Permalänk
Medlem

Liten kines med stor österrikare över sig

Bakgrund:
Har flyttat till en mindre lägenhet, och ville därför försöka "streamlina" inredningen så mycket som möjligt. Gjorde mig av med mitt ganska stora midtower, för att låta min tidigare plex-server agera primär burk. Det är en mini-pc inköpt från Kina med ganska kompetenta komponenter:

Intel i7 8750H
16gb DDR4 2666mhz
256gb SSD

Tyvärr var jag så ivrig att börja projektet utan att ta nog med bilder Får uppdatera med fler bilder vid ett senare tillfälle då jag kommer koppla en NVME till PCI-E adapter för grafik lämpligare för spel).

Har haft min mini-pc från Kina ett tag nu, och den var verkligen inte så tyst som jag trodde i början. Därför var det bara att börja skruva och se vad som fanns under the hood så att säga. Började med att skruva bort kylflänsen med fläkt (liten rackare som syns till vänster i bild). Till min förvåning och glädje ser det ut att vara 115x sockel (?!) konstigt nog, men det är ju perfekt, lätt att smälla på någon stor bjässe för bättre kylning.

Köpte en Noctua NH-D15 till bra pris, lite smått optimistisk efter att ha mätt upp utrymmet jag har att spela på. Visade sig att jag var lite för optimistisk när jag mätte... Fram med sax och börja klippa i ena kanten på aluminiumchassit för att få plats, men tillslut så!

Det som behöver göras härnäst är att klippa i taket på chassit, så inte överdelen behöver stå öppet (eller mja, öppet och öppet, Noctuan täcker ju det mesta av toppen ändå).

(Har även numera tagit bort den ena fläkten, så det är bara "mittenfläkten" som är kvar på Noctuan, och det är nog overkill... )

Därefter väntar snygg kabeldragning, samt ett eget bygge av en extern GPU då suget efter spelande blir för stort...

Nöjd över resultatet hittills iallafall, fläkten går aldrig igång vid vanligt arbete. Vid prime 95 går fläkten på lågvarv (hörs ej) och temperaturen stiger aldrig över 50 grader. Kanske inte så konstigt egentligen, i och med att jag har att göra med en 45w TDP CPU att göra

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Härligt system!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Snickrar nu på min eGPU lösning som jag börjat testa nu.

Jag har inte lagt tid till att dra kablarna snyggare vid detta tidiga skede, detta var mest ett försök för att se hur det fungerade. Mitt överklockade Vega 56 presterar riktigt bra i Superposition Benchmark. Jag var orolig att länken till grafikkortet, nmvme -> pci-e (x4) skulle begränsa prestandan, men det märks inte i syntetiska tester.

Kör följande överklockning:
GPU core: 1727mhz
GPU Memory: 1045mhz
Temp: Går aldrig över 66 grader.

Poängen kan jämföras mot testarna Sweclockers utfört med samma grafikinställningar:

Att koppla ur egpun går riktigt snabbt. Koppla ur displayport från monitor, koppla bort nvme (använder extender), och koppla ur strömkabeln och flytta. Så har man tillbaka sitt minimalistiska system igen

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4