Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Glädjer mig att det blev såpass lågt pris på dessa nya IPS skärmar med 144Hz(+). Bådar gott för kommande 1440p 27" och 31.5" 240Hz varianter.

Jag menar typ många år gamla 144Hz 24" TN skärmar från BenQ kostar väl mera än denna t.o.m...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av RPGWiZaRD:

Glädjer mig att det blev såpass lågt pris på dessa nya IPS skärmar med 144Hz(+). Bådar gott för kommande 1440p 27" och 31.5" 240Hz varianter.

Jag menar typ många år gamla 144Hz 24" TN skärmar från BenQ kostar väl mera än denna t.o.m...

När släpps 1440-varianten tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är Input Lag på denna ungefär?

Inom konsol, antalet millisekunders fördröjning.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vangen:

Hur är Input Lag på denna ungefär?

Inom konsol, antalet millisekunders fördröjning.

Svårt att mäta och inget jag kan göra här i hemmets lugna vrå.

Min subjektiva bedömning är att den är inom nivån att jag inte tror någon förutom de allra mest kräsna E-sportare kommer bli besvikna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Tråkigt med menyn, när de gjort så mycket annat rätt.
IPS skall det vara enligt mig.
Plus i kanten för Vesa fästa och att både HDMI och DP kabel ingår.
En fördel med 1920*1080 är. ju som påpekades, att det blir mer lättdrivet, kan vara värt att tänka på, om budgeten är begränsad.

edit
@Dinoman: Trevligt litet test, tack för det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Kul med ett sånt här minitest. De är den här skärmen jag just nu tittar stenhårt på. De är så att jag är sugen på två såna här skärmar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vangen: Skulle förvåna mig en smula eller två ifall input lag är högre än några millisekunder. Jag har sett högre på icke-spelskärmar men kan inte på rak arm minnas någon spelskärm som senaste tre-fyra åren visat mer än 10 ms latens. Ofta är det så lågt att kamerametoden inte är tillförlitlig för exakta värden. Därav "mindre än 10 ms" i mina tester.

Skulle säga att latens är ämne är något av ett gammalt problem från förr som lever kvar. Nu när så många är medvetna om latensproblem och börjar fråga efter det har tillverkarna redan utvecklat bort problemet i mycket hög grad på just spelskärmar. Och man är nog inte dummare som tillverkare än att inse att det vore hål-i-huvet att idag lansera en spelskärm som är långsammare än en TV.

Kan ju vara annat ifall man köper en random 60 Hz-skärm att det är riktigt hög latens. Fast då har man nog gjort fel prioritering om man är ute efter en skärm för rappa spel.

Annars väntar jag in en svit av dessa skärmar i december och kan kolla.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Annars väntar jag in en svit av dessa skärmar i december och kan kolla.

Näää… Först i december? Jag som hade hoppats på att så skulle ske innan den Svarta Fredagen så man eventuellt kunde handla en skärm (och tipsa en vän) baserat baserat på dina tester. 🙂

Vet du vilka skärmmodeller du kommer kika på, eller är det under ”non-disclosure”? 🤔🙂

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Tråkigt med menyn, när de gjort så mycket annat rätt.
IPS skall det vara enligt mig.
Plus i kanten för Vesa fästa och att både HDMI och DP kabel ingår.
En fördel med 1920*1080 är. ju som påpekades, att det blir mer lättdrivet, kan vara värt att tänka på, om budgeten är begränsad.

edit
@Dinoman: Trevligt litet test, tack för det!

Menyn är den plats jag aldrig går till på en pc skärm. Möjligen första gången när något behöver ställas in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har grubblat lite mellan AOC 24G2U & AOC C24G1 och det verkar som att 24G2U är värd de extra hundralapparna 23,8" istället för 23,6" även om jag hade önskat fulla 24".
+Högtalare
+USB-hub
+Platt

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gud jag tror det här är den perfekta skärmen ...
Lättdriven 1080p, ISP, undangömd USB-hubb som fortfarande ser lättillgänglig ut, VESA för väggen tillsammans med den avskalade designen på ramen. Foten är whatever, speakers KAN vara bra i nödlägen

Fint test, tackar för den!

Permalänk
Medlem

16:9 som 1 920 × 1 080 är för TV-maskiner. 16:10, däremot, är för datorer.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

16:9 som 1 920 × 1 080 är för TV-maskiner. 16:10, däremot, är för datorer.

Ja. För 13 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Funderar ibland över varför inte fler tillverkare integrerar förstärkare i skärmen. Har en bildskärm med vanliga 3,5mm-utgångar som kan skicka ut 2x20 watt. Har kopplat in vanliga högtalare från en gammal stereo. Riktigt smidigt, låter bra och dessutom kostar komponenterna bara några tior för tillverkaren så ingen nämnvärd extrakostnad.

Mer on-topic - trevlig skärm. Men vet någon varför Freesync ofta har en minimigräns på 48 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt test, då kan man vara nöjd över sin Swec Live vinst i form av denna skärm då helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hakro807:

Mer on-topic - trevlig skärm. Men vet någon varför Freesync ofta har en minimigräns på 48 fps?

Gissar att det är för 2x24 blir 48. Därmed har paneltillverkaren säkrat den lägsta frekvensen att synka mot, 24 Hz.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LeJoke:

Trevligt test, då kan man vara nöjd över sin Swec Live vinst i form av denna skärm då helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som ett verkligt pangpris!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Fin recension! Äsch då blir det nog ett köp på AOC 24G2U tror jag minsann absolut efter att ha irrat runt i bildskärmsdjungeln alldeles för länge nu. Tänkte först Asus VG248QZ. Men nja. Den är TN och känns lite "gammal". Behöver heller inte mer än en 24 tummare med 1920*1080p, 144Hz för att spela och sedan att det är IPS med bästa färgåtergivningen gör ju inte saken sämre Sedan är man ju ingen miljonär direkt heller så priset är ju mycket bra. Sitter på en gammal 60Hz skärm just nu så hur som helst kommer det bli ett lyft..

Fast det är klart.. Kanske ska vänta på Asus IPS 24" varinant VG249Q Mja, det hela beror lite på om det blir något pangpris på BF på 24G2U men betvivlar det iom att den redan är relativt prispressad. Och VG249Q är inte släppt ännu.. Men som det står i artikeln Asus-skärm får eftertraktade kombinationen IPS, 1080p och 144 Hz kommer den landa runt 2500 riksdaler; "Asus meddelar till SweClockers att TUF Gaming VG249Q får ett svenskt pris på 2 490 kronor. Lansering sker någon gång mellan december 2019 och januari 2020."

Edit ***
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon56869:

Menyn är den plats jag aldrig går till på en pc skärm. Möjligen första gången när något behöver ställas in

Jag är beredd att hålla med. Det är sällan jag är inne så mycket i menyn heller. Dock tycker inte jag att det är en ursäkt för att ha en dålig design. De har ju bättre menyer på deras dyrare modeller så en avskalad variant på det eller liknande.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har grubblat lite mellan AOC 24G2U & AOC C24G1 och det verkar som att 24G2U är värd de extra hundralapparna 23,8" istället för 23,6" även om jag hade önskat fulla 24".
+Högtalare
+USB-hub
+Platt

Jag hade föreslagit att du går på 24G2U.

Skrivet av Undain:

Gud jag tror det här är den perfekta skärmen ...
Lättdriven 1080p, ISP, undangömd USB-hubb som fortfarande ser lättillgänglig ut, VESA för väggen tillsammans med den avskalade designen på ramen. Foten är whatever, speakers KAN vara bra i nödlägen

Fint test, tackar för den!

Tack själv. Jag tror inte du skulle bli besviken av denna modellen.

Skrivet av hakro807:

Funderar ibland över varför inte fler tillverkare integrerar förstärkare i skärmen. Har en bildskärm med vanliga 3,5mm-utgångar som kan skicka ut 2x20 watt. Har kopplat in vanliga högtalare från en gammal stereo. Riktigt smidigt, låter bra och dessutom kostar komponenterna bara några tior för tillverkaren så ingen nämnvärd extrakostnad.

Mer on-topic - trevlig skärm. Men vet någon varför Freesync ofta har en minimigräns på 48 fps?

Det är nog en kostnadsfråga och ingen efterfrågan men det kan ju vara en hönan eller ägget situation.

Skrivet av septembro:

Fin recension! Äsch då blir det nog ett köp på AOC 24G2U tror jag minsann absolut efter att ha irrat runt i bildskärmsdjungeln alldeles för länge nu. Tänkte först Asus VG248QZ. Men nja. Den är TN och känns lite "gammal". Behöver heller inte mer än en 24 tummare med 1920*1080p, 144Hz för att spela och sedan att det är IPS med bästa färgåtergivningen gör ju inte saken sämre Sedan är man ju ingen miljonär direkt heller så priset är ju mycket bra. Sitter på en gammal 60Hz skärm just nu så hur som helst kommer det bli ett lyft..

Fast det är klart.. Kanske ska vänta på Asus IPS 24" varinant VG249Q Mja, det hela beror lite på om det blir något pangpris på BF på 24G2U men betvivlar det iom att den redan är relativt prispressad. Och VG249Q är inte släppt ännu.. Men som det står i artikeln Asus-skärm får eftertraktade kombinationen IPS, 1080p och 144 Hz kommer den landa runt 2500 riksdaler; "Asus meddelar till SweClockers att TUF Gaming VG249Q får ett svenskt pris på 2 490 kronor. Lansering sker någon gång mellan december 2019 och januari 2020."

Tack!

Jag skulle misstänka att det är samma panel i samtliga skärmar som kommer från de andra tillverkarna också men det är en ren killgissning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har haft hem två stycken 27G2U och båda har haft mycket backlight bleed. Är det något du märkt på 24" också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Errjay:

Jag har haft hem två stycken 27G2U och båda har haft mycket backlight bleed. Är det något du märkt på 24" också?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är inte värre än några tidigare skärmar som jag har haft. Min AGON AG352UCG till exempel är snäppet värre en denna modellen men visst är det framträdande.

Vill du bli av med backlight bleed så är det nog en OLED som gäller, tyvärr har inte de börjat komma på PC-sidan än. 2020 hoppas i alla fall jag att de skall börja dyka upp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errjay:

Jag har haft hem två stycken 27G2U och båda har haft mycket backlight bleed. Är det något du märkt på 24" också?

Skickades från m.sweclockers.com

Den 24G2U jag fick hem hade inga som helst bekymmer med detta. Syntes ingenting mot svart bakgrund. Däremot hade jag problem med att färgerna nertill var lite mörkare än upptill, speciellt mot mörkgrå bakgrund. Öppnade man upp exempelvis Discord så såg det ut som någon använt en mild gradient-effekt i Photoshop som bakgrund. Jag är kräsen och störde mig på det direkt men detta är säkert någonting många andra skulle kunna leva med.

Permalänk
Medlem

Hold on. G sync funkar!? Tror seriöst jag ska byta ner mig från 27'' ips 144hz 1440p skärmen jag har till denna. Vill verkligen ha 144 FPS i alla spel jag spelar men orkar samtidigt inte betala för ett 2080 Ti för att säkerställa mina behov. mycket pengar....
testade 1080p på 27'' men på det avståndet jag sitter så ser det ut som jag spelar i 360p :/ gud så blurrigt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hold on. G sync funkar!? Tror seriöst jag ska byta ner mig från 27'' ips 144hz 1440p skärmen jag har till denna. Vill verkligen ha 144 FPS i alla spel jag spelar men orkar samtidigt inte betala för ett 2080 Ti för att säkerställa mina behov. mycket pengar....
testade 1080p på 27'' men på det avståndet jag sitter så ser det ut som jag spelar i 360p :/ gud så blurrigt

VRR funkar som det skall på mitt 1080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

VRR funkar som det skall på mitt 1080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus VG258Q är också en jag har ögonen på. AOC ser riktigt fin ut men avskyr den röda linjen den har längst ner. AOC har dock riktigt fina reviews och Asus har precis släppts här men finns inga professionella reviews än

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KlyfftPotatis:

Asus VG258Q är också en jag har ögonen på. AOC ser riktigt fin ut men avskyr den röda linjen den har längst ner. AOC har dock riktigt fina reviews och Asus har precis släppts här men finns inga professionella reviews än

Haha. Jag gillar den designen, men så är det. Smaken är kluven.

Den skärmen från Asus är en TN-panel, AOCn är en IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha. Jag gillar den designen, men så är det. Smaken är kluven.

Den skärmen från Asus är en TN-panel, AOCn är en IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade sett bra ut om jag körde rött tema 😅

Oj. Blev fel med namnet. Alla dessa skärmar heter ju samma sak. Råkade länka fel haha.

Menar
https://www.asus.com/Monitors/TUF-GAMING-VG249Q/

https://m.sweclockers.com/nyhet/28451-asus-skarm-far-eftertra...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Detta kan vara skärmen för mig. jag testade för ca 3-4 år sedan en "spel skärm" med nvidia g sync och hela kittet 144hz mm MEN med TN panel.
som van med IPS panel så var det omöjligt för mig att sitta med en snabb men dålig skärm för att trots att jag givetvis sett TN paneler förr så var denna RIKTIGT dålig.
pillade på inställningarna i 2 dagar ihopp om att få den att iallafall efterlikna en ISP lite men det var omöjligt. så jag lämnade tillbaka den och köpte mig en 1440p 25 tums dell isp för 2 tusen kr billigare än spel skärmen.
men jag har länge varit sugen på en 144hz ISP men dom brukar ofta vara väldigt dyra men den här verkar vara allt man kan behöva och lite till och freesync som även mitt nvidia kort kan ta del av till ett pris som definitivt kan bli svårslaget av konkurrenterna.
kan bli en sån här på black friday anar jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det många som har köpt sig den här skärmen nudå? Sj beställt en för nån vecka sen då man sitter på en Eizo foris 23" sen tidigare (spelar endel, o fotograferar/photoshopar en del) skärmen gjort bra ifrån sig men blev lite sugen på 144hz nuså så nu blir det två skärmar på skrivbordet framöver för min del.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...