Star Wars – science fiction eller fantasy?

Permalänk
Medlem

Jag ser det som Science fiction pga rymdskepp, överljusfart, plasmakanoner, kraftfältssköldar och dylikt är ju trots allt det man kommer i kontakt med större delen av tiden. Skriker sci-fi för mig.

Sen finns Jedi/Sith bitarna där också förstås som nog lutar mer åt fantasy hållet så det finns ju fantasy-inslag. Dock inte nog för att jag ska se Star Wars som något annat än huvudsakligen sci-fi.

Det är en stor del av storyn "kraften" osv men rätt sparsmakat när det gäller tid på bilrutan måste jag säga. Strider med ljussablar klassar inte in här liksom. Så det ligger trots allt i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Jag har alltid kallat det Science Fantasy. Därför avstår jag röst.

Permalänk

Det är sci-fi, men sk. soft science-fiction, där det inte är grundat så mycket i verkligheten och fysikens lagar, jämfört med t.ex. Star Trek som är mer hard sci-fi, där det mesta (men kanske inte allt) är grundat i verkligheten på ett eller annat sätt.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem

Det är ju i orden. science: lasergevär som alltid missar o grejer och fiction: omöjliga frisyrer och fåniga namn.
Svårare än så är det inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

För min del är det avgörande vad som driver handlingen framåt (utöver karaktärernas personliga motiv), är det en teknisk uppfinning (tex. Tillbaka till framtiden) så är det Sci-Fi är det något övernaturligt/magiskt (tex. Sagan om Ringen) så är det Fantasy.

Med det sagt så blir isåfall episod I, II och III sci-fi eftersom kloningstekniken möjliggör Palpatines maktövertagande och skapande av en arme. I episod IV, V och VI är det snarare att Luke blir en Jedi och lär sig bemästra Kraften så då blir det Fantasy.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Det är sci-fi, men sk. soft science-fiction, där det inte är grundat så mycket i verkligheten och fysikens lagar, jämfört med t.ex. Star Trek som är mer hard sci-fi, där det mesta (men kanske inte allt) är grundat i verkligheten på ett eller annat sätt.

Nja, Star Trek är allt rejält soft sci-fi.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ditt fejs är fel.

Jag ser science fiction som något där "vetenskapen" lyfts till en ny nivå, något som teoretiskt skulle kunna hända (...). Det är i vår värld, i vårt universum. Väldigt konceptualiserat.

Därför blir Star Wars mer fantasy för mig. Inslag av häftig teknik till trots, det är i någon mån en annan värld som inte bygger på eller är relaterad till vår.

Lite såhär tänker jag också. Ta t.ex. Startrek, där det snackas om gravitation, strålningar etc. Det är existerande begrepp som finns i verkligheten men som sockras lite för handlingens skull. Det blir Sci-fi. I Starwars med kraften som förvisso har teologisk likhet med Ki, Qi, Prana, m.m. är ett eget begrepp med ingen direkt motsvarighet till verkligheten. Iaf inte jag har sett saker flyga igenom luften pga kraften. Det blir fantasy.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har alltid sett Star Wars som en hybrid mellan Fantasy och sci-fi, så för mig är båda svaren rätt så länge de är i relation till varandra!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av m4gnify:

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

Även om det finns "inslag" av fantasy så kommer Star Wars alltid vara Science Fiction i mina ögon.

Ett magiskt citat från en av tidernas bästa författare. <3

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Um, sci-fi fantasy. Klart man kan blanda genrer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Ja, att bara sätta stjärnornas krig i samma kategori som xena krigarprincessan vore orimligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Enligt sci fi argumentet är ju mission impossible filmerna sci fi ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

Även om det finns "inslag" av fantasy så kommer Star Wars alltid vara Science Fiction i mina ögon.

Så, all Sci-Fi är fantasy?

Jag tycker 99% en överväldigande majoritet av all "Sci-Fi" (jag läst/sett) är fantasy då kopplingen till någon sorts vetenskaplig förklaring av fenomen/teknik tenderar vara som bäst, godtycklig.
Sen tycker jag också att fantasy är fantasy bara för att det förekommer magi är onödigt smal. Har författaren baserat det på sin verklighet, historia och förutsägbar framtid inkluderat är det realism. Är det inte realism är det krasst någon form av fantasi.

Inte helt otippat anserat jag att Star Wars är fantasy. Science förkommer men huvudsakligen ren Fiction.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Avstod rösten då jag står på båda sidor. Det är fantasy, men det är ändå så mycket som skulle kunna hända på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Avstår röstning, förstår inte varför allt måste ha en klisterlapp med "Det är detta, och inget annat!".

Underkategorier, mixad kategorier osv kan göra det till vad som helst, brukar själva klumpa ihop alllt till Sci fi/fantasy som en enda sak, för syftet att använda kategorier brukar vara att rekommendera något, eventuellt med en eller par extra subkategorier, t.ex. skräck, action, komedi m.m.

Men vill man nu sätta kategorier skulle jag alla filmerna är komedier, utom RotS, ESB och RO som är tragedier, lika bra att gå tillbaka när det bara fanns två alternativ att välja på

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Flytta saken med tanken är inte nödvändigtvis fantasy, då man i dagsläget inte helt förstått hur gravitation fungerar och de uppenbarligen har stenkoll på det i starwars speeders, millenion falcon som flyger rakt uppåt fast motorerna pekar bakåt så verkar det finnas några betydande vetenskapliga framsteg i botten. Sen råkar det finnas ett gäng (jedi) med samma förmåga i en mindcontrolled wearable device. Helt klart sci-fi.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Intressant nog så är nästan alla filmer klassade som fantasy enligt IMDb. Jag skulle nog säga att båda är korrekt.

Permalänk
Medlem

Att säga att fantasy inkluderar alla verk som innehåller något magiskt är en alldeles för generell definition då det inkluderar alldeles för många genres. Att säga att science fiction ska vara baserat på vetenskap etc är inte heller en bra definition då det heter fiction av en anledning, fiction = påhittat.

Wikipedia säger "Fantasy is distinguished from the genres of science fiction and horror by the absence of scientific or macabre themes respectively, though these genres overlap. In popular culture, the fantasy genre predominantly features settings of a medieval nature." Vilket jag tyckte var ett bra sätt att särskilja det från andra genrar.

Wikipedia säger också "Science fiction (sometimes called sci-fi or simply SF) is a genre of speculative fiction that typically deals with imaginative and futuristic concepts such as advanced science and technology, space exploration, time travel, parallel universes, and extraterrestrial life."

Så för att definiera olika verk handlar det mer om bara förekomsten av något och är mer om själva temat, tidsepoken etc.

Så baserat på dessa definitioner är Star Wars solklart Sci-Fi, oavsett om det innehåller element av fantasy, vilket det mesta science fiction gör - även Star Trek.

Permalänk
Medlem

George Lucas säger att Star Wars är fantasy i rymden, så det spelar inte så stor roll vad folk röstar på.

https://imgur.com/a/aiaRLAL

Ur Christian Century, July 20-27, 1977, p. 666.

Permalänk
Medlem

Star Wars och star trek är för mig sci-fi. med inslag av fantasy

Det är svårare att definiera avatar, terminator, Thor etc.
Jag vet inte vad det beror på, kanske just rymd inslaget med farkoster och dylikt gör det mer sci-fi

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk

Tycker det är lika mycket av båda.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Ämnet går ju inte att komma till ett direkt svar på då termen Science Fiction inte har en faktisk definition, alla utgår från sin egna definition. Det leder till långa diskussioner där man aldrig kan komma fram till "rätt" svar.

Att analyser ord för ord och deras betydelse (science betyder det och de, fiction betyder det och det mm. ) blir ju inte helt rätt heller.

Jag ser det, som någon tidigare skrev, om det är "gammalt", hästar, trollkarlar, svärd och halmhus så är det fantasy. Är det rymd, laser, FTLs och metallbyggnader så är det Sci-Fi. Sen kan de finnas saker som är båda. Och jag säger inte att jag har rätt med det, men eftersom det inte finns satta definitioner med hårddragna linjer, så förenklar jag det på det sättet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alltid funderat över hur Chewbacca tvättar stjärten?

Fantasy: Behöver inte tänka på ovanstående
Science Fiction: Finns en förklaring till allt

Nu funderar jag om Chewbacca har en stjärt. Minns inte att jag sett honom äta något.

Det finns dock vissa raser som definitivt har en stjärt. Eller typ..

https://www.youtube.com/watch?v=sHD-knhS6es

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Inaktiv

Det är både och enlight mig, både fantasy och framtids visioner (som bygger på teknologi).

Permalänk
Medlem

Eftersom Star Wars baseras på verkliga händelser som berättats för George Lucas av L. Ron Hubbard av Anunnaki-folket så är det snarare en dokumentär.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Det är förstås Science Fantasy!

Permalänk

Spelar ingen roll egentligen, antar att ordet "Fantasy" i filmvärlden klangar mer åt drakar/riddare/magi och att "Sci-Fi" klangar åt rymden, laser, teknologi/framtiden. Blir liknande för mig i spel också.

Fiktion är väl inte på riktigt, alltså ren fantasi alltihopa..

Permalänk
Medlem

Som många andra skrivit, tänker jag på det som någon sorts hybrid, typ science fantasy. Är inte så viktigt egentligen. Det är trevliga sagor med gott och ont, lite magi och lite pang pang i rymden. Verkligen ingen hard sci-fi, men det är ju ganska ovanligt att filmer är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Star Wars är ju i grunden en militärroman med tung fokus på tekniska miljöer, där avancerad teknik är väldigt brett tillgänglig.
Någon så enkel som en vattenbonde (ja, Luke var en vattenbonde) har en svävare att tillgå, och om den universella civilisationen är så långt gången så tycker jag helt klart att historien hör till science fiction.

Men vad gäller kraften:
Här har vi ju ett koncept som inte är allt för verklighetsfrämmande, egentligen.

De benämner den som "kraften", och ser man på det helt nyktert så är det ingen enorm skillnad gentemot verkligheten.
Visst har jag inte personligen sett folk skjuta blixtar från händerna eller flyga, men allt detta med blivandet; det är något som verkligen inte är att underskatta. Och han som orsakar att det blir, han är i ärlighetens namn riktigt schysst att ha en god relation till (Jah, va' mer kan man säga egentligen).

Och vad mer än den detaljen som skulle kunna hänvisa Star Wars till fantasygenren, det vet jag inte.
Kraften är riktig enligt mig, helt enkelt. Helt oflummigt menat.