Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

DNA Damage of Lymphocytes in Volunteers after 4 hours Use of Mobile Phone.

Effects of the Exposure to MobilePhones on Male Reproduction: AReview of the Literature

Who Gets Brain Tumors and Why?

Brain tumour risk in relation to mobile telephone use: results of the INTERPHONE international case-control study.

New Studies Link Cell Phone Radiation with Cancer

Impact of radiofrequency radiation on DNA damage and antioxidants in peripheral blood lymphocytes of humans residing in the vicinity of mobile phone base stations

Cancer Expert Declares Cell Phone and Wireless Radiation as Carcinogenic to Humans

Mobile phones, cordless phones and rates of brain tumors in different age groups in the Swedish National Inpatient Register and the Swedish Cancer Register during 1998-2015

Mobile phone radiation causes brain tumors and should be classified as a probable human carcinogen (2A) (review).

Exposure to 900 MHz electromagnetic fields activates the mkp-1/ERK pathway and causes blood-brain barrier damage and cognitive impairment in rats

CDC Issues Precautionary Health Warnings about Cell Phone Radiation

Mobile phones and head tumours. The discrepancies in cause-effect relationships in the epidemiological studies - how do they arise?

https://www.webmd.com/children/news/20140819/children-cell-phones#1

Low intensity radiofrequency radiation: a new oxidant for living cells

Electromagnetic fields and public health: mobile phones

Wi-Fi is an important threat to human health

Effects of 1800-MHz radiofrequency fields on circadian rhythm of plasma melatonin and testosterone in male rats.

Rekommenderar att du faktiskt läser dina källor.

"verall, no increase in risk of glioma or meningioma was observed with use of mobile phones."

"Does cell phone radiation cause cancer? New studies show a correlation in lab rats, but the evidence may not resolve ongoing debates over causality or whether any effects arise in people."

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

@Xinpei:

"Millimeter waves have shorter range than microwaves, therefore the cells are limited to smaller size. The waves also have trouble passing through building walls. Millimeter wave antennas are smaller than the large antennas used in previous cellular networks. They are only a few inches (several centimeters) long. Another technique used for increasing the data rate is massive MIMO (multiple-input multiple-output). Each cell will have multiple antennas communicating with the wireless device, received by multiple antennas in the device, thus multiple bitstreams of data will be transmitted simultaneously, in parallel. In a technique called, beamforming, the base station computer will continuously calculate the best route for radio waves to reach each wireless device, and will organize multiple antennas to work together as phased arrays to create beams of millimeter waves to reach the device."

Sen är det nog som man brukar säga "upp till" 500GHz om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Rekommenderar att du faktiskt läser dina källor.

"verall, no increase in risk of glioma or meningioma was observed with use of mobile phones."

Folk säger att det inte finns studier, jag bara länkar till relevant data i ämnet. Sen att vissa talar för eller emot är bara hälsosamt i vetenskaplig diskurs samt att det då indikerar att fler studier behövs.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Bra då försenas chansen att få cancer med

Japp och vacciner orsakar autism
Och jorden är platt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Folk säger att det inte finns studier, jag bara länkar till relevant data i ämnet. Sen att vissa säger för eller emot är bara hälsosamt i vetenskaplig diskurs och fler studier behövs.

Varav mer än hälften menar att de inte kunnat finna ett samband medan ett antal andra säger att det inte finns något samband. Av de du länkade så var det bara tre som påstod att de funnit en påverkan men dessa brister på ett eller annat plan. En hade en grupp på 14 människor.. vilket är en förliten testgrupp. En hänvisade till en rad källor, varav ett antal svenska men ger ingen direkt källkritik och den tredje drar slutsatser som inte stöds av datan. Med andra ord.. dessa källor tillförde inget av värde.

Poängen är att det finns för lite belägg för ett samband mellan 5G och Cancer och liknande sjukdomar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Korvfinger: ~26 GHz som 5G ska använda används redan av radiolänkar som kör betydligt högre effekt än basstationerna kommer köra.

Permalänk

Förstår inte varför man inte kan få en ordentligt genomförd studie som inte blivit beställd av telecom-jättarna.
Tror det hade gynnat alla i långa loppet att få en eller flera studier gjorda på ämnet så människor kan sluta spekulera och faktiskt ha vetenskaplig grund för sina antaganden.

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk

@Petterk:

Kan du skicka en källa?

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska heller inte undersöka 5G för att få reda på eventuella risker. Det är tekniken som 5G bygger på man vill ha forskning på. Är det beamforming man tror är skadligt eller är det radiofrekvenserna? Osv.

Har gjorts mycket forskning och vad jag minns är det oftast när effekten blir för hög som det börjar orsaka problem. Men det är långt över gränserna som är satta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Känns som en evighet sedan men du har rätt några bör vara något år, ber om ursäkt för särskrivningen. Jag är dock ingen ingenjör/utvecklare så jag har ingenaning om när dem exakt satte igång och arbeta på 5G.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Japp och vacciner orsakar autism
Och jorden är platt

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med att jorden är platt är ju att man bara behöver bygga en jättehög antenn för att nå alla!

Om det nu inte vore för alla berg och höghus...

Permalänk

@M89:

Bara gå in på deras hemsida så ser man detta också.
Så konstigheterna bara fortsätter

https://www.telia.se/privat/om/5g

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Har för mig att strålskyddsmyndigheten i schweiz sa nej på grund för av för lite information kring hälsopåverkan av 5G. Kanske nåt vi också borde fundera på

Säkerheten kommer först, delar uppfattningen att denna extrema strålning har påverkan på insekter (massdöd) och hälsorisker som påverkar människor på längre sikt. Jag har blivit väldigt kritisk till 5G. Denna teknologi måste testas mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring.

Läs hela artikeln här

NSA spionerade på alla och ingen anser att USA är det största hotet emot integritet?
Med tanke på instabil ledare i usa så är Kina supersäkert

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

@Petterk:

Kan du skicka en källa?

https://pts.se/sv/bransch/radio/auktioner/26-ghz-bandet/

Effekt får du fråga tillverkare som Ericsson som kört i högre mikrovågsbanden sedan andra hälften av 80-talet. Första Mini-link-länkarna (i Sverige) under första halvan av 80-talet låg på 10 och 15 GHz.

Tillståndet för FWA i 26 GHz har Telia haft sedan 2005. De och flera andra operatörer har även tillstånd i 28 GHz-bandet sedan 2009.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en sandlådadiskussion/off topic, vänligen höj nivån.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Dakkie: Jo jag är väl medveten om att 5GHz och 5G är två helt olika saker, men dom kommer gå i ungefär samma frekvens band. Teoretiskt sätt kommer 5G nätet upp i 10GHz(det var där taket låg vill jag minnas) men i praktiken skulle det var runt hälften, eller det var det som sades förr iaf.

så vårt 5GHz wifi och 5G nät kommer rulla i ungefär liknande band.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Korvfinger:

Förstår inte varför man inte kan få en ordentligt genomförd studie som inte blivit beställd av telecom-jättarna.
Tror det hade gynnat alla i långa loppet att få en eller flera studier gjorda på ämnet så människor kan sluta spekulera och faktiskt ha vetenskaplig grund för sina antaganden.

Det finns ju redan. Massvis med studier. Det länkades till en bunt av dem tidigare i tråden. Nästan samtliga kommer fram till att det inte finns något samband mellan 5G/Mobil/Wifi strålning och cancer eller några som helst andra sjukdomar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kabbedi:

Säkerheten kommer först, delar uppfattningen att denna extrema strålning har påverkan på insekter (massdöd) och hälsorisker som påverkar människor på längre sikt. Jag har blivit väldigt kritisk till 5G. Denna teknologi måste testas mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Den uppfattningen är dock helt utan grund i fakta. 5G har testats, undersökningar har gjorts, avhandlingar har skrivits. Bevis för att det är skadligt har ej funnits.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Mycket trafik kommer ligga på ~3.5Ghz och inte 26Ghz som det pratas om i tråden.

Räckvidden vid 26Ghz är extrem kort (100tals meter bara). Så utbyggnaden kommer vara ointressant utanför väldigt tätbebyggda områden. Iallafall för 26Ghz.

Låg effekt, Hög frekvens, Lång räkvidd - Välj 2.

Penetrerings förmågan minskar också med ökad frekvens. Så har man problem att få bra 4G täckning idag så kommer inte 5G göra det hela bättre.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

Säkerheten kommer först, delar uppfattningen att denna extrema strålning har påverkan på insekter (massdöd) och hälsorisker som påverkar människor på längre sikt. Jag har blivit väldigt kritisk till 5G. Denna teknologi måste testas mer.

Skickades från m.sweclockers.com

De enda som funnit belägg för att insekterna dött var samma personer som påstod att Autism uppkom pga. 5G.

https://www.computing.co.uk/ctg/feature/3078002/5g-warning-ca...

""People ask whether radio wave exposure levels are increasing and whether there could be health consequences, and I want to put on record right at the beginning that, very importantly, radio waves are non-ionising radiation."

https://www.snopes.com/fact-check/cell-phone-cause-brain-dama...

Med andra ord. Nej. 5G dödar inte insekter. Nej 5G är inte skadligt för människor. Eller rättare sagt.. ingen skada som kunnat bevisas trots hundratals studier om ämnet som visar att radiovågorna inte är "joniserade".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei Du skriver: "...muppar som springer omkring och kallar sig Strålskyddsstiftelsen", men jag för min del väljer att ha större tilltro till "mupparna" på Strålskyddsstiftelsen än på muppen X..... Men mest avgörande verkar väl ändå bli när och vem (som blir tillåten att leverera) än om det skall komma 5G, och då spelar nog FRA en mer avgörande roll. Sätter då stort hopp till att det väljes svenskt, och inte något skumraskföretag (från något skumt land) - ingen nämnd och ingen glömd;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

@Xinpei Du skriver: "...muppar som springer omkring och kallar sig Strålskyddsstiftelsen", men jag för min del väljer att ha större tilltro till "mupparna" på Strålskyddsstiftelsen än på muppen X..... Men mest avgörande verkar väl ändå bli när och vem (som blir tillåten att leverera) än om det skall komma 5G, och då spelar nog FRA en mer avgörande roll. Sätter då stort hopp till att det väljes svenskt, och inte något skumraskföretag (från något skumt land) - ingen nämnd och ingen glömd;)

Skickades från m.sweclockers.com

Strålskyddsstiftelsen är en samling lekmän som inte vet vad de babblar om. De satt ju t.ex. och påstod att 4G skapar cancer. De satt och påstod att Wi-fi i stadskärnor är skadliga för människor. Inget av detta har bevisats. Fram tills de faktiskt hänvisa till fakta utan att kraftigt vinkla dessa alt. cherrypicka för att framhäva deras absurda åsikter så kommer jag kalla dem för muppar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Strålskyddsstiftelsen är en samling lekmän som inte vet vad de babblar om. De satt ju t.ex. och påstod att 4G skapar cancer. De satt och påstod att Wi-fi i stadskärnor är skadliga för människor. Inget av detta har bevisats. Fram tills de faktiskt hänvisa till fakta utan att kraftigt vinkla dessa alt. cherrypicka för att framhäva deras absurda åsikter så kommer jag kalla dem för muppar.

Helt rätt! :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

@SwedenVirre:

Skillnaden är väl rätt självklar här mellan din router på 5GHz och en basstation som sänder ut 500GHz?
Vore dock väldigt intressant om du kunde köpa 100st routrar och ha dem i sovrummet för att se om detta gör någon skillnad
Inte samma sak då millimetervågor inte beter sig på samma sätt men ändå.

Dock så bör väl påpekas att det inte gjorts en enda studie inför 5G, varken av dem som är för utrullningen, eller emot utrullningen.
Svårt att ställa sig på en sida utan att ha konkreta fakta under fötterna.

Har väl talats länge om försiktighetsprincipen som skall appliceras men som med så mycket annat i vår värld tror jag
att pengar styr det mesta.
Det är ju grymma pengar att tjäna i nya mobiler och deras abonnemang.

Former President Of Microsoft Canada Frank Clegg: On Safety & 5G/Wireless Technologies

https://www.youtube.com/watch?v=xSP2exnmJXg&feature=youtu.be

Hur räknade du ut det förhållandet?

Att effekten från 100 st 5GHz routrar borde motsvara en basstation på 500GHz, samt är du säker på att PTS kommer att fördela ut 500GHz band?

En basstation sänder med tidsmultiplex (korta burst) och en router har idag MIMO (sedan 802.11n) och samtidig sändning/mottagning på en uppsjö av band.

Om det vore 1'a April så...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Mycket trafik kommer ligga på ~3.5Ghz och inte 26Ghz som det pratas om i tråden.

Räckvidden vid 26Ghz är extrem kort (100tals meter bara). Så utbyggnaden kommer vara ointressant utanför väldigt tätbebyggda områden. Iallafall för 26Ghz.

Låg effekt, Hög frekvens, Lång räkvidd - Välj 2.

Penetrerings förmågan minskar också med ökad frekvens. Så har man problem att få bra 4G täckning idag så kommer inte 5G göra det hela bättre.

Kommer snarare ligga på 700 MHz för många. Alla kommer ju inte ha en mindre basstation runt knuten.

För vår del kommer dock mmWave att innebära 26 GHz, dvs i mikrovågsområdet. Första auktionerna i USA gäller också 26 GHz (+28 GHz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer snarare ligga på 700 MHz för många. Alla kommer ju inte ha en mindre basstation runt knuten.

För vår del kommer dock mmWave att innebära 26 GHz, dvs i mikrovågsområdet. Första auktionerna i USA gäller också 26 GHz (+28 GHz).

700Mhz är väl 4G? Eller är det din poäng? Att de flesta får nöja sig med 4G?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Diskuterade (lite indirekt) detta vid frukostbordet faktiskt.
Romarna gick tydligen under av blyförgiftning i deras avloppssystem. Eller nått sånt?
Och så spekulerade vi i vad vår tids förödelse skulle kunna vara. Vi kom först in på naturkatastrofer/miljöförstöring/klimatet, sedan började jag tänka på strålning från all mobilkommunikation. De skrattade åt mig men om en ska gå efter stämningen här inne var jag kanske inte så ute och cyklade ändå...

Deras dryckeskärl var för det mesta av bly och tenn, det ihop med en stor konsumtion av vin,,, Syran i vinet löste ut metalljoner och skadade främst nervsystemet.

Det är inte en slump att Caligula (Julius Caesar) blev känd för grymhet och utsvävningar...

Vår undergång blir troligen inte tekniken, rovdrift utan eftertanke är nog mer troligt.
Oavsett så är det troligen vi själva som skapar undergången!

Snabb på att skicka :-)
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

700Mhz är väl 4G? Eller är det din poäng? Att de flesta får nöja sig med 4G?

Varken 4G eller 5G är bundet till en specifik frekvens...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SwedenVirre:

@Dakkie: Jo jag är väl medveten om att 5GHz och 5G är två helt olika saker, men dom kommer gå i ungefär samma frekvens band. Teoretiskt sätt kommer 5G nätet upp i 10GHz(det var där taket låg vill jag minnas) men i praktiken skulle det var runt hälften, eller det var det som sades förr iaf.

så vårt 5GHz wifi och 5G nät kommer rulla i ungefär liknande band.

Det går upp i över 50GHz:
https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varken 4G eller 5G är bundet till en specifik frekvens...

inte bundna men reserverade... 4g/5g är ju bara namn och inte spektrum. 700mhz ser jag inget på men har något minne att vissa tv frekvenser skulle ändras till mobiltelefoni.

https://etjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro