Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AxeZ: loggade in nu och det står fortfarande 20-21:a. Så peppar peppar ta i trä, kanske kanske jag får ett stadigt paket (🥁) dagarna efter lanseringen. Är också taggad på att se hur det fungerar, oavsett mängden barnsjukdomar initialt är det häftigt att testköra ett teknikskifte och se potentialen som kan skymtas där.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skillzore:

Ubisoft har gått ut med att deras prenumeration UPlay+ ska funka på Stadia i framtiden. EA står med på partner listan så man kan ju hoppas att de blir samma med EA Access. Sen finns ju alltid möjligheten att Stadia någon gång slänger in massa spel i pro abonnemanget, men det blir nog längre fram isf.

Det hade jag missat, får ju ses som något väldigt positivt för tjänsten faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fasiken får Google upp sin utrusning upp i molnen?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Enligt de recensioner som nu släppts så är Stadia habilt - grundkonceptet fungerar med mindre latens och lagg än befarat men för många funktioner och spel saknas för att det ska vara värt det. Om man i framtiden kan spela utan kontroll och på flera maskiner utan problem tror jag att det kan bli helt gångbart, speciellt i Sverige där bredbandet är av hög kvalitet.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Nu finns det många recensioner ut, både i text och video.

Jag har endast skummat igenom några av dem, men konsensus verkar vara: fungerar bra, utan märkbar latens eller lagg. Bra bild och fullt tillräckligt för de flesta. Inte lika bra bild som "riktig" 4K från PC eller konsol. En del funktioner saknas och kommer längre fram.

Länk till en tråd på reddit där en lista över recensioner finns: https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/dy3xef/stadia_review...

Permalänk
Medlem

En sak jag inte hänger med på?

Säg att jag köper Stadia Pro och använder det några månader och köper ett par spel, men ej vill betala längre blir då mitt abonnemang Stadia Base då?

Kommer jag kunna spela min köpta spel ändå med Base eller måste jag bli betalande kund igen för att komma åt mitt bibliotek?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bärplockaren:

Säg att jag köper Stadia Pro och använder det några månader och köper ett par spel, men ej vill betala längre blir då mitt abonnemang Stadia Base då?

Kommer jag kunna spela min köpta spel ändå med Base eller måste jag bli betalande kund igen för att komma åt mitt bibliotek?

Du ska fortfarande kunna spela ditt köpta spel, men då endast i "base" kvalitet. Dvs 1080p och 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Undrar om de kommer stödja crośsplay i framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, bara cosplay

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt intressant med lite uppdateringar kring Microsoft xCloud också. Hörde tex att de kommer öppna upp för fler länder att "testa" xCloud inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du ska fortfarande kunna spela ditt köpta spel, men då endast i "base" kvalitet. Dvs 1080p och 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, hittade även detta när jag kika runt lite om vad Stadia innebar.

"Om du väljer att avsluta Stadia Pro så kan du fortsätta spela de spel du köpt med Stadia Base utan en prenumeration. Åtkomst till andra spel som ingår kostnadsfritt i Stadia Pro försvinner. "

Verkar också som att det är vit handkontroll som gäller vid köp av startpaket och därav om man vill ha annan färg på kontrollen får man köpa en extra i nuläget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att kunna testa Stadia när gratisversionen släpps nästa år. Att kunna påbörja spelet på TV:n och sedan kunna lätt fortsätta från datorn, mobilen eller en surfplatta är rätt intressant.

Det stör mig dock att man inte får tillgång till de "gratisspel" man har "fått" från sin Pro-prenumeration om man väljer att avsluta det tillfälligt. Jag vet att det är så det fungerar i PSN och Xbox Live men tycker att Google kunde ha gjort detta bättre.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Delade meningar

Läst runt lite nu när det släppts, och det verkar vara lika delat som innan launch. De som får dålig upplevelse skyller man på brandväggar, dåligt internet, företags internet med många uppkopplade osv..
Medans vissa har det utan lagg osv..

Här i Sverige där många har 100/100, har någon av er testat ännu? Det jag är mest intresserad utav är rDr2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Jag ser fram emot att kunna testa Stadia när gratisversionen släpps nästa år. Att kunna påbörja spelet på TV:n och sedan kunna lätt fortsätta från datorn, mobilen eller en surfplatta är rätt intressant.

Det stör mig dock att man inte får tillgång till de "gratisspel" man har "fått" från sin Pro-prenumeration om man väljer att avsluta det tillfälligt. Jag vet att det är så det fungerar i PSN och Xbox Live men tycker att Google kunde ha gjort detta bättre.

Steam Link kallas det
Har du spelen så funkar det med Steam Link.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag undrar: Startar spelen snabbare och laddar snabbare i spelet än på PC?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det inte glasklart vad Google Stadia är för något eller vad som ingår, så lär ju intresset vara tämligen ljummet. Dom ska slåss mot PS Now och Apple Arcade och vara ljumna?
Nej, ser bara Google Glass i ny kostym, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Läst runt lite nu när det släppts, och det verkar vara lika delat som innan launch. De som får dålig upplevelse skyller man på brandväggar, dåligt internet, företags internet med många uppkopplade osv..
Medans vissa har det utan lagg osv..

Här i Sverige där många har 100/100, har någon av er testat ännu? Det jag är mest intresserad utav är rDr2.

Håller med, verkar som att många recensioner är från de som bjöds in av google. De bor ofta i samma stad som servern.
PC games däremot kallade del en pixlig sörja med frysningar o framedrops så de trodde spelet crashat flera gånger om.

Så ja, ge oss lite Svenssonrecensioner utifrån bygden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Håller med, verkar som att många recensioner är från de som bjöds in av google. De bor ofta i samma stad som servern.
PC games däremot kallade del en pixlig sörja med frysningar o framedrops så de trodde spelet crashat flera gånger om.

Så ja, ge oss lite Svenssonrecensioner utifrån bygden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en god chans att vi inte kommer ha några servrar inom Sverige till en början, så latensen kan vara högre än den kommer vara senare. Detta är just en sån tjänst som kräver att man har servrar lite överallt så det är alltid så nära kunden som möjligt, helst under 20ms RTT.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Det finns en god chans att vi inte kommer ha några servrar inom Sverige till en början, så latensen kan vara högre än den kommer vara senare. Detta är just en sån tjänst som kräver att man har servrar lite överallt så det är alltid så nära kunden som möjligt, helst under 20ms RTT.

Jag skrev detta tidigare i tråden:

Skrivet av Skillzore:

Du kan se Googles alla datacenter och noder här. Vi har två fulla datacenter i närheten, det ena i Hamina, Finland och det andra i Nederländerna. Sedan har vi en Edge Point of Presence i Stockholm och flertalet Edge Nodes, en i Göteborg, två i Stockholm, en i Malmö och ett par stycken norr över. Jag har hört allt från att Stadia bladen kommer sitta i edge nodes, till att de endast kommer sitta i datacenter. Så det är oklart. Men du kommer alltid att ansluta till din närmaste edge node för att sedan ha så få hopp som möjligt inom Googles nätverk. På http://www.gcping.com/ kan man mäta sin latency till Googles datacenter, alltså de full stora. Så om det kommer finnas blades i edge nodes kommer latencyn bli ännu lägre än den du får till Finland eller Nederländerna nu.

Osäker på om de faktiskt kommer bygga ett fullt datacenter i Sverige när vi nu har andra så nära. Tror de i första hand kommer bygga ut i andra delar av världen för att nå fler kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hur fasiken får Google upp sin utrusning upp i molnen?

såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Jag skrev detta tidigare i tråden:
Osäker på om de faktiskt kommer bygga ett fullt datacenter i Sverige när vi nu har andra så nära. Tror de i första hand kommer bygga ut i andra delar av världen för att nå fler kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för inlägget, men det står inget nytt för mig där. Min "oro" kvarstår Oavsett om vi ansluter till NL eller Finland via en av deras noder i Stockholm så är det en latens på ~28 ms till NL och 16 ms till Finland för mig i bästa fall. Vi är rätt begränsade till fysiska begränsningar här. Förhoppningsvis så lägger de hårdvara i sina edge-PoP:ar i Sverige, speciellt i Stockholm, och då har jag strax över 1 ms RTT till närmaste PoP:en.

Permalänk
Medlem

Alla recensioner jag har läst sedan embargot lyftes verkar vara överens om ett rungande NJA. Jag fick kalla fötter och avbeställde mitt "Premiere".

4K/60fps var utlovat och det verkar inte vara i närheten. Trist, och jag hoppas att det blir bättre för jag hoppades på detta. Testade en vecka PS Now på PC och det var helt ok. Blir spännande att se vad MS kommer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

4K/60fps var utlovat

Vadå, funkar bara 1080p strömmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vadå, funkar bara 1080p strömmen?

Nejdå, det är bara att det verkar vara 1080 uppskalat. Tror det var The Verge som var extra kritiska mot det. Lirat på 4kTV med medföljd chromecast. Det var i Destiny tror jag. Tösen i aftonbladet menar att det är ospelbart i RDR2. Lovar dom 4K/60FPS ska det vara det.

Nånstans läste jag att Bungie har sagt att dom skalar upp 1080, men jag har jobbat natt så jag orkar inte leta källa just nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Tack för inlägget, men det står inget nytt för mig där. Min "oro" kvarstår Oavsett om vi ansluter till NL eller Finland via en av deras noder i Stockholm så är det en latens på ~28 ms till NL och 16 ms till Finland för mig i bästa fall. Vi är rätt begränsade till fysiska begränsningar här. Förhoppningsvis så lägger de hårdvara i sina edge-PoP:ar i Sverige, speciellt i Stockholm, och då har jag strax över 1 ms RTT till närmaste PoP:en.

Vi kan som sagt inte veta, men jag skulle gissa att de har placerat servrar i Sverige. Det vore märkligt att Sverige skulle vara ett av fåtalet länder som Stadia lanseras i, utan att ha servrar här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Lovar dom 4K/60FPS ska det vara det.

Kan ha missat det, men jag minns inte att de lovat att spelen skulle köras i 4K/60. Vore ett minst sagt dumt uttalande.

Vore kul om någon jämförde kvaliten från Stadia ijmf med Youtube i 1080p60 resp 2160p60. Youtube 1080p60 är bra taffligt för spel så jag hoppas strömmen från Stadia har bättre (eg. mindre) komprimering än så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, då vet jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tack, då vet jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Var så god. Trevligt med lite uppskattning, för det krävdes en hel del googling för att hitta svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Steam Link kallas det
Har du spelen så funkar det med Steam Link.

Det har jag faktiskt, men tycker att det fungerar lite sådär att flytta från TV:n till iPad, till exempel. Oftast så behöver man starta om spelet och det kan ta lite tid med spel som GTAV. På Stadia så börjar man spela inom ett par sekunder och sedan ska man kunna flytta till en annan skärm utan att behöva starta om spelet. Enligt deras demos iaf.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på att kunna spela på valfri skärm så att säga, då man har varit inbiten på PC och äntligen kunna spela på stor tvn eller i sovrummet utan större krusiduller.

Men undrar också hur detta kommer te sig med de olika plattformarna d.v.s. om spel portas, buggar osv?

Funderar också om man är ute på vift och vill spela på plattan eller mobilen och inte har tillgång till Wi-Fi, då det verkar sluka en hel del bandbredd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc