Star Wars – science fiction eller fantasy?

Permalänk
Medlem

Skiljelinjen för mig är förekomsten av magi (jag definierar det väldigt brett, så "kraften" är magi för mig). Finns det magi: nån sorts fantasy. Ingen magi: inte fantasy.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Musikal ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sci-fi. Om man försöker förklara saker är det för mig Sci-fi. Sedan att förklaringen kan vara helt befängd tyder bara på dåligt skrivet, inte att det är en annan genre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Han misslyckades att göra sin space fantasy och det blev science fiction enligt personerna här inne

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Flopper:

Folk argumenterar om påhittade saker?

Det här är viktigt.

Star Wars är definitivt Science Fiction.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av skyw00lker:

Han misslyckades att göra sin space fantasy och det blev science fiction enligt personerna här inne

Space Western och det blev en Space western.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Folk argumenterar om påhittade saker?

Precis som religösa

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: nu använde George Lucas själv termen space fantasy i intervjun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skyw00lker:

@DavidtheDoom: nu använde George Lucas själv termen space fantasy i intervjun.

Att George Lucas inte förstår sina egna filmer blev väldigt tydligt med Episode 1

Permalänk
Medlem

Varför inte båda? Science Fiction är ju påhittade berättelser där vetenskapliga eller tekniska aspekter är futuristiska i förhållande till tiden de skrivs i. Fantasy är ju egentligen allt påhittat som inte kan eller sannolikt kan utspela sig i vår värld, därav följer ju att Science Fiction är en sub-art av Fantasy:) Typ som myter eller religion:P

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

jag tror att svaret är enklast definerat som "Vad räknas som fantasy?" och "Vad räknas som SciFi?".

Vi har inte alla samma definition för dessa, även om det finns vissa delar som vi säkerligen kan enas om (så som magi är fantasy och teknisk utveckling långt mer avancerad än dagens är SciFi).

The Force är enligt de flesta ett "fantasy" moment. I episoderna IV, V, och VI så räknas detta som magi. I episoderna I, II, och III så visas de upp som 99% magi och 1% "midichlorians". I episoderna VII och VIII så visas detta som 75% magi och 25% feminism. Om vi håller oss till det "riktiga" star wars (IV, V, VI) så är det magi.

Samtidigt så är rymdskepp och laserkrig ganska SciFi. Detta förstörs något av att tekniken i Star Wars endast skall accepteras och aldrig förklaras. Det finns ingen beskrivning om hur laser "kulorna" fungerar eller varför de färdas så långsamt som projektiler istället för strålar. Det finns inget som beskriver "lightspeed" i mer detalj än färdas jättesnabbt (vilket kommer lite i kläm när Rogue One skeppet kan kommunicera på telefon under lightspeed delen). Ändå så är SciFi teknik en stor del av universet, och det skulle inte vara Star Wars utan tekniken.

Jag bockade Star Wars som fantasy för att det är den enda kategorin där alla delar passar in, men det finns absolut SciFi element i det hela. Space opera är kanske en bättre term då en strikt SciFi kategorisering inte håller samtidigt som det absolut finns en SciFi känsla i många delar.

Permalänk
Medlem

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

Även om det finns "inslag" av fantasy så kommer Star Wars alltid vara Science Fiction i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Ni är star wars fans gissar jag? Sci Fy är lite häftigare kategori vara inom.

Vad är det här för trams? Häftigare?

Överlag gillar jag fantasy mer än sci-fi, så om det var hur man ska resonera hade jag kallat det fantasy. Men du kan titta på mitt tidigare inlägg där jag tycker det bör kallas hybrid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara både?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Fantasy alla gånger. Dock ganska intressant att majoriteten har röstat Sci-Fi!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Bara för det finns en detalj i filmen som inte förklaras och som ni anser vara magi så är det ju inte fantasy.

Med den defenitionen är ju nästan alla filmer (utom tråkiga kärleksdraman) fantasy.

lejonkungen? fantasy, han talar ju med sin döda far, magi. ( princip alla disney och pixar filmer är då fantasy, toy story m.m)
Indiana Jones? solklar fantasy, scenerna med gralen, väktaren och annat.
Terminator? Fantasy, ingen förklarar hur han kan resa bakåt i tiden, magi.
Avengers? Fantasy, solklart (alla marvel filmer föresten)

Listan kan göras oändlig.

Enligt wiki är Star wars en space opera, klickar man sen space opera får man:
"Space opera is a subgenre of science fiction that emphasizes space warfare, melodramatic adventure, interplanetary battles, chivalric romance and risk-taking. Set mainly or entirely in outer space, it usually involves conflict between opponents possessing advanced abilities, futuristic weapons, and other sophisticated technology."

Alla filmer där allt oförklarligt inte förklaras i detalj är inte fantasy..... jösses....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Fast det kan ju ha hänt, bara att det var väldigt längesedan i en galax väldigt långt borta!

Case Closed

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

jag tror att svaret är enklast definerat som "Vad räknas som fantasy?" och "Vad räknas som SciFi?".

En fråga som har diskuterats fram och tillbaka mellan fans sedan åtskilliga decennier tillbaka
Än så länge har ingen kommit på några bra definitioner på vare sig Fantasy eller Science Fiction som folk kan enas om, och det lär inte hända här och nu heller.

Permalänk
Medlem

Sci-fi är enkelt definierat för min del. Det är när en utveckling, vare sig den är av teknisk, filosofisk eller politisk natur har en avgörande betydelse, antingen central även för handlingen eller för världen verket utspelar sig i.

Alltså blir det väldigt enkelt att klassa "Star Wars" som fantasy eftersom absolut allt (utom möjligen undantaget nedan då) är rakt överförbart till en mer traditionell fantasy miljö vare sig den utspelas på Jorden eller en annan planet som bara råkar ha exakt samma kvasihistoriska medeltidsmiljö som oftast förväntas av fantasy.

Medan till exempel "Gattaca" alltid kommer vara vara sci-fi även om vi passerar den tekniska apparatur eller samhällsutveckling som handlingen beror på. Filmen är också gjord i en distinkt atypiskt futurismstil som mer påminner om en remastrad retroversion av framtiden, typ 1984 för att tydliggöra att även om teknikaspekten är något som bara ligger lite framför oss så kan den politiska aspekten vara eller bli aktuell när som helst.

Skrivet av sKRUVARN:

Enklaste svaret är ju att det är science fiction och fantasy? Med det sagt så är iaf de första filmerna mer fantasy än science fiction då det är så pass mycket "magi", något som då eventuellt blir mer sci-fi med midichlorians osv.

Ja exakt, midichlorinförklaringen gör ju det hela väldigt mycket mer sci-fi helt plötsligt. Det är väll dessutom i princip den enda aspekten av StarWars som åtminstone angränsar är sci-fi till och med.

Så eftersom det också var detaljen som flest uppskattade minst när det först förklarades så får man kanske dra slutsatsen att många av (de ljudligaste iaf) fansen verkligen inte vill att det ska vara annat än fantasy. Inte ens litegrann.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alltid funderat över hur Chewbacca tvättar stjärten?

Fantasy: Behöver inte tänka på ovanstående
Science Fiction: Finns en förklaring till allt

Lucas tänkte förmodligen på detta. Som skildrat i filmerna verka den naturliga miljön för hens släkte vara att de alltid bor vid strandkanter.

Så dom dumpar troligen alltid i vattnet. Antar därför vidare att det finns en speciell tankstol i skeppet för att emulera hemmiljöns hygienrutiner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Lego Master

För mig är det väldigt enkelt:
Vad blir jag sugen på att se mer av när jag sett Star Wars? Fantasy eller sci-fi?
Sci-fi.
Case closed.

Settingen skildrar ett generellt tekniskt överlägset universum där saker och ting (kanske inte direkt genom filmerna, men EU och annat) har nån slags förklaring. I den settingen existerar sen Kraften som en motpol till teknologin (Obi-Wan's "so uncivilized" är ett perfekt exempel på det). Mycket av storyn följer individer som har en eller annan anslutning till Kraften, men gemene man i Star Wars-galaxen har ingen kontroll över, eller ens vetskap om, den.

Jag förstår var folk kommer ifrån som tycker Star Wars är fantasy. Rent objektivt är det väl så, kanske? Men rymden ÄR sci-fi för mig, alla dagar i veckan, hur du än vrider på det. Och Star Wars var det som fick mig intresserad av allt annat som finns inom sci-fi, så att det inte skulle räknas dit blir bara....fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Erik_T: @Erik_T: Nej, men charmen är att man inte behöver täcka allt för att enas. Jag tror vi alla kan hålla med om att magi är fantasy. Så allting som innehåller magi räknas till det området, även fast många andra krav (så som alver eller dvärgar) kan vara svåra att enas om. Det behöver inte vara exklusivt heller, många filmer faller i flera kategorier. SciFi är svårare att kategorisera, fast jag gillar verkligen vad @AndreaX använde som definition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

@Erik_T: @Erik_T: Nej, men charmen är att man inte behöver täcka allt för att enas. Jag tror vi alla kan hålla med om att magi är fantasy. Så allting som innehåller magi räknas till det området, även fast många andra krav (så som alver eller dvärgar) kan vara svåra att enas om. Det behöver inte vara exklusivt heller, många filmer faller i flera kategorier. SciFi är svårare att kategorisera, fast jag gillar verkligen vad @AndreaX använde som definition.

Allting som innehåller magi är inte fantasy, det kan vara t.ex. vara skräck i stället.
Omvänt så är det inte all fantasy som innehåller magi eller andra övernaturliga inslag.

Permalänk
Inaktiv

Älskar Star Wars (kolla gallerier ) men vill ändå klassa det som fantasy, vilket kanske inte är en populär åsikt bland fellow fans. Sci-fi är väl just något som skulle kunna utspela sig i verkligheten, men kanske i framtiden eller med en teori som förändrar hur verkligheten är idag. Fantasy är en alternativ verklighet där fysikens lagar och annan vetenskap inte existerar och blandas med mytologi och religion. Rymden har inte så mycket med det att göra för min del.

Robocop, Blade Runner, Interstellar - Sci-fi
Star Wars, Avatar, Guardians of the Galaxy - Fantasy

Men med detta sagt så var inte alla på den listan lättplacerade. Som många andra sagt så flyter det ihop i vissa verk.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Skräck och fantasy är inte exklusiva, det kan vara både och. Och som du säger, det finns många skräckfilmer som också är inom fantasy kategorin.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen Sci-fi om jag måste dra en hård linje, även om det fanns vissa fantasy påslag, Kraften är dock förklarad ganska vetenskapligt den mån det går när du läser böckerna, så det är inte magi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om vi struntar i att sönderanalysera respektive term, så för mig; är fantasy något som i huvudsak utspelar sig nere på marken, oavsett planet. Xena och hercules och annat junk exempelvis. Ungefär som klassiska fantasyböcker fast på vita duken, och i normalfallet med en ungefär lika stor budget som en fantasyförfattare sitter på.
Utspelar sig däremot handlingen till stora delar i jyyymden. Ja då är det sci-fi... trodde jag åtminstone. Och efter att ha läst tidigare inlägg så inser jag att den tolkningen egentligen är fel.

Rymdäventyr skulle kunnat ha varit en kategori som hade passat om det inte redan funnits en uppsjö filmer, och där merparten av planeterna redan tycks ha varit utforskade? Fast det kanske kan vara ett äventyr ändå..? Fast samtidigt är det rätt stort fokus på tråkig diplomati?

NU HAR JAG DET!
Hur låter: "Rymddiplomatiskt actionäventyr"?

XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

För mig är huvudfaktorn om verket innehåller projicerad framtida teknologi. Om ja, science fiction. Om nej, fantasy.

Det finns olika typer av science fiction. "Stjärnornas krig" tillhör kategorin "space opera" där man fokuserar på historien och inte bryr sig om att göra världen självkonsistent eller trovärdig. Men den innehåller definitivt projicerad framtida teknologi.

Det som normalt kallas "fantasy" har typiskt en medeltida teknologi som ramverk, men ändrar universumets innehåll/naturlagar på olika sätt.

Så även om stjärnornas krig innehåller fantastiska element skulle det vara oväntat och konstigt att hitta den i "fantasy"-kategorin, just på grund av att den innehåller avancerad teknologi (tex rymdskepp, lasersvärd...)

Permalänk
Medlem

För mig är Star Wars mer fantasy än Sci-fi. Sedan har den mesta Sci-fi en varierande mängd fantasy inbakad i sig, mer eller mindre.
Star Wars var aldrig byggt med många vetenskapliga "grundpelare" från början, tex vi ska designa ett skepp i Star Wars, vad fokuserar vi på hur det fungerar rent tekniskt eller om det ser häftigt ut?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Laxpudding:

Alltid funderat över hur Chewbacca tvättar stjärten?

Fantasy: Behöver inte tänka på ovanstående
Science Fiction: Finns en förklaring till allt

Hur brukar hundar tvätta stjärten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |