Star Wars – science fiction eller fantasy?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Star Wars – science fiction eller fantasy?

I samband med att @loevet slängde upp förra veckans quiz om science fiction-spel dök det in en del kommentarer om att Star Wars inte hörde hemma där, då den serien tillhör fantasy-genren. Detta verkar vara lite av en vattendelare både på SweClockers och det övriga internet (klart som fan att Star Wars är science fiction!) så tänkte det vore kul med en liten omröstning vad ni andra tycker!

Ni får även gärna motivera varför Star Wars tillhör fantasy (fel) respektive science fiction (rätt).

Permalänk
Relik 📜

Ditt fejs är fel.

Jag ser science fiction som något där "vetenskapen" lyfts till en ny nivå, något som teoretiskt skulle kunna hända (...). Det är i vår värld, i vårt universum. Väldigt konceptualiserat.

Därför blir Star Wars mer fantasy för mig. Inslag av häftig teknik till trots, det är i någon mån en annan värld som inte bygger på eller är relaterad till vår.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det läggs ju väldigt lite fokus på det tekniska i Star Wars, allt handlar om någon magisk kraft.
Så i mina ögon - Fantasy, som råkar utspela sig i rymden.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Ditt fejs är fel.

Jag ser science fiction som något där "vetenskapen" lyfts till en ny nivå, något som teoretiskt skulle kunna hända (...). Det är i vår värld, i vårt universum. Väldigt konceptualiserat.

Därför blir Star Wars mer fantasy för mig. Inslag av häftig teknik till trots, det är i någon mån en annan värld som inte bygger på eller är relaterad till vår.

Fast det kan ju ha hänt, bara att det var väldigt längesedan i en galax väldigt långt borta!

Permalänk
Bildexpert 📺

Alltid funderat över hur Chewbacca tvättar stjärten?

Fantasy: Behöver inte tänka på ovanstående
Science Fiction: Finns en förklaring till allt

Permalänk
Medlem

Enklaste svaret är ju att det är science fiction och fantasy? Med det sagt så är iaf de första filmerna mer fantasy än science fiction då det är så pass mycket "magi", något som då eventuellt blir mer sci-fi allt eftersom med midichlorians och överlag ett större fokus på teknologi osv.

Permalänk
Medlem

Ett tredje alternativ, Rymdopera!

Typ fantasy i rymden. Relativt vanlig genre. Science Fiction är det iaf inte, allting blir liksom inte SF bara för att det utspelar sig i rymden.

Ad Astra är en SF-film.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Valde Sci-Fi men kan tycka Star Wars tillhör båda två. Skillnaden mellan Sci-Fi och Fantasy är att en fantasy-berättelse skildrar ex magi och annat som är oförklarligt. Sci-Fi däremot skildrar något som med hjälp av teknik faktiskt kanske är möjligt att åstadkomma. I Star Wars finns ju både och. All magi som att flytta saker med tankarna etc tillhör fantasy-delen medan rymdfarkosterna, ljussablarna etc tillhör Sci-Fi.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ett tredje alternativ, Rymdopera!

Typ fantasy i rymden. Relativt vanlig genre. Science Fiction är det iaf inte.

/hulle.

Detta, fick återställa mitt lösenord för att jag skulle skriva "space opera", men någon hann före.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Thomas väldigt rimliga inlägg till trots, Star Wars är utan tvekan subkategorin fantasy i genren science fiction för mig. Sci-fi är allt som har med rymden, laservapen av olika slag, rymdskepp, utomjordingar, främmande planeter med andra civilisationer, med mera.

Visst, centralt för Star Wars är kraften och olika magiska förmågor, och rymdoperan i kombination med Williams för genren otypiska musik är definitivt ett stort steg bort från typisk sci-fi. Jag lumpar helt enkelt inte in Star Wars med Lord of the Rings, oavsett vad någon säger

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Hulle: sant, men rymdopera ser jag ändå som en subkategori till science fiction

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

När vår teknik kommer ifatt allt dom (tekniskt sätt) kan göra i SW så blir det fantasy. Tills dess science fiction.

Permalänk
Medlem

Star Wars är science fiction med fantasy inslag.

Alla försök att göra strikta definitioner av olika genres och sedan klassificera verk enligt de definitionerna är dömda att misslyckas. Det kommer alltid att finnas klagomål på att definitionerna är fel, eller att något blir felklassat och det kommer alltid att finnas gränsfall.

Väldigt mycket som brukar kallas science fiction tar ganska lätt på "science" biten, så att ha teknik/vetenskap som kriterium för vad som är science fiction skulle göra att det inte blev mycket kvar av genren science fiction.

Permalänk
Medlem

Sciencefiction-fantasy skulle jag klassa den som. På samma sätt som att man har 100 sub genres när det gäller typ Metall så finns det sub genres när det kommer till film.
Skräck-thriller. Actionkomedi. Kärleksdrama. Så varför inte Sci-fi-fantasy.

Permalänk
Testpilot

Är det i rymden och med teknik som vi inte har är det defacto default sci-fi OCH fantasy i min bok samtidigt, det ena utesluter inte det andra i detta fallet kan jag anse då båda ofta har inslag i slutändan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alltid funderat över hur Chewbacca tvättar stjärten?

Brrr! Kan riktigt se kånkelbären framför mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Sci-fi and fantasy had a lovechild

Om inte allt som har med rymden att göra är scifi så är väl inte allt som har med magi att göra fantasy heller. Hybrid helt enkelt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Visst har jag någon gång sett en Star Wars-film men skulle ljuga om jag säger att de var särskilt bra. Diskussionen är dock oerhört intressant så jag la någon timma på att undersöka vad Star Wars är per definition och får bara mer insikt i hur lite jag vet efter ju fler artiklar, fakta och åsikter jag läser men hoppas att landa i någon form av vetskap. Science Fiction saknar ju som sagt definition om jag förstått saken rätt och det blir således väldigt subjektivt vad som är Science Fiction och ej. Råkade tyvärr också halka in på den filosofiska diskussionen om ifall det finns en definition för allt eller ej vilket fick mig att rycka i läshandbromsen innan klockan springer iväg och det blir läggdags.

Jag anser att Star Wars är endast fantasy och inte science fiction om vi kan vara överens om att Science Fiction är vad som är fysiskt möjligt oberoende av tid för framtida teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fär känslan av att de som gillar Star wars vill sätta filmerna inom kategorin sci fy.

Jag å andra sidan vill att det ska bara fantasy,

Har de någon gång försökt förklara något vetenskapligt? Hur de flyger i överljushastighet, t.e.x?
Det jag sett så ligger inte fokus där.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Det är ju Science Fiction Fantasy... men det valet ser jag inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Har de någon gång försökt förklara något vetenskapligt? Hur de flyger i överljushastighet, t.e.x?
Det jag sett så ligger inte fokus där.

Du vet vad fiction betyder va?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tycker SciFi-kategorin blir alldeles för smal om det bara ska handla om vad som är vetenskapligt möjligt. Då är ju 2001 och Stiftelsetriologin fantasy? Och Grottbjörnens folk är science fiction för att de böckerna är vetenskapligt korrekta? Eller så är science fiction bara de där tänkvärda kort-novellerna som behandlar vad som händer när en dator börjar tänka, eller hur man kan skapa en rymdhiss med hjälp av hiskeligt starkt snöre och jordens rotation.
Intressant men väldigt litet område av berättelser.

Det heter ju science FICTION av en anledning.
Ni andra får ju tycka vad ni vill. Jag kan ju inte hindra er från att tycka fel.

Mer avancerad teknik i världen: Science fiction
Mindre avancerad teknik: Fantasy

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Mer avancerad teknik i världen: Science fiction
Mindre avancerad teknik: Fantasy

Håller med dig där för mig är Science fiction aliens ala Star Wars kanske en del Science fiction hör hemma på jorden typ independence day.

Fantasy är typ sagan om ringen som innehåller massa magi istället för teknik.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du vet vad fiction betyder va?

Skrivet av A7V:

Jag tycker SciFi-kategorin blir alldeles för smal om det bara ska handla om vad som är vetenskapligt möjligt. Då är ju 2001 och Stiftelsetriologin fantasy? Och Grottbjörnens folk är science fiction för att de böckerna är vetenskapligt korrekta? Eller så är science fiction bara de där tänkvärda kort-novellerna som behandlar vad som händer när en dator börjar tänka, eller hur man kan skapa en rymdhiss med hjälp av hiskeligt starkt snöre och jordens rotation.
Intressant men väldigt litet område av berättelser.

Det heter ju science FICTION av en anledning.
Ni andra får ju tycka vad ni vill. Jag kan ju inte hindra er från att tycka fel.

Mer avancerad teknik i världen: Science fiction
Mindre avancerad teknik: Fantasy

Ni är star wars fans gissar jag? Sci Fy är lite häftigare kategori vara inom.

Självklart är det subjektivt och allt ryms inom ordet fiction. Jag tycker som sagt är när man ändå kan förankra det med vetenskap man känner till samt blanda in sådant som är mer okänt i det.

Såhär säger george lucas själv

You firmly establish that at the beginning of Star Wars with the words: “A long, long time ago in a galaxy far, far away…”

Well, I had a real problem because I was afraid that science-fiction buffs and everybody would say things like, “You know there’s no sound in outer space”. I just wanted to forget science. That would take care of itself. Stanley Kubrick made the ultimate science-fiction movie and it is going to be very hard for somebody to come along and make a better movie, as far as I’m concerned. I didn’t want to make a 2001, I wanted to make a space fantasy that was more in the genre of Edgar Rice Burroughs; that whole other end of space fantasy that was there before science took it over in the Fifties. Once the atomic bomb came, everybody got into monsters and science and what would happen with this and what would happen with that. I think speculative fiction is very valid but they forgot the fairy tales and the dragons and Tolkien and all the real heroes.

Permalänk
Medlem

Fantasy/Science fantasy.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Star Wars är en Space opera och tillhör mer Fantasy än SCIFI.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Clarkes lag, "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Alltså är det sci-fi, bara för ni inte förstår teknologin i en galax lång bort för länge sedan gör det inte till fantasy

Permalänk
Medlem

Jag ser på saken rätt simpelt; Science Fiction innebär att verket involverar teknik och vetenskap som antingen är futuristisk, imaginär eller helt enkelt alternativ.

Vi kan ta en snabb titt på just Star Wars, kan det universumet fungera utan ovanstående? Utan rymdskepp, utan FTL, utan blasters, droids, ljussablar? Nej. Alla de sakerna är vitala för universumet och är just Science Fiction; ta bort dem och du har grunden för en Fantasy-historia istället. Tar man bara bort Fantasy-elementen kan man dock ännu få ett fungerande, än om lite tråkigt, universum av det.

Star Wars är SciFi, men det har som sagt andra inslag genom 'kraften' och alla olika varelser som lika mycket hör hemma i en Fantasy. Den dagen all alternativ teknik och vetenskap försvinner från Star Wars kan vi kalla det en ren Fantasy, fram tills dess är det ett genrebryggande verk.

Det var mina åsikter i frågan, bör också sägas att jag inte är någon Star Wars-älskare.

EDIT: Sen må det vara hänt att intrigerna, riddar-ordern a'la Jedi och den relativt stora skalan placerar den i subgenren rymdopera, men det är en annan femma.

EDIT2: Fokus på själva teknologin eller vetenskapen i sig är inte ett måste eller definitionen av Scifi, är ni ute efter detta bör man titta på en annan subgenre inom Scifi; Hard Science Fiction.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad pratar ni om!? Det är ju ett politiskt drama med lite inslag av sci-fi, fantasy och action!

Permalänk
Avstängd

Folk argumenterar om påhittade saker?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)