Throwback Thursday – Windows 1.0 ser dagens ljus år 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad kostade en sådan när den släpptes? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Xerox_Alto så kostade den $32,000 vid introduktion, det hade varit strax över miljonen i svenska pengar år 2018

Permalänk

Windows 3.11: Kommer även ihåg att om man hade en grafiskt tung bakgrundsbild så förlängde det boot-tiden avsevärt. Bäst var att ha enfärgade bakgrundsbilder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För en som hade både Mac och PC i uppväxten så var ändå inte Win3.1 särskilt imponerande. Vid den tiden hade Macen med System 7 en mycket bättre användarmiljö och GUI jämfört med Windows.

Win95 gjorde en hel del för att brygga gapet i vad GUIt kan göra och med Windows 2000 och NT-kärnan fick Macarna med MacOS 9 att framstå som instabila och omoderna i jämförelse.

Det som riktigt imponerade på mig dock vid den tiden var OS/2 Warp! Detta var på tiden då IBM fullkomligt gödslade OS/2 som tillbehör till exakt allt. Jag fick det tillsammans med ett modem. Installerade OS/2 men fick aldrig igång modemet ironiskt nog... något som gjorde att jag inte körde det särskilt mycket.

Det slutade med att jag körde mest Linux 1995-2002, sen köpte jag en Macbook med Mac OS X 10.2 som jag körde parallellt med Linux rätt länge.

Några år senare blev det dock en Komplett PC för att World of Warcraft skulle flyta bättre. Måste varit runt 2012. Sedan dess är man fast i PC/Windowsträsket igen. Trivs ändå rätt okej med det ändå...

På ett sätt rätt nöjd med att Microsoft vann kriget för skrivbordet. Mac i all ära, men att bygga sin egen PC är ju alldeles för roligt. Jag tror att vi gör på forumet tar det för givet att det är möjligt att bygga sin egen PC och att den samtidigt är en plattform som alla andra datorer på marknaden och kan köra samma program. Det är långt ifrån säkert att så skulle vara fallet... Historian kunde utspelat sig annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde delvis Mac som sagt på jobbet (först som extrajobb under högstadie/gymnasium, men även som konsult runt millenieskiftet), men skulle inte påstå att Mac:ens system automatiskt var överlägset Win 3.1.

Dels så var det inte stabilare eller mer kraschfritt (varken macOS, Windows eller AmigaOS hade något riktigt minnesskydd), och dels så hade det en hel del tekniska problem med minneshanteringen som gjorde att minnet åts upp av systemet och dess applikationer, och kunde inte heller dynamiskt fördelas och frigöras som på andra system (som tex. Win3 och AmigaOS). Om man jobbade intensivt med flera applikationer på Mac:arna så fick man ofta gå in och manuellt fördela om minnet mellan de olika applikationerna. Detta slapp man på andra system som tex. Win3 och Amiga OS. Det tog dessutom många versioner av systemet för Mac innan man ens fick kooperativ multitasking mellan de vanliga applikationerna (i början så kunde man bara köra få och små specialapplets under Switchern/Äpplemenyn, typ liten miniräknare, samtidigt som en enda normal applikation kördes).

Däremot så håller jag med om att tekniskt så var inte Win 3.1 så imponerande vid tidpunkten det lanserades (1992). Hade vid den tidpunkten betatestat Windows NT ett tag, och det var ju ett enormt kliv framåt för Windows när det släpptes året efter (1993). Rätt imponerande då det än idag grunden för dagens Windows.

Däremot så var ju Win 3.1 det system som fick fart på marknaden för grafiska fönstersystem, och fick det att slå igenom på bred front för den stora massan. Så skulle väl påstå att det var Windows 3.1 stora förtjänst (mer än ett tekniskt sådant).

Jo, körde själv OS/2 från 1994 och ett par år framåt. Först 2.1, sedan 2.11 och sist Warp 3.0. Det var stabilare än Win 3.1, men inte lika stabilt som NT 3.5 (som var den version av NT som jag började köra på allvar) eller FreeBSD 2.0 (som jag också körde på den tiden). Vad jag gillade med OS/2 mest var det innovativa objektorienterade gränssnittet Workplace Shell. Men OS/2 och WPS kraschade och var generellt mycket mer instabilt än både NT och FreeBSD (samt att mitt användande av OS/2+WPS ledde till en hel del korrupta .INI-filer man fick laga med jämna mellanrum). Men absolut mycket bättre och stabilare än DOS+Windows3. Så det beror på vad man jämför med.

Men kul med lite nostalgi och datorhistoria ivf! Har själv tänkt att försöka få tag på en original box med OS/2 1.x (som var de första versioner jag testade tidigt, då en pappa till en tjej jag kände väl jobbade högt upp för IBM Sverige) eller 2.x (som var de första versionerna jag körde på mina egna datorer) och installera på en av de gamla IBM PS/2 som jag skaffat förra året och i år.

Kul med lite retronörderi!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Testade Windows 1.0 på skolans dator i gymnasiet, troligen runt år 1986-1987. ...
Vi var mäkta imponerade över att skolans datorer hade imponerande stora hårddiskar på hela 20 Megabyte.

Snarlikt för mig. Mest var det skolans ABC80 som gällde, men sedan skaffade de PC med Windows 1.0 till en sal. Använde det ett fåtal gånger för att köra en samtida version av MS Word, som hade ett gränssnitt där Alt-kommandon var enklast att använda.

Jag vet inte vad det satt för hårddisk i de datorerna, men servern som lagrade data för alla elever och personal hade ett "Winchesterminne" på hela 64MB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad kostade en sådan när den släpptes? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kirigoe:

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Xerox_Alto så kostade den $32,000 vid introduktion, det hade varit strax över miljonen i svenska pengar år 2018

the first one cost Xerox $12,000. As a product, the price tag might have been $40,000.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Evolution of Windows 1.0 Part 1: The "Interface Manager"

In this first part of the series on the development of Windows 1.0 I'll be discussing the photos of the earliest known Windows 1.0 build, published in December 1983 issue of BYTE magazine. This build was demonstrated to Phil Lemmons, as well as some other people, and is often called "Interface Manager", the name of the project before it was renamed to Windows.

https://blog.krnl386.com/index.php?post/2017/09/23/Evolution-...

Welcome to my Windows 1.0 site!

https://win1.krnl386.com/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel om utvecklingen av Windows 1.0 och 2.0 inifrån Microsoft av projektledaren:

https://www.technologizer.com/2010/03/08/the-secret-origin-of...

Innehåller mycket godbitar om kopplingen till IBM, OS/2 och dess Presentation Manager, och relation till Apple och utvecklingen av Microsofts appar för Mac, och stämningen av Apple.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Rubrikuppgiften 1983 är felaktig, rätt är 1985 (november är troligen korrekt)!! Har gjort en rättelseanmälan (till @Loevet), men eftersom det är helg och även han behöver lite ledighet, så har ingen korrigering skett (förmodad anledning). Åren där emellan ('83-'85*) slet man med MS-DOS (alternativt PC-DOS/IBM). Normalt är jag ingen kalenderbitare, men det här tyckte jag var viktigt;)

*Edit:..och långt därefter, för Windows då var inget som slog, XP blev den första riktigt användbara (läs: användarvänliga) versionen enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av NutCracker:

Rubrikuppgiften 1983 är felaktig, rätt är 1985 (november är troligen korrekt)!! Har gjort en rättelseanmälan (till @Loevet), men eftersom det är helg och även han behöver lite ledighet, så har ingen korrigering skett (förmodad anledning). Åren där emellan ('83-'85*) slet man med MS-DOS (alternativt PC-DOS/IBM). Normalt är jag ingen kalenderbitare, men det här tyckte jag var viktigt;)

*Edit:..och långt därefter, för Windows då var inget som slog, XP blev den första riktigt användbara (läs: användarvänliga) versionen enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Windows 1.0 visades faktiskt upp i november 1983, och Bill Gates lovade då att det skulle släppas året efter, men det skulle dröja till 1985 innan det faktiskt släpptes. Så rubriken ”såg dagens ljus” är faktiskt korrekt ur det perspektivet

https://m.timesofindia.com/videos/news/today-in-history-bill-...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas