Skada i lacken på hyrbil

Permalänk

12500kr kostar troligtvis en ny front med lack och arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vet inte var du bor, men i Umeå så brukar t.ex. Bilvårdsspecialisten, Ditec mfl. erbjuda omlackeringar som denna för ca 2500kr. Kallas spotrepair. 12500kr är ett rån oavsett.

Det är ju ett schablon belopp för att vagnskador ovasett storlek. Skulle lätt kunna uppstå underliggande skador som ska kontrolleras. Sen är det ju volvo numera "premium" bil och då blir det premium priser.

Notering, 5000 för ett byte av ruta på en volvo var väldigt billigt. Fråga nämligen vad kostanden skulle vara om man helt saknade försäkring när jag hade stenskott på min gamla bil. Var runt 10-12k för en framruta pga av att man behöver se över alla kameror som sitter i framrutan.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Det finns personliga försäkringar att köpa som för en liten kostnad ger självriskeliminering vid bilhyra under ett år, betydligt bättre täckning är hyrfirmans egna. En sån skaffar man om man hyr bil.

Viktigt oavsett är att du begär en faktura från bilfirman där det står att detta är en självrisk du betalar. Utan en sådan så blir du blåst, och utan en sådan kan du inte få ut pengar på egen försäkring om du råkar hitta en sådan som täcker detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

12500kr är ett rån oavsett.

Som någon tidigare nämt så är knappast dessa 12500:- endast för latt lacka en framskärm, någon har säkerligen räknat på kostnader för att hantera allt runt skadan hos firman som hyr ut bilen, peng man förlorar på att inte kunna hyra ut bilen när den är på verkstad en vecka, kostnad/självrisk (om man nu slösar på försäkringen för en sån liten grej) för att få skadan lagad hos verkstaden.

Permalänk
Medlem

Hur ser man att man kör en polsk hyrbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Hur ser man att man kör en polsk hyrbil?

På lacken??

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och åsikter/feedback, ska svara efter jobbet om jag har frågor eller om ni undrar något, verkar vara mycket känslor i detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni som jämför när ni lackat om/bytt bildelar på er personliga bil? Det går inte alls att jämföra.
Tänk på allt arbete runtomkring som uppstår och framförallt kostnaden för uteblivna hyresintäkter! Detta sistnämnda står garanterat för större delen av beloppet de tycker du ska betala.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Hur tänker ni som jämför när ni lackat om/bytt bildelar på er personliga bil? Det går inte alls att jämföra.
Tänk på allt arbete runtomkring som uppstår och framförallt kostnaden för uteblivna hyresintäkter! Detta sistnämnda står garanterat för större delen av beloppet de tycker du ska betala.

Det är en risk man får ta som uthyrare, tänker jag. Det är därför de tar bra betalt, för att bilarna inte är uthyrda 24/7, samt att de behöver städas, servas och repareras.

På samma sätt som att det kostar pengar att reklamera produkter i en butik. Du behöver inte betala för handläggning, frakt etc när du reklamerar. Däremot tar butiken betalt med marginal för att ha råd med tex reklamationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Varför skulle skadeteknikern på skadeverkstan och han som ska lacka delen jobba gratis när det är en hyrbilskund som skadat bilen?

Är väl inte om omöjligt att låta en praktikant eller ''Fas 3'are'' fixa eländet gratis inom en bilfirma.

Många i Sverige som jobbar gratis idag, fullt benägna erfarna arbetare som får statligt betalt inom dessa ''sysselsättningar''

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

varför hade 5K vart rimligt.. Hur mycket hade du själv prutat på priset på en bil med följande skada som innan skadan hade ett värde ~250K?

Varför ska lacken kosta mer på en dyr bil som en billigare bil? Lack som lack?

Tror inte bilen har en speciallack med pärlemoreffekt..

Vanlig billack som vilken annan fattigmansbil som helst..

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

tycker det ser ut som bilen är skrapad mot en pelare eller dylikt i ett garage...

surt med slanten, lagade mindre lackskada på min förra bil, kostade typ 4.000 för omlackering av bakre dörr

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7NM:

Varför ska lacken kosta mer på en dyr bil som en billigare bil? Lack som lack?

Tror inte bilen har en speciallack med pärlemoreffekt..

Vanlig billack som vilken annan fattigmansbil som helst..

Antar att majoriteten av människor förväntar sig att behöva kompromissa mer om man köper en billigare begagna bil, eller är du en sådan som förväntar sig perfekt skick på en bil för säg 12K?

Eller kan det vara så att du egentligen förstod precis vad jag menade men ville raljera lite?

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att komma ut den här. Deras regler säger ju 12500:-. Jag skulle ringa deras huvudkontor och fråga hur det fungerar med självrisken, då 12500:- är den maximala självrisken och ibland om skadan är mindre betalar man mindre!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tråkigt såklart, och en dyr läxa.

Ta alltid självriskeliminering när du hyr bil. Sist jag hyrde genom jobbet så var den nog på runt 80kr. Rätt värt kan man lugnt säga.

Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Det är ett ganska känt beteende hos hyrbilsfirmor att ta hutlöst betalt för denna typ av småskador.

Rätt ofta som denna typ av småskador inte noteras heller vid återlämnanden innan någon gör en mer noggrann inspektion varefter man kan krävas även på de skador man inte orsakat men som tidigare kunder har råkat ut för men som ej noterats vid återlämningen.

Därför måste man tyvärr om man ska vara på säkra sidan verkligen förvissa sig om att bilen är oskadad när man hämtar ut den och helst fotografera av den om man ska vara petig.

Hyrbilsfirmorna är rätt medvetna om att folk i allmänhet vanligen bara slänger ett snabbt ögonkast på bilen då få verkligen orkar kolla noggrant. Tyvärr är ofta kontrollen vid återlämnande rätt godtycklig så det är inte alltför ovanligt att någon annan kund får ta smällen istället.

Summan de kräver brukar vara försäkringens självrisk och den är ofta hög på hyrbilar.

Det är heller inte så att de för varje småskada åker till verkstaden för omlack och bilen är borta en vecka.

Många av de här skadorna tar man betalt för vid återlämnandet men bryr sig sedan inte om att fixa till skadan tills någon annan större skada inträffar.

Och då tar man alla skador, på detta sätt kan man kräva in den höga självrisken flera gånger utan att reparera innan det blir nödvändigt, och många gånger repareras det inte alls utan man bara plockar in pengarna av kunden.

Finns en hel del som satt detta i system och lite fult är det också att titta över bilen som okej vid återlämning, men sedan säga att man hittat skador efteråt. Skadan kan ju då likaväl ha inträffat efter återlämnandet då något kan ha inträffat senare och ofta står hyrbilar på bensinmackar och liknande rätt trångt så det är absolut ingen omöjlighet.

Som sagt sådana här skador reparerar de i klump, och det kostar inte 12000kr då. Även om skadan kostar 2000kr att laga så brukar de kräva in hela självrisken så de brukar gå med vinst på detta speciellt om man kan ta in 12000kr ett flertal gånger.

Har hyrt hyrbilar hur många gånger som helst där samma gamla småskada funnits kvar så länge hyrfirman haft bilen när man då har fått ut samma bil igen. Alltid noga med att kolla att skadan är noterad vid utlämnandet så man inte riskerar att få betala befintlig skada.

Visst vet man med sig att man faktiskt orsakat skadan är det en sak och frågan är faktiskt i ett sådant här fall när skadan rätt uppenbarligen inte kommer att kosta några 12000kr om det är möjligt att begära att man betalar verkstadsfakturan för just denna skada istället.

Om jag skulle råka ut för detta och inte orsakat skadan så skulle jag nog bestridit det hela och så hade de fått ta det till tingsrätten istället.

I ett förenklat tvistemål kan man föra sin egen talan och behöver inte betala motpartens advokatkostnad.
Som någon annan skrev är det inte troligt att de orkar bry sig om att driva ärendet i rätten för dessa summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Det är ett ganska känt beteende hos hyrbilsfirmor att ta hutlöst betalt för denna typ av småskador.

Rätt ofta som denna typ av småskador inte noteras heller vid återlämnanden innan någon gör en mer noggrann inspektion varefter man kan krävas även på de skador man inte orsakat men som tidigare kunder har råkat ut för men som ej noterats vid återlämningen.

Därför måste man tyvärr om man ska vara på säkra sidan verkligen förvissa sig om att bilen är oskadad när man hämtar ut den och helst fotografera av den om man ska vara petig.

Hyrbilsfirmorna är rätt medvetna om att folk i allmänhet vanligen bara slänger ett snabbt ögonkast på bilen då få verkligen orkar kolla noggrant. Tyvärr är ofta kontrollen vid återlämnande rätt godtycklig så det är inte alltför ovanligt att någon annan kund får ta smällen istället.

Summan de kräver brukar vara försäkringens självrisk och den är ofta hög på hyrbilar.

Det är heller inte så att de för varje småskada åker till verkstaden för omlack och bilen är borta en vecka.

Många av de här skadorna tar man betalt för vid återlämnandet men bryr sig sedan inte om att fixa till skadan tills någon annan större skada inträffar.

Och då tar man alla skador, på detta sätt kan man kräva in den höga självrisken flera gånger utan att reparera innan det blir nödvändigt, och många gånger repareras det inte alls utan man bara plockar in pengarna av kunden.

Finns en hel del som satt detta i system och lite fult är det också att titta över bilen som okej vid återlämning, men sedan säga att man hittat skador efteråt. Skadan kan ju då likaväl ha inträffat efter återlämnandet då något kan ha inträffat senare och ofta står hyrbilar på bensinmackar och liknande rätt trångt så det är absolut ingen omöjlighet.

Som sagt sådana här skador reparerar de i klump, och det kostar inte 12000kr då. Även om skadan kostar 2000kr att laga så brukar de kräva in hela självrisken så de brukar gå med vinst på detta speciellt om man kan ta in 12000kr ett flertal gånger.

Har hyrt hyrbilar hur många gånger som helst där samma gamla småskada funnits kvar så länge hyrfirman haft bilen när man då har fått ut samma bil igen. Alltid noga med att kolla att skadan är noterad vid utlämnandet så man inte riskerar att få betala befintlig skada.

Visst vet man med sig att man faktiskt orsakat skadan är det en sak och frågan är faktiskt i ett sådant här fall när skadan rätt uppenbarligen inte kommer att kosta några 12000kr om det är möjligt att begära att man betalar verkstadsfakturan för just denna skada istället.

Om jag skulle råka ut för detta och inte orsakat skadan så skulle jag nog bestridit det hela och så hade de fått ta det till tingsrätten istället.

I ett förenklat tvistemål kan man föra sin egen talan och behöver inte betala motpartens advokatkostnad.
Som någon annan skrev är det inte troligt att de orkar bry sig om att driva ärendet i rätten för dessa summor.

Senast när jag hyrde bil på HERTZ fick jag skadorna som fanns upplästa och de var noggranna med att informera att jag skulle se över bilen innan jag körde iväg. Så bilen inte blivit påkörd innan jag tog bilen. Där efter så fick jag skiva på kontraktet. Vilket jag tycker är bra då det fick mig att kolla på bilen och se vad de ansåg vara en skada.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Tack för svaret, blir det inte mer utgifter för mig om det blir hela denna process(?), med en chans om att de förlikar under tiden?
Om dom skulle ta det hela vägen blir väl jag ersättningsskyldig för deras advokat och tid?

grymt med bra förslag

I småmål betalar var och en för sina egna kostnader.
Har du ingen advokat har du heller inga omkostnader medans de förmodligen kommer ha det det från dag ett. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Instämmer bara i det Holy Priest skrev.

Skadans omfattning är tyvärr för stor för att "laga" om det är en ny bil.

Sedan är det känt att hyrbilsfirmorna bara kommer anteckna, samla på sig så mycket pengar för skadorna, och sedan när dom lämnar tillbaks bilen till leasingbolaget så tar leasingbolaget ut en mindre avgift än vad dom själva har inkasserat från sina kunder.
Det gäller iallafall Statoil / Circkle K.

Om någon skrapar upp andra sidan på kofångaren så får dom också betala 12.500kr, och vips så har dom dubbelt upp mot vad det kostar att byta.

Alltid självriskreducering.https://imgur.com/Tc1DCk7

Om skadan inträffat när du inte varit vid bilen och är en parkeringsskada så ska du ha ett vittne som kan intyga att skadan inte var där när bilen parkerades och sedan upptäcktes när ni kom tillbaks till bilen. Då man kan av TFF kräva ersättning för parkeringsskada okänt fordon.
Men utan vittne så blir det svårt!

Men om du upptäckte skadan först när du lämnade tillbaks bilen så är det nog tyvärr försent!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

@Dem8n:

Det kanske landar på att man söker ersättning för minskat marknadsvärde etc. etc. för att komma förbi förenklat tvistemål. Dock inte min mark detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vad många som verkar ha noll koll men ändå ska kommentera ..
Det kostar inga 5000:- att återgälda en kofångare. Har du tur och skadar den på rätt ställe så ja kanske det går med en spot-repair som ligger på 3000:-. Annars är det betydligt dyrare.
(Nej man lämnar inte nya märkesbilar till billiga oseriösa lackfirmor. Man vill ha garanti på utfört arbete).

Självrisken som TS får betala är betydligt lägre än den självrisk som CircleK förmodat har på sina bilar. Hyrbilar brukar likt demobilar på bilfirmor gå under en flytande försäkring. Det är jättedyr självrisk på dessa. När en kund skadar en hyrbil så går man inte bara back pga stillastående bil utan även pga skillnaden i självrisken man tar ut från kund och den självrisk hyrfirman har.

Och nej. Skadan kanske inte fixas på en gång. Rår helt på hur stor den är. När bilen sedan ska säljas fixas även skadan så det blir en kommande kostnad längre fram. Tror ni en liten repa fixas när bilen måste ut dan efter? ..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad många som verkar ha noll koll men ändå ska kommentera ..
Det kostar inga 5000:- att återgälda en kofångare. Har du tur och skadar den på rätt ställe så ja kanske det går med en spot-repair som ligger på 3000:-. Annars är det betydligt dyrare.
(Nej man lämnar inte nya märkesbilar till billiga oseriösa lackfirmor. Man vill ha garanti på utfört arbete).

Självrisken som TS får betala är betydligt lägre än den självrisk som CircleK förmodat har på sina bilar. Hyrbilar brukar likt demobilar på bilfirmor gå under en flytande försäkring. Det är jättedyr självrisk på dessa. När en kund skadar en hyrbil så går man inte bara back pga stillastående bil utan även pga skillnaden i självrisken man tar ut från kund och den självrisk hyrfirman har.

Och nej. Skadan kanske inte fixas på en gång. Rår helt på hur stor den är. När bilen sedan ska säljas fixas även skadan så det blir en kommande kostnad längre fram. Tror ni en liten repa fixas när bilen måste ut dan efter? ..

Fast vänta nu lite här. En självrisk är en självrisk och indikerar alltså hur mycket man själv får stå för innan försäkringsbolaget kliver in och täcker upp resten. Även om man har en hög självrisk, säg 25 000:-, så innebär det inte att man får betala 25 000:- per skada till sitt försäkringsbolag. Kostar det "endast" 10 000:- att åtgärda skadan så använder man inte ens sin försäkring (den är så att säga helt överflödig då). Sedan har man allt som oftast olika självrisker beroende på skadans natur. En glasskada innebär en viss självrisk, medans en lackskada kan ha en annan och brandskada en tredje. Att företag som sysslar med hyrbilsverksamhet skulle ha så enormt höga självrisker på att åtgärda lackskador låter osannolikt, då det lär vara en relativt vanlig företeelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast vänta nu lite här. En självrisk är en självrisk och indikerar alltså hur mycket man själv får stå för innan försäkringsbolaget kliver in och täcker upp resten. Även om man har en hög självrisk, säg 25 000:-, så innebär det inte att man får betala 25 000:- per skada till sitt försäkringsbolag. Kostar det "endast" 10 000:- att åtgärda skadan så använder man inte ens sin försäkring (den är så att säga helt överflödig då). Sedan har man allt som oftast olika självrisker beroende på skadans natur. En glasskada innebär en viss självrisk, medans en lackskada kan ha en annan och brandskada en tredje. Att företag som sysslar med hyrbilsverksamhet skulle ha så enormt höga självrisker på att åtgärda lackskador låter osannolikt, då det lär vara en relativt vanlig företeelse.

Ja det är såklart ingen som har sagt något annat och det är väl ändå inte glasskador vi pratar om nu?
Vad du inte verkar förstå är att bilar blir bara dyrare och dyrare att laga.
Oftast så kan en del se hel ut trots det behöver hela bytas ut. Då har du inte bara själva delen utan du har kostnaden för att montera och lacka som även läggs på.

"Att företag som sysslar med hyrbilsverksamhet skulle ha så enormt höga självrisker på att åtgärda lackskador låter osannolikt, då det lär vara en relativt vanlig företeelse."

Bara denna meningen visar att du inte har koll på läget. Hyrbilar går under flytande försäkring hos försäkringsbolagen (hög självrisk). Jag har jobbat med detta så jag vet det från egen erfarenhet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ja det är såklart ingen som har sagt något annat och det är väl ändå inte glasskador vi pratar om nu?
Vad du inte verkar förstå är att bilar blir bara dyrare och dyrare att laga.
Oftast så kan en del se hel ut trots det behöver hela bytas ut. Då har du inte bara själva delen utan du har kostnaden för att montera och lacka som även läggs på.

"Att företag som sysslar med hyrbilsverksamhet skulle ha så enormt höga självrisker på att åtgärda lackskador låter osannolikt, då det lär vara en relativt vanlig företeelse."

Bara denna meningen visar att du inte har koll på läget. Hyrbilar går under flytande försäkring hos försäkringsbolagen (hög självrisk). Jag har jobbat med detta så jag vet det från egen erfarenhet.

Fast nu är ju anledningen till att man väljer "flytande försäkring" att det på det stora hela är betydligt billigare än att ha enskilda försäkringar så som vi vanliga dödliga, då man kan sprida ut riskerna på hela sin fordonspark och därmed acceptera att kostnaden för att laga ett fel kan bli lite högre, men totalkostnaden betydligt lägre.

När det kommer till exempelvis mindre plåtskador, lackskador och glasskador, så är det ett väldigt vanligt förekommande fenomen på just hyrbilar. Dels eftersom de går väldigt många mil på kort tid, men säkerligen också för att brukarna av dessa fordon i högre grad är "ovana" att hantera fordon och kanske även mindre försiktiga (alltså skador vid parkering eller i trånga utrymmen). Att då ha en försäkring som innebär att hela bilens sida behöver vara helt sönderskrapad för att det ens ska vara lönt att åtgärda felet låter helt orimligt. Skulle man ändå ha det, så är det ju alldeles uppenbart att man inte har för avsikt att åtgärda mindre repor och märken och bör därmed inte heller ta ut en så ofantligt hög avgift för dessa.

Jag har dels själv jobbat med biluthyrning på mack (såklart mindre skala), men jag har även varit en relativt högfrekvent kund hos Hertz. Även om det finns som sagt kan finnas småmärken här och där, så lagas större skador som gör att bilen annars ser sletna och oattraktiva ut. Hertz har för övrigt en plåt/lack/glas-verkstad vid sin största station, Arlanda (hur det ser ut på andra ställen vet jag inte). Jag känner mig rätt så säker på att de använder den för att åtgärda just sådana här fel. Men vad vet jag, meckarna kanske sitter där och rullar tummarna om dagarna...

Jag ställer mig ytterst tveksam till att ta ut en schablon-kostnad för en skada, oavsett vad det faktiskt kostar att åtgärda den. I normalfallet jobbar man med just självrisker, där kunden alltså får betala skadans verkliga kostnad, alternativt den maximala självrisken. Om man bedriver uthyrningsverksamhet och man enligt sin kalkyl måste ha full beläggning och vara helt skadefri för att verksamheten ska gå runt, så har man inget vidare affärssinne och bör skyndsamt lägga ner verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast nu är ju anledningen till att man väljer "flytande försäkring" att det på det stora hela är betydligt billigare än att ha enskilda försäkringar så som vi vanliga dödliga, då man kan sprida ut riskerna på hela sin fordonspark och därmed acceptera att kostnaden för att laga ett fel kan bli lite högre, men totalkostnaden betydligt lägre.

När det kommer till exempelvis mindre plåtskador, lackskador och glasskador, så är det ett väldigt vanligt förekommande fenomen på just hyrbilar. Dels eftersom de går väldigt många mil på kort tid, men säkerligen också för att brukarna av dessa fordon i högre grad är "ovana" att hantera fordon och kanske även mindre försiktiga (alltså skador vid parkering eller i trånga utrymmen). Att då ha en försäkring som innebär att hela bilens sida behöver vara helt sönderskrapad för att det ens ska vara lönt att åtgärda felet låter helt orimligt. Skulle man ändå ha det, så är det ju alldeles uppenbart att man inte har för avsikt att åtgärda mindre repor och märken och bör därmed inte heller ta ut en så ofantligt hög avgift för dessa.

Jag har dels själv jobbat med biluthyrning på mack (såklart mindre skala), men jag har även varit en relativt högfrekvent kund hos Hertz. Även om det finns som sagt kan finnas småmärken här och där, så lagas större skador som gör att bilen annars ser sletna och oattraktiva ut. Hertz har för övrigt en plåt/lack/glas-verkstad vid sin största station, Arlanda (hur det ser ut på andra ställen vet jag inte). Jag känner mig rätt så säker på att de använder den för att åtgärda just sådana här fel. Men vad vet jag, meckarna kanske sitter där och rullar tummarna om dagarna...

Jag ställer mig ytterst tveksam till att ta ut en schablon-kostnad för en skada, oavsett vad det faktiskt kostar att åtgärda den. I normalfallet jobbar man med just självrisker, där kunden alltså får betala skadans verkliga kostnad, alternativt den maximala självrisken. Om man bedriver uthyrningsverksamhet och man enligt sin kalkyl måste ha full beläggning och vara helt skadefri för att verksamheten ska gå runt, så har man inget vidare affärssinne och bör skyndsamt lägga ner verksamheten.

Svarar imorgon men känns som att du bara slingrar dig istället för att ta åt dig av vad jag skriver. Jag har jobbat på Hertz så jag vet mycket väl vad kostnaden är i självrisk. Har ävenjobbat som säljare många år.och du behöver inte försöka ge dig på att förklara varför du tror att man har flytande försäkring på fordonsparken...
Att du har varit kund säger ingenting. Som att jag skulle säga att jag varit kund på Ica och vet hur allt går till där..
Och det är klart man satsar på att ha så hög beläggning som möjligt. Det är självklart för den har något affärssinne.. bilar som bara står kostar bara pengar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Svarar imorgon men känns som att du bara slingrar dig istället för att ta åt dig av vad jag skriver. Jag har jobbat på Hertz så jag vet mycket väl vad kostnaden är i självrisk. Har ävenjobbat som säljare många år.och du behöver inte försöka ge dig på att förklara varför du tror att man har flytande försäkring på fordonsparken...
Att du har varit kund säger ingenting. Som att jag skulle säga att jag varit kund på Ica och vet hur allt går till där..
Och det är klart man satsar på att ha så hög beläggning som möjligt. Det är självklart för den har något affärssinne.. bilar som bara står kostar bara pengar.

Nu hittar du ju på helt egna tolkningar om vad jag skriver. Det är nästan en bragd att du lyckats misstolka varenda stavelse jag skriver!

Så om jag har fel angående varför man har flytande försäkring, att det inte är för att det är den billigaste lösningen, så får du gärna upplysa mig vad den egentliga orsaken är! Väljer man det dyrare alternativet med sämre villkor menar du?

Jag har aldrig påstått att jag kan allt, vad jag däremot påstår jag att jag gjort vissa observationer. Men om du nu har jobbat på Hertz och vet vad självrisken för en lackskada är så kan du väl bara säga det rakt ut? Varför sitta och hymla med detta om det nu är en sådan ofantligt hög summa?

Återigen så skiter du högaktningsfullt i vad jag egentligen skriver och väljer istället att hitta på helt egna tolkningar. Jag har aldrig påstått att man inte eftersträvar så hög beläggning som möjligt. Men om hela kalkylen spricker ifall man inte uppnår 100% beläggning så har man tänkt galet, för det vore en utopi! Samma som att det aldrig skulle vara svinn på ICA eller på den lokala restaurangen, man lyckas alltid beräkna 100% korrekt åtgång av råvaror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu hittar du ju på helt egna tolkningar om vad jag skriver. Det är nästan en bragd att du lyckats misstolka varenda stavelse jag skriver!

Så om jag har fel angående varför man har flytande försäkring, att det inte är för att det är den billigaste lösningen, så får du gärna upplysa mig vad den egentliga orsaken är! Väljer man det dyrare alternativet med sämre villkor menar du?

Jag har aldrig påstått att jag kan allt, vad jag däremot påstår jag att jag gjort vissa observationer. Men om du nu har jobbat på Hertz och vet vad självrisken för en lackskada är så kan du väl bara säga det rakt ut? Varför sitta och hymla med detta om det nu är en sådan ofantligt hög summa?

Återigen så skiter du högaktningsfullt i vad jag egentligen skriver och väljer istället att hitta på helt egna tolkningar. Jag har aldrig påstått att man inte eftersträvar så hög beläggning som möjligt. Men om hela kalkylen spricker ifall man inte uppnår 100% beläggning så har man tänkt galet, för det vore en utopi! Samma som att det aldrig skulle vara svinn på ICA eller på den lokala restaurangen, man lyckas alltid beräkna 100% korrekt åtgång av råvaror...

Hertz med många andra har en mycket låg vinst vilket gör att man i det längsta vill hålla bilarna igång. därför du betalar för tiden idag. Hämtar du bilen kl13:00 så ska bilen vara senast tillbaka 13:00 dagen efter annars får du en merkostnad då du betalar per/24h intervall.
Bilar tvättas från 06:00-minst 22:00 för att man så snart som möjligt ska kunna hyra ut bilen igen.

Man vill ha en fin bil men inte betala mer än nödvändigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att förstå varför biluthyrarna har en hög självrisk. Tycker @NoNamesWayne beskrivit det bra.

Permalänk
Medlem

I hyresavtalet ska det stå vad det är för självrisk vid en eventuell vagnskada och tidigare skador skall även stå med där, detta ser ut som att man har kört emot något, det vita ser ut som skav skulle jag vilja säga också. Hyresfirman kommer säkerligen inte att åtgärda det innan de byter in bilen då det inte påverkar körningen på något sett, men när de väl byter in bilen så kommer de att få avdrag för alla skador. De har betydligt högre självrisken för att reparera skador än vad privatpersoner har så deras kostnad för att reparera den är säkerligen utan hjälp av något försäkringsbolag. Men rimligt kan jag tycka att du som hyrestagare borde ha en vagnskadesjälvrisk på max 5000, men ibland har jag sett att om man inte tecknar diverse extraförsäkringar hos hyrfirmorna så kan det stå upp till 15000 istället.
Och som @NoNamesWayne skriver är det inte orimligt att reparationskostnaderna blir höga, mycket folk inblandat, demontering, slipning, lackering och montering. Att återskapa till nyskick med lackstift och polering går inte skulle jag vilja säga, framförallt inte när det är på plast.

Skickades från m.sweclockers.com