättre att beskriva det som avknoppat från Komplett Group än att de inte skulle ha något med varandra att göra. Canica Invest äger ~20 % av Komplett Bank, medan de äger majoriteten i Komplett Group. När Komplett Bank startades var det Komplett AS som ägde dessa ~20 % och bolaget var inte på börsen. Styrelsen i Komplett Bank är vad jag kan se delvis från Komplett, men inte styrelseordförande och ingen sitter i båda styrelserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag gillar inte deras sätt att prissätta sina Komplett-PC paket, det är vilseledande.

Hur är det vilseledande?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur är det vilseledande?

Jag har redan dragit det i Komplett-tråden. Ta vilket paket som helst som inte är på Rea, summera delarna i Kompletts butik och du upptäcker att de tar 4-5k för att montera en dator för totalpris 25k medan Inet m fl tar betalt för delarna och ett mycket mycket lägre fast pris för montering. Komplett valde att inte bemöta det i tråden.

Det är hursomhelst offtopic.

Permalänk
Medlem

Kör Skandiabanken för lönekonto samt för överföring och betala räkningar. Kör Santander för utlandsköp, Norweigan VISA för kontantuttag och Komplett Bank för köp inom Sverige.

Betalar 0 kronor i ränta och/eller avgifter till samtliga ovanstående.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kör Skandiabanken för lönekonto samt för överföring och betala räkningar. Kör Santander för utlandsköp, Norweigan VISA för kontantuttag och Komplett Bank för köp inom Sverige.

Betalar 0 kronor i ränta och/eller avgifter till samtliga ovanstående.

Har för mig att man inte kan få deras erbjudande Enkla vardagen utan att ha ett bankkort, och det kostar 20kr i månaden om inte jag minns fel. Missar jag nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Avanza har en del "dolda" avgifter som vissa andra inte har, t.ex. en valutaväxlingsavgift på 0.25% vid köp och försäljning (totalt 0,5% om du byter en globalfond mot en annan) av fonder som handlas i utländsk valuta.

Nu är det ju inte så ofta man köper globalfonder i annan valuta. Men ska man vara ärlig så är nog anledning till att storbankerna inte tar avgift för de inte ens säljer fonder i andra valutor. För vad jag vet har alla växlingsavgifter.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

25 kr månaden va inte direkt dyrt.
Offtoppic: Jag har Swedbank och har sen i somras normal avgift för mitt konto och kort. Betalade i flera år nästan 1100 kr om året och bråkade ofta med banken om varför. När jag skulle aktivera Google Pay så upptäckte jag varför de va så jäkla dyrt. Jag hade nåt företagsavtal med tillägg fast jag är privatperson och aldrig någonsin ägt eller drivit företag. Dessutom strödde dom salt i såren med att inte vilja kompensera för deras egna avtalsmiss och tiotusentals kr i överbetalning.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Finns det något särskilt skäl att du vill betala 39kr/månad för att ha konto på Swedbank där du får ingen / låg ränta på sparkonto. Ingen bonus på kreditköp? Eller vill du ha allt samlat på ett ställe? En LF eller Skandia + PFC/Revolut + Komplett MasterCard + SBAB. Så får man några kronor. Annars göder man bara storbankerna utan att få något tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev jag ganska förvånad när jag tittade. Swedbank tar alltså 495:- för ett kreditkort med bonus, herregud. Nordea 470:- för samma. Skandia verkar inte ha något kreditkort med bonus. SHB kostar det 360:- hos för 0,5% bonus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vendelt:

Har för mig att man inte kan få deras erbjudande Enkla vardagen utan att ha ett bankkort, och det kostar 20kr i månaden om inte jag minns fel. Missar jag nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser ut så om man läser deras hemsida, men i praktiken är det bara kortet du betalar för. Skaffar du inget kort eller säger upp det så har du resten gratis.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det ser ut så om man läser deras hemsida, men i praktiken är det bara kortet du betalar för. Skaffar du inget kort eller säger upp det så har du resten gratis.

Tack för svar. Har inte skaffat deras erbjudande ännu men du menar att det går att få det utan att skaffa kortet? Det är precis det jag är ute efter men det verkar som man blir påtvingad det i samband med att man skaffar tjänsten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad skall banken äta ifall inte du sparar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Vad skall banken äta ifall inte du sparar?

Banken äter främst bolånekunder, till frukost, lunch och middag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Banken äter främst bolånekunder, till frukost, lunch och middag.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför kan jag tycka att banktjänsterna ska vara gratis om man har bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Därför kan jag tycka att banktjänsterna ska vara gratis om man har bolån.

De höjer säkert gärna din ränta istället, pengarna ska in

Permalänk
Medlem
Skrivet av vendelt:

Har för mig att man inte kan få deras erbjudande Enkla vardagen utan att ha ett bankkort, och det kostar 20kr i månaden om inte jag minns fel. Missar jag nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

"Enkla vardagen" är inget jag känner till. Har haft lönekontot där sedan år 2009. Har enbart lönekonto och betalar räkningarna ifrån Skandiabanken, samt lite gammalt passivt pensionssparande som jag inte fyllt på sedan december år 2012.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

"Enkla vardagen" är inget jag känner till. Har haft lönekontot där sedan år 2009. Har enbart lönekonto och betalar räkningarna ifrån Skandiabanken, samt lite gammalt passivt pensionssparande som jag inte fyllt på sedan december år 2012.

Enkla Vardagen är SEBs benämning på deras internetbank + bankkort,45 kr år månad. För mig är banken en funktion. Finns inget mervärde i att betala så mycket. Internetbanken kostar 120 kr per år och är en nödvändighet för att kunna betala bolånet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vem det är som blandar i tråden, men jag har aldrig nämnt något om SEB och frågan om "Enkla Vardagen" tolkade jag som att den var riktad mot Skandiabanken, vilket jag inte känner till.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.