Permalänk
Medlem

ISP förutom Bahnhof med över 1Gbit?

Tja,

Är det någon som sitter på info om när andra ISP än Bahnhof tar steget och erbjuder över 1Gbit för privatkunder?
Är 10Gbit nästa steg för alla eller tror ni att det blir många som mellanlandar på 2,5Gbit eller 5Gbit?
Tycker det är otroligt tyst om nyheter på detta område men jag kanske missat en del?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@Markusas: Knappt någon som behöver 1Gbit eller ens i närheten av det så det kan nog ta ett tag innan det rör på sig mer.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det kan inte finnas mycket marknad för över 1 Gbit. Det är svindyrt, det finns inga produkter, det kräver ofta uppgradering av fastighetsnät m.m.
Dessutom saknas behovet.

Jag tror 1 Gbit kommer vara en puckel som hushållen inte tar sig över på många år oavsett om ISPerna skulle erbjuda det eller ej, och därför kommer bara nischaktörer som Bahnhof göra någon liten papperslansering av det.

Permalänk
Medlem

10 Gbit har funnits att beställa som privatperson sedan en tid tillbaka hos Obenetwork. Dock enbart genom deras egna nät, precis som hos Bahnhof.

https://www.obenetwork.com/bredband/10g

Själv kör jag med 1/1 Gbit med tanke på dagens storlekar på spel och patchar.
Som tex Call Of Duty Modern Warfare @ 115 GB, med flertalet patchar på över 7 GB stycket därefter.

Priset 579:- /m är helt överkomligt dessutom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Markusas: Knappt någon som behöver 1Gbit eller ens i närheten av det så det kan nog ta ett tag innan det rör på sig mer.

Behöver och behöver, när Bredbansbolaget skulle bygga sitt första nät (på hela 10Mbit/s) skrattade Telia dem i ansiktet, "Vem behöver 10Mbit/s" lät det ifrån Telia då.

Det där med behöv är ju högst subjektivt, vi har alla olika behöv här i livet och utvecklingen går ju framåt i rask takt

Permalänk
Medlem

Jag har 1000/1000 och skulle aldrig gå ner i hastighet.
Dels för att spel och patchar är stora idag samt att jag sparar alla mina blu-ray i molnet och det kräver lite bandbredd för att direktstreama dem till mitt hushåll.
Men att byta ut all utrustning till högre hastighet är inte rimligt ekonomiskt idag.
Mitt nätverk har redan kostat runt 12k och jag är inte sugen på att öka den kostnaden med 3-4x

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@gonace: Sedan ska man inte förväxla behov och att utnyttja en möjlighet som finns. Om man kan få 1000/1000 till en rimlig kostnad så varför inte? Om man inte har den möjligheten - vad gör man då?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte blivit ledsen om det kom. Jag har idag 500Mbit/s från telia och får i runda slänga ut 600/600 så bra hastighet, vist jag skulle behöva byta det mesta hemma om mna gick över 1Gbit men den smällen får man ta då. 500Mbit/s som jag har nu är inte jätte kul när man blåser om och vill installera alla spel igen, vist går det inte skit segt så är ju egentligen inget problem på så sätt. Men mycket vill oftast ha mer

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

comhem har 1200Mb/s i kabel för vissa uppgraderade områden.

Permalänk
Medlem

Ett "problem" är ju att många fastighetsnät är byggda med gigabit. Kostnaden för att gå över gigabit blir därmed betydligt större än när man bumpade 100->250->500->750->1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det kan inte finnas mycket marknad för över 1 Gbit. Det är svindyrt, det finns inga produkter, det kräver ofta uppgradering av fastighetsnät m.m.
Dessutom saknas behovet.

Jag tror 1 Gbit kommer vara en puckel som hushållen inte tar sig över på många år oavsett om ISPerna skulle erbjuda det eller ej, och därför kommer bara nischaktörer som Bahnhof göra någon liten papperslansering av det.

Svindyrt?
499:- för 10 Gbit/s åt båda hållen är väldigt billigt tycker jag: https://www.bahnhof.se/villafiber/

Om man har fiber direkt in i lägenheten eller bor i Villa så är det ju väldigt enkelt.
Behöver bara köpa en 10 Gbit/s NIC för en tusing så är man igång.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har 1000/1000 och skulle aldrig gå ner i hastighet.
Dels för att spel och patchar är stora idag samt att jag sparar alla mina blu-ray i molnet och det kräver lite bandbredd för att direktstreama dem till mitt hushåll.
Men att byta ut all utrustning till högre hastighet är inte rimligt ekonomiskt idag.
Mitt nätverk har redan kostat runt 12k och jag är inte sugen på att öka den kostnaden med 3-4x

Då är vi två, kommer inte heller gå ner till något mindre än 1G/1G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Svindyrt?
499:- för 10 Gbit/s åt båda hållen är väldigt billigt tycker jag: https://www.bahnhof.se/villafiber/

Om man har fiber direkt in i lägenheten eller bor i Villa så är det ju väldigt enkelt.
Behöver bara köpa en 10 Gbit/s NIC för en tusing så är man igång.

I delar av skanovas nät ja. Finns nästan inget stadsnät med aktiv utrustning för 10 Gbit/s.

Permalänk
Medlem

https://connect.ax/privat/prislista-fiber-och-fiberanslutning...

149€, på Åland för 10/10 Gbit/s, tillhör visserligen Finland man är ju svensktalande.

Du kan få 10 Gbit/s via de flesta operatörer om du öppnar på börsen och betalar för en företagslina.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

I delar av skanovas nät ja. Finns nästan inget stadsnät med aktiv utrustning för 10 Gbit/s.

Nu pratades det om kostnaden, inte tillgängligheten.
Hela Stokabs nät som finns i Stockholm går det att få 10 Gbit/s via Bahnhof.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Svindyrt?
499:- för 10 Gbit/s åt båda hållen är väldigt billigt tycker jag: https://www.bahnhof.se/villafiber/

Om man har fiber direkt in i lägenheten eller bor i Villa så är det ju väldigt enkelt.
Behöver bara köpa en 10 Gbit/s NIC för en tusing så är man igång.

Beror ju på vart man bor... till min villa kan jag få:
100/100 Mbit/s 269 kr
250/100 Mbit/s 359 kr
250/250 Mbit/s 379 kr
500/100 Mbit/s 479 kr
1000/100 Mbit/s 649 kr

skumt att upload bara är 100 på 1000 ner.. :X när 250/250 finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Beror ju på vart man bor... till min villa kan jag få:
100/100 Mbit/s 269 kr
250/100 Mbit/s 359 kr
250/250 Mbit/s 379 kr
500/100 Mbit/s 479 kr
1000/100 Mbit/s 649 kr

skumt att upload bara är 100 på 1000 ner.. :X när 250/250 finns...

Giriga stadsnätsägare?
Farsan drog nyligen in Fiber och betalar 199:- för 500/500 Mbit/s via Telenor.

Då snackar vi mitt ute i skogen där det finns ~50 villor inom en 3KM radie.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Giriga stadsnätsägare?
Farsan drog nyligen in Fiber och betalar 199:- för 500/500 Mbit/s via Telenor.

Då snackar vi mitt ute i skogen där det finns ~50 villor inom en 3KM radie.

Kan vara så, det är Lunets stadsnät, de flesta har nog det i Luleå...

Permalänk
Medlem

Beror mest på nätet som uppkopplingen erbjuds via. Bahnhof har ju även ett eget villanät och kan därför erbjuda högre hastigheter. Affärsverken i Karlskrona skall bygga ut sitt nät till 100GbE och kommer efter det erbjuda 10GbE till konsumenter och 100GbE till företag om jag minns rätt. I det nätet finns Bahnhof, Telia, Bredbandsbolaget och många fler. Sedan hänger det ju på om ISP'n i fråga har ett internt nät som stödjer hastigheten.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Beror mest på nätet som uppkopplingen erbjuds via. Bahnhof har ju även ett eget villanät och kan därför erbjuda högre hastigheter. Affärsverken i Karlskrona skall bygga ut sitt nät till 100GbE och kommer efter det erbjuda 10GbE till konsumenter. I det nätet finns Bahnhof, Telia, Bredbandsbolaget och många fler. Sedan hänger det ju på om ISP'n i fråga har ett internt nät som stödjer hastigheten.

Med villanätet, menar du då inte Skanovas nät som Bahnhof sedan hyr in sig i/placerar aktiv utrustning i? Eller bygger B ett eget nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Med villanätet, menar du då inte Skanovas nät som Bahnhof sedan hyr in sig i/placerar aktiv utrustning i? Eller bygger B ett eget nät?

Bahnhof's Villafiber var det jag tänkte på. Jag har inte läst detaljer kring det men vet att de har egna säljare osv, men att de iaf delvis måste hyra in sig på andra nät skulle jag gissa.

https://www.bahnhof.se/villafiber/

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hmpf jag hade gärna suttit på 1Gbit/s eller rent av 500Mbit/s men tydligen har kommunala bostadsbolaget varit lite snåla med hårdvaran i huset.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Bahnhof's Villafiber var det jag tänkte på. Jag har inte läst detaljer kring det men vet att de har egna säljare osv, men att de iaf delvis måste hyra in sig på andra nät skulle jag gissa.

https://www.bahnhof.se/villafiber/

Det handlar om Skanovas nät, där de hyr svartfiber samt accessen ut till slutkund. Dom hyr in sig i noden och placerar deras aktiva utrustning där. Dvs, dom agerar kombinerad KO/operatör i det nätet och marknadsför det på samma sätt som Telia, Telenor, Comhem etc marknadsför sina "egna" nät i Skanova.

Permalänk
Medlem

*Snyft*... 1000/1000 hade kostat mig 749 kr/mån hos Bahnhof. Dyrt här.

Betalar 309 kr/mån för bara 100 mbit nu.

Telia öppen fiber.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

*Snyft*... 1000/1000 hade kostat mig 749 kr/mån hos Bahnhof. Dyrt här.

Betalar 309 kr/mån för bara 100 mbit nu.

Telia öppen fiber.

/hulle.

Då kan jag tipsa dig om att gå in på Bredbandswebben.se
Du kan fixa Telenor 250/250 i 6 Månader för 249:- alternativt Telia 500/500 för 349:- i ett år. (Om du bor i Stockholm iaf)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

*Snyft*... 1000/1000 hade kostat mig 749 kr/mån hos Bahnhof. Dyrt här.

Betalar 309 kr/mån för bara 100 mbit nu.

Telia öppen fiber.

/hulle.

Då tillhör du troligen Skanovas nät och kan begära ändring av KO till Bahnhof. Vet du vem som äger nätet? (det är med stor sannolikhet inte telia även om det låter så från dom)

Permalänk
Medlem

*Skryt*
Betalar 90:-/månaden för 1000/1000mbit Bahnhof
Bra avtal med föreningen.

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

*Snyft*... 1000/1000 hade kostat mig 749 kr/mån hos Bahnhof. Dyrt här.

Betalar 309 kr/mån för bara 100 mbit nu.

Telia öppen fiber.

/hulle.

Skrivet av LemurenSwe:

Då tillhör du troligen Skanovas nät och kan begära ändring av KO till Bahnhof. Vet du vem som äger nätet? (det är med stor sannolikhet inte telia även om det låter så från dom)

Kan mycket väl vara så.

Min hyresvärd har dock tecknat avtal på sju år med Telia som går ut 2021 så jag kan inte byta även fast jag tekniskt sett kan ha 10 Gbit/s.
Det kan vara värt för dig att kolla upp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Då kan jag tipsa dig om att gå in på Bredbandswebben.se
Du kan fixa Telenor 250/250 i 6 Månader för 249:- alternativt Telia 500/500 för 349:- i ett år. (Om du bor i Stockholm iaf)

Ja det kan jag, men jag vill ha Bahnhof.

Annars har Ownit t.ex. 99kr/mån i 3 mån för 1000/1000, och så kan man hoppa mellan operatörer var tredje månad i princip, om man nu vill det.

Skrivet av LemurenSwe:

Då tillhör du troligen Skanovas nät och kan begära ändring av KO till Bahnhof. Vet du vem som äger nätet? (det är med stor sannolikhet inte telia även om det låter så från dom)

Nä det har jag ingen aning om, hur kollar man sådant?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja det kan jag, men jag vill ha Bahnhof.

Annars har Ownit t.ex. 99kr/mån i 3 mån för 1000/1000, och så kan man hoppa mellan operatörer var tredje månad i princip, om man nu vill det.

Nä det har jag ingen aning om, hur kollar man sådant?

/hulle.

Se bilden i inlägget ovanför. Gå in på Bahnhofs hemsida och sök på din adress och se om du kan byta i Dropdown-listan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3