Valve avslöjar Half-Life: Alyx för VR-headset

Det finns ett rejält behov för ett välgjort VR-lir som inte är en "sitta ner och kör något-sim". Jag håller tummarna för detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var ju roligt. Får väl testa när det kommer.

Har ingen fingertracking på mitt VR-set, men det lär ju knappast vara ett krav heller.

/hulle.

Skrivet av ggalaxyy:

Det här är STORT för VR! Då väntar vi på resterande 2 då ..

* CS:GO VR
* Portal VR

Calling it

Om du har pengarna så kör en Valve Index. Alyx lär ju ha bäst stöd med Valves egna handkontroller känns det som rent spontant.

Du menar dom i en mjukvaruplattform?... Typ Steam?

Tackar för tipset. Antar att det är den inkl 2 basstationer man behöver? Vad det nu är..
Portal VR är något jag verkligen skulle vilja ha!

Index är ju komiskt dyr, men att köra Rift S eller en Quest med Link som släpptes nu i veckan behöver inte kosta mycket mer än en vettig gamingskärm (om man köper direkt från Oculus istället för en svensk återförsäljare).

Detta ska helt klart testas. Tillsammans med Asgard's Wrath, Stormland och (förhoppningsvis inom snar framtid) Lone Echo 2 så finns det en del kul på VR-fronten nu.

Inte riktigt det man gått o väntat på sen 2007.. o frågan är kommer man kunna spela det på vanliga skärmar ? VR för mig är helt ointressant...

Skrivet av ggalaxyy:

Det här är STORT för VR! Då väntar vi på resterande 2 då ..

* CS:GO VR
* Portal VR

Calling it

CS:GO har typ en motsvarande VR titel.
Pavlov VR

Skrivet av L'ombra:

Det är lite som hönan och ägget, men så vitt jag ser det så finns hårdvaran där nu. (de nyare headseten levererar absolut en fullgod upplevelse i min mening) Nu är det upp till spelutvecklarna.

Men frågeställningen om hönan och ägget är löst – ägget kom först:
https://svt.se/nyheter/vetenskap/forskning-agget-kom-fore-hon...

VR-hårdvaran kom före mjukvaran (spelen)? 🙂

Skrivet av Magicanz:

Du ska bara veta hur många som väntat på ett sånt här spel... Et spel som, om bra, faktiskt kan få fler personer att investera i VR och göra det till en vanligare grej. Att Valve använder Half-Life för detta bevisar bara att de har stor tro i tekniken.

Så kan det eventuellt vara. Eller så är det tvärtom. De tror inte på att tekniken kommer sälja, så de använder Half-Life som dragplåster. Båda förklaringarna kan gälla. Låt oss hoppas det blir ett bra spel.

Skrivet av Nivity:

15 år och allt man får är ett värdelöst VR spel i Half life 1 stil.
Hmmm Valve lol

Skulle ju knappast köpa VR för detta möget

Va, har du redan spelat det alltså? Berätta mer!

Skrivet av ramlösa:

Tyckte HTC Vive var dyr när jag betalade 6k och det var ändå första generationen, finns inget som rättfärdigar Index nästan dubbla pris.

Jag var ointresserad av Vive i och med den låga upplösningen och de dåliga handkontrollerna. Men så fort Index utannonserades med bättre basstationer, fingerspårande handkontroller, bättre linser, markant högre upplösning, större synfält, mycket mindre SDE, högre uppdateringsfrekvens, "off-ear"-högtalare, och diverse ergonomiförbättringar, så slog jag till. Jag tycker att man får en del för pengarna (men det gäller förstås att man har de pengarna i sin budget till att börja med, så jag fattar om det inte är lösningen för alla).

Skrivet av Ureet:

Jag var ointresserad av Vive i och med den låga upplösningen och de dåliga handkontrollerna. Men så fort Index utannonserades med bättre basstationer, fingerspårande handkontroller, bättre linser, markant högre upplösning, större synfält, mycket mindre SDE, högre uppdateringsfrekvens, "off-ear"-högtalare, och diverse ergonomiförbättringar, så slog jag till. Jag tycker att man får en del för pengarna (men det gäller förstås att man har de pengarna i sin budget till att börja med, så jag fattar om det inte är lösningen för alla).

Vilket grafikkort rekommenderas som minimum? Antar att man måste ha ett 2080 RTX om man vill driva det i native upplösning och inte bli yr av framedrops?

Skrivet av ggalaxyy:

Det här är STORT för VR! Då väntar vi på resterande 2 då ..

* CS:GO VR
* Portal VR

Calling it

Om du har pengarna så kör en Valve Index. Alyx lär ju ha bäst stöd med Valves egna handkontroller känns det som rent spontant.

Du menar dom i en mjukvaruplattform?... Typ Steam?

Csgo finns väll med VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant att se hur de implementerar lootboxar och microtransaktioner i spelet.

Nu har jag trippeldippat med Oculus Rift, PSVR (dammsamlare deluxe!) Och Oculus Quest men även jag frågar mig vad poängen med titeln är. Inte vad Valves fans frågar efter och gemene spelare vill antingen inte ha eller vill betala för VR. Boneworks är troligen överlägsen Valves titel men återstår förstås att se vad som faktiskt presenteras.

Om spelet inte är ett hattsamlsnde mtx/lootbox spel ställer jag mig i raden att välkomna Valve tillbaks som utgivare/utvecklare av riktiga spel igen. Men mest av allt vill jag gärna se ett Left 4 Dead 3 personligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Timergu:

Csgo finns väll med VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Närmaste är nog Pavlov VR skulle jag tro.

Skrivet av Timergu:

Csgo finns väll med VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Nix

Skrivet av anders190:

Närmaste är nog Pavlov VR skulle jag tro.

^

Med tanke på Valves VR satsning och folk har väl haft teorier länge om att HL3 skulle blir ett VR spel så är det ju bättre än inget half life I alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Vill inte ha något jävla vrspel, jag vill ha ett vanligt spel helst hl3 med samma eller mer spelglädje än tidigare half life spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av The Kristoffer:

Vilket grafikkort rekommenderas som minimum? Antar att man måste ha ett 2080 RTX om man vill driva det i native upplösning och inte bli yr av framedrops?

Valve anger "NVIDIA GeForce GTX 970+ or AMD RX480+" som minimikrav för Index, men kraven varierar mycket från spel till spel, och för de krävande spelen blir det förstås bättre ju snabbare kort man har. Är ett spel inte gjort för VR från början (utan har fått ett VR-läge i efterhand) så är det ofta sämre optimerat och kräver snabbare kort (t ex No Man's Sky eller Project Cars 2). Oculus senaste AAA-titlar kräver också mycket av grafikkortet på de högre grafikinställningarna (och om man kör dem på Index via Revive så förlorar man några frames på att Revive "översätter" mellan API:er), så trots att jag har en 1080Ti så tänkte jag vänta med att spela dem tills jag skaffar ett av de nya grafikkort som Nvidia ryktas släppa nästa sommar. I andra änden av skalan finns spel som Beat Saber och Space Pirate Trainer, som jag kan köra i 144 fps utan problem.

Najs, ser fram emot detta! Har en Valve Index men är häcksittande beträffande om det är värt att skaffa en sådan idag om man inte har pengarna att (relativt enkelt) spendera. VR är jättekul och en unik spelupplevelse, tekniskt sett är Index tillräckligt bra, men mediet behöver fler stora titlar helt enkelt.

Apopå när Valve var bra, har Xen kommit till Black Mesa än?

Äntligen, nu ska det bara komma grafikkort(eller någon form av VR optimering) till lite bättre pris och trådlös överföring(till Valve Index) så blir det köp.
Hoppas på att IEEE_802.11ay kommer lanseras nästa år för VR, så borde bandbredden räcka till.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ay

Problemet med illamående verkar vara löst i och med Index, så därför så rekommenderar jag inte att man skaffar de billigare modellerna, i alla fall inte ifall man vill använda headsetet i mer än 15min och inte vill göra dom flesta som vill prova illamående.

Skit också, hade givetvis hoppats på HL 3, och hade det varit det hade jag blivit tvungen skaffa ett VR-headset. Men det här? Meh.

Skrivet av aholman:

Med tanke på Valves VR satsning och folk har väl haft teorier länge om att HL3 skulle blir ett VR spel så är det ju bättre än inget half life I alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår dock inte varför det satsas så hårt på vr med tanke på vart vi är i utvecklingen så tycker jag fortfarande att vr bara är en plojgrej i spel, visst är det roligt att prova men det är inget jag vill ersätta det gamla sättet att spela på ännu.

Saknas fortfarande så mycket för att det faktiskt ska vara virtual reality, vrida på huvudet och flaxa med armarna är kul högst en timme sen är det inte speciellt "immersive" längre.

Personligen blir det bojkott från min sida, folk har tjatat om ett hl3 i 13år plus att majoriteten förmodligen inte bryr sig speciellt mycket om dagens vr headsets.

Skrivet av Fearnox:

Problemet med illamående verkar vara löst i och med Index, så därför så rekommenderar jag inte att man skaffar de billigare modellerna, i alla fall inte ifall man vill använda headsetet i mer än 15min och inte vill göra dom flesta som vill prova illamående.

Det har mycket mer med speldesign och locomotion att göra än vad för headset du har på dig.

Jag tycker inte alls att folk som gnäller över att det blev en VR titel ska kallas dryga för att dom vart besvikna.

Valve och andra sidan måste vara medvetna över att ordet Half-Life är mycket farligt att ta upp om och speciellt citatet
"Utannonserar"

Och fans ber än idag 12 år senare efter en uppföljare eller fortsättning på Episode 3 (Vilket jag längtar till)

Skrivet av Teval:

Det har mycket mer med speldesign och locomotion att göra än vad för headset du har på dig.

Jovisst, men vill du ha upplevelser där du inte sitter fastspänd eller teleporteras för att kunna röra på dig så behöver du high-end VR.
Det går att anpassa spel till att fungera bra med low-end VR, men med högre kvalite så behöver du inte göra det i samma utsträckning.
Möjligheterna och friheten blir alltså betydligt större.

Valve känner sig pressade. Avslöjar ett nytt HL dagen då Google ska släppa Stadia så att den senare nyheten hamnar i skymundan. x)

Skrivet av Magicanz:

Du ska bara veta hur många som väntat på ett sånt här spel... Et spel som, om bra, faktiskt kan få fler personer att investera i VR och göra det till en vanligare grej. Att Valve använder Half-Life för detta bevisar bara att de har stor tro i tekniken.

Problemet är att det inte bara är att sätta sig och spela när man känner för det man måste ta på sig en stor klumpig headset som man får yrsel av efter en timme. VR må kanske var häftigt men det är verkligen inte praktiskt. Och tyvärr har denna andra generationens VR hype lagt sig. Inte bara pga priset utan också klumpigheten men om tio till tjugo år kanske.

Funderar fortfarande på om bromsen är vettiga grafikkort i rätt prisklass. För att spela HLA idag skulle man ju behöva en GPU för 10 000 sek plus index för lika mycket. Jag tror att skillnaden är för stor mellan en vanlig skärm, 1080p-1440p 60Hz som de flesta sitter med, mot att driva saker i 4k+-upplösning i låsta 140fps. När ett rimligt prissatt kort till VR-brillorna släpps om 100 år, på runt 3000 sek, så kommer det ju gå att driva vilket monsterspel som helst på en vanlig skärm i åratal framöver.

Tror helt enkelt att GPU-tillverkarna ser VR som en premiegrej som de inte vill ska sjunka för lågt i pris, för då sänker de också den övriga marknaden helt med, då instegskorten kommer kunna driva vilket spel som helst på en vanlig skärm.

Skrivet av dlq84:

Va, har du redan spelat det alltså? Berätta mer!

Är inte så svårt att dra den slutsatsen.