Valve avslöjar Half-Life: Alyx för VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Valve avslöjar Half-Life: Alyx för VR-headset

Hela 15 år efter Half-Life 2 är det dags för en ny del, men den som hoppats på att Valve lärt sig räkna till 3 lär bli besviken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande, men jag ställer mig lite frågande till hur många procent av spelarbasen som har ett vettigt VR-headset? Känns som målgruppen är ganska liten..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Dags att damma av sin HTC Vive!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

It's happening!!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Schluug:

Spännande, men jag ställer mig lite frågande till hur många procent av spelarbasen som har ett vettigt VR-headset? Känns som målgruppen är ganska liten..

Det är ett riktigt antagande! Men utan "killer apps" kommer inte användarbasen för VR-headset växa heller, så jag förstår varför Valve gör det här.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Får lägga in ett VR-headset i min budget då...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Efter Blizzards katastrof-fiasko-reveal av Diablo Immortal tänker jag att Valve borde veta bättre än att släppa en produkt ingen bett om i en spelserie med en långt efterlängtad uppföljare. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Valve behöver satsa på mjukvara för VR också, inte bara hårdvaran. Kolla hur bra det går för Oculus, jag tror en stor del i det stavas spel!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Meh, släppa en produkt ingen bett om under ett IP där det finns suktande efter något nytt, känns konstigt.

Men blir säkert bra för de som gillar VR-spel!

Permalänk
Medlem

Det har ju diskuterats lite tidigare om de väntat på riktigt bra VR-headsets för att ens ha en chans att leva upp till hypen som skapats kring HL3.

Men jag tycker inte vi är där ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Spännande, men jag ställer mig lite frågande till hur många procent av spelarbasen som har ett vettigt VR-headset? Känns som målgruppen är ganska liten..

Det är lite som hönan och ägget, men så vitt jag ser det så finns hårdvaran där nu. (de nyare headseten levererar absolut en fullgod upplevelse i min mening) Nu är det upp till spelutvecklarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Efter Blizzards katastrof-fiasko-reveal av Diablo Immortal tänker jag att Valve borde veta bättre än att släppa en produkt ingen bett om i en spelserie med en långt efterlängtad uppföljare. :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska bara veta hur många som väntat på ett sånt här spel... Et spel som, om bra, faktiskt kan få fler personer att investera i VR och göra det till en vanligare grej. Att Valve använder Half-Life för detta bevisar bara att de har stor tro i tekniken.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Avstängd

Ohh lordy! Lord Gaben är en givmild pc gamer gud.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Äntligen ett värdigt spel som kan göra det lönt att investera i ett Oculus Quest som man annars bara hade använt till du vet vad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att VR redan "överlevt" en initial inkörningsperiod tyckte jag redan var imponerande. Men om nu Valve faktiskt lyckas leverera en titel som även säljer tekniken så är det bra jobbat av dem och riktigt intressant för VR.

Men jag är tvek, de lämnade verkligen sin franchise i sticket känns det som.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Har aldrig ens funderat på VR innan...
Vad ska man ha för VR headset?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Kommer alldrig att köpa ett VR headset oavsett hur många lockande spel som släpps till det. Vill ha kontroll på min omgivning xD

Permalänk
Medlem

Tror ni att titeln likt så många andra blir Epic store exklusive ? 🤣

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Såg Half life på framsidan trodde va HL3 news dirr haha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Kommer alldrig att köpa ett VR headset oavsett hur många lockande spel som släpps till det. Vill ha kontroll på min omgivning xD

Har du testat VR? Speciellt de med kamera fram? För de har lägen så du kan se verkligheten när du går nära en kant av ditt spelrum och kan se verkligheten manuellt när du vill med en knapptryckning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vill ha Left 4 Dead 3 från Valve. Half-Life har så tråkiga ljudeffekter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@philipborg: Ah, okej Det visste jag inte.

Tänkte mest på människor i min omgivning

Permalänk
Medlem

Det här är STORT för VR! Då väntar vi på resterande 2 då ..

* CS:GO VR
* Portal VR

Calling it

Skrivet av CarlOscar:

Har aldrig ens funderat på VR innan...
Vad ska man ha för VR headset?

Om du har pengarna så kör en Valve Index. Alyx lär ju ha bäst stöd med Valves egna handkontroller känns det som rent spontant.

Skrivet av superapan:

Valve behöver satsa på mjukvara för VR också, inte bara hårdvaran. Kolla hur bra det går för Oculus, jag tror en stor del i det stavas spel!

Du menar dom i en mjukvaruplattform?... Typ Steam?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd att Valve Index har en såpass saftig prislapp.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Efter Blizzards katastrof-fiasko-reveal av Diablo Immortal tänker jag att Valve borde veta bättre än att släppa en produkt ingen bett om i en spelserie med en långt efterlängtad uppföljare. :-/

Att Valves två senaste spel har floppat enormt väger imo mer.
De flesta har nog inte ens hört talas om Artifact eller Underlords. Artifact är dött men sägs utvecklas, Underlords får konstant patchar men tappar fort spelare.
Man kan ju hoppas att all talang har varit upptagna med Alyx men är tyvärr skeptisk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

15 år och allt man får är ett värdelöst VR spel i Half life 1 stil.
Hmmm Valve lol

Skulle ju knappast köpa VR för detta möget

Permalänk
Medlem

Måste man ha vr för att spela detta? Blir ett väldigt dyrt spel i sådant fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

15 år och allt man får är ett värdelöst VR spel i Half life 1 stil.
Hmmm Valve lol

Skulle ju knappast köpa VR för detta möget

Har du sett bilder på det? Källa?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Var väll enda sättet att få folk att köpa deras VR-headsetet till ockerpris.
Tyckte HTC Vive var dyr när jag betalade 6k och det var ändå första generationen, finns inget som rättfärdigar Index nästan dubbla pris.
Hade den varit trådlöst, inte krävt några basstationer och högupplösta oled-paneler så hade jag kanske betalat några tusen till, men inte 11k.

Tror inte folk ska vara allt för optimistiska, var väll ca ett årtionde sen Valve utvecklade ett spel sist?