Age Of Empires II: Definitive Edition-tråden

Permalänk
Medlem

Age Of Empires II: Definitive Edition-tråden

Finns det några som kommer lira AoE II DE nu när det har släppts? Alla ni som redan äger HD edition får också 25% rabatt!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mors, kul att du gör en tråd för detta spelet. Kan du tänka dig att också göra en kort beskrivning av spelet och vad som är skillnaden mot redan existerande varianter?

Själv har jag HD-varianten. Vet inte riktigt vad DE-varianten kommer ge mig utöver vad som finns i HD?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: I grunden är det ju väldigt mycket av samma, men en hel del quality-of-life-tillägg finns ju med och lite till.

Stora nackdelen är väl att detta separerar spelarbasen från HD-versionen, men förhoppningsvis står den sig starkare än Age of Empires: Definitive Edition (ettan alltså). Från det lilla jag testat verkar det hålla en högre nivå.

Permalänk
Medlem

Den största och viktigaste skillnaden för mig är att spelet inte längre är peer to peer baserat. Utan istället server baserat, det minskar ju delayen när du gör saker oerhöft mycket och gör även hela spelet mycket mera stabilt. Förstår inte alls varför man skulle vilja spela gamla versionen numera då det är så tråkigt när en person kan göra att alla andra i den matchen får dras med delay (ibland upp mot sekunder) när man försöker göra något. Det grafiska å det nya dom lagt till är ju självklart ett bonus!

Man kan väl enkelt säga att HD versionen är samma gamla spel med bättre texturer medan De är ett samma spel fast med dagens teknik i det.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Detta ska jag skaffa helt klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kan man köra multiplayer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Detta ska jag skaffa helt klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Gör det! Och vill ni ha någon att spela med så skicka ett pm till mig så kan vi adda varandra på steam

Skrivet av Benham20:

Kan man köra multiplayer?

Yes! Och den stora nyheten med DE är ju som sagt att spelet är server baserat istället för peer to peer. Så nu rör sig den enheten du vill flytta på direkt istället för som innan att det tog typ 3 sekunder. Finns en jättefin l8bbydär man kan joina andra spelare eller skapa egna rum osv.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Yes! Och den stora nyheten med DE är ju som sagt att spelet är server baserat istället för peer to peer. Så nu rör sig den enheten du vill flytta på direkt istället för som innan att det tog typ 3 sekunder. Finns en jättefin l8bbydär man kan joina andra spelare eller skapa egna rum osv.

Tack för svar!
Blir säkert ett inköp för min del
Nostalgi.

Permalänk
Medlem

Bra där! Ja nostalgi är det samtidigt som spelet får ett lyft och dom "dåliga" delarna från spelet blir åtgärdade. Vissa spel åldras otroligt bra bara dom får en uns av kärlek.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Ingår (väl) i gamepass också.

För mig kan det nog bli några timmar nostalgi i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tycker det var riktigt bra förändringar när jag testade betan. Alla justeringar och ändringar för att multiplayer ska flyta på bättre är såklart välkommet samtidigt som ny AI som inte baseras på fusk i högre svårighetsgrad är kul om än omöjligt att slå. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med den här versionen! Riktigt välgjort med en mängd förbättringar! Först och främt multiplayer som äntligen funkar som den ska (till skillnad mot HD versionen!)

Permalänk

Automatisk reseed av farms i sig måste ju vara värt pengarna, finns inget störigare ljud i spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikpalmqvist:

Automatisk reseed av farms i sig måste ju vara värt pengarna, finns inget störigare ljud i spelet

Ja precis, även att man kan köa tech uppgraderingar är fint. Sjukt gött att kunna avancera till tex feudal samtidigt som villagers är i kö eller nått så man slipper fokusera där. 👌🏻

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul och veta vad de flesta här föredrar.
Är det mot AI, multiplayer eller campaign som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Skulle vara kul och veta vad de flesta här föredrar.
Är det mot AI, multiplayer eller campaign som gäller?

Helst kör jag multiplayer, men kan va rätt tråkigt när man kör med random som lämnar spelet såfort dom får minsta motsättning. Lirar helst 2vs2 med någon över disc/TS eller nått! 👌🏻

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Skulle vara kul och veta vad de flesta här föredrar.
Är det mot AI, multiplayer eller campaign som gäller?

Spelar bara random map singleplayer med olika civs.
Tycker det är avkopplande att först bygga upp en fin stad med murar och bra försvar med ett stort antal arbetare.
För att senare bygga upp en arme och förhoppningsvis mosa motståndaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Hablam:

Den största och viktigaste skillnaden för mig är att spelet inte längre är peer to peer baserat. Utan istället server baserat, det minskar ju delayen när du gör saker oerhöft mycket och gör även hela spelet mycket mera stabilt. Förstår inte alls varför man skulle vilja spela gamla versionen numera då det är så tråkigt när en person kan göra att alla andra i den matchen får dras med delay (ibland upp mot sekunder) när man försöker göra något. Det grafiska å det nya dom lagt till är ju självklart ett bonus!

Man kan väl enkelt säga att HD versionen är samma gamla spel med bättre texturer medan De är ett samma spel fast med dagens teknik i det.

Är det någon märkbar delay på Definitive Edition? Om man jämför med ex SC2 där det inte är någon delay alls (känns inte som det) Tyvärr var det delayen som dödade AoE2 multiplayer för mig men om de har fixat det så är jag på hugget igen!

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gingerejl:

Är det någon märkbar delay på Definitive Edition? Om man jämför med ex SC2 där det inte är någon delay alls (känns inte som det) Tyvärr var det delayen som dödade AoE2 multiplayer för mig men om de har fixat det så är jag på hugget igen!

finns ingen delay i DE längre, det gammla (HD edition) var ju Peer-to-peer men nya är ju server baserat!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Hörrni har det här spelet ranked automatch? Alltså om jag och min kompis skaffar spelet, kan vi skapa ett lag för oss två, trycka på typ "2v2 ranked game" och vänta på att spelet matchar oss mot hyfsade motståndare? Har alltid saknat den funktionen i RTS.

Permalänk
Medlem

Spelat detta lite var dag.
Nu helt plötsligt vid standard game så abdikerar AI efter några minuter, var gång.
Lite irriterande.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Detta måste köpas o provas:) Har man ju väntat på länge:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försökte spela detta spel på min dator med ett gtx460, spelet stängdes av lite då och då. Vilket kort rekomenderar ni? Billigaste kortet. Sist jag köpte grafikkort fanns det mycket att välja på under 1500:- , nu verkar 2000:- vara minimum.

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem

Köpte ett beg gtx 1050 2gb men samma sak händer.

Är detta forum helt dött eller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Lestat-:

Köpte ett beg gtx 1050 2gb men samma sak händer.

Är detta forum helt dött eller..

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Vet inte exakt vad problemet är men eftersom du testat med två olika grafikkort och spelet stänger av sig ändå så verkar det som att problemet ligger någon annanstans. Tyvärr kan jag inte svara vad de kan vara dock :/

Permalänk
Medlem

När jag körde HD versionen online så blev jag lite avskräckt över hur jävla fort allt måste gå för att man ska kunna vinna, jag är van vid mitt lagom lugna tempo och gigantiska slagfält.

Blir nog inte ett köp xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När jag körde HD versionen online så blev jag lite avskräckt över hur jävla fort allt måste gå för att man ska kunna vinna, jag är van vid mitt lagom lugna tempo och gigantiska slagfält.

Blir nog inte ett köp xD

Ja det är ju stor skillnad mellan att spela online och offline, typ som att köra mot dom enklaste bottnarna i ca 1.6😜 men man kan ju sätta treaty length vilket gör dig odödlig inom en viss ruta i x antal minuter.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu är Age of Empires III: Definitive Edition upplåst för spel! Har bara hunnit sparka igång det innan frukost för att se hur det ser ut på min 4K-tv (väldigt trevligt ser det ut kan jag tillägga). Det laddar också ganska snabbt, trots att jag installerade spelet på min trötta mekaniska HDD istället för SSD:n.

Någon annan som förtankat och är redo att härja loss till helgen? Det är en del av Xbox Game Pass, men man kan så klart köpa det separat i Microsoft Store eller Steam-butiken.

Länk: Age of Empires III DE hos Microsoft Store
Länk: Age of Empires III DE hos Steam

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nu är Age of Empires III: Definitive Edition upplåst för spel! Har bara hunnit sparka igång det innan frukost för att se hur det ser ut på min 4K-tv (väldigt trevligt ser det ut kan jag tillägga). Det laddar också ganska snabbt, trots att jag installerade spelet på min trötta mekaniska HDD istället för SSD:n.

Någon annan som förtankat och är redo att härja loss till helgen? Det är en del av Xbox Game Pass, men man kan så klart köpa det separat i Microsoft Store eller Steam-butiken.

Länk: Age of Empires III DE hos Microsoft Store
Länk: Age of Empires III DE hos Steam

https://i.pinimg.com/564x/dd/ef/bb/ddefbb8b7f4b8a199be2acb94038768b.jpg
https://i.pinimg.com/564x/7c/f8/44/7cf84458a356bc474f436edb3ee1b004.jpg

För mig är det det mest givna köpet någonsin. Har lätt över 5 000 timmar i AoE III.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av bubbelbabbel:

För mig är det det mest givna köpet någonsin. Har lätt över 5 000 timmar i AoE III.

Haha, ok då bräcker du definitivt mig, men ett par hundra timmar har jag nog allt samlat på mig Spelade nog ett par tusen timmar i AoE II däremot, jisses vad tålamod och fritid jag hade på den tiden *tänker nostalgiskt tillbaka på forna dagar*

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas