Permalänk
Medlem

9700k framtidssäker?

Hej! Tror ni att en 9700k kommer vara framtidssäker (bra gamingcpu i 4-5 år)? Jag köpte processorn i maj månad, kände just då att jag inte ville vänta på amd för min dåvarande dator var ganska dålig. Jag tänkte köpa 9900k först men läste mycket om zombieload då och vissa rekommenderade att stänga av hyperthreading så då blev det en 9700k istället för det kändes onödigt just då ifall jag skulle behöva stänga av hyperthreading, för då hade det blivit som en 9700k. Känns ju som att 4 cores cpu klarade sig ganska länge och 6 är väl sweetspot nu?

Permalänk
Medlem

@zinkon: jag anser nog att du svara på din egna fråga. Sen är det ju fint att samma sockel används för 9900k ifall man vill göra en uppdatering.

8 riktiga kärnor ska vara lugnt ett tag framöver om du frågar massan.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Om den kommer att vara "framtidssäker" 4-5 år framåt är svårt att säga, men det gäller å andra sidan alla andra CPU:er på marknaden också, utom möjligen de allra snabbaste.
Men de närmaste 2-3 åren borde den ganska säkert duga även för de mer krävande spelen.

Permalänk
Medlem

Jag hade min 3570K i 6 år. Min 9700K räknar jag ska hålla 5 år. Sen kan vi inte veta säkert. Kanske kärnor blir mer och mer viktigt efter att de mer eller mindre slagit i taket gällande mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Den borde ju vara ganska framtidssäker, men det beror ju på innovationen. De som köpte t.ex. i7 2600K kunde ju ha den länge men det berodde på ingen konkurrens från AMD, 4 kärnor 8 trådar var standard ända tills 7700k. Så är inte fallet idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den processorn definitivt borde vara framtidssäker i fem år, men man vet ju aldrig. Den stora ändringen som kommer att ske är att PS5 släpps nästa år och ska ha 8C/16T Ryzen2-processor.

Att Phenom II X4 överlevde så länge beror ju främst på att PS4 och Xbox One fick åttakärniga Jaguar-kärnor på 1,6 Ghz, varav sju är tillgängliga för spel

Permalänk
Medlem

Absolut kommer den att hålla sig i toppform för spel i många år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Den borde ju vara ganska framtidssäker, men det beror ju på innovationen. De som köpte t.ex. i7 2600K kunde ju ha den länge men det berodde på ingen konkurrens från AMD, 4 kärnor 8 trådar var standard ända tills 7700k. Så är inte fallet idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör fortfarande min 2600K, fast nu börjar det verkligen bli dags att uppgradera

läste lite om att intels 10nm kommer i början på 2020 så kanske man får köra på det, spelar mest så 9700K är ju intressant men vill inte sitta med en gammal socket när 10nm++ kommer

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk

Jag tror inte den är framtidssäker, själv så har jag en och är jättenöjd men jag tror att om 1-2 år så kommer det ha blivit en stor förändring när det gäller cores så tror jag att det snart kommer panga framåt i en snabb fart. Men det är väldigt svårt att veta, en grej som är bra det är att det är samma socket som en 9900k vilket man kanske kan dra en uppdatering till om det pangar på satt säga. Svårt att veta. Utvecklingen går snabbt men hur snabbt det är frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelleking:

Jag tror inte den är framtidssäker, själv så har jag en och är jättenöjd men jag tror att om 1-2 år så kommer det ha blivit en stor förändring när det gäller cores så tror jag att det snart kommer panga framåt i en snabb fart. Men det är väldigt svårt att veta, en grej som är bra det är att det är samma socket som en 9900k vilket man kanske kan dra en uppdatering till om det pangar på satt säga. Svårt att veta. Utvecklingen går snabbt men hur snabbt det är frågan.

jag sitter själv i uppgraderings tankar kring en 9600k eller 9700k eller 8700k.. allt beror på priseT!
8700k är dyrare än 9700k, jag tror faktiskt det får bli en 9600k.. för OM jag sen ska uppgradera till en 9900k..

historiken och prisförhållande till äldre modeller går ju emot.
en uppgradering till 9900k, kan säkerligen bli lika dyr som att köpa ett nytt mobo+ddr5(?) & likvärdig cpu till 10th/11th gen.

blir lite lätt trött på intel, ångrar mig, skulle köpt amd istället. :/