Permalänk
Medlem

Köpa heatpipes i "lösvikt" i Sverige?

Jag vill göra ett försök att få till en bättre kylning av chipset-delen på mitt X570-moderkort. Ligger ofta på 70-75 grader, och 55-60 när datorn är nästan inaktiv (slösurfar). Naturligtvis delvis pga att placeringen är idiotisk, med grafikkort som täcker 70 procent av fläktöppningen, och dessutom blåser ut ljummen luft...

Men det finns nästan ingen plats på höjden för kylflänsar (knappt en centimeter, skulle jag tro), så värmen måste först ledas ut effektivt från den dumma platsen under grafikkortet. Då tänker jag mig att en eller två heatpipes med direktkontakt med chipsetkretsen skulle göra det jobbet effektivt. Sen kan jag löda fast en större kylfläns på dem undertill, och sen gör chassifläktarna resten av jobbet.

Pga Postnords idiotavgift, leveransosäkerhet och extrema fördröjning av paket från utanför EU, så har jag fattat beslutet att aldrig mer handla utanför EU, och helst inte heller utanför Sverige.

Så, finns det nån återförsäljare av lösa heatpipes i Sverige?

Jag har letat, men inte hittat, men det kan ju tänkas att de använder ett svenskt ord för det som jag inte lyckats lista ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@cyklonen: Är det inte bara att du köper helt vanliga kopparrör? Finns ju i alla möjliga diametrar, nu är jag ganska säker på att det är en liten gnutta vatten i de flesta heatpipes för att snabbare överföra värmen i rören, men det går ju säkert googla fram

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Medlem
Skrivet av andre_sjostedt:

@cyklonen: Är det inte bara att du köper helt vanliga kopparrör? Finns ju i alla möjliga diametrar, nu är jag ganska säker på att det är en liten gnutta vatten i de flesta heatpipes för att snabbare överföra värmen i rören, men det går ju säkert googla fram

Visst kan man göra egna, men det är absolut inte så enkelt som att ta nåt vattenledningsrör på Bauhaus, droppa i lite vatten och sen löda ihop. Jag har inte verktyg, material eller ork att tillverka från scratch.

Jag mätte nu, och det är ca 14-15 mm marginal från underkant grafikkort till moderkortets yta. Kretsen är säkert 1-2 mm över det, så en dryg centimeter finns att leka med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Jag tror inte att det finns någon i sverige som säljer lösa heatpipes till privatpersoner. Men det borde gå att ta från någon gammal laptop. Fråga t.ex. hos någon firma som reparerar datorer om de har någon kasserad laptop som du kan köpa heatpipes från.

Permalänk
Medlem

Tänk på att "heatpipes" har varit fyllda med vakuum och vätska i evigheter, ångkammare som de kallas. Ren massiv koppar har inte särskilt hög effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andre_sjostedt:

@cyklonen: Är det inte bara att du köper helt vanliga kopparrör? Finns ju i alla möjliga diametrar, nu är jag ganska säker på att det är en liten gnutta vatten i de flesta heatpipes för att snabbare överföra värmen i rören, men det går ju säkert googla fram

Man behöver kopparrör och en "veke" som kan föra tillbaka vattnet från det kalla stället till det varma. För att det ska bli bra så ska "veken" ha god anliggning mot hela rörets insida samtidig som den ska ha bra sugförmåga för vattnet och även släppa fram ångan bra.

Sen gäller det att få ut all luft, det ska bara finnas vattenånga i röret när man lött ihop det.

Det går även att göra utan "veke" men då måste det varma stället placeras nedanför det kalla så gravitationen tar tillbaka vattnet. Utan veke så kan man kolla om man lyckats få ut all luft genom att skaka på röret och då ska det låta som det är glasbitar i röret.

Vill man det ska fungera vid minusgrader får man ta en annan vätska än vatten, tex ren alkohol, aceton eller liknande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Är det där en seriös sida? Ser ut som scam-sida med svensk front.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
Yep. Det är en seriös sida. Skickar sina varor från Tyskland om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Conrad är en tysk sida, typ motsvarigheten till ELFA så ja, det är en seriös sida

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Den såg rätt skum ut, med felstavningar och sånt, men då känns det bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det där en seriös sida? Ser ut som scam-sida med svensk front.

Conrad är en seriös sida, har handlat en del elektromekanik därifrån. Var nog 2014 och det kom fram i rimlig tid, sedan var de något dyrare än andra levrantörer på dem komponenterna men som i ditt fall så var de dem enda som sålde det online med rimlig leveranstid och det vägde i det inköpet avsevärt mycket tyngre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Varför? Funkar datorn dåligt pga 75 grader på chipsetet? Troligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför? Funkar datorn dåligt pga 75 grader på chipsetet? Troligen inte.

Nej, men den ettriga mikrofläkten som sitter på den drar igång sitt vinande vid 59 grader. Går inte att ändra. Det är det ljudet jag vill slippa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@cyklonen:
Större kylfläns+större fläkt och lägre varvtal?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej, men den ettriga mikrofläkten som sitter på den drar igång sitt vinande vid 59 grader. Går inte att ändra. Det är det ljudet jag vill slippa.

Har du provat grafikkortet i en annan pcie plats?
Går det ta bort "skyddet" som sitter över fläkten på moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det ser ut att finnas heatpipes på eBay från säljare inom EU. Håller du dig till dessa slipper du ju de extra avgifter du nämner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

@cyklonen:
Större kylfläns+större fläkt och lägre varvtal?

Grejen är ju att Gigabyte (och i förlängningen även AMD, för därifrån kommer säkert specifikationen för placering) har monterat chipset-kretsen precis där ett normalt grafikkort sitter. På bilderna här ser man först underifrån, sen uppifrån och sist en bild där jag ritat rött för den del som grafikkortet täcker (och därmed kraftigt blockerar luftflödet). Inte nån plats att sätta dit nåt större. Bara drygt en centimeter i höjdled.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du provat grafikkortet i en annan pcie plats?
Går det ta bort "skyddet" som sitter över fläkten på moderkortet?

Har funderat på att flytta det, men jag tror att avståndet nertill blir för dåligt för grafikkortet. Bara en centimeter eller så kvar ner till "plåten" (och nätagget under). 5-10 procent förlust i prestanda pga 8x i stället för 16x är inte helt försumbart heller.

"Skyddet" är en integrerad del, med fläkt, kylfläns, "cold plate" och fäste, så det är allt eller inget där...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Har funderat på att flytta det, men jag tror att avståndet nertill blir för dåligt för grafikkortet. Bara en centimeter eller så kvar ner till "plåten" (och nätagget under). 5-10 procent förlust i prestanda pga 8x i stället för 16x är inte helt försumbart heller.

"Skyddet" är en integrerad del, med fläkt, kylfläns, "cold plate" och fäste, så det är allt eller inget där...

Okej synd.
Testa att blockera så att grafikkortet inte blåser ut luft just där. ( tejpa för) blir det bättre då kan du ju göra en mer permanent lösning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej synd.
Testa att blockera så att grafikkortet inte blåser ut luft just där. ( tejpa för) blir det bättre då kan du ju göra en mer permanent lösning.

Faktum är att luften från grafikkortet verkar kyla när systemet jobbar hårt (under grafikintensiva benchmarks sjunker chipset-tempen med 5-10 grader). Det är när inte mycket händer i datorn som det blir varmt nog för fläkten att starta. Resten av systemet är runt 30-35 grader, så det är ju inte direkt bastu där inne...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det går även att göra utan "veke" men då måste det varma stället placeras nedanför det kalla så gravitationen tar tillbaka vattnet. Utan veke så kan man kolla om man lyckats få ut all luft genom att skaka på röret och då ska det låta som det är glasbitar i röret.

Vill man det ska fungera vid minusgrader får man ta en annan vätska än vatten, tex ren alkohol, aceton eller liknande.

Fabrikstillverkade heatpiperör så har man antingen väldigt många tunna spår (kapillärer) dragna i väggen, för större transportkapacitet av kondensat, metallnätfilt eller fastpressad sinter av små kopparkulor efter innerväggen av röret av sådan kvalitet att röret kan bockas i efterhand utan att det lossnar/släpper.

Dessa måste vakumpumpas noga (och värms för att gasa ut det sista i gaser) innan vatten införs och det hela försluts - ofta med pressvetsning i samband med att man nyper av röret

Att byta byta vätska i en heatpipe för att tex. tåla minusgrader gör man inte ostraffat - vatten är en de få vätskorna som har mycket hög förångningsvärme och att byta till annan vätska innebär ny dimensionering av det hela beroende att massaflödena för gas som går i det fria utrymmen och framför allt vätska i kapillären måste öka 2-16 ggr i kapacitet för samma värmemängd (antal Watt per tid om man vill).

Det som är närmast vatten i förångningsvärme är torr flytande ammoniak där massaflödet på kapillärsidan och i gasgången måste öka med en faktor 2.2 ggr gentemot vattenånga och dess vätskevolymflöde i kapillärerna med drygt 4 gånger då ammoniakens densitet är halva vattnets vid 50 grader C (sedan har man problemet att ammoniak och koppar går inte alls bra ihop - eller snarare, de gillar varandra väldigt mycket för att det skall fungera som det är tänkt efter en tid) - andra ämnen som sprit, aceton mm. så måste massaflödena öka på ännu mer, typ 3-16 ggr mer än vatten på kapillärsidan liksom om man försöker använda sig av olika köldmedelsgaser.

För köldmediet R134a (använd förr i tex. kylspray, det mindre miljöskadliga gurgelvattnet (HFO-1234ze) de är ersatt med i dag så behövs ännu mer...) så behöver massaflödet öka 15.67 gånger (och volymflödet ungefär lika mycket då densiteten är nära samma som vattnets) gentemot vatten i en heatpipe för samma effektöverföring och man inser snart att det hela blir en rätt besvärlig transportproblem för att få vätska och gas på rätt ställe och i konstant flödande mellan punkterna hela tiden.

Kort sagt heatpipe och temperatur kring från 50 till över 100 grader C hos varma delen och mer än 0 grader C på den kylande delen så är vatten/vattenånga som media i en heatpipe en synnerligen välanpassad kombination.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Faktum är att luften från grafikkortet verkar kyla när systemet jobbar hårt (under grafikintensiva benchmarks sjunker chipset-tempen med 5-10 grader). Det är när inte mycket händer i datorn som det blir varmt nog för fläkten att starta. Resten av systemet är runt 30-35 grader, så det är ju inte direkt bastu där inne...

Och vad blir tempen om du helt enkelt kopplar bort fläkten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och vad blir tempen om du helt enkelt kopplar bort fläkten ?

Har inte testat. Fläktkontakten sitter dold under hela "klumpen" (så den måste då demonteras, med allt vad det innebär), men jag har svårt att tänka mig att det på nåt vis skulle funka under belastning, eftersom tempen blir 75 grader med 1600 rpm på fläkten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om att Conrad har 15% rea tom söndag.
https://www.conrad.se/info/news/flash-sale-15-rabatt

Conrad är ett seriös företag, har beställt en hel del saker därifrån. Dom har en hel del mekanik grejor som är svår att hitta någon annanstans. Företaget är tyskt och produkterna skickas från Tyskland. Conrad.se är deras översatta sida och har tyvärr en del felstavningar som du såg.