Enkel förstärkare för att driva en Sonance VP62R högtalare?

Permalänk
Medlem

Enkel förstärkare för att driva en Sonance VP62R högtalare?

Hej!

Hjälper mina föräldrar med lite teknik i deras nya lägenhet och jag fick reda på att det sitter monterat en Sonance VP62R i badrumstaket. Tänkte det hade varit schyst att koppla in den så att dom kan köra Spotify Connect.

Det jag har löst är en Raspberry Pi med Raspotify installerat och testat av. Det funkar klockrent, men det lilla kortet med förstärkare som jag fick rotat fram verkar inte driva högtalaren särskilt bra alls. (troligtvis någon billig kinaskit)

Om jag känner mina föräldrar rätt så kommer detta inte att köras dagligen, men vill ändå ge dom möjligheten. Därför vänder jag mig till er ljudkunniga om tips på någon enkel förstärkare till detta!

Har även förstått att ev externt ljudkort till RPi kan behövas då den inbyggda inte är så mycket att hänga i granen.

Vad är det "billigaste" med ändå helt "okej" alternativet? Även begagnat skulle funka.

Edit: Här är lite info om högtalaren

Citat:
  • Modell: VP62R

  • Typ: Infällnadshögtalare för tak

  • Konstruktion: Öppen

  • Diskantelement: 1 x 25mm (1”)

  • Baselement: 1 x 165mm (6.5”)

  • Nom. / Music power handling: – / 125 watt

  • Frekvensomfång: (+/- 3dB) 45 – 20.000 Hz

  • Impedans: 8 ohm

  • Känslighet: (2.83V / 1m) 89 dB

  • Anslutningar: Klämkontakter, guldpläterade

  • Finish: Vit

  • Dimensioner: (B x H x D) 248 x 121 mm

  • Vikt/st: 2 kg

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Var sitter pi + förstärkare monterat i nuläget?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Var sitter pi + förstärkare monterat i nuläget?

I en garderob där fiber, högtalarkablar osv kommer in

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

I en garderob där fiber, högtalarkablar osv kommer in

Okej, och det är EN VP62R? Enda kruxet här är att den ska matas med monosignal i det fallet, men det kan du säkerligen lösa i din pi? Jag har tyvärr dålig koll på den biten.
Jag vet att det finns tonvis med förstärkare med inbyggd DAC som kan paras direkt till din Pi's, från typ hifiberry och IQaudIO... Men jag har som sagt ingen vidare koll på just det området.

Ledsen att jag inte kan ge mer hjälp i detta fallet. Här hemma har jag kopplat strömningsenheterna individuellt till en flerkanalsförstärkare som sköter alla rummen. Det blir lite annorlunda hos er antar jag, så en förstärkare med DAC direkt på din Pi kanske inte är så dumt?

Inga fler rum som ska ha ljud på detta sätt?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Okej, och det är EN VP62R? Enda kruxet här är att den ska matas med monosignal i det fallet, men det kan du säkerligen lösa i din pi? Jag har tyvärr dålig koll på den biten.
Jag vet att det finns tonvis med förstärkare med inbyggd DAC som kan paras direkt till din Pi's, från typ hifiberry och IQaudIO... Men jag har som sagt ingen vidare koll på just det området.

Ledsen att jag inte kan ge mer hjälp i detta fallet. Här hemma har jag kopplat strömningsenheterna individuellt till en flerkanalsförstärkare som sköter alla rummen. Det blir lite annorlunda hos er antar jag, så en förstärkare med DAC direkt på din Pi kanske inte är så dumt?

Inga fler rum som ska ha ljud på detta sätt?

Stämmer bra, 1 st VP62R!
Ska forska vidare om det går att lösa i Pi.
Har kollat lite på hifiberry osv innan jag löste det här andra kortet, men har svårt att tro att det skulle funka bättre? Det kortet (förstärkaren) som jag testade med matar jag med 12V 2,2A och högtalarutgångarna ska enl den luddiga manualen ligga på 2x50W har jag för mig.

Det är faktiskt draget högtalarkablar i flera av rummen, men bara en högtalare som är monterad. Föräldrarna är inte särskilt intresserade av det i dagsläget heller men kommer ligga kvar för framtiden.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"