Det är 15 år sedan Half-Life 2

Permalänk
Relik 📜

Det är 15 år sedan Half-Life 2

Half-Life 2 släpptes den 16 november 2004. Det är alltså 15 år sedan, mer eller mindre på dagen. Känns ganska sjukt egentligen, minns hypen och läckorna innan lansering samt myset när jag väl drog igenom för första gången. Var orimligt taggad på fortsättning och körde EP1 samt EP2. Någonstans i den sistnämnda tröttnade jag dock lite, och vet faktiskt inte om jag någonsin kom till slutet.

I vilket fall, åren efter handlade givetvis mycket om att vänta på Half-Life 3. Vid det här laget tror jag inte det någonsin kommer, i alla fall inte på det sättet vi kanske vill eller väntar oss. Valve är helt enkelt ett helt annat företag med prioriteringar som är ligger oändligt långt från hur det var 2004.

Så, grattis Half-Life 2. Du var en milstolpe, men.. jag saknar dig helt ärligt inte. Kommer antagligen aldrig spela igen, för är 99 procent säker på att det skulle förstöra minnena jag har.

Hur ser er Half-Life-relation ut?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Fyfan vad tiden går, då var jag rätt färsk student...

Jag satt och tankade hem det gigantiska fristående demot Uplink på 56-modem när det begav sig 1998. Ljudatmosfären var fantastisk jag satt på helspänn och lyssnade på tjattret från Vortigaunterna utan att ha en aning om vad jag hörde, bara att det lät ondsint. Och när man kopplade ihop headcrabs och zoombies, vilket genomtänkt spel!
Och alla oväntade fiender, t ex när man gick ut ur conatinern på lagret och blev blastad av en Auto-RPG eller första gången jag trampade rakt i den Barnacle som satt i taket i min väg genom kloakerna i demot.

Jag kastade mig efter spelet direkt och spelade det jag vet inte hur många gånger. Speciellt kapitlen On a Rail, Surface Tension och det med laserlabbet var helt underbara. Xen var ett antiklimax förstås och inte alls lika underhållande. Det spelade jag bara pliktskyldigt igenom.

Jag satt även och testade att bygga lite egna multiplayerbanor med det medföljande dev-verktyget. Brorsan gjorde en riktigt underhållande multiplayerbana som vi faktiskt kunde sätta oss och spela flera år efteråt!

Jag var också riktigt het på HL2 och älskade det fastän det var så annorlunda. Egentligen hade jag velat haft en till inkarnation av HL1, d v s contemporärt med mer eller mindre konventionella vapen, men i efterhand blev det bra som det blev. Tillräckligt många producenter kopierar ett koncept och det brukar inte hålla två gånger. Nu blev det mesta helt nytt, allt från tidsepok till vapen, fiender och miljöer. Gravity Gun! Spelvärldens mest innovativa vapen. Ravenholm var skitkul och en ren lekstuga för gravity gun. Var det något jag inte gillade så var det de sekvenser där man tvingades slåss mot luftskeppen, de kändes väldigt styrda och scriptade.
Jag tycker generellt att jag i HL2 kände mig mer styrd trots att båda spelen bygger tungt på scriptade händelser. I ettan var det ändå fritt och nytt på något sätt.

CS berörde jag lite i form av CS:Source eftersom jag hade bredband när HL2 kom, men inte när CS först blev populärt.
För kanske 10 år sedan satt jag med på ett LAN i hemtrakterna och spelade CS. Jag var där med brorsan och de flesta var väl runt 5 år yngre. Jag frågade om det var någon som var sugen på lite Half-life Deathmatch varpå någon CS-lirare svarade: Vad är det?

Men vilken moddingscen som uppstod i form av CS m.fl!

Inget spel kommer någonsin att påverka en hel spelgenre lika mycket som HL1 igen, den saken är säker.

Permalänk
Medlem

Var det verkligen i november? Känns som om det var redan i september, en månad efter Doom 3.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Veni:

Var det verkligen i november? Känns som om det var redan i september, en månad efter Doom 3.

Om inte alla källor ljuger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Alltid lite avis på min brors Steam konto som är reggat dagen efter release:

Vi bodde/bor ju ute i glesbygd så var inte så lätt att få tag på spel dagen de släpptes. Minns inte om vi fick det den 17e på Posten eller om han var med några andra till en stad o hämtade några kopior och kom hem sent den 16e.
Nå väl, minns att vi inte var så glada på Steam.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Half-Life 2 är fortfarande mitt absoluta favoritspel genom åren, även om Half-Life 1 och Diablo 2 ligger mycket nära.
Blev så sjukt besviken när det annonserades att ingen EP3 skulle komma

Minns när jag ringde till lokala spelaffären och frågade om dom hade kvar någon CE, dom hade EN. Har nog aldrig cyklat till stan så fort
Har fortfarande kvar plåtburken och t-shirten <3 Dock är lådan lite tillbucklad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Lego Master

Nu var det längesen jag spelade HL2 (Steam säger april 2011...), men vissa delar minns jag som det vore igår.

"We don't go to Ravenholm". Och hela ljuddesignen...vänta lite, jag ska bara installera en grej...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

HL2 med Cinematic Mod är fortfarande ett helt briljant spel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Både HL1 och HL2 är i min top10 all time. Just nu väntar jag med spänning på att Black Mesa ska släppas i sin helhet, spelade igenom det som fanns för några år sedan, och det var riktigt bra redan då enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag föll aldrig för Half-Life 2, Metroid Prime och Chronicles of Riddick är de bästa FPSen för mig från den perioden.

Permalänk
Medlem

När man var 6'e klassare det året HF2 kom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Blev aldrig riktigt av att jag spelade det när det släpptes. Vet att jag startade upp det ett par gånger och sen slutade efter ~3h varje gång.

Det var nu bara för något halvår sedan som jag faktiskt spelade det på riktigt. Orkade inte riktigt spela igenom hela, men känner att det inte kan vara mycket kvar. Ett bra spel, men förstår inte riktigt hajpen. Precis som jag inte gjorde när det kom ut. 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Inofficiell ambassadör

HL2 var bra, t.o.m. riktigt bra. Men HL1 var mästerligt. Jag har spelat igenom hela serien säkert 15 gånger när det begav sig. Precis som @emilakared är det nog inget jag kommer att köra igenom igen den närmaste tiden. Men jäklar vilka minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Var i utlandsstyrkan då, köpte en piratad version på en lokal "cd-shop".
Mycket trevliga kvällar med det liret efter jobbet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Minns att jag var duktigt sur på steam då, hade endast 56K uppkoppling och om man råkade missa att starta steam i ett speciellt offline-läge så blev man utelåst tills man loggade in online och väntade på eventuella uppdateringar skulle laddas ner, vilket var i princip omöjligt på 56K.
Så då fick man snällt släpa datorn hem till någon med bredband...

Permalänk

Jag tror jag har spelar igenom Ravenholm cirka 200 gånger genom åren, älskar att skjuta sågblad på zombies och lura in de i fällorna, haha

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Alltid lite avis på min brors Steam konto som är reggat dagen efter release: https://lambdan.se/img/Steam_2019-11-17_20-45-50.png
Vi bodde/bor ju ute i glesbygd så var inte så lätt att få tag på spel dagen de släpptes. Minns inte om vi fick det den 17e på Posten eller om han var med några andra till en stad o hämtade några kopior och kom hem sent den 16e.
Nå väl, minns att vi inte var så glada på Steam.

Tummen upp!

Tiden går ruggigt fort numer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Tummen upp!
https://i.imgur.com/m7ftT6g.jpg

Tiden går ruggigt fort numer...

Ja, gammeln gör sig påmind.. "Member since 9 December, 2003."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Alltid lite avis på min brors Steam konto som är reggat dagen efter release: https://lambdan.se/img/Steam_2019-11-17_20-45-50.png
Vi bodde/bor ju ute i glesbygd så var inte så lätt att få tag på spel dagen de släpptes. Minns inte om vi fick det den 17e på Posten eller om han var med några andra till en stad o hämtade några kopior och kom hem sent den 16e.
Nå väl, minns att vi inte var så glada på Steam.

Jag hade förbeställt och fick det på lådan direkt

Permalänk

Hörde för några år sen att de arbetade på hf3, såg några screens. Kan de vart fejk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DidYouTryRestartingIt:

Hörde för några år sen att de arbetade på hf3, såg några screens. Kan de vart fejk?

inget har visat att dom lär släppa ett hl3 nånsin så... dom har slutat göra spel helt enkelt... lite concept art o annat har läckt ut genom åren men inte mer än så.

Permalänk
Medlem

satt hemma från jobbet(sjuk) och hade fått med en steam kupong med det splitternya x800 xt pe(tror jag det hette).
så jag testade och blev förbannad på steam minns jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av lambdan:

Alltid lite avis på min brors Steam konto som är reggat dagen efter release: https://lambdan.se/img/Steam_2019-11-17_20-45-50.png
Vi bodde/bor ju ute i glesbygd så var inte så lätt att få tag på spel dagen de släpptes. Minns inte om vi fick det den 17e på Posten eller om han var med några andra till en stad o hämtade några kopior och kom hem sent den 16e.
Nå väl, minns att vi inte var så glada på Steam.

Hm, man måste väl kunnat ha Steam innan dock? Mitt konto är från april.. 🤔

EDIT: Ah, ser att flera noterat samma sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Det talas ju om att Valve strax ska annonsera ett HL VR spel som har kodnamnet HL: Alyx
https://www.pcgamer.com/rumour-valve-are-about-to-announce-a-...

Permalänk

Half Life 1 är det bästa singelplayer spel jag nånsin spelat och min gamer uppväxt färgades kraftigt av det. Kände en onaturligt stor dragning till underjordiska bunkar och labratorium efter detta och jag blev en hängiven Urban Explorer och är så än idag.

Och nu när Half Life 3 kommer är jag så taggad att jag nästan smäller av! <3 <3 <3

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

inget har visat att dom lär släppa ett hl3 nånsin så... dom har slutat göra spel helt enkelt... lite concept art o annat har läckt ut genom åren men inte mer än så.

Slutat göra spel? knappast, vi får ju half life i VR men kanske inte i takten folket önskar 🤪

Permalänk
Medlem

Hade många roliga timmar i HL2.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Kanske dags att spela Half-Life 2. Spelade igenom Half-Life otaliga gånger och dess deathmatch samt Counter-Strike innan det ens fick ett beta-nummer. Sedan annonserades Team Fortress 2! Och vad man väntade, väntade och väntade men icke. Man satt och dräglade i flera år på screenshots i en PCGamer.
Sedan kom Half-Life 2 och grinig som man var så bojkottade man spelet tills Team Fortress 2 släppts... vilket aldrig hände.

"A year later, however - in 2000 - the game went dark. Valve told press that it had been delayed again while the game was ported over to the company's new internally-developed engine, Source. And that would be the last anyone would hear of the game for over six years.

Half-Life 2 came and went, Half-Life 2: Episode One came and went, and still, the world knew nothing of the fate of Team Fortress 2. Despite protestations from Valve that the game was definitely being worked on, many began to believe the game was dead.

Yet as they should have learned from Half-Life 2, Valve likes to take its time. And when the game finally returned to the public eye in 2006, it was easy to see why it had been hidden for so long: it was an entirely different game!"

Minnen o minnen...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701