Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag tänkte droppa ölen och sen sluta med den lilla utemat jag äter . Försöka äta som vanligt då jag oftast käkar relativt bra mat, dock plocka bort smör och grädde. Tar jag bort ölen så minskar jag cirka 17000ckal i veckan sen lägg till promenader på 20 Min om dagen eller så. Rimligt att gå ner 2-3kg i veckan? Börjar på 115 kg.

Behåll smör och grädde, fett är din vän. Det håller dig mätt länge.
Ölen är bra att sluta med men 17Mcal tror jag inte du dricker.
Sikta på 45-60 min istället. Du kommer tappa 0,5-1kg i veckan skulle jag tro. Gå ner i vikt är ett maraton inte ett 100m lopp du ska kunna leva på samma sätt hela livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Behåll smör och grädde, fett är din vän. Det håller dig mätt länge.
Ölen är bra att sluta med men 17Mcal tror jag inte du dricker.
Sikta på 45-60 min istället. Du kommer tappa 0,5-1kg i veckan skulle jag tro. Gå ner i vikt är ett maraton inte ett 100m lopp du ska kunna leva på samma sätt hela livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det va någon onlineräknare jag petat in siffrorna i. Roligt att bolaget bara redovisar 40cl öl när det är en förpackning dom inte säljer. När jag räknade på deras siffror så blev det cirka 6000 Kcal mindre.

Då behåller jag lite smör och grädde. Jag har hittills gjort ganska fet mat. Såser med mest grädde som man blankar av med smör. Mycket smör i mos och liknande. Så antar att jag bör dra ner det på en mer lagom nivå.

45-60 min långsamt är bättre än 20 min i rask takt? Va ute idag och jag har noll flås.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av SexMachine:

Det va någon onlineräknare jag petat in siffrorna i. Roligt att bolaget bara redovisar 40cl öl när det är en förpackning dom inte säljer. När jag räknade på deras siffror så blev det cirka 6000 Kcal mindre.

Då behåller jag lite smör och grädde. Jag har hittills gjort ganska fet mat. Såser med mest grädde som man blankar av med smör. Mycket smör i mos och liknande. Så antar att jag bör dra ner det på en mer lagom nivå.

45-60 min långsamt är bättre än 20 min i rask takt? Va ute idag och jag har noll flås.

Annars är det ganska sjysst att bara käka mycket grönsaker och magert protein, ihop med typ havregrynsgröt eller liknande. Väldigt mättande och lågt kcalintag.

Så här tänkte jag köra 760kcal per dag fördelat på frukost/lunch/middag, det ihop med mellanmål så man hamnar runt 1000-1200kcal så händer det grejer på vågen.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Tittar in här och avger rapport: Har blivit något hårdare men det går långsamt p.g.a. ett par klavertramp som innebar ett godisintag om över ett kilo per gång, och det faktum att jag har skaffat baksten och satsar på att göra världens godaste hemmapizza...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Går fint att komma i form och käka hemmapizza.

När jag var i bra form (93kg på 185 ca 8-9% bf) käkade jag fortfarande pizza ett par gånger i veckan och lite lösgodis varje dag. Inte optimalt, men det går. Äter man pizza drar man ner på andra kolhydrat-/fett-källor helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vi är nu inne på den bästa perioden och mest naturliga sättet att tappa vikt = gå ut i kylan och frys.

Effektivare än de flesta dieter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vi är nu inne på den bästa perioden och mest naturliga sättet att tappa vikt = gå ut i kylan och frys.

Effektivare än de flesta dieter.

Ut i t-shirt, shorts och sandaler, lätt som en plätt att tappa vikt då. Hur mycket väger fingrar och tår egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter att tappa vikt. Har kört på LCHF i 6 månader, men kom ur det under julen. Så tänkte prova på att gå tillbaka till "normal" diet, men att räkna kalorier. Vägde 95 innan jul, vägde mig idag nere på 93.4kg. Så snart har jag tappat 70kg sen jag börja för 18 månader! Blir att stanna vid 90Kg som vågen visar, för har ganska mycket hängande hud som väger en hel del skulle jag tro!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Summering för 2019 är minus 9kg.
Bara 15-20 kvar att beta av

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lagt på mig strax över 5kg sedan jag slutade och snusa. Har börjat ta tag i det. Kör med morgonvägning och sparar datan i en excelfil som är kopplat till ett styrdiagram som innehåller börvärden medan jag fyller på med är-värden.
Uträkning 0,5kg per vecka ger 5kg på 10 veckor vilket blir en nedgång på ca70gram per dag och det är då från detta som ligger till grund för mitt börvärdet i styrdiagrammet.

Så målet är alltså att gå ner 5kg med start från 1 jan och ska beräknas uppnås 10 veckor senare. Jag kommer inte ihåg exakt datumet, tror det var 15 mars.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hösten 2018 mätte jag blodtrycket 210/125 med några peakar på 240/145 vid några tillfällen, plötsligt började jag förstå varför jag var så trött hela tiden och varför det dunkade i öronen ibland och öronsus.

Så blodtryckspiller x3, träning regelbundet och kostbyte från 100% rött kött till 2 veg, 1 fisk, 2 kyckling och 2 kött i veckan.

Har gått ner ungefär 15kg på 14-15 månader, nere på ett blodtryckspiller från tre och är inte trött längre. Siktar på att kapa ca 2-3kg till.

Min motivator/motivation var ganska enkel - jag vill inte få obotliga skador på de inre organen och jag vill inte dö i hjärtinfarkt eller stroke inom 5 år

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

100% rött kött

Jag älskar rött kött, men hur orkar man äta enbart det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

2014-01-01 = 69kg
2017-01-01 = 116kg
2018-01-01 = 105KG
2019-01-01 = 86kg
2020-01-01 = 106KG

Helt sjukt vad man viktpendlar. Har börjat med shakes + ett bättre mål om dagen igen efter mycket stillasittande och bilkörande och dålig mat.

Har lagt av med all snabbmat sedan 3 månader pizza, hamburgare m.m.

Provar nu plenny drink 1st om dagen + nyttigare måltid på kvällen (varm mat)

Börjat promenera långa sträckor och ska göra detta dagligen till våren då jag börjar springa sen ska jag springa mån-fre är tanken hela nästa sommar ut för att sedan börja gymma till nästa vinter. Ska även börja gymma nu lite smått såfort jag inte är ute och reser i arbete.

Mitt mål är 80kg 2021, 70kg 2022.

Funderar på om man ska vänta med gym tills man lyckats gå ner i vikt en bit. Får alltid effekten att jag ökar för mycket muskler + fett såfort jag gymmar.

Tyvärr inte för intresserad av att leva som vegetarian eller enbart på en viss diet för resten av livet

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag älskar rött kött, men hur orkar man äta enbart det?

Alltså kött och potatis eller kött och pasta/ris, typ köttfärs, hamburgare, biffar och även fläskkött. Kan säga att en helt ny kulinarisk värld har öppnat sig för mig med veg, fisk, kyckling etc. Kött finns kvar men i väldigt mycket mindre mängd numera.

Min sambo har inga blodtrycksproblem men även hon ligger ungefär 10kg plus dock älskar hon kött och fet mat så det var kanske därför det blev så mycket av det senaste 10 åren.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

@Lordkiller:

Bra plan, går det för fort så kommer allt tillbaka förr eller senare sen gäller det att inte träna sig i väggen för då slutar man utan öka belastningen stegvis, efter några månader kommer det kännas skönt att ta ut sig.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Alltså kött och potatis eller kött och pasta/ris, typ köttfärs, hamburgare, biffar och även fläskkött. Kan säga att en helt ny kulinarisk värld har öppnat sig för mig med veg, fisk, kyckling etc. Kött finns kvar men i väldigt mycket mindre mängd numera.

Min sambo har inga blodtrycksproblem men även hon ligger ungefär 10kg plus dock älskar hon kött och fet mat så det var kanske därför det blev så mycket av det senaste 10 åren.

Rätt stor skillnad mot 100% rött kött

Men ja, det finns mycket gott som inte är nötkött, t o m grönsaker

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Rätt stor skillnad mot 100% rött kött

Men ja, det finns mycket gott som inte är nötkött, t o m grönsaker

Snubblade in på en sushi restaurang i våras och tänkte man måste ju testa iallafall, satt och stirrade på laxsushin en stund och tänkte ska jag verkligen stoppa in rå fisk i munnen? dammade på lite grön gegga och soja och det var faktiskt gott

Har blivit en hel del sushi sen dess och enda sushin jag inte gillar är räksushi (helt obalanserad smak) men tonfisk allt annat går bra.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Snubblade in på en sushi restaurang i våras och tänkte man måste ju testa iallafall, satt och stirrade på laxsushin en stund och tänkte ska jag verkligen stoppa in rå fisk i munnen? dammade på lite grön gegga och soja och det var faktiskt gott

Har blivit en hel del sushi sen dess och enda sushin jag inte gillar är räksushi (helt obalanserad smak) men tonfisk allt annat går bra.

Sushi är gott, riset är väl inte toppen för viktnedgång dock.
Testat Sashimi?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Sushi är gott, riset är väl inte toppen för viktnedgång dock.
Testat Sashimi?

Det måste jag testa, har testat lax, tonfisk, avokado, krabba och räkor (gillade inte räkor) men sashimi så gott ut ungefär som laxsushi fast utan ris och med lite andra kryddor. Testar det nästa gång.

Ska nog köpa en skål misosoppa nästa gång också.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Min sambo köpte viktväktarappen igår och vi har suttit och skannat streckkoder på lite olika livsmedel och (och fått några shocker).

Idag blev det färdigmat, tortelloni med ostsås och 1 portion av det motsvarar ungefär 50% av rekommenderat dagsintag för hennes vikt. Kombinerat med frukosten är hon redan nu efter lunch uppe i 2/3 av rekommenderat dagsintag.

Ska bli roligt att se om några veckor när vi skannat in fler matvaror hur mycket energi det egentligen finns i mat men just nu ser det ut som färdigmat och halvfabrikat är klart energirikare än vi trodde.

uppdat
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Min sambo köpte viktväktarappen igår och vi har suttit och skannat streckkoder på lite olika livsmedel och (och fått några shocker).

Idag blev det färdigmat, tortelloni med ostsås och 1 portion av det motsvarar ungefär 50% av rekommenderat dagsintag för hennes vikt. Kombinerat med frukosten är hon redan nu efter lunch uppe i 2/3 av rekommenderat dagsintag.

Ska bli roligt att se om några veckor när vi skannat in fler matvaror hur mycket energi det egentligen finns i mat men just nu ser det ut som färdigmat och halvfabrikat är klart energirikare än vi trodde.

Oja det är mer än man tror! Jag använder själv Myfitnesspal, där jag skannar in och mäter/väger min mat! Funkar riktigt bra!

Min vardag ser ganska enkel ut

Frukost 3x Ägg med lite kaviar, 273 kalorier
Lunch 3x ägg med lite kaviar ibland byter jag ut äggen mot någon frukt tex en banan 100 kalorier
Middag kan se ut, 100g bönpasta, 200g köttfärssås 784 kalorier + sallad
Mellanmål Whey 100 37gram och 100 gram frysta jordgubbar totalt 163 kalorier

Det funkar bra för mig, är inte för trött eller mår dåligt, klarar till och med av att träna 1t30min på gym under dagen med!

Körde på strikt LCHF i 6 månader, kom ur LCHF under julen. Då vägde jag in på 95. Och nu väger jag 91.7, så mitt koncept fungerar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

98kg - 78kg under 2019. Började komma igång maj och i december vägde jag in mig 20kg lättare.
Var väldigt otränad innan och saknade någon större form av muskelmasssa, resultatet var tydligare i spegeln än vad det var på vågen!

Började komma igång med att försöka promenera 3x1mil i veckan, gå till jobbet istället för köra och slutade med all form av läsk, godis, snabbmat och snacks. Annars åt jag husmanskost som vanligt. Rasade några kilo i början, sen stod det lite stilla.
In på sommaren började jag med styrketräning 3ggr i veckan och 1x1,5mil promenad men åt rätt mycket gott så vikten rörde sig inte så mycket.
September full fart igen, nu med 4ggr styrketräning och ett tennis-pass (promenader förekom då och då, men inte frekvent).
Utöver så gick jag in på dieten hårdare och började med periodisk fasta (16-8)och carb cycling. Vilket var fruktansvärt effektivt. Tappade 0,8kg i veckan samtidigt som jag byggde upp muskler.

För att hålla mig motiverad körde jag 1 fuskdag i månaden (men spårade ju inte ur fullkomligt på den), konsumerade fortfarande alkohol och tog bilder för att hålla koll på skillnaden. En våg säger sällan hela sanningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av frozrr:

98kg - 78kg under 2019. Började komma igång maj och i december vägde jag in mig 20kg lättare.
Var väldigt otränad innan och saknade någon större form av muskelmasssa, resultatet var tydligare i spegeln än vad det var på vågen!

Började komma igång med att försöka promenera 3x1mil i veckan, gå till jobbet istället för köra och slutade med all form av läsk, godis, snabbmat och snacks. Annars åt jag husmanskost som vanligt. Rasade några kilo i början, sen stod det lite stilla.
In på sommaren började jag med styrketräning 3ggr i veckan och 1x1,5mil promenad men åt rätt mycket gott så vikten rörde sig inte så mycket.
September full fart igen, nu med 4ggr styrketräning och ett tennis-pass (promenader förekom då och då, men inte frekvent).
Utöver så gick jag in på dieten hårdare och började med periodisk fasta (16-8)och carb cycling. Vilket var fruktansvärt effektivt. Tappade 0,8kg i veckan samtidigt som jag byggde upp muskler.

För att hålla mig motiverad körde jag 1 fuskdag i månaden (men spårade ju inte ur fullkomligt på den), konsumerade fortfarande alkohol och tog bilder för att hålla koll på skillnaden. En våg säger sällan hela sanningen.

Duktigt men du måste verkligen skippa all form av alkohol och snabbmat kan du äta då och då men inte som du håller på med nu. Sömn, vila och kost är fortfarande viktigare än att hålla sig extremt aktiv, då kommer du bara slita ut dig själv med motivationen.

Permalänk

Min viktnedgång den här gången började med att jag bokade en resa som jag ville komma i form till.
Hur som helst, började dieten 10/12, gymmat sen ca 2 månader innan det 5-6 gånger i veckan vilket jag har utökat till 7-8 gånger i veckan (6 pass styrka 1-2 pass löpning). Nu exakt en månad efter starten har jag gått ner 6.1 kg. Får i mig ungefär 1500 kalorier om dagen och har ett lika stort underskott ungefär. Så beräknad viktnedgång bör vara 1.5 kg i veckan vilket stämmer överens med min faktiska viktnedgång.
Har 10 dagar kvar innan jag reser och hoppas kunna tappa 1.5 kg till + 2 kg vätska (ska sluta med salt och kreatin).
Startvikt: 81.7
Vikt nu: 75.6

Edit: Min kost har bestått av samma sak varje dag sen jag började:
Frukost 3 ägg
Första mellanmål: Halv portion havregrynsgröt (har jag börjat äta den senaste veckan) + En portion whey 80
Lunch: ca 90 gram kyckling + sallad (isberg, gurka, paprika)
Andra mellanmål: En portion whey 80
Andra lunch (oftast före träning): 170 gram kyckling + sallad
EAA före och efter träning.
Middag (efter träning): 100 gram kyckling.
På kvällen: 2 portioner Caesin.

Permalänk
Medlem

Ska göra ett nytt försök att gå ner i vikt. Startvikt 107.2 kg, 06.01 2020. Längd 175 cm. Diet inte äta så mycket extra utöver 3 måltider. Mål <95 kg till 01.05 2020. Har tyvärr inte så mycket ork för motion + att höger hälsena fortfarande är sjuk. Om jag inte ser ut att lyckas runt början av april så ställer jag motorcykeln på ståförsäkring ytterligare 1 år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför tillverkas elektronik med inbyggd död-datum? Min våg "gick sönder"...

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Varför tillverkas elektronik med inbyggd död-datum? Min våg "gick sönder"...

Min våg är också lite konstig, när den stått en dag så visar den 1kg för lite första vägningen och hoppar jag av och sedan på igen visar den vad jag tror är rätt vikt. Ska köpa en ny till helgen för säkerhets skull.

EDIT

Köpte en ny Fitbit Aria våg ikväll så sambon kan synka med sina fitbit och viktväktar appar.

För mig visar nya vågen nästan 1kg mindre jämfört med gamla vågen (testat 3-4 ggr) medan den för sambon konstigt nog visar samma vikt som gamla vågen ??? jag tror mer på nya fitbit vågen eftersom gamla var den billigaste vi kunde hitta (99kr) när vi köpte den för typ 5 år sen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag har varit överviktig i 10 år nu, och jag har testat alla möjliga dieter, LCHF/GI/VLCD. Nu i december hoppade jag på viktväktarna och det har fungerat så mycket bättre för mig än något annat. Problemen med de andra dieterna har för mig varit att det är ganska allt eller inget och jag led under tiden jag använde mig utav dem. Till slut så brast det och så pajade man hela dieten.

Viktväktarna är så smidig och jag får ändå äta mig mätt och går sällan hungrig. Jag har 43 poäng att äta varje dag, och man kan fördela dem som man vill. Mat som är lätt att äta för mycket av kostar mer poäng och mat som man sällan sätter sig och hetsäter kostar mindre poäng. I den varianten jag kör så har man även en hel del 0 poängs mat. Grönsaker, kycklingbröst, kalkon, ägg och fisk, 0.5% yoghurt och bär är alla 0 poäng. (sen kan man ju inte ta 8kg lax om dagen och tro att man kommer gå ner i vikt)

För mig har det inneburit att jag gått från mycket bröd och pasta, till mycket lättyoghurt, ägg och sallad.

Totalt har jag 43 poäng (bestäms av vikt, längd , kön etc).

Typisk dag för mig
Frukost/kvällsmat:
Naturell lättyoghurt 0.5% med lite blåbär. 1 ägg och kanske ett par skivor grillad kyckling. 0-1 poäng.
Lunch/middag:
Abbas fiskbullar i hummersås 1 burk 375g. 8p
Någon form av sallad med antingen lax/kyckling/räkor. Dressing är lurigt, men går att göra egen med lättyoghurt som bas. Jag kör ofta en blandning av tacosås och gräddfil så blir det typ en fajhitasallad. 3-4 poäng- Släng salladen i 2 st medium tortilla bröd så blir det tacos istället och kostar nu ca 13-15p.
Snacks
Lins/ris/majskakor: 3 st = 4 p. Brukar slinka ner som mellanmål eller snacks på kvällen.
Ahlgrens bilar 14 st= 2 p.
Cola Zero = 0p

Så med frukost/lunch/middag/kvällsmat och lite snacks så brukar jag trilla in på ca 20p/dag, vilket är ungefär halva det jag får äta. Man kan även spara 4p/dag som en veckobonus så man kan festa till det någon gång när man vill. Det blir lite som när man var liten och hade lördagsgodis, vilket faktiskt gjort att jag uppskattar godiset mer än när jag kunde äta det mån-sön. Underligt nog har jag också märkt att det är positivt att "äta mer" minst en gång i veckan, men aldrig två i rad. Jag brukar gå ner i vikt dagen efter jag käkat mitt lördagsgodis vilket är fett weird.

Idag har jag gått ner 8.5 kg på 2.5 månad, och det är med ett uppehåll över jul/nyår då jag stod stilla viktmässigt. Går sällan hungrig då man alltid kan äta ett ägg eller dyl om det är långt till nästa måltid. I början fyllde jag ut med mer 0p mat men sakta men säkert har också magsäcken krympt och jag behöver inte äta ett ägg som snacks för att klara mig mellan måltider, men det var bra att ha den möjligheten tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Underligt nog har jag också märkt att det är positivt att "äta mer" minst en gång i veckan, men aldrig två i rad. Jag brukar gå ner i vikt dagen efter jag käkat mitt lördagsgodis vilket är fett weird.

Finns en förklaring till det. När man äter väldigt lite mat, ställer kroppens ämnesomsättning om sig och går in i "starvation mode" och sparar mer av det du får i dig. Efter en veckas diet kan ämnesomsättningen sjunka till 50% ungefär. Men om man överäter en dag (cheat day), så boostas ämnesomsättningen till max igen. Kroppen får en liten chock och ämnesomsättingen ökar därför drastiskt.

Det här är en väldig förenkling, men det är i princip så det funkar. Sysslade med det när jag tränade som mest och var i slutet av en deffningsperiod.

Det viktigaste är inte vilken diet man använder sig av. Det viktiga är att den funkar för DIG. I längden. Inte bara ett tag.

Bra jobbat för övrigt!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua