Permalänk
Medlem

@Trendy:
Risken är nog att premien är permanent borta dessvärre och dessutom har de fått igång elcykelmarknaden nu vilket väl var målet.

Det som väl händer nu är att människor ute efter en enkel brukselcykel köper kanske en billig Biltema och liknande när man inte längre sponsras. (Biltema har faktiskt några i förhållande till priset rätt okej elcyklar, bara man undviker de billigaste 24V modellerna fast det tror jag bara den hopfällbara modellen har kvar, de övriga verkar vara 36V system.)

De som vill ha en + 50kkr status symbol lär också köpa den ändå.

Det segment som drabbas mest är nog cyklar runt 25-35kkr för de kanske anses som lite dyra utan sponsring samtidigt som de ej är tillräckligt dyra för att vara exklusiva status symboler.

Permalänk
Medlem

Jag har en biltemacykel som funkat helt ok. Kostade 8k i inköp som efter bidraget blev 6k 😁 cyklade 130 mil med den i somras. Pendlar till jobbet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Airborne: Tack, visste inte om att biltema hade elcyklar!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Jag är inne på att köpa en elcykel som är lite mer "gubbcykel" där man sitter rak i ryggen.

Jag fick tipset om den här:

Batavus Harlem E-Go
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hybrid/batavus-ha...
Som har mittenmotor

Och den lite billigare, retroliknande:
Monark E-Karl
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/standard/monark-e...
Denna har Navmotor

Utan att ha möjligheten att testköra dessa så frågar jag om någon annan har testat någon utav dessa cyklar.

Jag cyklar ca 4 km tur och retur till jobbet och ger mig ut på lite längre sträckor (3-4 mil) på sommrarna
Jag är 180 cm lång och väger ca 100 kg.

Båda märkerna är ju välkända och det borde gå att köpa batterier under en lång tid antar jag?

Är det något mer jag borde tänka på, vilken hade ni satsat på? Har ni några andra tips?
Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Bidraget kan komma tillbaka nästa år då vi lär få en vänsterbudget. I år har vi högerbudget vilket är anledning till att bidraget försvann.

Lite jobbigt läge om man vill köpa en dyr elcykel i år och ev kan spara 10k på att vänta ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bidraget kan komma tillbaka nästa år då vi lär få en vänsterbudget. I år har vi högerbudget vilket är anledning till att bidraget försvann.

Lite jobbigt läge om man vill köpa en dyr elcykel i år och ev kan spara 10k på att vänta ett år.

Jo, segt att man missade det tåget, men känns änna ovärt att vänta på något som kanske inte ens kommer att komma tillbaka :/

Permalänk
Medlem

Köpa eller bygga elcykel?

Hej! Kul att det finns en samlingstråd om elcyklar på SweC

Lite kort:

Köpte en vanlig cykel förra året (En Scott Sub Cross Hybrid något från XXL för ca 5000-6000 kr med 24 Shimano växlar samt hydraulisk skivbroms, en lite äldre modell av denna: https://www.xxl.se/scott-sub-cross-park-eu-19-hybridcykel-her... ) som jag är väldigt nöjd med än idag. Fick nyligen upp ögonen för elcyklar och ångrar lite att jag inte spenderade lite mer på en sådan för att kunna ta del av bidraget som gavs ut förra året (hade hjälpt med att minska svetten på väg till jobbet bland annat, många uppförsbackar dit! ).

Har läst lite om att man kan köpa elcykel-kit och konvertera sin vanliga cykel till en elcykel vilket verkar vara relativt smärtfritt. Problemet är att priset verkar rusa iväg när man lägger till tillbehör så som sensorer för hydrauliska skivbromsar bl.a. vilket hjälper till med att stänga av motorn när man bromsar.

Just nu funderar jag mellan att sälja cykeln jag har (kan väl få ca 2000 kr på Blocket antar jag) och köpa en ny elcykel, men priset på dessa verkar ligga kring 10-15000 kr vilket är ganska saftigt, speciellt utan det fina bidraget som kanske inte kommer att komma tillbaka, speciellt nu när antalet elfordon i innerstan har ökat markant (vilket var väl hela poängen med bidraget).

Ni som har mer erfarenhet av detta - vad tycker ni? Kan man få en "bättre elcykel" (läs:bättre motor, batteri, sensorer m.m.) m.h.a. ett elcykel-kit till lägre pris än att köpa en färdigmonterad elcykel eller är det generellt tvärtom just nu? Finns det något de-facto kit som rekommenderas?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har en elcykel från Biltema som rullat nära 600 mil nu. Köpte den för tidigt dock. Strax innan bidraget. Men rätt nöjd ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Skulle vilja lyfta tråden och höra om det är någon här på forumet som äger en E-breaker från Jula? Tycker den verkar helt OK

https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/elcykel/elcyk...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa är något att ha?
https://www.epowerbike.se/tde-07-39522533

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

priserna på epowerbike verkar ju väldigt lovande, men jag har ingen aning på hur bra eller pålitliga de är.
Verkar ju intressant att de kör lite fortare, jag gillar ideen med elcykel men vill inte köra i max 25 km/h det är för lite, farligare även.

Någon som handlat ?

Permalänk

lyckades kamma hem ett BBSHD kit idag på singles day för 5900kr
samt ett 48V 20Ah batteri för 3300kr
skulle jag köpt dessa sakerna i landet, skulle detta säkerligen gått på runt 15000kr totalt
så, helt okej pris måste jag säga.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bidraget kan komma tillbaka nästa år då vi lär få en vänsterbudget. I år har vi högerbudget vilket är anledning till att bidraget försvann.

Lite jobbigt läge om man vill köpa en dyr elcykel i år och ev kan spara 10k på att vänta ett år.

Ja det känns så himla gott att få vara med och bekosta din cykel via skattesedeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Ja det känns så himla gott att få vara med och bekosta din cykel via skattesedeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är så emot vänsterpolitik och bidrag etc som man kan vara men ger de bort pengar så kan jag ta lite. Jag betalar ändå väldigt mycket mer skatt än jag får igen på andra sätt. Nu köpte jag till slut en elcykel utan bidrag.
Vill du glädjas mer över var dina skattekronor gå så kan du ju läsa detta, https://timbro.se/smedjan/radet-av-enade-kreoler-chillar-orga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

lyckades kamma hem ett BBSHD kit idag på singles day för 5900kr
samt ett 48V 20Ah batteri för 3300kr
skulle jag köpt dessa sakerna i landet, skulle detta säkerligen gått på runt 15000kr totalt
så, helt okej pris måste jag säga.

Har precis fått hem ett kit Bbs02 Special plus batteri 630 w 36v 25A 80rpm. Kostade 14k här i norge men då är det köpt av landets inofficielle elcykelexpert där jag vet att jag kommer att få all hjälp, och mer, om något skulle knasa eller kg ag behöver råd med något.

Tyvärr för kallt för att meka ihop cykeln nu men har beställt två olika smörjningsmedel som jag ska använda i motorn (ska öppna motorn, ta bort befintlga fettet, och applicera nytt/mer). Just smörjning av motorn är något som rekas att man gör minst en gång per år på dessa bafanger och även innan du börjar använda den. Det kommer att ge ett längre liv på motorn/delarna. Dock viktigt att använda rätt fett och på rätt ställen och i te blanda fetter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Giant Full E+ sedan 3 år tillbaka, är nog den bästa cykel jag haft, använder den enbart för nöjes cykling ute i skogen, brukar bli 5-6 mil varje gång man är ute, räckvidden brukar ligga runt 12 mil, den har funkat perfekt men man är sugen på en ny nu, har hänt en hel del sedan min byggdes, dom nya kan man knappt se att de är en el cykel.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Har precis fått hem ett kit Bbs02 Special plus batteri 630 w 36v 25A 80rpm. Kostade 14k här i norge men då är det köpt av landets inofficielle elcykelexpert där jag vet att jag kommer att få all hjälp, och mer, om något skulle knasa eller kg ag behöver råd med något.

Tyvärr för kallt för att meka ihop cykeln nu men har beställt två olika smörjningsmedel som jag ska använda i motorn (ska öppna motorn, ta bort befintlga fettet, och applicera nytt/mer). Just smörjning av motorn är något som rekas att man gör minst en gång per år på dessa bafanger och även innan du börjar använda den. Det kommer att ge ett längre liv på motorn/delarna. Dock viktigt att använda rätt fett och på rätt ställen och i te blanda fetter.

jo det har jag med hör att man ska göra. ska vara dålig kvalité/för lite fett från fabrik.
fick tipset att använda AeroShell Grease 22, då detta skulle vara kompatibelt med nylon drevet i motorn.

bara var försiktig med BBS01/02 motorerna, är lite känsliga för "tung användning"/långa backar.
så se till att ha en extra styrenhet liggades, gillar att bränna dom vad jag förstår det som.
där av jag valde HD modellen eftersom den har bättre kylkapacitet.

för kallt vetifan
jag ska ha min som vinterpendlare, hahahah.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

jo det har jag med hör att man ska göra. ska vara dålig kvalité/för lite fett från fabrik.
fick tipset att använda AeroShell Grease 22, då detta skulle vara kompatibelt med nylon drevet i motorn.

bara var försiktig med BBS01/02 motorerna, är lite känsliga för "tung användning"/långa backar.
så se till att ha en extra styrenhet liggades, gillar att bränna dom vad jag förstår det som.
där av jag valde HD modellen eftersom den har bättre kylkapacitet.

för kallt vetifan
jag ska ha min som vinterpendlare, hahahah.

Fått tipset att öppna upp, ta bort och reapplicera fett. Ska tydligen vara en dålig lösning att bara slabba på mer fett på det befintliga då det inte ska vara en god ide att blanda olika sorters fetter, även om de har detsamma användningsområdet. Låter ju inte helt orimligt så det blir min ingångsvinkel. Har beställt följande från biltema, som absolut skall vara "gott nog".

Hjullagerfett 36-414

Molybdendisulfidfett MoS2

Har också beställt det här limmet som jag ska använda för att fästa batteriet bättre mot ramen.

NT Multibond

Gällande motorn. Jag har fått det förklarat för mig att största orsaken till att folks motorer bränner ut/slutar fungera beror på ren okunskap om hur produkten ska hanteras. Min motor är, t.ex, satt till 80 rpm. En normal person kan gott trampa i 60-80 rpm. Det finns dock bafangmotorer där rpm är satt till 110-150. Det klarar inte normalpersonen att trampa under daglig drift och då kommer det att bli ett slitage i motorn som du inte hade upplevt på en 80rpm:are. I tillägg kommer en starkare motor att slita mer på cykelns delar. Well, det är iaf så jag har fått det förklarat för mig.

Här är det inte ovanligt med temperaturer på mellan 20-30 minus med dippar ner mot 35 när det är som värst. Inget jag skulle cykla i eller utsätta batteriet för. Redan vid 10 plusgrader så börjar du tappa "kraft" i batteriet och det rekas knappt att användas vid kallare än minus 10

Men jäklar, det här skal bli ett riktigt kul litet bygge framåt vårkanten. Ser fram mot att susa mina 16-17 km till jobb och låta bilen stå

Fortsätter gärna o utbyta erfarenheter i den här tråden

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Ni med elcyklar med framhjulsnav. Är det normalt att det låter ganska högt innan man kommit upp i fart om man har assistansen på i de högre lägena? Ljudet slutar helt när man kommit upp i fart. Vet ej om det ska vara så efterssom jag köpte cykeln begagnad utan batteri och nu fått igång den!
Tog isär navet och fettade in kugghjulen som inte ser slitna ut, ingen märkbar skillnad.
Cykeln är en lifebike.

Permalänk
Medlem

@Chromatic:
Tänkte inte nämna något specifikt om cykeln men på några bilder har monarken det nya batteriet och på några det gamla. Samma batteri egentligen men det nya är mindre då det är bättre paketerat inuti men jag har inte sett den nya modellen online någonstans. Jag har pratat med sportsson efter att en kompis drog ner det till 5V (Oups!!) och de köper in från Cycle europe som har integrerat Shimano systemet för monark och crescent och de sa till mig att om man kan visa ägarbevis eller köpbevis (tydligen så var det problem innan att folk snodde elcyklar ute och köpte nya batterier) så kan man beställa från cycle europe via sportsson. Kostar typ 5k
Sedan finns Monark och Crescent för 25k med mittmotor. Har bara provcyklat en Sture med mittmotor men har ingen referens till något annat så svårt att säga något om den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jag köpte under förra sommaren en EVO bike. En 7 växlar herr cykel ECO-7 med bafang motor som sitter fram. Vet inte om det är något fel på cykeln men jag tycker att den saknar kraft, och har så gjort redan från början. Den har en 250 watt motor och ett Samsung batteri. Saken är den att den inte klarar backar särskilt bra. Provade en väns cykel innan mitt köp och den tog backarna bättre. Det var samma modell fast några år skillnad mellan dem. Min upplevs som mycket klenare. Dessutom tycker jag att motorn slår ifrån lite tidigt, har kollat hastigheten med GPS och inser att cykeln slår ifrån kanske tre kilometer i timmen för tidigt. vet inte om det är för att cykeln är tung Men när motorn sluta driva så känns det nästan som att cykeln motorbromsar. Jag skulle kunna köra snabbare själv med en vanlig cykel känns det som.

Tror ni att det är fel på cykeln, eller om det kan vara någonting med dreven i frontmotorn? Verkar som att kraften är väldigt låg om man inte redan har fart när man kommer till en backe. Dessutom är problemet att när jag har haft hög fart och motirn stänger av, så kommer motorn inte igång igen förrän vid kanske 18 till 20 kilometer i timmen. Detta innebär att om det kommer en backe efter en nedförsbacke så kan man verkligen hamna i skiten, och har du en riktigt tung cykel som du får stå trampa.

Förutom det som jag upplever som fel eller problem så undrar jag om man på något vis kan ta bort spärren vid 25 km i timmen? Kan man även på något vis slippa att trampa?

Även om cykeln funkar bra generellt, så har jag aldrig varit riktigt nöjd. Cykelnn var väl inte billig heller, speciellt inte då jag anser att det är en vanlig cykel som bara fått en motor fram och ett batteri bak. Dessutom är den väldigt tung.

Tar gärna lite tips tankar och idéer. Min nästa cykel blir något helt annat. Kanske mittmotor. Sen kommer jag aldrig mer köpa elcykel på postorder, såvida leverantören inte tillhandahåller service i andra städer med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag köpte under förra sommaren en EVO bike. En 7 växlar herr cykel ECO-7 med bafang motor som sitter fram. Vet inte om det är något fel på cykeln men jag tycker att den saknar kraft, och har så gjort redan från början. Den har en 250 watt motor och ett Samsung batteri. Saken är den att den inte klarar backar särskilt bra. Provade en väns cykel innan mitt köp och den tog backarna bättre. Det var samma modell fast några år skillnad mellan dem. Min upplevs som mycket klenare. Dessutom tycker jag att motorn slår ifrån lite tidigt, har kollat hastigheten med GPS och inser att cykeln slår ifrån kanske tre kilometer i timmen för tidigt. vet inte om det är för att cykeln är tung Men när motorn sluta driva så känns det nästan som att cykeln motorbromsar. Jag skulle kunna köra snabbare själv med en vanlig cykel känns det som.

Tror ni att det är fel på cykeln, eller om det kan vara någonting med dreven i frontmotorn? Verkar som att kraften är väldigt låg om man inte redan har fart när man kommer till en backe. Dessutom är problemet att när jag har haft hög fart och motirn stänger av, så kommer motorn inte igång igen förrän vid kanske 18 till 20 kilometer i timmen. Detta innebär att om det kommer en backe efter en nedförsbacke så kan man verkligen hamna i skiten, och har du en riktigt tung cykel som du får stå trampa.

Förutom det som jag upplever som fel eller problem så undrar jag om man på något vis kan ta bort spärren vid 25 km i timmen? Kan man även på något vis slippa att trampa?

Även om cykeln funkar bra generellt, så har jag aldrig varit riktigt nöjd. Cykelnn var väl inte billig heller, speciellt inte då jag anser att det är en vanlig cykel som bara fått en motor fram och ett batteri bak. Dessutom är den väldigt tung.

Tar gärna lite tips tankar och idéer. Min nästa cykel blir något helt annat. Kanske mittmotor. Sen kommer jag aldrig mer köpa elcykel på postorder, såvida leverantören inte tillhandahåller service i andra städer med.

Låter som att du har något mysko med motorn så om du har garanti kvar så skulle jag börja kolla upp det den vägen alt lämna in den till en cykelverkstad och få det kollat/bekräftat.

Frammonterad elmotor tillhör budget varianten. Bästa är mitt monterad motor o batteri. Att det känns tungt när det slår av är naturligt för då måst du samtidigt hålla motorn snurrande, motorn frikopplar sig aldrig så den kommer alltid ge motstånd när den inte hjälper.

Att ta bort spärren så får du googla på modellnamnet på motorn/kontrollenheten och se om det finns någon chipp att köpa till så man får hastigheten upplåst samma sak med att slippa trampa om de finns att köpa till gasreglas.

Viktigaste när man köper Elcykel är att kolla hur mycket vrid elmotorn ger. För nu är 250W standard tack vare lagen men vridmomentet kan skilja sig bra mycket mellan olika modeller fast de har samma effekt på motorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hej,
Skulle ni anse att en begagnad elcykel som gått 180 mil är mycket? Det är en elcykel i prisklassen 20 tusen med mittmotor.

Vet inte riktigt hur man ska tänka med antal mil på begagnade elcyklar

Permalänk
Medlem

180 mil, om du cyklar 2 mil till jobbet och tillbaka så är det 45 dagars cyklande. 1 mil till jobbet är 90 dagar, eller kanske 6-12 månader hur frekvent nu man valt cykla. (Skall inte vara några problem enligt mig).

En fråga är, vad är det för cykel? Hur gammal är den? Hur har den skötts? Är det 20kkr som du får betala eller är det 20kkr som den kostade vid inköp? 20kkr idag för en mittmotor cykel är i budgetkant för mittmotor cykel.

Edit: vad är det för motor?

Permalänk
Medlem

@Oxies Husse: Hej, tack för svar!

Det är jag som säljer cykeln och är rädd att avskräcka köparen för milantalet :).
Jag har skött den väl och smörjt kedjan var tredje vecka - köptes dec 2018

https://www.leisurelakesbikes.com/127900/products/kalkhoff-pr...

Här mer info om cykeln

Permalänk
Medlem

Vet inte om du behöver smörja kedjan var tredje vecka och om med vad? Dry eller Wet?

Nu är jag lite fan av Kalkhoff, hur man (idag iaf) kan själv bestämma utrustning, motorval till växelval. Vet inte hur det var 2017, men jag var på väg att köpa en 2016. Är det Shimano Steps på din? Det är väl den "svagare" punkten jämfört med motorer man haft på dem.

Men då är det ingen budget hoj utan en kvalitets cykel du säljer som är lättservad. Min Shimano Steps har jag haft 4 år. Batteriet har jag inte ens bytt men ännu så finns där många mil kvar vid körning. 180 mil är ingenting för den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okey:

Ni med elcyklar med framhjulsnav. Är det normalt att det låter ganska högt innan man kommit upp i fart om man har assistansen på i de högre lägena? Ljudet slutar helt när man kommit upp i fart. Vet ej om det ska vara så efterssom jag köpte cykeln begagnad utan batteri och nu fått igång den!
Tog isär navet och fettade in kugghjulen som inte ser slitna ut, ingen märkbar skillnad.
Cykeln är en lifebike.

Det krävs högre effekt för att accelerera än att hålla farten så att det låter lite mer under acceleration är nog normalt på de flesta fordon oavsett typ.

Skrivet av spacedebree:

Jag köpte under förra sommaren en EVO bike. En 7 växlar herr cykel ECO-7 med bafang motor som sitter fram. Vet inte om det är något fel på cykeln men jag tycker att den saknar kraft, och har så gjort redan från början. Den har en 250 watt motor och ett Samsung batteri. Saken är den att den inte klarar backar särskilt bra. Provade en väns cykel innan mitt köp och den tog backarna bättre. Det var samma modell fast några år skillnad mellan dem. Min upplevs som mycket klenare. Dessutom tycker jag att motorn slår ifrån lite tidigt, har kollat hastigheten med GPS och inser att cykeln slår ifrån kanske tre kilometer i timmen för tidigt. vet inte om det är för att cykeln är tung Men när motorn sluta driva så känns det nästan som att cykeln motorbromsar. Jag skulle kunna köra snabbare själv med en vanlig cykel känns det som.

Tror ni att det är fel på cykeln, eller om det kan vara någonting med dreven i frontmotorn? Verkar som att kraften är väldigt låg om man inte redan har fart när man kommer till en backe. Dessutom är problemet att när jag har haft hög fart och motirn stänger av, så kommer motorn inte igång igen förrän vid kanske 18 till 20 kilometer i timmen. Detta innebär att om det kommer en backe efter en nedförsbacke så kan man verkligen hamna i skiten, och har du en riktigt tung cykel som du får stå trampa.

Förutom det som jag upplever som fel eller problem så undrar jag om man på något vis kan ta bort spärren vid 25 km i timmen? Kan man även på något vis slippa att trampa?

Även om cykeln funkar bra generellt, så har jag aldrig varit riktigt nöjd. Cykelnn var väl inte billig heller, speciellt inte då jag anser att det är en vanlig cykel som bara fått en motor fram och ett batteri bak. Dessutom är den väldigt tung.

Tar gärna lite tips tankar och idéer. Min nästa cykel blir något helt annat. Kanske mittmotor. Sen kommer jag aldrig mer köpa elcykel på postorder, såvida leverantören inte tillhandahåller service i andra städer med.

En frontmonterad navmotor brukar ha ganska lågt vridmoment så den ger antagligen inte mycket effekt heller vid låga varvtal, dessutom är ju greppet inte det bästa med frontmotor, det passar på enklare cyklar som körs på asfalterade plana vägar men motor i bakhjulet eller vevpartiet är ju nått annat. Jag pinade min cykel lite för några veckor sedan på Billingen och har upptäckt att den är så pass stark att man slår runt baklänges innan motorn ger upp om man har fäste och ger sig på rejäla uppförsbackar, Brose mittmotor.
Att en framhjulsdriven cykel är seg i reaktionerna är som det blir med den tekniken, de flesta har ju inte ens nån momentmätare i vevpartiet utan styrs på signaler från hjulet, den känner av att du börjar rulla och så drar den utefter strömbegränsningen givet av valt assistansläge i stället för att kolla hur hårt du trycker på pedalerna, tycker även att de flesta enklare även drar en bra stund efter man slutar trampa, ger ganska lite känsla av att man cyklar utan är mer som en elmoped, dvs ingen omedelbar respons beroende på hur man trampar.
Du verkar ju snarare vilja ha en elmoped än en elcykel och det finns ju mopeder som även kan trampas men en pedelec måste trampas för att motorn ska få vara aktiv.
Det har ju kommit en del fler "hybrider" mellan cykel, moped och mc än Delfast så vill man ha nått som går utan att trampa så är det enklare nu men en s pedelec/moped eller mc innebär ju en del andra saker än en pedelec.

Skrivet av omdull:

Hej,
Skulle ni anse att en begagnad elcykel som gått 180 mil är mycket? Det är en elcykel i prisklassen 20 tusen med mittmotor.

Vet inte riktigt hur man ska tänka med antal mil på begagnade elcyklar

180 mil är ingenting, det är så lite att man knappt hunnit kliva av en gång för att smörja kedjan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad säger expertisen om ett sånt här kit?
https://m.aliexpress.com/item/32295717029.html?pid=808_0000_0...
Enligt vad jag läst ska detta vara ganska bra. Fördelen mot Bafang är att den här har trycksensor, så assistansen varierar med tryck på pedalerna istället för att bara gå in med den förinställda nivån när den märker att tramporna roterar.

Tänkte montera på en lådcykel eller cykel med tillkopplad vagn. En lite kraftigare motor borde ge mer maginal när man lastat tungt och kör upp för långa backar, sett till påfrestning på komponenter.

Mottar gärna andra tips.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad säger expertisen om ett sånt här kit?
https://m.aliexpress.com/item/32295717029.html?pid=808_0000_0...
Enligt vad jag läst ska detta vara ganska bra. Fördelen mot Bafang är att den här har trycksensor, så assistansen varierar med tryck på pedalerna istället för att bara gå in med den förinställda nivån när den märker att tramporna roterar.

Tänkte montera på en lådcykel eller cykel med tillkopplad vagn. En lite kraftigare motor borde ge mer maginal när man lastat tungt och kör upp för långa backar, sett till påfrestning på komponenter.

Mottar gärna andra tips.

Jag har en Bafang BBS02 48V 750W motor som jag har kopplat cykelvagn till när jag hämtar min hund. Har ganska rejäla uppförsbackar på hemvägen men inga problem alls. Kanske inte var samma som du länkade nu, sidan blev väldigt rörig här på jobbet för mig.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Vad säger expertisen om ett sånt här kit?
https://m.aliexpress.com/item/32295717029.html?pid=808_0000_0...
Enligt vad jag läst ska detta vara ganska bra. Fördelen mot Bafang är att den här har trycksensor, så assistansen varierar med tryck på pedalerna istället för att bara gå in med den förinställda nivån när den märker att tramporna roterar.

Tänkte montera på en lådcykel eller cykel med tillkopplad vagn. En lite kraftigare motor borde ge mer maginal när man lastat tungt och kör upp för långa backar, sett till påfrestning på komponenter.

Mottar gärna andra tips.

Det kan ju också vara så att du belastar drivlinan mycket mer och att en navmootor hade passat bäst på en så tung cykel, cykeln körs väl ofta typ 50 kilo tyngre än en vanlig samtidigt som du överför kanske 4 ggr mer effekt via drivlinan med en sån motor och drivlinan är väl knappast av bästa sort på en normal lådcykel utan av nån enklare sort.
Fabriks-elcyklar brukar ju ha bättre mtb drivlinor eller speciella el drivlinor som är starkare än de billigare/vanliga och med en så pass tung cykel och stark motor kan kanske slitaget bli högt, å andra sidan kanske du inte kommer att köra särskilt mycket med den.

Tänk också på vad du har för bromsar om du ska konvertera nått själv så att du får stopp på den, en tramplådcykel kommer väl sällan med skivbroms runt om och de enklaste jag sett har tom fotbroms/trampa bakåt broms och den brukar inte alls gå att behålla om man elkonverterar men även fälgbroms är klart sämre än skivor.

Kolla också att motorn inte hamnar väldigt lågt för lådcyklar brukar ju ha ramar där vevpartiet från början är närmare maken och motorn bygger ofta neråt så markfrigången minskar ännu mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.