Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

förstår inte

om jag endast har en gpu i maskinen och den är tilldelad en VM, hur kan jag assigna tillbaka GPUn till unraid i ett felsökningssyfte ifall t.ex. nätverket inte fungerar.

Olika startvilkor som du väljer vid uppstarten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Mina vm:s havererar med en felkod som jag inte kommer ihåg vilken just nu. Har gett upp att försöka tills AMD fixat problemet.
Det går helt enkelt inte att passthrougha gpu:n för vm:n kommer inte starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Inget jag har upplevt. Kör passthrough på två st GPU och två st USB kort. Är det AMD GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Ok. Inget jag har upplevt. Kör passthrough på två st GPU och två st USB kort. Är det AMD GPU?

Vad kör du för bios då? Nej det är nvidia.
Det är ganska vida känt att passthrough funkar riktigt dåligt med ryzen -för tillfället-.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad kör du för bios då? Nej det är nvidia.
Det är ganska vida känt att passthrough funkar riktigt dåligt med ryzen -för tillfället-.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du. Jag har kört tre olika bios men inte märkt någon skillnad. Uppdaterade senast 8/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Ja du. Jag har kört tre olika bios men inte märkt någon skillnad. Uppdaterade senast 8/11

Skönt att det funkar för dig då iaf, för väldigt många funkar det inte och det beror på buggiga agesa-versioner från AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har ni tips på något bra chassi som tar 24 diskar? Tar gärna ett rackmonterat men vill att det ska ATX PSU samt fläktar som inte låter son jetplan (aka supermicro grejer).

Vill helst slippa modda så mycket som möjligt, har redan en fungerande 20 disks 140tb unraid server som jag vill flytta till en bättre låda, kör just nu en nanoxia låda och diskarna sitter lite för tajt tycker jag och vore kul att ha hotswap

Permalänk
Medlem

Fanns några fina på servercase.co.uk för ett år sedan när jag letade.
Men i princip alla rackchassin för 24 diskar kommer ha ett obekvämt högt ljud. Det är en del värme som ska flyttas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Fanns några fina på servercase.co.uk för ett år sedan när jag letade.
Men i princip alla rackchassin för 24 diskar kommer ha ett obekvämt högt ljud. Det är en del värme som ska flyttas.

Skickades från m.sweclockers.com

Nån i tråden som testat denna https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/4u-c...

Om man ersätter alla fläktar med noctua varianter så borde det ju bli relativt tyst?

Permalänk
Medlem

6.8.0 släpptes i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Nån i tråden som testat denna https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/4u-c...

Om man ersätter alla fläktar med noctua varianter så borde det ju bli relativt tyst?

Kör ett sånt chassi och det fungerar utmärkt att göra som du nämner. Lite trixigt att få Noctua-fläktarna ordentligt i hållarna - men det går

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna lite på unraid nu, så tänkte skriva av mig lite och se om någon annan haft problem.

Flera gånger har de hänt att Dockers hänger sig, då måsta man starta om dem, i vissa fall har jag även behövt starta om servern.

Flera gånger har de hänt servern slutar svara, då måste jag slita skärm från sambons dator för att se vad som hänt.

Nu nyss, stänger av servern, byter en disk, startar den, väljer den nya disken, startar arrayen och rebuild startar. Sen tappar jag kontakten. Svarar inte på web, svarar inte på ping.
Stänger av maskinen hårt. Startar den.. fortfarande ingen kontakt.
Startar om den igen, ingen kontakt.. tar usbminnet å deletar netconfig filen (för det har hänt förut att den inte känt igen nät configen) startar upp den.. å den kommer inte ens upp å får dhcp.

Bytte från Windows server till unraid som det kändes som midnrye strul å omstarter.. men under dessa månader jag har haft unraid har de varit bra mycket mer strul än under alla år med windows server...

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@issue: Yo!
En sak som slog mig att jag ändrat på min unraid är boot options.
I syslinux.cfg har jag lagt till en egen som jag satt som default:

kernel /bzimage append initrd=/bzroot scsi_mod.use_blk_mq1 amd_iommu=pt

P.S. om du gör det i RAW från GUI eller editerar syslinux filen direkt så flytta "menu default" till den nya. Annars bara markera den du vill ha ändrat till i radio-knapparna. D.S.

P.P.S. Tråkigt att höra att du fortfarande har problem :/ D.D.S.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Börjar tröttna lite på unraid nu, så tänkte skriva av mig lite och se om någon annan haft problem.

Flera gånger har de hänt att Dockers hänger sig, då måsta man starta om dem, i vissa fall har jag även behövt starta om servern.

Flera gånger har de hänt servern slutar svara, då måste jag slita skärm från sambons dator för att se vad som hänt.

Nu nyss, stänger av servern, byter en disk, startar den, väljer den nya disken, startar arrayen och rebuild startar. Sen tappar jag kontakten. Svarar inte på web, svarar inte på ping.
Stänger av maskinen hårt. Startar den.. fortfarande ingen kontakt.
Startar om den igen, ingen kontakt.. tar usbminnet å deletar netconfig filen (för det har hänt förut att den inte känt igen nät configen) startar upp den.. å den kommer inte ens upp å får dhcp.

Bytte från Windows server till unraid som det kändes som midnrye strul å omstarter.. men under dessa månader jag har haft unraid har de varit bra mycket mer strul än under alla år med windows server...

Konstigt jag har flera docker containers som bara tuffar och går. Går aldrig ner. Du har inget strul med din hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Börjar tröttna lite på unraid nu, så tänkte skriva av mig lite och se om någon annan haft problem.

Flera gånger har de hänt att Dockers hänger sig, då måsta man starta om dem, i vissa fall har jag även behövt starta om servern.

Flera gånger har de hänt servern slutar svara, då måste jag slita skärm från sambons dator för att se vad som hänt.

Nu nyss, stänger av servern, byter en disk, startar den, väljer den nya disken, startar arrayen och rebuild startar. Sen tappar jag kontakten. Svarar inte på web, svarar inte på ping.
Stänger av maskinen hårt. Startar den.. fortfarande ingen kontakt.
Startar om den igen, ingen kontakt.. tar usbminnet å deletar netconfig filen (för det har hänt förut att den inte känt igen nät configen) startar upp den.. å den kommer inte ens upp å får dhcp.

Bytte från Windows server till unraid som det kändes som midnrye strul å omstarter.. men under dessa månader jag har haft unraid har de varit bra mycket mer strul än under alla år med windows server...

Låter som det skulle kunna vara något med din hårdvara kanske? Min unRAID har rullat på i snart 2 år helt utan ett enda problem. Har en Docker och två VM.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:
@Beta:

Jag börjar misstänka det, men samtidigt hade jag noll problem med windows server.
Kommer byta server under våren, men har inte bestämt ifall jag testar nåt annat än unraid då eller bara flytta över disk och usb.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Samma här allt rullat på i flera år. Bytte precis hårdvaran dvs allt förutom mina hårddiskar, trodde att ett jättejobb låg framför mig.
Stoppa i mina 5 HD + 5 till o döm om min förvåning allt startade upp precis som innan jag drog av servern.
Jag har naturligtvis strulat till det under mina år men forumet har alltid hjälpt mig. Så länge du kan få fram en Diagnostics fil så kan dom på forumet säkert hitta vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Samma här allt rullat på i flera år. Bytte precis hårdvaran dvs allt förutom mina hårddiskar, trodde att ett jättejobb låg framför mig.
Stoppa i mina 5 HD + 5 till o döm om min förvåning allt startade upp precis som innan jag drog av servern.
Jag har naturligtvis strulat till det under mina år men forumet har alltid hjälpt mig. Så länge du kan få fram en Diagnostics fil så kan dom på forumet säkert hitta vad som är fel.

Det härliga med unRAID, det bara funkar. Plugga i diskarna och USB-minnet så funkar det direkt

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Funkar fantastiskt för mig bytade från wmware och freenas

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Börjar tröttna lite på unraid nu, så tänkte skriva av mig lite och se om någon annan haft problem.

Flera gånger har de hänt att Dockers hänger sig, då måsta man starta om dem, i vissa fall har jag även behövt starta om servern.

Flera gånger har de hänt servern slutar svara, då måste jag slita skärm från sambons dator för att se vad som hänt.

Nu nyss, stänger av servern, byter en disk, startar den, väljer den nya disken, startar arrayen och rebuild startar. Sen tappar jag kontakten. Svarar inte på web, svarar inte på ping.
Stänger av maskinen hårt. Startar den.. fortfarande ingen kontakt.
Startar om den igen, ingen kontakt.. tar usbminnet å deletar netconfig filen (för det har hänt förut att den inte känt igen nät configen) startar upp den.. å den kommer inte ens upp å får dhcp.

Bytte från Windows server till unraid som det kändes som midnrye strul å omstarter.. men under dessa månader jag har haft unraid har de varit bra mycket mer strul än under alla år med windows server...

Jo jag känner igen mig. För länge sedan svalt mina 800 kr och bytt till OMV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Installerade unRaid igår, verkar trevligt vid en första koll.

En fundering dock... Har 4x 4TB i den och en av dessa är pararitetsdisk. Direkt efter installation var 100GB använt, 50GB på disk 1 och 25GB var på disk 2 och 3. Googlade lite och docker.img nämndes, kollade vad som fanns på diskarna och det vara bara på disk 1 som docker fanns. Filen tar 22,5GB så vad är det som norpar resterande 75GB+?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Installerade unRaid igår, verkar trevligt vid en första koll.

En fundering dock... Har 4x 4TB i den och en av dessa är pararitetsdisk. Direkt efter installation var 100GB använt, 50GB på disk 1 och 25GB var på disk 2 och 3. Googlade lite och docker.img nämndes, kollade vad som fanns på diskarna och det vara bara på disk 1 som docker fanns. Filen tar 22,5GB så vad är det som norpar resterande 75GB+?

Skickades från m.sweclockers.com

Är du bekant med Linux/CLI/terminalen sen tidigare? Om du kör något i stil med

du -h | sort -h

från /mnt/user så borde du se vilka mappar som tar mycket plats.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Är du bekant med Linux/CLI/terminalen sen tidigare? Om du kör något i stil med

du -h | sort -h

från /mnt/user så borde du se vilka mappar som tar mycket plats.

Den visar bara dessa två som tar upp plats förutom allt som jag börjat kopera in efter.

1.0G ./libvirt 20G ./docker

Men så här ser det ut i unRaid nu, disk 2 och 3 finns det inget på när jag kollar men ändå tar de upp 27,9GB vardera. Sedan Disk 1 har en mapp på 719GB som jag kopierat in. Det ger tillsammans med mapparna ovan 740GB men bilden säger att 822GB är använt, vart har det utrymmet tagit vägen?

Permalänk
Medlem

@breakman: Låter konstigt det där. Inte så att det är dolda filer som inte syns när du kollar i mapparna?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

@breakman: Låter konstigt det där. Inte så att det är dolda filer som inte syns när du kollar i mapparna?

Nix, kolla med 'ls -la' och visar inget..

root@nas:/mnt/disk2# ls -la total 0 drwxrwxrwx 2 nobody users 6 Jan 13 20:14 ./ drwxr-xr-x 6 root root 120 Jan 15 18:54 ../ root@nas:/mnt/disk2# df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on rootfs 12G 621M 12G 6% / tmpfs 32M 420K 32M 2% /run devtmpfs 12G 0 12G 0% /dev tmpfs 12G 0 12G 0% /dev/shm cgroup_root 8.0M 0 8.0M 0% /sys/fs/cgroup tmpfs 128M 160K 128M 1% /var/log /dev/sda1 15G 216M 15G 2% /boot /dev/loop0 9.2M 9.2M 0 100% /lib/modules /dev/loop1 7.3M 7.3M 0 100% /lib/firmware /dev/md1 3.7T 767G 2.9T 21% /mnt/disk1 /dev/md2 3.7T 27G 3.7T 1% /mnt/disk2 /dev/md3 3.7T 27G 3.7T 1% /mnt/disk3 shfs 11T 819G 11T 8% /mnt/user /dev/loop2 20G 17M 20G 1% /var/lib/docker /dev/loop3 1.0G 17M 905M 2% /etc/libvirt root@nas:/mnt/disk2#

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Den visar bara dessa två som tar upp plats förutom allt som jag börjat kopera in efter.

1.0G ./libvirt 20G ./docker

Men så här ser det ut i unRaid nu, disk 2 och 3 finns det inget på när jag kollar men ändå tar de upp 27,9GB vardera. Sedan Disk 1 har en mapp på 719GB som jag kopierat in. Det ger tillsammans med mapparna ovan 740GB men bilden säger att 822GB är använt, vart har det utrymmet tagit vägen?

https://i.imgur.com/Hzy2zJQ.png

Det är xfs filsystemet som tar upp den mängden data på din disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Det är xfs filsystemet som tar upp den mängden data på din disk.

Ok... funderade om det kunde vara nått sånt... men tyckte det var lite lurt när det visades som använt utrymme, hade varit mer logiskt att det inte visades som använt (eller kanske inte )

Klarar mig iofs bra utan det men var lite fundersam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Kör ett sånt chassi och det fungerar utmärkt att göra som du nämner. Lite trixigt att få Noctua-fläktarna ordentligt i hållarna - men det går

Slutade med att jag köpte ett ljuddämpat rack istället, ljudnivån är så man kan sova i samma rum som racket. Väldigt trevligt men ganska dyrt

i racket:
1U 10gps edgeswitch
4U threadripper vm host
4U xeon unraid host
1U startech kvm switch
2U 1000W APC UPS Incl management card

Total 12U / 12U rack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Slutade med att jag köpte ett ljuddämpat rack istället, ljudnivån är så man kan sova i samma rum som racket. Väldigt trevligt men ganska dyrt

i racket:
1U 10gps edgeswitch
4U threadripper vm host
4U xeon unraid host
1U startech kvm switch
2U 1000W APC UPS Incl management card

Total 12U / 12U rack

https://i.redd.it/oynd6pew5sc41.jpg

Blev ju snyggt. Lite overkill med kvm switch osv kan jag tycka, känns ju ganska 90-tal tbh och det är inget problem att trycka in noctua-fläktar, bara sladden man behöver trixa lite med - men slutresultatet är huvudsaken!

Permalänk
Medlem

Hallå! Jag är nybörjare med unraid, och håller på att planera min migration av min plex-/filserver från windows till unraid, och jag funderar på bästa sättet att flytta över min data. Kommer dra igång unraidservern med två sprillans nya 10tb-diskar, och flytta över datan från filservern en disk åt gången (6 diskar).

-Går det att lösa det via en USB-docka direkt på unraidserver? Eller måste jag isf koppla in diskarna i en windowsmaskin för att kunna läsa av ntfs-diskarna? Skulle gärna undvika att behöva kopiera via nätverk om möjligt, men är det så så är det ju så.

-Vill gärna kopiera med verifiering, använder TeraCopy på windowsmaskinerna. Om det går att lösa med usb-docka lokalt på unraid-servern, vad finns det för möjligheter till verifiering då?

-Hur många dagar ska jag preliminärt avsätta för överföringen? Handlar om drygt 40 tb data som ska över ://

-Några andra saker jag bör ha i åtanke för att inte klanta till det?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Hallå! Jag är nybörjare med unraid, och håller på att planera min migration av min plex-/filserver från windows till unraid, och jag funderar på bästa sättet att flytta över min data. Kommer dra igång unraidservern med två sprillans nya 10tb-diskar, och flytta över datan från filservern en disk åt gången (6 diskar).

-Går det att lösa det via en USB-docka direkt på unraidserver? Eller måste jag isf koppla in diskarna i en windowsmaskin för att kunna läsa av ntfs-diskarna? Skulle gärna undvika att behöva kopiera via nätverk om möjligt, men är det så så är det ju så.

-Vill gärna kopiera med verifiering, använder TeraCopy på windowsmaskinerna. Om det går att lösa med usb-docka lokalt på unraid-servern, vad finns det för möjligheter till verifiering då?

-Hur många dagar ska jag preliminärt avsätta för överföringen? Handlar om drygt 40 tb data som ska över ://

-Några andra saker jag bör ha i åtanke för att inte klanta till det?

Du kan använda unassigned devices plugin:et för att läsa disken via sata eller usb och sedan köra till. ex rsync från den till unraid share,

tex. rsync -av --progress /mnt/(källa)/ /mnt/user/(källa)/