Diablo II i uppdaterad version är osannolikt

Permalänk
Melding Plague

Diablo II i uppdaterad version är osannolikt

De ursprungliga utvecklarna bakom Diablo II förklarar att källkoden är förlorad och att allt skulle behöva göras om till en remaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

R.I.P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur lyckades de då göra en expansion ett år senare?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Buu! Vem vill se när jag, @Kenneth, @Klorixx och @Gustav Höglund streamar Diablo II igen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Pfft så hette det om wow classic också

Permalänk
Medlem

We do!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Minns när jag spelade D2 som mest och vi var ett gäng sorkar som farmade. När vi tröttnade så började vi larva oss och alla equippade Wirt's Leg och sen körde vi melee sork farming ett tag. Jag har för övrigt in D2 Collector's Edition här i bokhyllan. På den tiden CE var stämpelnumrerade, mitt är nr. 53587 / 70000.

Permalänk
Medlem

Se? Jag vill vara med. Hardcore?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skönt, då blir det en remaster mindre från Blizzard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Blir tårögd

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Skönt, då blir det en remaster mindre från Blizzard.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.. för folk tvingar ju en att spela dem!

Tycker inte det behövs remaster. Originalet är fortfarande fett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Ja.. för folk tvingar ju en att spela dem!

Tycker inte det behövs remaster. Originalet är fortfarande fett.

Håller med, finns imo väldigt liten poäng med en remaster för detta spel. Funkar ju utmärkt att spela fortfarande och inga problem på modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

har dom hört talas om reverse engineering ? dom är bara lata.. jag köper inte att källkoden är förlorad..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av MoNkeY-05:

Se? Jag vill vara med. Hardcore?

Inget jävla Hardcore. Då måste man ju hålla fokus i tio timmar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

har dom hört talas om reverse engineering ? dom är bara lata.. jag köper inte att källkoden är förlorad..

Förmodligen handlar det om tid och pengar, inte lättja. Går det göra en remaster relativt enkelt? Det verkar inte så. Annars tror jag nog de skulle göra det, för det vore lätta pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur lyckades de då göra en expansion ett år senare?

Precis! Min första tanke också. Hur sjutton blev LOD till om alla assets o källkod var förlorad? Och ett uttalande av några som inte har insyn längre, eller haft på väldigt länge, vad Blizzard har på sina hårddiskar idag.

Och skapa nya grafiska assets från grunden.... eum.... lite vad en Remaster ÄR för något! (vill ju inte bara ha en HD/Widescreen remake, det fixade hobbyfolk för länge sen)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hjälpsam

Jo, var i kul för de som spelade hardcore när de skulle möta Duriel, bossen i Act II, spelet laddade kanske långsamt och när det laddat klart låg de döda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tror en AI kan fixa det:P

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@talonmas: det jag misstänker är kruxet här är att de sannolikt bakat och kompilerat in de färdigbakade grafiska elementen i Diablo II och sedan skapat nya assets för expansionen. Problemet när man ska göra en remaster är att originalfilerna behövs för att de ska kunna putsas till i någon meningsfull utsträckning. De assets som bearbetats och bakats in i de versioner som utvecklarna tog med sig hem har reducerats i kvalitet, och då går det inte att förbättra till acceptabel HD-kvalitet.

Tror sannolikt det är det utvecklarna menar med att Blizzard skulle behöva göra om allt. Gällande källkoden borde de kunna hamna väldigt nära originalupplevelsen med reverse engineering, men det är omöjligt att gissa sig till den exakta koden som skrevs för 15 år sedan. Tror dock det är grafik-assets som är det största problemet här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis! Min första tanke också. Hur sjutton blev LOD till om alla assets o källkod var förlorad? Och ett uttalande av några som inte har insyn längre, eller haft på väldigt länge, vad Blizzard har på sina hårddiskar idag.

Och skapa nya grafiska assets från grunden.... eum.... lite vad en Remaster ÄR för något! (vill ju inte bara ha en HD/Widescreen remake, det fixade hobbyfolk för länge sen)

? Alltså detta hände innan ens D2 släpptes, så du kan ju fråga dig hur D2 blev till också... Alltså antagligen syftar dom på att alla orginal assets är borta, dvs det enda som finns är de lågupplösta för retail disken.

Permalänk
Medlem

Se och se, man vill ju vara med och smiska demoner såklart!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skäggig legend

Dessutom måste ni hypa att ni har bredband!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfgrin:

Tror en AI kan fixa det:P

Mjo nästan så!

Kika på denna:

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt hur mycket källkod till diverse spel som har "gått förlorad". Är ju inte bara D2 som detta gäller. Tex kunde de inte göra en hd remake av hela Heroes 3 utan fick nöja sig med första delen eftersom källkoden var "borta". Hur hantera spelbolag viktig data egentligen?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vad är sannolikheten att man inte sparar och gör backup på källkoden?

Jag kanske kan förstå om äldre versioner av spel går förlorade, men inte så troligt att de senaste versionerna med källkod m.m. går förlorat. Blizzard har ändå varit ett stort företag sedan Warcraft 2/Diablo och StarCraft. Det är liksom rutin att snarare ha en extra backup än en för lite.

Tycker det låter mycket osannolikt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tycker det är märkligt hur mycket källkod till diverse spel som har "gått förlorad". Är ju inte bara D2 som detta gäller. Tex kunde de inte göra en hd remake av hela Heroes 3 utan fick nöja sig med första delen eftersom källkoden var "borta". Hur hantera spelbolag viktig data egentligen?

Just Heroes 3 är något som grämer mig djupt.
Expansionerna tillför så mycket att jag knappt vill spela remastern utan dessa.

Hoppas verkligen att detta löser sig i framtiden, vore så episkt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Vilka usla lögnare.

Intressant att de sitter och häckar med källkoden, frågan är väl om de börjat förhandla om pris eller om de helt enkelt inte har rättigheterna till den p.g.a. någon klassisk miss där de avtalade bort något mot snabb payout (vilket verkar otroligt vanligt).

Permalänk
Medlem

Ansvarslöst och alldeles för vanligt inom spelindustrin. Men tids nog kommer säkert även D2 reversas lika fint som D1.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Tycker det är märkligt hur mycket källkod till diverse spel som har "gått förlorad". Är ju inte bara D2 som detta gäller. Tex kunde de inte göra en hd remake av hela Heroes 3 utan fick nöja sig med första delen eftersom källkoden var "borta". Hur hantera spelbolag viktig data egentligen?

Jag har hört att det var ganska vanligt att företag kastade hårddiskarna i soptunnan efter release under 90-talet. Det finns ett spel (minns inte vilket) som antingen fick en HD remake eller en ny motor (minns inte heller vilket) som bara blev möjlig då någon hittade deras hårddiskar när dom dumpser diveade utanför studion. Idag bryr sig nog dom flesta spelutvecklare om arkivering och det har vi nog version control att tacka.

Fy fan att vara en mjukvaruutvecklare under 90-talet, jag kan inte ens fatta hur folk kunde göra det. Subversion (som är skit i jämförelse med git) kom väl ut tidigt 2000-tal och det känns som att det borde vara någon basnivå för att utveckling ens ska kunna ske. Jag kan inte ens räkna på hur många gånger jag försökt att implementera något som förstör allt för att sedan bara slopa det och testa något nytt. Jag kan förstå att man inte lägger värde i något som är så jobbig att arbeta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Buu! Vem vill se när jag, @Kenneth, @Klorixx och @gh0glund streamar Diablo II igen?

Hade varit über-intressant om ni streamat själva ladder-reseten (mindre än en månad kvar), men tråkigt nog brukar den ske vid något oläglig tid.
Blir ett 24-timmarsrejs vid reset i vanlig ordning för min del. Ingen vila förrän A5 Hell är nådd

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3